  • 41. Data: 2021-01-27 12:25:10
    Temat: Re: Telefon na wiele kilometrow.
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 27/01/2021 10:04, Marek wrote:

    > To po co wszyscy używają SSB na dalekich zasięgach?

    Mówimy o tym czy co jest głownym czynninkiem i w przypadku HF rodzaj
    modulacji nim nie jest ale jest jednym z ważniejszych.
    Oczywiście jeśli jesteś na granicy słyszalności w AM/FM to przejście na
    SSB, da ci dodatkowe kilka dB co sprawi że sygnał stanie się zrozumiały.

    Na HF wszyscy się dogadali że będą używać SSB lub CW bo one dają
    najlepsze rezulataty ale bez odbijania się fal krótkich od jonosfery i
    ziemii nie dało by się uzyskać 10k km+ zasięgów.

  • 42. Data: 2021-01-27 12:31:35
    Od: yabba <...@...pl>

    W dniu 27.01.2021 o 11:04, Marek pisze:

    > To po co wszyscy używają SSB na dalekich zasięgach?

    Dla dalekiej propagacji nie ma różnicy czy sygnał jest w AM, FM czy w
    SSB. Fala z Rio de Janeiro dotrze do Polski z każdym sygnałem.
    SSB, względem AM nadawanym z nadajnika o takiej samej mocy, łatwiej
    będzie odebrać i zrozumieć w otoczeniu zakłóceń. Przy słabym sygnale w
    AM słychać, że ktoś coś mówi, w SSB rozumiesz korespondenta, w FM sam
    szum i trzaski.
    Czyli za sukces dalekiej łączności odpowiadają mniej więcej w połowie
    warunki propagacyjne i zastosowana modulacja.

    yabba

  • 43. Data: 2021-01-27 13:09:29
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 27 Jan 2021 12:31:35 +0100, yabba <...@...pl> wrote:
    > Czyli za sukces dalekiej łączności odpowiadają mniej więcej w
    > połowie
    > warunki propagacyjne i zastosowana modulacja.

    No czyli dokładnie to co mówię na SSB jest lepiej jak dalej.

    --
    Marek

  • 44. Data: 2021-01-27 13:11:27
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 27 Jan 2021 11:25:10 +0000, Cezar <c...@t...pl.invalid>
    wrote:
> [...]
    > przejście na
    > SSB, da ci dodatkowe kilka dB co sprawi że sygnał stanie się

    Ja was nie rozumiem. Mówicie że SB nie jest kluczowe a jednak jest.
    Skoro w takich warunkach SSB daje możliwość komunikacji a inne
    modulacje nie to SSB jest czynnikiem kluczowym.

    --
    Marek

  • 45. Data: 2021-01-27 14:24:06
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 27/01/2021 12:11, Marek wrote:

    > Ja was nie rozumiem. Mówicie że SB nie jest kluczowe a jednak jest.
    > Skoro w takich warunkach SSB daje możliwość komunikacji a inne modulacje
    > nie to SSB jest czynnikiem kluczowym.

    zaczynamy czepiać się słowek ale wg mnie jest pewna różnica pomiędzy
    "kluczowy" a "głowny"
    c.

  • 46. Data: 2021-01-27 14:55:24
    Od: yabba <...@...pl>

    W dniu 27.01.2021 o 13:09, Marek pisze:

    > No czyli dokładnie to co mówię na SSB jest lepiej jak dalej.

    Napisałeś: "Przy tej samej mocy nadajnika dalej dmucha na SSB niż na AM
    bo większy zysk energetyczny z modulacji jednowstęgowej, to nie jest
    główny czynnik?"

    Fala radiowa dzięki odbiciom w atmosferze doleci tak samo daleko
    niezależnie od tego jak będzie zmodulowana: AM, FM czy SSB.
    Dzięki SSB łatwiej będzie człowiekowi usłyszeć i zrozumieć dźwięki jakie
    ta fala przenosi.

    yabba

  • 47. Data: 2021-01-27 21:24:07
    Od: - <s...@g...com>

    środa, 27 stycznia 2021 o 06:11:32 UTC-6 Marek napisał(a):
    > Ja was nie rozumiem. Mówicie że SB nie jest kluczowe a jednak jest.
    > Skoro w takich warunkach SSB daje możliwość komunikacji a inne
    > modulacje nie to SSB jest czynnikiem kluczowym.

    Tu chodzi o fakt ze ssb daje zawsze dodatkowe pare db a odbicia albo odpowiednia
    propagacja powieksza zasieg parukrotnie a nie pare procent.

  • 48. Data: 2021-01-27 22:13:56
    Od: Trefniś <t...@m...com>

    W dniu .01.2021 o 21:24 - <s...@g...com> pisze:

    > Tu chodzi o fakt ze ssb daje zawsze dodatkowe pare db a odbicia albo
    > odpowiednia propagacja powieksza zasieg parukrotnie a nie pare procent.

    Nie kombinujcie już tak...

    Według was SSB (w stosunku do AM) daje "zaledwie" parę dB - zapominacie,
    że to skala _logarytmiczna_ i poziom sygnału wzrasta też logarytmicznie
    dzięki modulacji jednowstęgowej!
    Poza tym odbiornik jednowstęgowy może być też znacznie bardziej selektywny
    - to daje kolejne zalety w stosunku do zwykłego AM (często nawet
    decydujące).
    Warunki propagacji są istotne - ale mogą całkowicie "zamknąć" pasmo na
    danym kierunku, tak samo jak je otworzyć!

    To czy w ogóle ma sens rozpatrywanie co ważniejsze?
    W konkretnej sytuacji zarówno warunki propagacyjne, jak i rodzaj modulacji
    może zdecydować o odbyciu łączności, lub o jej braku.

    --
    Trefniś

  • 49. Data: 2021-01-28 19:23:51
    Od: - <s...@g...com>

    środa, 27 stycznia 2021 o 15:14:07 UTC-6 Trefniś napisał(a):

    > Nie kombinujcie już tak...

    Nikt nie kombinuje.
    No moze poza toba :)

    > Według was SSB (w stosunku do AM) daje "zaledwie" parę dB - zapominacie,
    > że to skala _logarytmiczna_ i poziom sygnału wzrasta też logarytmicznie
    > dzięki modulacji jednowstęgowej!

    Zaledwie pare db to dajmy na to 2-3x wieksza moc ale zasieg jest znowu spowrotem
    liniowy (z grubsza).
    Miedzy innymi dlatego db jest uzywane bo sie troche koreluje z zasiegiem.

> [...]
    > Warunki propagacji są istotne - ale mogą całkowicie "zamknąć" pasmo na
    > danym kierunku, tak samo jak je otworzyć!

    No i o tym se tu pitolimy. W sensie nie zeby ktos kopie kruszyl czy sie wyzywal. Po
    prostu wymieniamy sie informacja.

    > To czy w ogóle ma sens rozpatrywanie co ważniejsze?
    > W konkretnej sytuacji zarówno warunki propagacyjne, jak i rodzaj modulacji
    > może zdecydować o odbyciu łączności, lub o jej braku.

    No moze ma sens albo i nie.
    Bo widzisz, sprzet zazwyczaj jest dany i sie nie zmienia bez inwestycji. A nawet jak
    zmienisz to druga strona moze tak dobrego nie miec.
    Pogoda jest jaka jest, propagacje zmienic mozna nieco kombinujac z antena (wyzej,
    kierunkowa, lepiej zestrojona na kanal/pasmo)

    A ssb mozna wlaczyc albo wylaczyc. Albo wogole kupic radio na pasmo ktore najlepiej
    sie sprawdzi w danym zastosowaniu.

    I to jest sedno tej naszej tu mini dyskusji (naszej w sensie ze biore udzial a nie ze
    nadaje trend :) )

  • 50. Data: 2021-01-29 14:48:39
    Od: Trefniś <t...@m...com>

    W dniu .01.2021 o 19:23 - <s...@g...com> pisze:

    (...)

> [...]
    > ktore najlepiej sie sprawdzi w danym zastosowaniu.
    >
    > I to jest sedno tej naszej tu mini dyskusji (naszej w sensie ze biore

    Właśnie dlatego proponowałem zaprzestanie stopniowania ważności obu
    aspektów łączności jako całkowicie bezproduktywne i fałszywe. Tylko tyle.

    --
    Trefniś