  • 1. Data: 2023-03-21 07:07:59
    Temat: Tak się wyżalę: zewnętrzny dysk Toshiba Canvio Basics 1TB, jaki wylosujesz, taki dostaniesz:(
    Od: Tomaszek <t...@o...pl>

    Mam pod swoją opieką kilka komputerów (laptopy) z różnymi systemami z
    rodziny Windows (10 i 11, nie ma starszych), którym co jakiś czas robię
    kompletną kopię zapasową poprzez sklonowanie dysku systemowego na dysk
    zewnętrzny. Robię to zawsze za pomocą tego samego programu czyli Mini
    Tool Partition Wizard 11 w wersji podstawowej. Operacje te trwają w
    zależności od komputera ok. 1:20, 1:40 (ok. półtorej godziny) Same dyski
    są w standardzie USB 3.2, wszystkie komputery mają min. USB 3.0, więc
    ten czas dla dysków 1TB wydaje się być OK, a co najważniejsze jest
    powtarzalny i przewidywalny. Jak do tej pory w roli dysków do backupów
    sprawdzały się dyski Toshiba Canvio Basics 1TB.
    Doszedł kolejny komputer do opieki więc poszedłem sprawdzoną drogą.
    Kupiłem taki sam dysk, taki sam program wykonał tę operację... tylko że
    klonowanie dysku trwało 6 godzin!!! Cierpliwy jestem, poczekałem.
    Program operację wykonał bez błędów, wszystko się sklonowało, a ja
    zacząłem się zastanawiać ,,co tu się stanęło się" :)
    Wykonałem jeszcze jedną kopię zapasową na jakimś starym używanym dysku z
    walniętymi sektorami i podłączyłem go przez kieszeń USB 2.0 (raczej
    tanią) Operację wykonał w 2:50 (niespełna 3 godziny, co nadal jest
    znakomitym wynikiem w porównaniu do świeżo wyciągniętego z pudełka dysku
    USB 3.2 Toshiba!!)
    Wziąłem nową Toshibę i zacząłem kopiować dane za pomocą eksploratora
    Windows. Wziąłem jakiś plik ważący 30 GB i zacząłem kopiować z tego
    samego komputera na Toshibę... Transfer ładnie chodził ok 30Mb/s, by mniej
    więcej po 70% zjechać do zera i tak już do samego końca szorował po
    dnie, czasami na kilka sekund podnosząc się do 7Mb/s i znowu spadając do
    niemalże zera! Wygląda mi to na problem z opróżnianiem bufora.
    Powtórzyłem jeszcze operację na innych plikach i sprawa miała się
    podobnie. Wymieniłem kabel USB - bez zmian. Obejrzałem SMART dysku. Dysk
    bez wątpienia jest nowy, ale nabiło wartość 3(HEX) w pozycji:
    ,,odłączenie dysku z powodu utraty zasilania". Czyli wygląda na to, że
    jak transfer spadał do zera to dysk się wyłączał!!!
    Błędów w samych danych jednak nie ma. Odczyt jest w porządku, transfery
    są normalne, problem jest tylko z zapisem.
    Błędnie jak widać założyłem, że skoro mam kilka takich dysków i do tej
    pory nie było problemów to można kupić jeszcze jeden i będzie OK. Jak
    widać niekoniecznie.

    Zamierzam spróbować zaktualizować firmware tego dysku i zobaczę czy to
    coś da. Znalazłem coś takiego:
    https://www.canvio.jp/en/support/download/hdd/ot_ehd
    d/basics_fw/en.htm

    --
    t0maszek

  • 2. Data: 2023-03-21 11:41:21
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 21 mar 2023 o 07:07, Tomaszek pisze:

> [...]
    > Tool Partition Wizard 11 w wersji podstawowej. Operacje te trwają w
    > zależności od komputera ok. 1:20, 1:40 (ok. półtorej godziny)

    U mnie AOMEI kopiuje (HDD na HDD; czasami na ten sam HDD)
    samą systemową partycję wielokrotnie krócej w tle pracy
    systemu tejże systemowej partycji...

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    (,-.`._,'( |\`-/| '.'O`-,` . ,; o.' eneuel#eneuel.ct8.pl '.O_'

  • 3. Data: 2023-03-21 11:50:33
    Od: Tomaszek <t...@o...pl>

    > U mnie AOMEI kopiuje (HDD na HDD; czasami na ten sam HDD)
    > samą systemową partycję wielokrotnie krócej w tle pracy
    > systemu tejże systemowej partycji...

    Problemem jest sam dysk, a nie program. Z AOEMI miałem przygody i
    zrezygnowałem z korzystania z niego.

    --
    t0maszek

  • 4. Data: 2023-03-21 12:34:22
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 21 mar 2023 o 11:50, Tomaszek pisze:

    > Problemem jest sam dysk, a nie program.

    6h vs 1.5h -- owszem

    > Z AOEMI miałem przygody

    Jakie i z którą wersją?

    > i > zrezygnowałem z korzystania z niego.

    AOEMI nie potrafił (może nadal nie potrafi) banalnie prosto
    skopiować poprawnie partycji W11 tak, by kopia była w pełni
    sprawna -- trzeba gimnastykować się... Problem zgłasza niby
    NetFramework, ale rzeczywisty problem tkwi w podpisie dysku
    źle pasującym do reszty...

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    (,-.`._,'( |\`-/| '.'O`-,` . ,; o.' eneuel#eneuel.ct8.pl '.O_'

  • 5. Data: 2023-03-21 13:06:38
    Od: marrgol <m...@a...invalid>

    On 21/03/2023 at 07.07, Tomaszek wrote:
> [...]
    > Program operację wykonał bez błędów, wszystko się sklonowało, a ja
    > zacząłem się zastanawiać ,,co tu się stanęło się" :)

    Witaj w świecie dysków SMR. Prawdopodobnie nie kupiłeś takiego
    samego dysku jak wcześniej, kupiłeś produkt o takiej samej nazwie,
    ale w międzyczasie producent zmienił ,,bebechy" na inne, a tym rzadko
    się chwalą, zwłaszcza kiedy zmieniają na gorsze.

    --
    mrg

  • 6. Data: 2023-03-21 13:29:35
    Od: Tomaszek <t...@o...pl>

    W dniu 2023-03-21 o 13:06, marrgol pisze:
> [...]
    > ale w międzyczasie producent zmienił ,,bebechy" na inne, a tym rzadko
    > się chwalą, zwłaszcza kiedy zmieniają na gorsze.

    Ano niestety:( Taki świat. Spróbuję jednak w wolnej chwili wgrać ten
    firmware ze strony Toshiby, może to coś pomoże.

    --
    t0maszek

  • 7. Data: 2023-03-21 13:30:03
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 21 mar 2023 o 13:06, marrgol pisze:

    > Witaj w świecie dysków SMR.

    SMR wpłynie aż tak mocno przy ciągłym zapisie ciurkiem?
    Raczej przy losowym...

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    (,-.`._,'( |\`-/| '.'O`-,` . ,; o.' eneuel#eneuel.ct8.pl '.O_'

  • 8. Data: 2023-03-21 13:34:30
    Od: Tomaszek <t...@o...pl>

    > Jakie i z którą wersją?

    Wersji już nie pamiętam. Problem był ze sklonowaniem partycji NTFS z
    systemem Windows 7x86. Program zakomunikował, że nie może uzyskać
    dostępu do dysku (mówimy o odczycie partycji, nie zapisie)
    Z zadaniem wtedy doskonale poradził sobie Acronis True Image 2013. Tylko
    wolno było... ale dał radę:)

> [...]
    > sprawna -- trzeba gimnastykować się... Problem zgłasza niby
    > NetFramework, ale rzeczywisty problem tkwi w podpisie dysku

    Póki Mini Tool Partition Wizard 11 Free mnie nie zawiedzie, to będę za
    pomocą tego programu robił kopię partycji.

    --
    t0maszek

  • 9. Data: 2023-03-21 13:36:04
    Od: Tomaszek <t...@o...pl>

    > SMR wpłynie aż tak mocno przy ciągłym zapisie ciurkiem?
    > Raczej przy losowym...

    Wydaje mi się, że odpowiadającemu chodziło o to, że żyjemy w świecie
    chłamu, a SMR jest tego doskonałym synonimem:)))

    --
    t0maszek

  • 10. Data: 2023-03-21 20:32:29
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 21 mar 2023 o 13:36, Tomaszek pisze:

    > Wydaje mi się, że odpowiadającemu chodziło o to, że żyjemy
    > w świecie chłamu, a SMR jest tego doskonałym synonimem:)))

    SMR to oszustwo! HDD przechodzą do lamusa w złym stylu -- a szkoda.

    Interesuje mnie rzeczywista żywotność SSD -- niektórzy twierdzą, że to
    setki tysięcy zapisów w wypadku TLC... Inni -- że tylko setki... Fajnie
    by było, gdyby SSD były:
    - tanie (jak najtańsze HDD)
    - niezniszczalne (jak pamięci RAMkowego typu)
    - pojemne (już są)
    - energooszczędne (już chyba jest dobrze)
    - pewne/stabilne (teraz w razie padu mogą być problemy)
    i zabierały mało miejsca...

    Niska cena i małe gabaryty to możliwość budowania czegoś na kształt
    wyrafinowanych macierzy sprzętowych... Dysk mógłby być od razu taką
    macierzą -- może nawet z wymiennymi elementami...

    Tak czy siak -- pisarze mogliby ograniczyć swe dążenia do pisania
    maluteńkich plików na dyskach... W10 potrafi zapisać setki tysięcy
    maluteńkich plików podczas aktualizacji...

    --
    (,-.`._,'( |\`-/| '.'O`-,` . ,; o.' eneuel#eneuel.ct8.pl '.O_'