  • 21. Data: 2021-04-27 14:52:23
    Temat: Re: Tworzywa sztuczne odporne na 200-300 ° C
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-04-27, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    ekaw-worek-papier-do-pieczenia-i7741092338.html

    Wprasować to faktycznie nie do końca dobre określenie, ale nie dlatego,
    ze śliski, a dlatego, że bardzo lepki i płynie praktycznie tylko w
    połączeniu z rozkładem.

    Oczywiście, że się topi i to nie są tkaniny w rozumieniu ubraniowym, a
    np. impregnaty z włókna szklanego. Ten z allegro wygląda bardzo mocno na
    toto:

    https://estore.airtechintl.com/release-ease-234tfp-3
    8-100yds.html

    Aż się dziwie, że do żywności dopuszczony.

    Tak się faktycznie robi, gdzie podkład może być np. na bazie poliimidu.
    Ale można też bez dyspersji używając sproszkowanego teflonu. Jest to
    dość upierdliwe, bo PTFE ciężki i trzeba ciągle mieszać, ale całkiem
    fajne powłoki z tego wychodzą.

    > Ale to tak lekko sam sobie przeczysz.
    > Teflon sie nie topi (istotnie, w prawie nie), a garnek sie podgrzewa,
    > aby teflon sie stopil i zwiazal.

    Właściwe słowo to pewnie będzie spiekanie, choć nie wiem jaka jest tu
    polska nomenklatura. (fused/sintered).

    > No to trzeba nalozona na tkanine dyspersje podgrzac i wprasowac :-)
    >
    > J.
    >
    > P.S. https://www.youtube.com/watch?v=BbfYHqmmeQA
    > https://www.youtube.com/watch?v=TdUq7RiZNhQ
    >
    > Co oni robia w tej drugiej maszynie i tych pionowych "kominach"?

    Facet ładujący te wałki do wytłaczarki usuwa jakieś sterczące kawałki i
    jakoś tak zbyt łatwo mu to mimo wszystko idzie, więc niekoniecznie te
    bloki to gotowy PTFE, a albo jakaś forma częściowo spieczona, ale PTFE z
    dodatkami ułatwiającymi płynięcie. Te kominy to wyglądają na sekcje do
    wygrzewania / finalnego spiekania.

    --
    Marcin

  • 22. Data: 2021-04-27 15:32:45
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 27 Apr 2021 12:52:23 GMT, Marcin Debowski wrote:
> [...]
    >
    > Oczywiście, że się topi i to nie są tkaniny w rozumieniu ubraniowym, a
    > np. impregnaty z włókna szklanego. Ten z allegro wygląda bardzo mocno na

    a co to w ogole jest?

    Bo z opisu ... porowata tkanina, aby do przylozenia do innego
    laminatu, aby sie odgazowal w czasie "kurowania" a potem sie latwo
    odrywa?
    Ale jak wersja porowata przepuszcza zywice .. da sie to potem oderwac?

    No i jak to robione - tkanina z wlokna szklanego, pokryta teflonem,
    czy najpierw wlokno szklane pokrywaja teflonem a potem tkaja z tego
    tkanine?

    > Aż się dziwie, że do żywności dopuszczony.

    A czemu nie? Teflon przeciez ogolnie dopuszczony ..

> [...]
    > jakoś tak zbyt łatwo mu to mimo wszystko idzie, więc niekoniecznie te
    > bloki to gotowy PTFE, a albo jakaś forma częściowo spieczona, ale PTFE z

    Calkiem mozliwe.

    > Te kominy to wyglądają na sekcje do
    > wygrzewania / finalnego spiekania.

    Ale wyglada, jakby z wytlaczarki wychodzila juz ladna rura,
    a potem jakas pozioma maszyna, te pionowe kominy ...

    J.

  • 23. Data: 2021-04-27 15:40:21
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2021-04-27 o 12:31, J.F pisze:

> [...]
    >
    > https://www.youtube.com/watch?v=aA5T7dObmJs
    >
    > P.S. Jesli dobrze widze, to teflon jest tu grzany, wyciskamy pret czy
    > wąż, potem chlodzimy w wodzie, potem podgrzewamy i walcujemy.
    >
    > Teflon lubi takie cykle, czy przemysl sie nie zastanawia po co dwa
    > razy grzac ... bo widac grzanie tanie ...
    >
    > To samo dotyczy czasem przetwarzania metali.
    > Grzeja, walcuja, chlodza, grzeja, walcuja, ..
    >
    > Albo - wychodzi jakas czesc z maszyny produkujacej.
    > Wychodzi uporzadkowana, jak to po automacie, ale wpada do pojemnika.
    > Na nastepnej maszynie podajnik wibracyjny wyciaga czesci z pojemnika i

    Całkiem szerokie taśmy teflonowe robią.
    https://youtu.be/nAHfafYxhAU

    WM

  • 24. Data: 2021-04-28 01:27:17
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-04-27, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > odrywa?
    > Ale jak wersja porowata przepuszcza zywice .. da sie to potem oderwac?

    Są też wersje nieporowate. Używa się tego np. do kompozytów
    epoksydowych, gdzie warstwa porowata umożliwia odgazowanie.

    > No i jak to robione - tkanina z wlokna szklanego, pokryta teflonem,
    > czy najpierw wlokno szklane pokrywaja teflonem a potem tkaja z tego
    > tkanine?

    Spodziewam się, że na matę z włókna szklanego jest napylana zawiesina
    PTFE (najpewniej emulsja) a dalej jest to wygrzewane w odpowiedniej
    temperaturze. Ale kolor tego jest taki, że coś tam jeszcze musi być. To
    w dotyku przypomina mocno peerelowską ceratę, z poprawką na "śliskość".

    > A czemu nie? Teflon przeciez ogolnie dopuszczony ..

    Bo włókno szklane z żywnością to chyba tak sobie... faktem jest, że tam
    się nic wizualnie nie kruszy, ale obsesyjnie nie badałem.

    >>> P.S. https://www.youtube.com/watch?v=BbfYHqmmeQA

    > Calkiem mozliwe.

    > Ale wyglada, jakby z wytlaczarki wychodzila juz ladna rura,
    > a potem jakas pozioma maszyna, te pionowe kominy ...

    Pewnie tylko cześciowo jest spieczone i może nawet nie jest pożądane aby
    w dyszy wytłaczarki spiekać to bardziej, bo mogą mocno rosnąć opory
    "przepływu", a może też trzeba coś usunąć (odparować) i dopiero wtedy
    spiec. Tak jak patrzę na te wytłaczarki, to element grzewczy jest przy
    samej dyszy, więc pewnie tam się tylko wyciska na tyle, że trzyma to
    kształt, a finalne spiekanie następuje później. W sumie interesujące jak
    ten duży walec jest wyciskany do kształu tuby. Ta sekcja bezpośrednio po
    wytłaczarce to pewnie chłodzenie.

    Nb. PTFE to bardzo ciekawy polimer, nie tylko ze względu na niską
    energię powierzchniową, a też jak się zachowuje krystalizacyjnie w
    przypadku np. sił ścinających. Spodziewam się, że z takim wytłaczaniem
    jest sporo cyrków.

    --
    Marcin

  • 25. Data: 2021-04-28 16:41:16
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 27 Apr 2021 23:27:17 GMT, Marcin Debowski wrote:

    > Są też wersje nieporowate. Używa się tego np. do kompozytów
    > epoksydowych, gdzie warstwa porowata umożliwia odgazowanie.

    Ale po co to w ogole jest?
    Przyklada sie do laminatu, zeby nie splywal ?

    > Spodziewam się, że na matę z włókna szklanego jest napylana zawiesina
    > PTFE (najpewniej emulsja) a dalej jest to wygrzewane w odpowiedniej
    > temperaturze. Ale kolor tego jest taki, że coś tam jeszcze musi być.

    Teflon w bloku bialy jest, ale na patelni - brazowy.

    > Bo włókno szklane z żywnością to chyba tak sobie... faktem jest, że tam
    > się nic wizualnie nie kruszy, ale obsesyjnie nie badałem.

    Szklo dopuszczone, a wlokno ... no fakt, lepiej, zeby sie nie
    nakruszylo.
    Ale tu moze to teflonowe pokrycie trzymac ulamane kawalki :-)

    J.

  • 26. Data: 2021-04-29 02:09:47
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-04-28, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Ale po co to w ogole jest?
    > Przyklada sie do laminatu, zeby nie splywal ?

    Żeby nie przywarł. Masz np. warstwę żywicy z włóknem węglowym, z obu
    stron dajesz taki porowaty arkusz, dalej jakąś termicznie odporną
    grubsza, luźną tkaninę, dalej elemently grzewcze, na koniec wszystko do
    worka, podłączasz pompę i utwardzasz termicznie. Możesz w ten sposób
    odgazować co tam siedzi w żywicy/włóknach. To oczywiście w uproszczeniu.

    > Teflon w bloku bialy jest, ale na patelni - brazowy.

    Podkład jest często brązowy bo zawiera poliimid. Tasmy kaptonowe
    kojarzysz? Sam teflon po pewnym czasie zbrązowieje od żarcia. Nie ma
    zdaje się czysto teflonowych patelni w jasnych kolorach, nie? Można
    zrobić jasną powłokę ceramiczną z dodatkiem teflonu, ale to nie będzie
    warstwa PTFE.

    --
    Marcin

  • 27. Data: 2021-04-29 11:22:48
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

> [...]
    > zdaje się czysto teflonowych patelni w jasnych kolorach, nie? Można
    > zrobić jasną powłokę ceramiczną z dodatkiem teflonu, ale to nie będzie

    Kupiłem kiedyś garnek z ceramiczną powłoką odporną na przywieranie.
    Niestety szybko wytarła się i widać aluminium.
    Garnek teraz tylko nadaje się do gotowania ziemniaków, bo inne kwaśne
    podobno Al rozpuszczają i powodują demencję.

    WM

  • 28. Data: 2021-04-30 01:41:42
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-04-29, WM <c...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > Garnek teraz tylko nadaje się do gotowania ziemniaków, bo inne kwaśne
    > podobno Al rozpuszczają i powodują demencję.

    Bo problem dla powłok zawierających takie dodatki jak np. PTFE czy
    pochodne silikonowe, nie jest do końca trywialny. Zasadniczo są dwa
    scenariusze, albo powłoka przestaje działać (na przywieranie), albo musi
    się zużywać.

    --
    Marcin

  • 29. Data: 2021-04-30 12:04:43
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

> [...]
    > pochodne silikonowe, nie jest do końca trywialny. Zasadniczo są dwa
    > scenariusze, albo powłoka przestaje działać (na przywieranie), albo musi

    Jaką powłokę preferujesz? Jaką masz w domu na patelni?

    WM

  • 30. Data: 2021-05-01 02:37:58
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-04-30, WM <c...@p...onet.pl> wrote:

    > Jaką powłokę preferujesz? Jaką masz w domu na patelni?

    Ja jako ja? :) Zwykłą teflonową z patelnią o grubym spodzie. Natomiast
    mam w rodzinie osoby, które psioczą na teflon co zmusiło mnie do
    poszukiwań, i tu nie jest dobrze, ale ostatecznie padło na Ecolution
    Bliss:
    https://www.ecolutionhome.com/ecolution-cookware/cer
    amic-non-stick-cookware/

    Wytrzymują ok 1.5 roku umiarkowanie częstego smażenia. Potem zaczyna
    przywierać. Przy cenie rzędu 150zł/10-11" jest to MZ ok.
    W Polsce chyba niedostępne, ale może z czasem Amazon dołączy do (lokalnej) oferty:
    https://www.amazon.pl/Ecolution-Bliss-ceramiczna-pat
    elnia-nieprzywieraj%C4%85ca/dp/B016MBRBGQ/

    --
    Marcin