  • 41. Data: 2021-05-06 02:07:30
    Temat: Re: Tworzywa sztuczne odporne na 200-300 ° C
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-05-05, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Typowe ...ale co to klienta obchodzi?
    > Taki ekologiczny ?

    Uhm. Powinno obchodzić klienta, bo za jakiś czas może być albo nic albo
    drogo. Technologie rozpuszczalnikowe są systematycznie uwalane przez
    ustawodawców, więc albo będzie eko, co w przypadku powłók zwykle oznacza
    "water-based" albo szukaj kraju gdzie ciągle można i tam przenoś swoją
    produkcję. Np. w takich Chinach, kraju o reputacji raczej w dziedzinie
    eko watpliwej, od tego roku sa duże trudności aby wprowadzić jakiś nowy
    system oparty na rozpuszczalnikach.

    > Przy czym ...
    > -"lakieru" to tam chyba nie powinno byc, chyba, ze jakis silikonowy ?
    > -ceramika to od zawsze byla "water based", ale tu chyba jakas
    > specjalna :-)

    To jest problem z nazewnictwem. Lakier zasadniczo oznacza roztwór lub
    zawiesinę. Powłoka to coś finalnego. Lakier co prawda to zwykle coś co
    rozumie sie jako zawierający mało składników typu pigmenty, ale jak się
    chce odnieść do tej cieczy, której się uzywa do otrzymania powłoki to co
    zostaje, farba?

    Ceramika, taka na powłoki, nie zawsze jest i nie zawsze była
    water-based, ale to nawet nie o to chodzi, bo zwykle problem jest w tzw.
    VOC (lotna zawartość organiczna?), które ma być niskie, więc nawet
    dodatek lub poboczny produkt reakcji w postaci np. etanolu moze być
    problemem. Ceramika na powłoki w starszym wydaniu to np. taka emalia co
    się ją kładło na garnki, miski czy wanny. W tej chwili to często systemy
    typu sol-gel oparte na hydrolizie i polikondensaji alkoksysilanów.

    > https://www.amazon.de/Ecolution-Bliss-Ceramic-Non-St
    ick-Fry/dp/B016MBRBGQ
    > 22 euro
    >
    > https://www.amazon.de/Ecolution-EBCAW-5120-Non-Stick
    -Ceramic-Cookware/dp/B01FRRYCDG
    > 55 euro.
    >
    > To samo, czy nie to samo ?

    Towar ten sam, pewnie inny sprzedawca.

    > Ale do Polski nie dostarczaja :-(

    Niestety.

    --
    Marcin

  • 42. Data: 2021-05-06 02:10:08
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-05-05, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    nice/frytkownica-philips-hd9260-90-airfryer

    > A jakie frytki z tego wychodza ?

    Nie robiłem, ale spodziewam się, że dobre. W Polsce to się zdaje też
    nazywa frytkownica na gorące powietrze, więc jakby nie wychodziły dobre
    to by pewnie tak samobójczo tego nie nazwano.

    --
    Marcin

  • 43. Data: 2021-05-06 15:40:52
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 06 May 2021 00:07:30 GMT, Marcin Debowski wrote:

> [...]
    > produkcję. Np. w takich Chinach, kraju o reputacji raczej w dziedzinie
    > eko watpliwej, od tego roku sa duże trudności aby wprowadzić jakiś nowy

    No to beda robili w Indiach. Albo w Afryce.
    Ale co to klienta obchodzi - beda gdzies robili, albo nie, wtedy mu
    przyjdzie szukac water based :-)

> [...]
    > rozumie sie jako zawierający mało składników typu pigmenty, ale jak się
    > chce odnieść do tej cieczy, której się uzywa do otrzymania powłoki to co

    Dokladnie, lakier to lepiszcze. Z zawiesina pigmentow to farba :-)

    > Ceramika, taka na powłoki, nie zawsze jest i nie zawsze była
    > water-based,

    Moze nie zawsze, ale w wiekszosci. Glina dobrze wode lapie :-)

> [...]
    > VOC (lotna zawartość organiczna?), które ma być niskie, więc nawet
    > dodatek lub poboczny produkt reakcji w postaci np. etanolu moze być

    Etanol nie ma dyspensy w tych przepisach?
    Prawie niegrozny ... w niskim stezeniu.

    No ale co przepisy klienta obchodza :-)

    > Ceramika na powłoki w starszym wydaniu to np. taka emalia co
    > się ją kładło na garnki, miski czy wanny. W tej chwili to często systemy
    > typu sol-gel oparte na hydrolizie i polikondensaji alkoksysilanów.

    J.