    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    From: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
    Subject: Re: Tworzywa sztuczne odporne na 200-300 ° C
    <bOThI.61401$uBK3.25089@fx32.ams1>
    <z694wz5c01g2$.1islievthmr0e$.dlg@40tude.net>
    <p51iI.142875$ImK8.125054@fx04.ams1>
    <1upvxwm9v8dgm.gt1vr6bk5scu$.dlg@40tude.net>
    <fPmiI.187679$Ink6.103851@fx25.ams1>
    <608a7ae9$0$530$65785112@news.neostrada.pl>
    <WuHiI.301698$9Uk4.73183@fx21.ams1>
    <608bd63b$0$540$65785112@news.neostrada.pl>
    <Gp1jI.406411$7h83.101286@fx43.ams1>
    <tkvxbg00k320.12imse1w56gw5$.dlg@40tude.net>
    <T7qkI.387278$cpNd.337318@fx08.ams1>
    <8j46xy1gyww1.1orhr1eg73z5d$.dlg@40tude.net>
    Date: Thu, 06 May 2021 00:07:30 GMT

    On 2021-05-05, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Typowe ...ale co to klienta obchodzi?
    > Taki ekologiczny ?

    Uhm. Powinno obchodzić klienta, bo za jakiś czas może być albo nic albo
    drogo. Technologie rozpuszczalnikowe są systematycznie uwalane przez
    ustawodawców, więc albo będzie eko, co w przypadku powłók zwykle oznacza
    "water-based" albo szukaj kraju gdzie ciągle można i tam przenoś swoją
    produkcję. Np. w takich Chinach, kraju o reputacji raczej w dziedzinie
    eko watpliwej, od tego roku sa duże trudności aby wprowadzić jakiś nowy
    system oparty na rozpuszczalnikach.

    > Przy czym ...
    > -"lakieru" to tam chyba nie powinno byc, chyba, ze jakis silikonowy ?
    > -ceramika to od zawsze byla "water based", ale tu chyba jakas
    > specjalna :-)

    To jest problem z nazewnictwem. Lakier zasadniczo oznacza roztwór lub
    zawiesinę. Powłoka to coś finalnego. Lakier co prawda to zwykle coś co
    rozumie sie jako zawierający mało składników typu pigmenty, ale jak się
    chce odnieść do tej cieczy, której się uzywa do otrzymania powłoki to co
    zostaje, farba?

    Ceramika, taka na powłoki, nie zawsze jest i nie zawsze była
    water-based, ale to nawet nie o to chodzi, bo zwykle problem jest w tzw.
    VOC (lotna zawartość organiczna?), które ma być niskie, więc nawet
    dodatek lub poboczny produkt reakcji w postaci np. etanolu moze być
    problemem. Ceramika na powłoki w starszym wydaniu to np. taka emalia co
    się ją kładło na garnki, miski czy wanny. W tej chwili to często systemy
    typu sol-gel oparte na hydrolizie i polikondensaji alkoksysilanów.

    > https://www.amazon.de/Ecolution-Bliss-Ceramic-Non-St
    ick-Fry/dp/B016MBRBGQ
    > 22 euro
    >
    > https://www.amazon.de/Ecolution-EBCAW-5120-Non-Stick