  • 1. Data: 2021-01-21 19:36:11
    Temat: lampy uliczne
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Watpliwosci mi wracaja

    https://rynek-energii-elektrycznej.cire.pl/st,33,202
    ,item,210300,1,0,0,0,0,0,jest-umowa-na-wymiane-ok-40
    -tys-opraw-oswietleniowych-w-calej-warszawie.html

    "Wymiana oświetlenia będzie odbywać się w tym i kolejnym roku. To
    nasza odpowiedź na wciąż zmieniające się ceny prądu. Dlatego też
    postanowiliśmy inwestować w energooszczędne rozwiązania.

    Roczny rachunek ZDM za światło do wspomnianych latarni - zużywają 51,1
    GWh energii - to ok. 27 mln zł. Po zmianach zużycie energii szacuje
    się na 18 GWh, [...]

    Kompleksowa wymiana poprawi też bezpieczeństwo. Liczące sobie po kilka
    dekad latarnie świecą coraz słabiej.
    Nowe lampy będą jaśniejsze, będą miały ustandaryzowaną temperaturę
    barwową (3000K, na masztach 4000K), pozwolą na precyzyjne
    ukierunkowanie strumienia światła, więc nie będą świecić warszawiakom
    po oknach.
    Każdy może już dziś zobaczyć różnicę, porównując lampy tam, gdzie nowe
    LED-y stoją obok starych lamp sodowych. "

    Taa ... a rzekomo sodowki maja wysoką efektywnosc, rzedu 120-160 lm/W,
    a takie LED to tylko w Dubaiu.

    O co tu chodzi ?

    Lampa sodowa ma wysoką efektywnosc ... ale nie wliczajac strat w
    dławiku ?

    Ze swojego podworka, to musze przyznac, ze latarnie LED swieca jakby
    porownywalnie jasno.
    Trudno mi powiedziec jak z mocami to wyglada, ale LEDy maja raczej
    mniejsze - wieksze wiecej kosztują.

    Trzeba przyznac, ze LED swieca tam gdzie trzeba, a sodowe dookolnie
    ... ale przeciez oprawa ma odblysnik.
    Trzeba tez przyznac, ze czasem klosz brudny i stara lampa swieci
    naprawde kiepsko.

    No i jeszcze to swiatlo - białe jakby polepsza widocznosc ludzi w
    kolorowych ubraniach, a nie brązowe na brązowym tle ... choc i te
    sodowe maja dosc szerokie widmo.

    J.

  • 2. Data: 2021-01-21 21:01:22
    Temat: Re: lampy uliczne
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2021-01-21 o 19:36, J.F. pisze:
    > Watpliwosci mi wracaja

    /.../

    A ile realnie żyje lampa sodowa wespół z całym układem zapłonowym ?

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 3. Data: 2021-01-21 22:21:22
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 21.01.2021 o 19:36, J.F. pisze:
    > Watpliwosci mi wracaja

    Ja je mam cały czas...

> [...]
    > LED-y stoją obok starych lamp sodowych. "
    >
    > Taa ... a rzekomo sodowki maja wysoką efektywnosc, rzedu 120-160 lm/W, a

    O marketing. :)

    > Trzeba przyznac, ze LED swieca tam gdzie trzeba, a sodowe dookolnie ...
    > ale przeciez oprawa ma odblysnik.
    > Trzeba tez przyznac, ze czasem klosz brudny i stara lampa swieci
    > naprawde kiepsko.

    Led się nie będzie brudzić?

    Anyway - oficjalnie się podaje, że lumenów z wata sodówka i led (nasz
    led, nie dubajski) mają tyle samo.

    Ale:

    Odbłyśnik z wiekiem parszywieje i odbija mniej (co prawda można wymienić).

    Ledy dają większą możliwość kierowania węższego strumienia tam gdzie trzeba.

    Producent twierdzi, że dłużej utrzymują pełną jasność (hehe, skąd wie,
    skoro najstarsza dioda tej serii ma rok?).

    Pewną oszczędność daje też zwyczajne osłabienie oświetlenia (miejsc,
    gdzie nowe latarnie subiektywnie świecą dla mnie słabiej niż stare jest
    sporo).

    W sumie - wierzę w jakąś tam oszczędność, ale żeby 51->18? No way.

    Ciekawe też, jak się toto będzie starzeć i czy za 10 lat będzie można
    wymienić ledy bez wymiany całej lampy (co prawda są ledy na E40, ale
    wydajemisie, że stosują inne).

    Niewątpliwie zaletą jest barwa światła - niektóre kolory oświetlone sodą
    są prawie czarne. Chociaż kiedyś przekonywali, że żółty lepszy na mgłę
    (pamiętacie reflektory samochodowe o barwie "żółtej selektywnej"?).

    MJ

  • 4. Data: 2021-01-22 00:29:28
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde.invalid>

    > Ja je mam cały czas...

    Ja mam pewność :)

    Niby dlaczego? Prawa fizyki się zmieniły? Brudne klosze? Wyczyścić.
    Są wycieraczki przy reflektorach samochodowych? Montować oprawy
    z wycieraczkami.

    > Led się nie będzie brudzić?
    >
    > Anyway - oficjalnie się podaje, że lumenów z wata sodówka i led (nasz
    > led, nie dubajski) mają tyle samo.

    Sodowe pomarańczowe do 200 lm/W, sodowe "złociste" do 150 lm/W,
    są jeszcze specjalne "białe" chyba ok. 60 lm/W.
    A ile ma LED? Jak wpływa na trwałość? Niedawno zimne białe do 80 lm/W
    ciepłe 65 lm/W. Teraz podobno więcej.

> [...]
    > wymienić).
    >
    > Ledy dają większą możliwość kierowania węższego strumienia tam gdzie

    Przy oświetlaniu równomiernym lub dużego obszaru to wątpliwa zaleta.

> [...]
    >
    > Pewną oszczędność daje też zwyczajne osłabienie oświetlenia (miejsc,
    > gdzie nowe latarnie subiektywnie świecą dla mnie słabiej niż stare jest

    Raczej obiektywnie, potwierdzam. Przyzwyczajanie do oszczędności...
    Bardziej "białe" daje subiektywnie większą jasność ale miernik
    pokazałby. Niektórzy w świadomości mają żarówki, żółtawe światło
    znaczyło słabsze. I tak było - żarówka mniejszej mocy ma bardziej
    żółte światło (cieńszy żarnik nie można grzać jak grubszy)
    i niższą skuteczność (lm/W).
    Poza tym ludzkie zmysły (oko, ucho, dotyk) nie są liniowe,
    bardziej logarytmiczne. 2 razy większy strumień światła nie jest
    widziany jako 2 razy jaśniej ale "trochę" jaśniej, można więc
    kantować i słabiej świecić.

    > W sumie - wierzę w jakąś tam oszczędność, ale żeby 51->18? No way.

    LED-ami można sterować - wygaszać lub załączać część matrycy
    w zależności od... godziny? Można dowolnie często bez szkody
    dla LED. Może czujniki ruchu?

    > Ciekawe też, jak się toto będzie starzeć i czy za 10 lat będzie można
    > wymienić ledy bez wymiany całej lampy (co prawda są ledy na E40, ale
    > wydajemisie, że stosują inne).

    Raczej matryce. Wymienią jak się połowa rzędów przepali. Niby
    zaleta bo wyładowcza jak się zacznie psuć to koniec.
    Czyli oszczędność kosztem niepełnosprawności...

    Wadą jest mała odporność LED na wysokie temp., mniejsza sprawność,
    szybsze zużycie. Podobno montowali w oprawach wentylatorki
    i buczały w letnie noce.
    Mam wrażenie, że bardziej oślepiają kierowców niż sodówki. Ostry,
    jasny ale mały punkt bardziej znośny od dużej matrycy.

    > Niewątpliwie zaletą jest barwa światła - niektóre kolory oświetlone sodą
    > są prawie czarne. Chociaż kiedyś przekonywali, że żółty lepszy na mgłę
    > (pamiętacie reflektory samochodowe o barwie "żółtej selektywnej"?).

    Chyba nic się nie zmieniło i żółto-pomarańczowe światło lepiej
    oddaje kształty we mgle (kontrast). Białe i biało-niebieskie dają
    "mleko". A teoretycznie większą sprawność mają te niebieskawe LED.

    Arek

  • 5. Data: 2021-01-22 11:33:10
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Arek" napisał w wiadomości grup
    pl...
    Użytkownik "Michal Jankowski" <m...@f...edu.pl> napisał w
    wiadomości

    >Niby dlaczego? Prawa fizyki się zmieniły? Brudne klosze? Wyczyścić.

    Jakies zuzycie lampy wyladowczej chyba nastepuje i swieci coraz
    slabiej.

    Ale ... LED tez.

    >Są wycieraczki przy reflektorach samochodowych? Montować oprawy
    >z wycieraczkami.

    Mam wrazenie, ze to czesto od wewnatrz.

    >Sodowe pomarańczowe do 200 lm/W,

    Tego to nie widzialem.

    >sodowe "złociste" do 150 lm/W,
    >są jeszcze specjalne "białe" chyba ok. 60 lm/W.

    Sodowe czy "rteciowki"

    >A ile ma LED? Jak wpływa na trwałość? Niedawno zimne białe do 80 lm/W
    >ciepłe 65 lm/W. Teraz podobno więcej.

    No widzisz - w Dubaju 200lm/W, w laboratorium 300
    https://www.cree.com/news-media/news/article/cree-fi
    rst-to-break-300-lumens-per-watt-barrier
    A to 6 lat temu bylo.

    A Philips jak wchodzil w latarnie uliczne, to o ile pamietam 50-70
    podawal.
    I juz byly "energooszczedne".

    Ktos tu klamie ... albo calej prawdy nie mowi :-)

    Nie jest to po prostu kawal blachy w takich lampach ?
    Ale fakt - nawet kawal aluminium parszywieje.

    >Przy oświetlaniu równomiernym lub dużego obszaru to wątpliwa zaleta.

    Dokladnie.
    A i te oprawy do sodowek jakos tam strumien kieruja - widac w mglistą
    nosc.

    Najstarsze wroclawskie swieca juz pare lat ... ale one mialy mniejsza
    wydajnosc.

    >Raczej obiektywnie, potwierdzam. Przyzwyczajanie do oszczędności...

    Obiektywnie stwierdzic trudno, bo oko ma swoje wady.
    Miernik by trzeba miec.
    Ale obiektywnie we wroclawiu to jakos podobnie swiecą.

    >LED-ami można sterować - wygaszać lub załączać część matrycy
    >w zależności od... godziny? Można dowolnie często bez szkody
    >dla LED. Może czujniki ruchu?

    Tez mozliwe.

    > Raczej matryce. Wymienią jak się połowa rzędów przepali. Niby
    >zaleta bo wyładowcza jak się zacznie psuć to koniec.

    Ale ten palnik w wyladowczej to kilka zl kosztuje.
    Tyle ze wymiana pewnie ze 100 - bo to robota dla dzwigu i kilku osob.

    W dodatku cos slyszalem, ze pakuja w "zarowke sodową" dwa jarzniki,
    one swieca naprzemian i sumaryczna trwalosc jest bardzo duza.

> [...]
    >Mam wrażenie, że bardziej oślepiają kierowców niż sodówki. Ostry,
    >jasny ale mały punkt bardziej znośny od dużej matrycy.

    IMO - przy tych odleglosciach to bez znaczenia, a kat obserwacji lampy
    mocno inny.

    W Bydgoszczy jakies strasznie nisko zamocowali, az sie dziwilem ze tir
    tego nie uszkodzi ... ale tez nie oslepiaja, a slupy pewnie tansze.

    J.

  • 6. Data: 2021-01-22 11:57:02
    Od: Silver Dream ! <s...@n...net>

    On 21.01.2021 19:36, J.F. wrote:
    > Watpliwosci mi wracaja
    [...]
    > O co tu chodzi ?

    Jeżeli nie wiadomo o co chodzi to wiadomo o co chodzi.

  • 7. Data: 2021-01-22 12:26:41
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 22.01.2021 o 11:33, J.F. pisze:
> [...]
    pl...

    > Jakies zuzycie lampy wyladowczej chyba nastepuje i swieci coraz slabiej.

    Sodowe niskonapięciowe - bardzo mocny kolor, zero oddawania barw
    przedmiotów. W Warszawie były takie na Pułkowej (wylot na Gdańsk) do
    ok. 2017. Ogólnie rzadkość.

    MJ

  • 8. Data: 2021-01-22 12:38:18
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

> [...]
    pl...

    > Jakies zuzycie lampy wyladowczej chyba nastepuje i swieci coraz slabiej.

    Sodowe niskociśnieniowe - bardzo mocny kolor, zero oddawania barw

  • 9. Data: 2021-01-22 13:36:05
    Od: Kris <k...@g...com>

    czwartek, 21 stycznia 2021 o 19:36:14 UTC+1 J.F. napisał(a):
    > Watpliwosci mi wracaja

    Przymierzałam się do napisania podobnego postu
    U nas w mieście wymienili większość chyba już lamp na ledowe i nocą jest zdecydowanie
    ciemniej
    To moje odczucie ale żona córka i kilku znajomych ma podobne odczucia
    Cos w tym jest bo w ostatnich tygodniach na szybko dokładają lamp w okolicach przejść
    dla pieszych.
    A najlepiej zrobili na wiosce gdzie moja mama mieszka. Na drodze prowadzącej do
    wioski(ok1,5 km) postawili latarnie led ładowane solarnie. I teraz jest tak że
    zaczynają świecić ok 16,30(jak się ściemnia a ok 20tej większość z nich już nie
    świeci. Pewnie lipne lub zbyt małe aku dali.

  • 10. Data: 2021-01-22 13:40:34
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "PeJot" napisał w wiadomości grup
    >/.../
    >A ile realnie żyje lampa sodowa wespół z całym układem zapłonowym ?

    Jesli mnie skleroza nie myli - to podawano cos 30k h dla tych dwoma
    jarznikami.

    liczac 12h dziennie - 7 lat.

    I ogolnie chyba jednak dlugo zyja, bo nie widze wielu niesprawnych,
    ani ciaglych wymian.

    Dlawik powinien byc trwaly, oprawa .. hm ...

    J.