    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: Tworzywa sztuczne odporne na 200-300 ° C
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    <p51iI.142875$ImK8.125054@fx04.ams1>
    <1upvxwm9v8dgm.gt1vr6bk5scu$.dlg@40tude.net>
    <fPmiI.187679$Ink6.103851@fx25.ams1>
    <608a7ae9$0$530$65785112@news.neostrada.pl>
    <WuHiI.301698$9Uk4.73183@fx21.ams1>
    <608bd63b$0$540$65785112@news.neostrada.pl>
    <Gp1jI.406411$7h83.101286@fx43.ams1>
    <tkvxbg00k320.12imse1w56gw5$.dlg@40tude.net>
    <T7qkI.387278$cpNd.337318@fx08.ams1>
    <8j46xy1gyww1.1orhr1eg73z5d$.dlg@40tude.net>
    <6rGkI.407252$sfm7.80689@fx09.ams1>
    Date: Thu, 6 May 2021 15:40:52 +0200

    On Thu, 06 May 2021 00:07:30 GMT, Marcin Debowski wrote:

    > Uhm. Powinno obchodzić klienta, bo za jakiś czas może być albo nic albo
    > drogo. Technologie rozpuszczalnikowe są systematycznie uwalane przez
    > ustawodawców, więc albo będzie eko, co w przypadku powłók zwykle oznacza
    > "water-based" albo szukaj kraju gdzie ciągle można i tam przenoś swoją
    > produkcję. Np. w takich Chinach, kraju o reputacji raczej w dziedzinie
    > eko watpliwej, od tego roku sa duże trudności aby wprowadzić jakiś nowy
    > system oparty na rozpuszczalnikach.

    No to beda robili w Indiach. Albo w Afryce.
    Ale co to klienta obchodzi - beda gdzies robili, albo nie, wtedy mu
    przyjdzie szukac water based :-)

    > To jest problem z nazewnictwem. Lakier zasadniczo oznacza roztwór lub
    > zawiesinę. Powłoka to coś finalnego. Lakier co prawda to zwykle coś co
    > rozumie sie jako zawierający mało składników typu pigmenty, ale jak się
    > chce odnieść do tej cieczy, której się uzywa do otrzymania powłoki to co
    > zostaje, farba?

    Dokladnie, lakier to lepiszcze. Z zawiesina pigmentow to farba :-)

    > Ceramika, taka na powłoki, nie zawsze jest i nie zawsze była
    > water-based,

    Moze nie zawsze, ale w wiekszosci. Glina dobrze wode lapie :-)

    > ale to nawet nie o to chodzi, bo zwykle problem jest w tzw.
    > VOC (lotna zawartość organiczna?), które ma być niskie, więc nawet
    > dodatek lub poboczny produkt reakcji w postaci np. etanolu moze być
    > problemem.

    Etanol nie ma dyspensy w tych przepisach?
    Prawie niegrozny ... w niskim stezeniu.

    No ale co przepisy klienta obchodza :-)

    > Ceramika na powłoki w starszym wydaniu to np. taka emalia co
    > się ją kładło na garnki, miski czy wanny. W tej chwili to często systemy
    > typu sol-gel oparte na hydrolizie i polikondensaji alkoksysilanów.

    J.