  • 1. Data: 2021-06-11 16:16:11
    Temat: Pomoc w zdiagnozowaniu zasilacza (TV)
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Hej,

    Jest sobie zasilacz z telewizora. Schemat z serwisówki:

    http://arnold.ziffel.one.pl/thriller/psu1.png
    http://arnold.ziffel.one.pl/thriller/psu2.png (tu tylko inwerter)

    Objaw jest taki, że zasilacz produkuje 5V (standby), ale nie produkuje
    żadnego innego napięcia (ma jeszcze wytworzyć 12V i 24V). Właściwie to
    produkuje 5.19V.

    Testowałem go w taki sposób, że podłączyłem +5VSB do wejścia S/B
    (standby), żeby uruchomić zasilacz, oraz do wejścia ENA, żeby wyłączyć
    inwerter podświetlenia (nie wiem, czy nie przebiłoby transformatora,
    jakby chodził bez obciążenia). Pomierzyłem potem kilka napięć i prądów:

    Co mi wyszło:

    - jak widać ze schematu, T904 (transformator produkujący 5V) ma dodatkowe
    uzwojenie, które zasila układ PFC i przetwornicę generującą 12V i 24V
    (i przez prosty stabilizator na Zenerce i wtórniku także układ
    inwertera)

    - napięcie zasilające te układy (Vdd-S) wynosi 4.78V

    - zgodnie z datasheetami zasilanych układów (FAN6961 i NCP1271) wyszło mi,
    że to napięcie powinno wynosić ok. 14-15V (przynajmniej na starcie,
    potem może trochę spaść)

    - odłączenie tego zasilania i dołączenie zewnętrznego 15V powoduje prawidłowe
    wystartowanie zasilacza

    Testując różne inne rzeczy (prądy, zwarcia itd.) doszedłem do sytuacji,
    w której:

    - odłączyłem od katody D916 (diody prostującej napięcie z T904) wszystko
    oprócz C946, czyli zostały w tym obwodzie tylko T904, R959, D916 i C946

    - zdjąłem (oczywiście na odseparowanym galwanicznie oscyloskopie)
    przebiegi z węzłów:
    - pin 4 T904 (nazwijmy go T -- wyjście transformatora)
    - anoda D916 (nazwijmy go D -- wejście diody)
    - katoda D916 (nazwijmy go C -- napięcie na C946)

    Przebiegi:

    - węzeł C:
    - http://arnold.ziffel.one.pl/thriller/t1.png
    - widać, że napięcie ładnie wchodzi do poziomu prawie 15V (OK)

    - węzeł D:
    - http://arnold.ziffel.one.pl/thriller/t2a.png
    - http://arnold.ziffel.one.pl/thriller/t2b.png
    - widać impulsy 15V (OK)

    - węzeł T:
    - http://arnold.ziffel.one.pl/thriller/t3a.png
    - http://arnold.ziffel.one.pl/thriller/t3b.png
    - widać impulsy 15V, nie różni się to od węzła D (OK)

    Ciekawie się robi, gdy podłączyłem równolegle do C946 rezystor 1k.

    - węzeł C:
    - http://arnold.ziffel.one.pl/thriller/t4.png
    - widać skok napięcia po czym szybki spadek do 2.5V
    - podejrzewam, że przebieg przy starcie miał większe wypełnienie

    - węzeł D:
    - http://arnold.ziffel.one.pl/thriller/t5a.png
    - http://arnold.ziffel.one.pl/thriller/t5b.png
    - widać, że dodatnie impulsy są mocno ucinane

    - węzeł T:
    - http://arnold.ziffel.one.pl/thriller/t6a.png
    - http://arnold.ziffel.one.pl/thriller/t6b.png
    - widać ładne impulsy na poziomie ok. 15V

    Wniosek jest taki, że tak duży spadek jest na R959. Moja teoria jest taka,
    że wypełnienie tych dodatnich impulsów jest zbyt małe, żeby zapewnić nawet
    te 15mA prądu (15V / 1kom).

    Jak obciążyłem wyjście 5V rezystorem 220om (sprzężenie jest w końcu z
    linii 5V) to nie było lepiej. Było tak samo (choć zasilacz utrzymywał
    5.19V na wyjściu -- sprzężenie działa).

    I teraz... no cóż, dotarłem do ściany. Nie wiem, co z tym dalej zrobić.
    Sprawdziłem i nawet podmieniłem diodę, rezystor, kondensator i nie było
    żadnej zmiany. Te elementy wydają się sprawne. Wypełnienie impulsów nie
    może być przecież większe, bo nie utrzyma się regulacja 5V.

    O co tu może chodzić? Co jeszcze mogę sprawdzić?

    Taki zasilacz (używany) kosztuje 120 zł i to jest akceptowalny koszt
    naprawy, zresztą mogę dodać jakieś źródło pomocniczego napięcia ok.
    15V (tak zwaną rzeźbę / prowizorkę) i też powinno działać, ale chciałbym
    dojść do tego, co tam jest nie tak i naprawić to zgodnie ze sztuką (i przy
    okazji czegoś się nauczyć). Siedzę nad tym już któryś dzień i trochę
    weszło mi to na ambicję.

    Macie jakieś pomysły?

    --
    Profesor uwielbiajacy zagadki pyta się studentki w czasie egzaminu:
    - Prosze powiedziec, jaka jest roznica pomiedzy studentem uniwersytetu,

  • 2. Data: 2021-06-11 18:02:35
    Temat: Re: Pomoc w zdiagnozowaniu zasilacza (TV)
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 11 Jun 2021 14:16:11 +0000 (UTC), Arnold Ziffel wrote:
> [...]
    > - węzeł C:
    > - http://arnold.ziffel.one.pl/thriller/t4.png
    > - widać skok napięcia po czym szybki spadek do 2.5V

    stala czasowa RC 47ms, szybki spadek.

    > - podejrzewam, że przebieg przy starcie miał większe wypełnienie

    Czyli to jest taki jednorazowy pik po wlaczeniu, a potem ~2V ?

    > - węzeł D:
    > - http://arnold.ziffel.one.pl/thriller/t5a.png
    > - http://arnold.ziffel.one.pl/thriller/t5b.png
    > - widać, że dodatnie impulsy są mocno ucinane

    Kondensator C946 rozladowany, to obcina.

> [...]

    > Sprawdziłem i nawet podmieniłem diodę, rezystor, kondensator i nie było
    > żadnej zmiany. Te elementy wydają się sprawne.

    Obliczenia potwierdzaja.

    >Wypełnienie impulsów nie
    > może być przecież większe, bo nie utrzyma się regulacja 5V.

    Obciaz mocniej 5V. Bedzie wieksze wypelnienie i wzrosnie napiecie
    pomocnicze.
    Ewentualnie ... jestes pewien, ze pobor pradu pomocniczego to ok 15mA?
    Moze ten 1k za maly jest.

    > O co tu może chodzić? Co jeszcze mogę sprawdzić?
    >
    > Taki zasilacz (używany) kosztuje 120 zł i to jest akceptowalny koszt
    > naprawy, zresztą mogę dodać jakieś źródło pomocniczego napięcia ok.

    A moze zasilacz jest sprawny, a zepsute jest cos dalej, co pobiera za
    malo pradu z 5V?

    J.

  • 3. Data: 2021-06-11 18:11:56
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2021-06-11 o 16:16, Arnold Ziffel pisze:

    > Macie jakieś pomysły?

    Wymieniałeś C946 na nowy?

    --
    Irokez

  • 4. Data: 2021-06-11 20:17:44
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > stala czasowa RC 47ms, szybki spadek.

    47uF * 1kom = 47ms... to by się zgadzało.

    > Czyli to jest taki jednorazowy pik po wlaczeniu, a potem ~2V ?

    Tak. Zakładam, że pik jest stąd, że kondensator po stronie 5V jest pusty.

    > Kondensator C946 rozladowany, to obcina.

    No właśnie... nie ma kiedy się naładować.

    > Obciaz mocniej 5V. Bedzie wieksze wypelnienie i wzrosnie napiecie
    > pomocnicze.
    > Ewentualnie ... jestes pewien, ze pobor pradu pomocniczego to ok 15mA?
    > Moze ten 1k za maly jest.

    Nie jestem :) ale robiłem też eksperymenty z większymi rezystorami, nie
    pamiętam dokładnie napięć ale było podobnie.

    Poza tym:

    - odpięcie ścieżki idącej do Q907 i R925 sprawia, że jest tam 10.66V
    - pozostawienie jej, ale odpięcie R920 sprawia, że jest 7.57V

    Czyli samo złącze BE Q907 + R926 (to 10k a nie 22k jak na schemacie) daje
    taki spadek.

    > A moze zasilacz jest sprawny, a zepsute jest cos dalej, co pobiera za
    > malo pradu z 5V?

    Sprawdziłem dalej. 1A pobierany z 5V daje wzrost Vdd-S do 10.2V. Nadal za
    mało, żeby przetwornica wystartowała. Wątpię żeby logika pobierała więcej
    niż 1A, choć może?

    Postaram się sprawdzić jutro resztę elektroniki (TV mam na działce, płytkę
    zasilacza wziąłem do domu). Podepnę dodatkowy zasilacz 14V zamiast Vdd-S i
    zobaczę, czy sam TV wystartuje.

    --
    Córeczka pyta mamę:
    - Co to jest impotencja?

  • 5. Data: 2021-06-11 20:17:57
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Irokez <n...@w...pl> wrote:

    > Wymieniałeś C946 na nowy?

    Tak. Jest tak samo.

    --
    Po roku studiow przyjezdza do domu studentka i od progu wola:
    - Mamo, mam chlopaka!

  • 6. Data: 2021-06-11 20:52:14
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 11 Jun 2021 18:17:44 +0000 (UTC), Arnold Ziffel wrote:

    > Tak. Zakładam, że pik jest stąd, że kondensator po stronie 5V jest pusty.

    > Nie jestem :) ale robiłem też eksperymenty z większymi rezystorami, nie
    > pamiętam dokładnie napięć ale było podobnie.

    Hm, jak widac, to przynajmniej na poczatku dziala.
    Wstaw 20 ohm, albo zarowke 200mA.

> [...]
    > - pozostawienie jej, ale odpięcie R920 sprawia, że jest 7.57V
    >
    > Czyli samo złącze BE Q907 + R926 (to 10k a nie 22k jak na schemacie) daje

    No ba - przeciez na R959 masz jakies 10V spadku, czyli prad w impulsie
    ma z 0.5A, tylko ze impuls ma 2us, a przerwy 500us.
    Sredni prad jakies 2mA, wiec co sie dziwic, ze na 1k jest 2V.

    Ale wina jak sam doszedles - wiekszego wypelnienia zasilacz dac nie
    moze, bo 5V na wyjsciu przekroczy.

    > Sprawdziłem dalej. 1A pobierany z 5V daje wzrost Vdd-S do 10.2V. Nadal za
    > mało, żeby przetwornica wystartowała. Wątpię żeby logika pobierała więcej
    > niż 1A, choć może?

    No, to juz faktycznie niezdrowo ... ale zrob oscylogramy teraz.
    Moze 1A to juz za duzo jak na ten zasilacz ?
    TNY277PN to tak od 8W w gore, wiec 1A nie powinien byc problemem.

    > Postaram się sprawdzić jutro resztę elektroniki (TV mam na działce, płytkę
    > zasilacza wziąłem do domu). Podepnę dodatkowy zasilacz 14V zamiast Vdd-S i
    > zobaczę, czy sam TV wystartuje.

    IMO - zasilacz tez musi dobre napiecia dac.
    Tylko go trzeba odpowiednio obciazyc.
    Jak Ci juz weszlo na ambicje, to popracuj nad nim.
    Szczegolnie, ze sprawia wrazenie dobrego - tzn duzo obwidow jakby
    dziala.

    A tak jeszcze widze, ze BP/M i C948 jest dosc istotny, i wyznacza
    limit pradu. ZD908 chyba nie jest zepsuta ?

    J.