  • 1. Data: 2021-06-16 12:42:25
    Temat: Tradycyjny balast magnetyczny i swietlówki LED
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Mam oprawę [akwariową] z tradycyjnymi balastami magnetycznymi i starterami
    bimetalowymi na dwie świetlówki T8 2x 25W.
    Zamiast tradycyjnych świetlówek fluoroscencyjnych mogę do oprawy wstawić dwie
    "świetlówki" LED tzw. uniwersalne - działające zarówno
    ze starterami tradycyjnymi jak w oprawie, jak również z elektronicznymi.
    Wg producenta moc tych rur LED to 11 wat (45x 0,25W):
    www.warehouse-aquatics.co.uk/arcadia-t8-sunlight-led
    -lamp-11w-25w-fluorescent-equivalent-750mm.html
    www.warehouse-aquatics.co.uk/arcadia-t8-tropical-led
    -lamp-11w-25w-fluorescent-equivalent-750mm.html
    PYTANIE:
    Jaka będzie moc pobierana z sieci 230VAC przez tradycyjny balast magnetyczny?
    Zbliżona do 50 wat (2x 25W) czy do 22 wat (2x 11W)?

  • 2. Data: 2021-06-16 13:07:16
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 16 Jun 2021 12:42:25 +0200, ąćęłńóśźż wrote:
> [...]
    > Jaka będzie moc pobierana z sieci 230VAC przez tradycyjny balast magnetyczny?
    > Zbliżona do 50 wat (2x 25W) czy do 22 wat (2x 11W)?

    Schematu nie ma, podejrzewam jednak, ze rura ograniczy sobie pobor
    mocy do 11W, a balast magnetyczny nie bedzie w tym przeszkadzal.

    Tylko ... dwie takie swietlowki czesto z jednym dlawikiem
    wspolpracowaly, ja bym tu skontrolowal jak oni zycza to sobie
    podlaczyc.

    Takie "zwykle" zastepcze rury LED, to wymagaja specjalnego zaplonnika,
    a w zasadzie zwyklej zwory ...

    J.

  • 3. Data: 2021-06-16 13:14:52
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    "Na ciepło" z pokrywy jest tam jeden dławik, ale z kolei są dwa osobne wyłączniki po
    jednym dla każdej z rur, więc pewniej są dwa
    osobne balasty.
    Pytanie:
    Jaką moc (prąd) pobiera tradycyjny balast na jałowym biegu?
    Lub balast 25W obciążony świetlówką 11W?
    (akurat zepsuł mi się miernik).

    -----

  • 4. Data: 2021-06-16 15:33:45
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 16 Jun 2021 13:14:52 +0200, ąćęłńóśźż wrote:
> [...]
    > osobne balasty.
    > Pytanie:
    > Jaką moc (prąd) pobiera tradycyjny balast na jałowym biegu?

    zadna, bo przeciez calkowicie wylaczony

    > Lub balast 25W obciążony świetlówką 11W?
    > (akurat zepsuł mi się miernik).

    A tu imo roznie moze byc, nie wiem co sie ustali, a sprawdzic nie
    bardzo bylo jak, bo cokoly/rozmiary rozne przy tak roznych mocach.
    Ale Ty nie masz _swietlowki_ 11W, tylko jakas lampe LED, byc moze z
    wlasnym zasilaczem/przetwornica, ktora sie calkiem inaczej zachowuje
    niz swietlowka.

    Ogolnie te zastepcze LED sie projektuje tak, zeby im balast nie
    przeszkadzal.

    J.

  • 5. Data: 2021-06-16 22:11:09
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2021-06-16 o 12:42, ąćęłńóśźż pisze:
    > Mam oprawę [akwariową] z tradycyjnymi balastami magnetycznymi i
    > starterami bimetalowymi na dwie świetlówki T8 2x 25W.

    Balast?
    Jeśli oprawa tradycyjna to zawiera statecznik.

  • 6. Data: 2021-06-16 22:47:48
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    środa, 16 czerwca 2021 o 12:42:27 UTC+2 ąćęłńóśźż napisał(a):
> [...]
    > Jaka będzie moc pobierana z sieci 230VAC przez tradycyjny balast magnetyczny?
    > Zbliżona do 50 wat (2x 25W) czy do 22 wat (2x 11W)?
    Normalny człowiek to wywala wszystko z oprawy i podłącza zasilanie do świetlówki
    zgodnie z schematem jaki jest w pudełku że swietlowka LED. Nigdy więcej nie wrócisz
    do zwykłych świetlówek. Dzisiaj wymieniłem stara przepalona świetlówkę na jej ledowy
    odpowiednik. Działa.

  • 7. Data: 2021-06-17 16:11:57
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Balast i statecznik to synonimy.

    -----

  • 8. Data: 2021-06-17 16:19:25
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    To może inaczej zadam pytanie:
    Mniej więcej w jakich proporcjach wydziela się moc na stateczniku oraz na rurze lampy
    wyładowczej w oprawie świetlówkowej?
    Stateczniki magnetyczne (balasty, dławiki, cewki - różne słowa oznaczające to samo)
    "słynęły" z tracenia sporej części mocy układu
    na grzanie samych siebie.
    Przy statecznikach elektronicznych była poprawa - coś jak porównanie tradycyjnego
    zasilacza transformatorowego z nowoczesnym
    elektronicznym.

    -----

  • 9. Data: 2021-06-17 18:36:16
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 17 Jun 2021 16:19:25 +0200, ąćęłńóśźż wrote:
> [...]
    > Stateczniki magnetyczne (balasty, dławiki, cewki - różne słowa oznaczające to samo)
    "słynęły" z tracenia sporej części mocy układu

    Przeciez masz taka lampe ... statecznik goracy ?

    https://www.youtube.com/watch?v=XldjLRHGIws
    Tu statecznik prawie nie wplywa, ale:
    -rura LED 8W, a swietlowka? 18W?
    -rura LED byc moze korzysta z wiekszego napiecia, przez co dalej
    zmniejsza prad. Plynie 40mA, a kondesator 250mA ... rozsadnie byloby
    przyjac, ze przez statecznik przy swietlowce tez plynie ok 250mA ...
    a to podnosi moc strat wielokrotnie.

    J.

  • 10. Data: 2021-06-17 19:41:47
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    czwartek, 17 czerwca 2021 o 18:36:36 UTC+2 J.F napisał(a):
> [...]
    > zmniejsza prad. Plynie 40mA, a kondesator 250mA ... rozsadnie byloby
    > przyjac, ze przez statecznik przy swietlowce tez plynie ok 250mA ...

    Lubisz JF jałowe dyskusje. Wczoraj kupiłem ledowe źródło światła - zamiennik
    świetlówki. Ma moc 18W, ma 1800 lumenów. Ma więcej lumenów z wata niż świetlówka 36W.
    Jest letnia. Obok świeci normalna świetlówka i jest zdecydowanie ciepła. Zapłaciłem
    za nią 18 złotych. Podłącza się ją z jednej strony. Wywala się wszystko co służyło
    świeceniu świetlówki. Sens rozprawiania nad świetlówka w czasach kiedy są jej ledowe
    odpowiedniki nie ma żadnego sensu i uzasadnienia technicznego. Chyba że to wystawa
    źródeł światła w muzeum.