  • 51. Data: 2021-02-01 16:58:45
    Temat: Re: Telefon na wiele kilometrow.
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 27.01.2021 um 12:31 schrieb yabba:
> [...]

    Ja używam telegrafii na ogół>
    > Dla dalekiej propagacji nie ma różnicy czy sygnał jest w AM, FM czy w
    > SSB. Fala z Rio de Janeiro dotrze do Polski z każdym sygnałem.
    > SSB, względem AM nadawanym z nadajnika o takiej samej mocy, łatwiej
    > będzie odebrać i zrozumieć w otoczeniu zakłóceń. Przy słabym sygnale w
    > AM słychać, że ktoś coś mówi, w SSB rozumiesz korespondenta, w FM sam
    > szum i trzaski.
    > Czyli za sukces dalekiej łączności odpowiadają mniej więcej w połowie
    > warunki propagacyjne i zastosowana modulacja.

    Jak będziesz nadawał na częstotliwościach >100MHz to możesz zrobić kupkę
    na rzadko, a nie uzyskasz zasięgu ponad 200-300km, choćbyś nadawał
    niewiadomo jaką mocą i obojętnie jaką modulacją. Przy neutralnych
    warunkach propagacyjnych i antenie w miarę wysoko. Na płaskim terenie
    zasięg wynosi jakieś 50-100km. Co nie znaczy, że nie ma dalszych
    łączności. Prawdopodobieństwo łączności dalekiego zasięgu na CB jest
    dość znaczna, przy podwyższonej aktywności słońca. Problemem są wtedy
    łączności na dystansach średnich, od 100 do 500km. Kilka razy udało mi
    się usłyszeć własne echo (telegrafią) po nawet trzykrotnym okrążeniu
    ziemi (na 28MHz, czyli zaraz koło CB)
    Co do modulacji, to SSB w stosunku do AM daje zysk przynajmniej x4
    (jedna wstęga to pół amplitudy nośnej), przy zmodyfikowanym AM można
    zredukować nośną, jak zredukujesz do 0 to masz DSB. To jest prawdziwe
    przy tym samym paśmie przenoszenia anteny. FM jest "gorszy" od AM mniej
    więcej 10x.
    Czyli warunki propagacyjne to 99%, reszta 1%, jeżeli chce się osiągnąć
    daleki zasięg.
    Nawiasem mówiąc mam łączność na odległość 250km w paśmie 28MHz: odbicie
    od zorzy polarnej. Tu SSB nie działało wogóle, dało się tylko
    telegrafią. Zorza polarna buczy jak rozlazły transformator.

    Waldek