  • 41. Data: 2022-01-08 10:38:59
    Temat: Re: UPS niezbyt energooszczędny
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Rutkowski, Jacek" napisał w wiadomości grup
    ..
    W dniu 07.01.2022 o 23:14, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Mirek" napisał w wiadomości grup
    pl...
    > [...]
    >
    >5% start z 400VA a 8% z 10 czy 15VA robi różnicę w stratach ciepła.

    Ale z 400VA, czy z np z 20VA, bo tyle plynie przez trafo obciazone
    jedynie podtrzymaniem aku i zasilaniem sterownika ?

    >Ogólnie duże trafo jest wyżyłowane z powodu kosztu/wagi/ceny
    >tzn ma mało miedzi w stosunku do mocy maksymalnej przenoszonej
    >co powoduje że się grzeje.
    >A my tu o zastapieniu malego trafa ładująco-zasilającego, przez duze.

    >To samo trafo z 2 razy większym rdzeniem i grubszymi dłuższymi
    >uzwojeniami będzie znacznie mniej się grzało.

    Hm - grubszy drut - mniejsze straty. Dluższy drut - wieksze straty.
    Ale czy dluzszy? wiekszy rdzen - mniej zwojow.
    No chyba, ze wcale nie mniej, bo chcemy mniejsza indukcje maksymalną.

    W dodatku wiekszy rdzen to wieksze straty w rdzeniu, ale jak mniejsza
    indukcja ... to juz nie wiem.

    >W praktyce kilkanaście lat temu gdy zamawialiśmy przewymiarowane
    >trafa 230V/48V 200VA to Indel opisywał je 400V/83V 450VA.
    >Nie sposób było wytłumaczyć że chcemy mniej się grzejące
    >bardziej odporne na udary trafa.

    Dziwne. I producent nie mogl klientowi na etykiecie napisac
    "230/48 200VA wykonanie specjalne" ?

    Czy projektant was zrozumial ... i podeslal 450VA/400V z aktualnej
    produkcji :-)

    >Tak samo prawdopodobnie działali projektanci tych UPS-ów.
    >Skoro działa ale trochę się grzeje to po co robić dodatkowe
    >koszty.

    Trafo w UPS wiadomo - za male, niech sie grzeje, akumulatory i tak
    starcza tylko na kilka minut, trafo sie nie spali.

    Ale na zasilaniu sieciowym on jest obciazony w minimalnym stopniu.
    W dodatku uzwojenie wtorne(sieciowe) musi byc tak dobrane, aby
    pojawilo sie na nim te 325V przy pelnym obciazeniu
    i zasilaniu ~10 czy 20V po pierwotnej stronie.

    To jak sie ono sprawdzi przy pracy w drugą stronę z niewielką mocą?
    Bedzie niedowymiarowane czy przewymiarowane przy zasilaniu 230V z
    sieci ?

    Wiec podejrzewalbym o straty podnoszenie napiecia po niskonapieciowej
    stronie na potrzeby ładowania,
    a moze nieustanna praca jaka AVR.
    A tu jeszcze ten tryb "wyłączony" - ciekawe co znaczy.

    J.

  • 42. Data: 2022-01-08 12:24:03
    Od: LOLek <L...@m...pl>

    W dniu 05.01.2022 o 13:33, Zbynek Ltd. pisze:
    > Elo
    >
    > Czy to obecnie normalne, że UPS w stanie wyłączonym pobiera energię z
    > sieci? Wyłącznik elektroniczny.

    Tak, normalne. Jeżeli zależy ci na zminimalizowaniu poboru mocy na biegu
    jałowym to szukaj UPSów w architekturze offline. Przy małych UPSach
    możesz zejść poniżej 5W. Ich wada to przerwa w zasilaniu przy utracie AC
    trwająca 10ms ale do komputera się nadają.

  • 43. Data: 2022-01-08 12:47:06
    Od: "Rutkowski, Jacek" <j...@w...pl>

    W dniu 08.01.2022 o 10:38, J.F. pisze:
> [...]
    > No chyba, ze wcale nie mniej, bo chcemy mniejsza indukcje maksymalną.
    >
    > W dodatku wiekszy rdzen to wieksze straty w rdzeniu, ale jak mniejsza

    W praktyce okazuje się że większy rdzeń, mniej przemagnesowywany
    nie wchodzi w stan bliski nasycenia i końcowa sprawność
    (straty w miedzi itp) są dużo mniejsze.

    > Dziwne. I producent nie mogl klientowi na etykiecie napisac
    > "230/48 200VA wykonanie specjalne" ?
    >
    > Czy projektant was zrozumial ... i podeslal 450VA/400V z aktualnej
    > produkcji :-)

    Nie mieli takich w ofercie.
    Gdy zamawialiśmy kilka razy do nas dzwonili czy bo im kalkulatory
    podpowiadały inne dane a na koniec i tak nakleili swoje
    naklejki z parametrami :)

> [...]
    >
    > To jak sie ono sprawdzi przy pracy w drugą stronę  z niewielką mocą?
    > Bedzie niedowymiarowane czy przewymiarowane przy zasilaniu 230V z sieci ?

    To zależy od projektanta. Uzwojenie wysokonapięciowe musiało by być
    obliczone na optimum dla zasilania sieciowego i dowinięte uzwojenie
    do pracy bateryjnej.
    Ale to będzie nie ekonomiczne więc nie ma szans żeby tak zrobiono.

    Współczesne UPS-y z przetwarzaniem na wysokiej
    częstotliwości i falownikiem na wyjściu mogą być dużo sprawniejsze
    ponieważ wystarczy dużo mniej miedzi :)))

    > Wiec podejrzewalbym o straty podnoszenie napiecia po niskonapieciowej
    > stronie na potrzeby ładowania,
    > a moze nieustanna praca jaka AVR.
    > A tu jeszcze ten tryb "wyłączony" - ciekawe co znaczy.

    Wyłączony oznacza prawdopodobnie że nie trzyma napięcia na
    wyjściu a jedynie podtrzymuje naładowane akumulatory.
    --
    pzdr, j.r.

  • 44. Data: 2022-01-08 12:50:11
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 07/01/2022 21:42, LordBluzg(R) wrote:
    > Nie łamie. Newton nie uwzględnił "momentu", podobnie jak Einstein :)

    Którego momentu nie uwzględnili?

  • 45. Data: 2022-01-08 14:08:37
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 07.01.2022 23:14, J.F. wrote:

    > Owszem, ale skad ona sie bierze ? Oto jest pytanie.

    Stąd, że w obwodzie mamy oporność, prądy wirowe, histerezę...

    > Hm, spadnie prad bierny, czy wzrosnie?

    Indukcyjność spadnie to i składowa bierna spadnie. Za to widowiskowo
    wzrośnie czynna.

    > Owszem, ale straty w miedzi ... nie beda mniejsze w duzym trafie?
    > Za to straty w rdzeniu ...

    Ja cały czas mówiłem o stratach w rdzeniu ale możliwe, że uzwojenia są z
    czegoś dziwnego dla zmniejszenia kosztu.

    --
    Mirek.

  • 46. Data: 2022-01-08 22:51:45
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    > Mam 2 stare UPS-y około 650VA. Jeden z nich pobiera 15W, drugi 10W.
    > Akumulator jest naładowany do pełna i już nie jest doładowywany.

    https://www.apc.com/shop/pl/pl/products/APC-Power-Sa
    ving-Back-UPS-Pro-900-230-V/P-BR900GI
    ten powinien być mniej żarłoczny

  • 47. Data: 2022-01-08 23:00:20
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    https://youtu.be/aTL4qIIxg8A :)

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>

  • 48. Data: 2022-01-10 16:31:20
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 8 Jan 2022 12:47:06 +0100, Rutkowski, Jacek wrote:
> [...]
    >>
    > W praktyce okazuje się że większy rdzeń, mniej przemagnesowywany
    > nie wchodzi w stan bliski nasycenia i końcowa sprawność

    Przy czym zauwaz, ze tu sa w zasadzie dwa niezalezne parametry - pole
    w rdzeniu i grubosc drutu. Moze byc roznie.

    > Nie mieli takich w ofercie.
    > Gdy zamawialiśmy kilka razy do nas dzwonili czy bo im kalkulatory
    > podpowiadały inne dane a na koniec i tak nakleili swoje
    > naklejki z parametrami :)

    Dziwne troche. Pewnie nakarmili kalkulator takimi danymi :-)

> [...]
    > do pracy bateryjnej.
    > Ale to będzie nie ekonomiczne więc nie ma szans żeby tak zrobiono.

    No wlasnie - nowszych tak sie chyba nie robi.

    > Współczesne UPS-y z przetwarzaniem na wysokiej
    > częstotliwości i falownikiem na wyjściu mogą być dużo sprawniejsze
    > ponieważ wystarczy dużo mniej miedzi :)))

    Owszem, ale wiele ma ciagle duze trafo na 50Hz.

    Na wysokiej czestotliwosci dziala chyba uklad zasilania niskim
    napieciem ... wykorzystujac to trafo.

    A tych z "falownikiem" ... nie lubie, od czasu gdy jeden taki
    naprawialem. Tranzystory palą sie szybko, a trafo jednak troche
    izoluje od obciazen :-)

    Ale moze teraz falowniki jakies lepsze - w koncu ups on-line tez sa
    znane od lat, i sie nie palą, a i falownikow do silników coraz wiecej.

    > Wyłączony oznacza prawdopodobnie że nie trzyma napięcia na
    > wyjściu a jedynie podtrzymuje naładowane akumulatory.

    Hm, te "stare zwykle" w stanie wylaczonym to bypass mialy aktywny.
    Te pewnie tez.
    Ale mozliwe, ze w razie zaniku napiecia przetwornica nie rusza.

    P.S. Widzial ktos moze schemat od jakiegos w miare wspolczesnego UPS?

    J.