  • 1. Data: 2022-06-09 21:27:43
    Temat: Tranzystory(?) do załączania silnika zasilanego z baterii słonecznej.
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    Jest sobie zabawkowy pojazd z silniczkiem na baterię słoneczną.
    Myślałem, że lewy, ale jednak działa, tyle że jedynie w pełnym słońcu (czy taka
    bateria najlepiej reaguje na UV?).
    Inaczej na baterii jest 0,7V, ale jak podłączysz silnik to spada do 0,05V.
    W pełnym słońcu jednak trzyma to ~0,6V z kręcącym się silnikiem.
    Jak jest z jadącym pojazdem to jeszcze nie sprawdzałem, trudniej, ale to też jakoś
    zrobimy (sondy i biegaj za pieskiem na smyczy albo damy "mobilny" miernik z ATtiny).

    Teraz fajnie by go było przerobić na sterowany uC.
    Najpierw uC na baterii litowej 3V (ciekawe jak będzie działał).
    Kółek skrętnych nie ma, więc pierwsza sprawa to zrobić "jedź lub stój" - oraz bliska
    "jedź, stój, jedź do tyłu".
    I pytanie, co dać na kabelki, żeby sterowane z uC 3V przy jak najmniejszej liczbie
    elementów działało?
    Tranzystory? Jakie?
    Silnik z baterii AA 1,5V ciągnął 70mA.
    Do jazdy do przodu pewnie styknie jeden, do przodu i do tyłu pewnie trzeba cztery na
    obu kabelkach - a wystarczą dwie nóżki do sterowania?

    Level 2 to będzie również zasilenie uC (pewnie ATtiny85, on jest chyba 2,7-5,5V)
    również z baterii słonecznej - pytanie o dobrą i odpowiednią przetwornicę.
    Taka bateria słoneczna daje właśnie 0,7V?
    Można je łączyć szeregowo i/lub równolegle?

  • 2. Data: 2022-06-10 12:38:26
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 09/06/2022 20:27, Dawid Rutkowski wrote:
> [...]
    bateria najlepiej reaguje na UV?).
    > Inaczej na baterii jest 0,7V, ale jak podłączysz silnik to spada do 0,05V.

    czli te 0.7v to jest open circuit...?
    Jeśli tak to cięzko to będzie podbić...

> [...]
    >
    > Teraz fajnie by go było przerobić na sterowany uC.
    > Najpierw uC na baterii litowej 3V (ciekawe jak będzie działał).
    znajdzie sie taki co zadziała.

> [...]
    bliska "jedź, stój, jedź do tyłu".
    > I pytanie, co dać na kabelki, żeby sterowane z uC 3V przy jak najmniejszej liczbie
    jeśli chcesz sterować w obie strony to najlepiej h-bridge ale nie wiem
    czy znajdziesz taki co pójdzie poniżej 2.5V

> [...]
    > Taka bateria słoneczna daje właśnie 0,7V?
    > Można je łączyć szeregowo i/lub równolegle?

    mozna (i pewnie w twoim wypadku trzeba)

    Są przetwornice, które ruszą powiedzmy od 0.7V ale u Ciebie to będzi
    baaardzo na granicy...

    Możesz popatrzeć na "energy harvesting" - tam jest kilka rozwiązań na
    działanie z pojedyńczej baterii PV

    Tutaj masz artykuł z analoga:
    https://www.analog.com/en/technical-articles/harvest
    -energy-from-a-single-photovoltaic-cell.html

    Myśle że ten samochodzik jest tak przewidziany żeby uprościć jego
    konstrukcje. Dodanie jakielkoliwek elektroniki do niego podroży go
    nieproporcjonalnie do korzyści.

    Moim zdaniem najłatwiej by było dać kilka ogniw w szeregu, które
    buforowo ładują aku lub supercap.

    c.

  • 3. Data: 2022-06-11 20:15:05
    Od: M M <m...@g...com>

    Zasilać z ogniwa PV (0,7V bo to dioda równolegle ze źródłem prądowym) tylko silnik
    przez mostek H (4x MOSFET logic-level), a MCU sterujący mostkiem zasilać z baterii?
    Pobór prądu przez MCU i bramki MOSFET-ów znikomy w porównaniu z silnikiem, te 3V
    potrzebne do sterowania ale przełączane napięcie może być dużo niższe.
    Ewentualnie akumulatorek - MCU może dodatkowo sterować PWM by go doładowywać z PV
    (prosty step-up, dławik + MOSFET + dioda).
    Na początku musi być naładowany by wystartować, ale za to obejdzie się bez trudno
    dostępnych kości.

  • 4. Data: 2022-06-11 20:25:46
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    Dawid Rutkowski wrote:

    > I pytanie, co dać na kabelki, żeby sterowane z uC 3V przy jak najmniejszej liczbie
    elementów działało > Tranzystory? Jakie?
    RYC002N05T316 na przykład, albo inne oznaczone 0.9V drive. Albo
    bipolarne o V_CE_SAT rzędu 50-110mV, Zetex się w takich specjalizuje.

    > Level 2 to będzie również zasilenie uC (pewnie ATtiny85, on jest chyba 2,7-5,5V)
    również z baterii słonecznej - pytanie o dobrą i odpowiednią przetwornicę.
    Jak MCU będzie rozsądny, np. MSP430, to to oznacza przetwornicę o
    prądzie wyjściowym rzędu 1mA. Boost na JFET/DMOS da radę do
    kilkudziesięciu mV.

    > Można je łączyć szeregowo i/lub równolegle?

    Można i to będzie najprostsze rozwiązanie.

    Pozdrawiam, Piotr