  • 1. Data: 2020-07-25 19:45:38
    Temat: Tranzystory SiC ze "zwykłym" sterowaniem
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Mnóstwo kasy idzie ostatnio na badania nad SiC i GaN, więc zaczęły
    pojawiać się interesujące efekty. Na przykład to:

    https://pl.mouser.com/Search/Refine?Ntk=P_MarCom&Ntt
    =149591753

    1700V, 1 om i 450 miliomów. Nowością jest to, że są przystosowane do
    sterowania napięciem 0/12V, a nie -4/+20V, jak starsze modele, co bardzo
    komplikowało strukturę przetwornicy, zwłaszcza prostych flybacków.
    Vth też podnieśli z 1.5V do 4.5V, więc budżet na zakłócenia wygląda
    rozsądnie.

    Od strony bramki przypominają krzemowe MOSFETy, a od strony drenu mają
    absurdalne osiągi SiC. Bardzo mi to uprości jeden projekt, więc
    infomuję, że już takie cuda są, bo może się to komuś przyda.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 2. Data: 2020-07-26 10:04:49
    Temat: Re: Tranzystory SiC ze "zwykłym" sterowaniem
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 25/07/2020 19:45, Piotr Wyderski wrote:
    > 1700V

    Z czystej ciekawosci: gdzie to będzie miało zastosowanie "domowe"?

  • 3. Data: 2020-07-26 10:44:31
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    heby wrote:

    > Z czystej ciekawosci: gdzie to będzie miało zastosowanie "domowe"?

    Jeśli ma pracować z sieci 230VAC bez żadnych cudów po drodze, to
    V_DS_MAX nie jest krytycznym parametrem i pozostaje jedynie łatwość
    sterowania oraz pozostałe zalety SiC (mała Eoss, mała R_DS_ON, mała
    pojemnośc bramki i przełączanie w kilka nanosekund).

    A ja mam PFC totem-pole z 600-900V na wyjściu, by móc nie stosować
    kondensatorów elektrolitycznych. Ta przetwornica (~40W, mam różne
    warianty) odpowiada za wystartowanie całości i potem dostarcza zasilanie
    do priorytyzera. Jest wybierana jako druga, gdy główna przetwornica
    rezonansowa jest wyłączona z powodu małego zapotrzebowania na energię
    lub doszło do awarii. Trzecia w kolejności jest bateria akumulatorów,
    czwarta, jako last resort, wbudowana bateria litowo-chlorkowo-tionylowa
    firmy Tadiran o trwałości ~40 lat. Przetwornica wystartować musi od
    120VDC i pracować poprawnie do 900V, więc flyback na takim właśnie
    tranzystorze jest rozwiązaniem idealnym. Tylko to jest akurat
    zastosowanie "niedomowe".

    Pozdrawiam, Piotr