  • 1. Data: 2023-03-18 09:37:21
    Temat: Komputer do zdjęć
    Od: "Mchal M. Lechanski" <m...@d...eu>

    Dzień dobry,

    Pomóżcie zbudować kompputer do obróbki zdjęć - od lat nie interesowałem
    się sprzętem więc nie wiem co teraz jest naj...

    Ważna jest wydajność grafiki i musi być przynajmniej 8GB VRAM, do tego
    jakiś płyta główna z osprzętem i procesor co to się nie zestarzeje za
    kilka miesięcy i 32 (lepiej 64) GB RAM. Dwa wyjścia do monitora - w
    zasadzie dowolne HDMI, DP czy co tam jeszcze... Dyski sam dobiorę.

    Do tego musi być jak najmniejszy i jak najtańszy. I ważne - ma nie
    mrugać wszystkimi kolorami jak to (przynajmniej na eBay) mają komputerki
    tzw. gamingowe.

    Pomożecie? Z góry dziękuję.

    --
    Michał

  • 2. Data: 2023-03-18 10:02:54
    Temat: Re: Komputer do zdjęć
    Od: Jacek <j...@g...pl>

    W dniu Sat, 18 Mar 2023 08:37:21 +0000, użytkownik Mchal M. Lechanski
    napisał:

    > i procesor co to się nie zestarzeje za kilka miesięcy

    Takie rzeczy w przyrodzie nie występują :)
    A tu masz do przemyślenia:
    https://www.komputerswiat.pl/artykuly/partnerskie/ja
    ki-komputer-za-2000-
    zl-kupic-w-marcu-2023-oto-polecane-zestawy/4z474nq

    --
    Jacek

  • 3. Data: 2023-03-18 10:47:45
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:tv3t82$3th$1$michal@news.chmurka.net>
    user Mchal M. Lechanski pisze tak:

    > Do tego musi być jak najmniejszy i jak najtańszy.

    sama karta to już 1500zł :)

    https://www.ceneo.pl/125247063

    --
    Piter

    Miłość rak i wojna są jak sraczka. Przychodzą znienacka.
    https://www.youtube.com/@hromadske_ua/videos

  • 4. Data: 2023-03-18 10:51:39
    Od: m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    W dniu 18.03.2023 o 09:37, Mchal M. Lechanski pisze:
    > Do tego musi być jak najmniejszy i jak najtańszy. I ważne - ma nie
    > mrugać wszystkimi kolorami jak to (przynajmniej na eBay) mają komputerki
    > tzw. gamingowe.
    > Pomożecie? Z góry dziękuję.

    sporo wzajemnie wykluczających się założeń

    najmniejsze nie będą najtańsze, najtańsze i najmniejsze nie będą najwydajniejsze

    najpierw musiałbyś określić co to znaczy najmniejsze (im bliżej typowych rozwiązań
    celujesz tym będzie taniej dla tej samej wydajności) i co to znaczy najtańsze

    np. do małej obudowy zmieści się tylko mały radiator - co może powodować throttling,
    albo
    trzeba zastosować chłodzenie aio co nie jest tanie, podobnie z kartą graficzną

    są różne gotowe, sprawdzone rozwiązania i jeżeli chodzi o najtańszy sprzęt to szanse
    na
    złożenie z nowych podzespołów czegoś istotnie lepszego niż kilkuletni poleasingowy
    komputer są niewielkie

    https://allegro.pl/kategoria/komputery-stacjonarne-4
    86?string=mini+dell+32gb

    https://allegro.pl/kategoria/komputery-stacjonarne-4
    86?string=mini+lenovo+32gb

    do niektórych wsadzisz np. RX 580 bez specjalnych kombinacji, ale wtedy poruszasz się
    typowych rozmiarach budy, jak chcesz coś mniejszego to kart low profile 8GB chyba
    zbyt
    wiele nie ma i kosztują niemało

    ew. szukaj obudowy gdzie karta jest montowana bokiem przez pcie raiser, ale tego typu

    rozwiązania zawsze będą o parę stów droższe od normalnego

    określ najpierw na czym zależy ci najbardziej i jakich rozmiarów ma być obudowa o ile
    istotne to być może się dowiesz co da się złożyć

  • 5. Data: 2023-03-18 12:12:34
    Od: Olek <o...@p...onet.pl>

> [...]
    >
    > Do tego musi być jak najmniejszy i jak najtańszy. I ważne - ma nie
    > mrugać wszystkimi kolorami jak to (przynajmniej na eBay) mają komputerki

    Zważywszy na efektywność kosztów, ja bym rozważył ERYING.

    https://www.youtube.com/watch?v=FR6AkUx-q8g&t=1134s

    --
    Olek

  • 6. Data: 2023-03-18 13:58:43
    Od: "Mchal M. Lechanski" <m...@d...eu>

    On 18/03/2023 09:51, m4rkiz wrote:

    > sporo wzajemnie wykluczających się założeń

    jak by nie bły sprzeczne to pewnie poradziłbym sobie na podstawie
    wyników wyszukiwania w Google.

    > najmniejsze nie będą najtańsze, najtańsze i najmniejsze nie będą
    > najwydajniejsze

    Wydajność zdecydowanie ma priorytet.

    > najpierw musiałbyś określić co to znaczy najmniejsze (im bliżej typowych
    > rozwiązań celujesz tym będzie taniej dla tej samej wydajności) i co to
    > znaczy najtańsze

    mam na oku używanego HP Elitedesk 800 G5 - I7-9700 CPU 16Gb Ram 512GB
    NVMe M.2 SSD, Intel UHD Graphics 630 w cenie ok 500zł ale jeszcze
    tydzień do końca aukcji więc to się pewnie zmieni.
    Ze specyfikacji wynika że można włożyć max 128GB RAM, Karta graficzna
    zintegrowana więc pewnie będzie można ustawić odpowiednią iość pamięci
    dla grafiki.
    Pytanie tylko czy ta wbudowana grafika zaakceptuje 8GB VRAM i czy jest
    zgodne z wymogami producenta oprogramowania:
    "DirectX 12, DirectML, Vulkan 1.1, and OpenGL 4.2 compatible video card
    with 8GB VRAM"
    i drugie pytanie - czy w tę płytę będzie można włożyć nowszy procesor?

    bardzo dziękuję.

    --
    Michał

  • 7. Data: 2023-03-18 21:38:15
    Od: Roman Tyczka <r...@h...you.spammer>

    On 18.03.2023 09:37, Mchal M. Lechanski wrote:
> [...]
    > się sprzętem więc nie wiem co teraz jest naj...
    >
    > Ważna jest wydajność grafiki i musi być przynajmniej 8GB VRAM, do tego

    Tak tylko spytam, bo jakoś nikogo to nie zastanowiło, po cholerę do
    obróbki zdjęć wypasione GPU z 8GB ramu? GPU wypasione to się przydaje do
    montażu video, ale do zdjęć? Byle cpu współczesny fotki obrobi w sekundę.

    --
    pzdr
    Roman

  • 8. Data: 2023-03-18 22:28:02
    Od: "Mchal M. Lechanski" <m...@d...eu>

    On 18/03/2023 20:38, Roman Tyczka wrote:

    > Tak tylko spytam, bo jakoś nikogo to nie zastanowiło, po cholerę do
    > obróbki zdjęć wypasione GPU z 8GB ramu? GPU wypasione to się przydaje do
    > montażu video, ale do zdjęć? Byle cpu współczesny fotki obrobi w sekundę.

    No wlasnie... Do zeszłego roku używałem On1 PhotRaw na Macu mini z 2012
    (16GB ram i 1.5GB VRAM) roku i może nie było rakietowo, ale wszystko
    działało.
    Ostatnio kupiłem, przyznaję, - bez przyglądania się wymaganiom softu, w
    końcu przez kilka lat kolejne updaty działały więc i teraz powinno być
    OK, najnowszą wersję PhotoRaw2023. I zaczęły się schody - pierwszy
    problem konieczność upgradu systemu do Cataliny. A że mam równieć
    ostatnie pudełkowe wersje Photoshopa i Lightrooma więc musiałem maczkowi
    zafundować większy dysk i na jednej partycji mam stary High Sierra i
    resztę starych narzędzi wliczając PhotoRaw 2021, a na drugiej Catalinę z
    PhotoRaw2023. Tochę upierdliwe restartowanie komputerka żeby się dostać
    do innego softu, ale to pikuś w porównaniu do tego jak działa najnowsza
    wersja PhotoRaw2023... ruszam myszką - kursor na ekranie przesuwa się po
    sekundzie czy dwóch, wybór niektórych z narzędzi powoduje kompletne
    wywalenie programu, wiatrak w maczku wyje jak szalony, wszystko się
    ślimaczy i w ogóle do d***.
    Skontaktowałem się z supportem On1 ale usłyszalem ze mam za stary
    komputer i nie jest on kompaybilny z najnowszą wersją softu.
    No cóż - moja wine, więc kłócić się nie będę.

    Mam więc do wyboru zrezygnować z PhotoRaw2023 - ale zapłaciłem i już
    kasy nie odzyskam i dodatkowo musiałbym się przyzwyczajać do nowego
    softu, rozejrzeć się za nowym Mackiem - ale to wyjdzie baaardzo drogo
    lub poszukać Windowsowego komputera. Ta ostatnia opcja ma jeszcze tę
    zaletę, że mogę wybrać kartę graficzną.

    Gdzieś wcześniej wkleiłem kawałek z rekomendowanej specyfikacji sprzętu,
    Nie znam się zbytnio ale On1 pcha się w stronę używania AI w obróbce i
    zapewne to powoduje takie kosmiczne wymagania sprzętowe.

    --
    Michał

  • 9. Data: 2023-03-18 22:50:15
    Od: Olek <o...@p...onet.pl>

    W dniu 18.03.2023 o 22:28, Mchal M. Lechanski pisze:

    > Gdzieś wcześniej wkleiłem kawałek z rekomendowanej specyfikacji sprzętu,
    > Nie znam się zbytnio ale On1 pcha się w stronę używania AI w obróbce i
    > zapewne to powoduje takie kosmiczne wymagania sprzętowe.

    Ale to AI wykorzystuje GPU?
    Widziałeś wyniki testów Eryinga z procesorem jedenastej generacji na
    filmie, do którego link wkleiłem?
    --
    Olek

  • 10. Data: 2023-03-19 00:35:53
    Od: m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    W dniu 18.03.2023 o 13:58, Mchal M. Lechanski pisze:
    > Intel UHD Graphics 630

    https://www.techcenturion.com/intel-uhd-graphics-630

    z tego co czytam Max Video Memory 64 GB, ale nie więcej niż połowa pamięci ram

    https://winraid.level1techs.com/t/changing-video-mem
    ory-size-for-uhd-630-integrated-graphics/34004/9