  • 1. Data: 2009-07-03 21:19:36
    Temat: Uszkadzajacy sie czujnik temperatury DS18b20
    Od: "roxy" <k...@o...pl>

    Jak mozna zabezpieczyc czujnik na magistrali 1wire przed skutkami wyladowań
    atmosferycznych ?
    Czy sprawe poprawi zastosowanie kabla ekranowanego z ekranem podlaczonym do
    "bolca" PE gniazdka 220V.

    Na magistrali 1Wire mam 1 czujnik. Dlugosc linii jest dosc znaczna bo okolo
    25m - kabel podobny do telefonicznego 4 zyłowy z czego dwie zyly sa skrecone
    na koncach razem tworzac przewod masy(czyli wlasciwie jest to kabel 3
    zyłowy). Opornik podciagajacy do +5V ma wartosc 3,3k.
    Wszystko chodziło przez 10 miesiecy dobrze do czasu ostatnich burz. Przez
    ten czas na czujniku bylo tylko 90 transmisji z blednym CRC (transmisja co
    2sek)- zrobiłem sobie programowo licznik.
    Pierwszy czujnik padl 4 dni temu - zaczął pokazywac temperature od 67 do
    71stopniC w miejscu gdzie bylo okolo 35 do 50 st C.
    Nastepny padł po wczorajszej burzy - brak komunikacji.
    mikrokontroler AVR przeżlyl. W czasie burzy uklad byl odlaczony od sieci
    zasilajacej.

  • 2. Data: 2009-07-04 10:12:49
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

    > Jak mozna zabezpieczyc czujnik na magistrali 1wire przed skutkami wyladowa?
    > atmosferycznych ?

    Poszukaj datasheetow Dallasa, opisuja to dokladnie.
    Jak twoj czujnik sie uszkodzil? Ma przebicie pomiedzy D a GND lub Vcc?
    Mozesz dolozyc zaporowo spolaryzowane diody pomiedzy D a Vcc i GND. Ale
    ogolnie ta magistrala raczej tak ma :)

    http://idom.sourceforge.net/
    Teraz takze forum dyskusyjne
    Zobacz, wyslij uwagi, dolacz do projektu.

  • 3. Data: 2009-07-04 11:22:16
    Od: "Papkin" <s...@s...net>

    T.M.F. wrote:

    > Ale ogolnie ta magistrala raczej tak ma :)

    Mam z 15m sieci 1w, topologie drzewa (4 czujniki), zadnych diod zaporowo.
    Wszystko dziala od nie wiem kiedy, wyladowan atmosferycznych sporo bylo
    ostatnio i wszystko dziala. Moze te dodatkowe 10m zbiera wiecej smiecia i
    przekracza wytrzymalosc ukladu. Podlaczone do oryginalnego dongla USB , ds9505
    czy cos takiego tam jest - taka dioda na wszystkie smieci ale to tylko z jednej
    strony. Przy samych ukladach nic dodatkowego.

  • 4. Data: 2009-07-04 11:40:23
    Od: "mw158979" <...@t...pl>

    "T.M.F." <t...@n...mp.pl> schrieb
> [...]
    > Jak twoj czujnik sie uszkodzil? Ma przebicie pomiedzy D a GND lub Vcc?
    > Mozesz dolozyc zaporowo spolaryzowane diody pomiedzy D a Vcc i GND. Ale

    Testowalem takie cos i wyszlo, ze diody spinajace on
    juz ma wbudowane. Predzej cos przeciwprzepieciowe
    bym dolozyl.

    hej

  • 5. Data: 2009-07-04 12:40:34
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

    > Testowalem takie cos i wyszlo, ze diody spinajace on
    > juz ma wbudowane. Predzej cos przeciwprzepieciowe
    > bym dolozyl.

    Pewnie, ze ma wbudowane, jak kazdy uklad scalony. Pytanie tylko jakie
    one wytrzymuja obciazenie - 1mA? To moze byc za malo przy wiekszym impulsie.

  • 6. Data: 2009-07-04 14:32:18
    Od: shg <s...@g...com>

    On 3 Lip, 23:19, "roxy" <k...@o...pl> wrote:
    > Pierwszy czujnik padl 4 dni temu - zaczął pokazywac temperature od 67 do
    > 71stopniC w miejscu gdzie bylo okolo 35 do 50 st C.

    Miałem podobne doświadczenia z DS1621.
    Prawdopodobnie z powodu zakłóceń na magistrali coś tam się w środku
    zatrzaskuje, czujnik się komunikuje z uC, ale strasznie się grzeje i
    zwraca temperaturę w zasadzie prawidłową.
    Odłączenie napięcia i ponowne włączenie pomagało. Przewód dużo
    krótszy, kilka metrów tylko.

    Co do połączenia, to raczej zrobiłbym dwie skręcone pary: masa + dane
    i masa + zasilanie.

  • 7. Data: 2009-07-04 22:15:14
    Od: "roxy" <k...@o...pl>

    > Jak twoj czujnik sie uszkodzil? Ma przebicie pomiedzy D a GND lub Vcc?
    zwarcie pomiedzy VCC i GND

  • 8. Data: 2009-07-05 11:58:43
    Od: "mw158979" <...@t...pl>

    "T.M.F." <t...@n...mp.pl> schrieb

    > Pewnie, ze ma wbudowane, jak kazdy uklad scalony. Pytanie tylko jakie
    > one wytrzymuja obciazenie - 1mA? To moze byc za malo przy wiekszym
    impulsie.

    ZTCP to przy 100mA odlozylo sie na czujniku jakies 550mV.
    Czujnika po tym zabiegu nie sprawdzalem, ale watpie zeby
    takie U go zalatwilo. Zreszta niebawem go przetestuje.

    hej

  • 9. Data: 2009-07-05 18:13:33
    Od: "u" <...@w...yz>

    Użytkownik "roxy" <k...@o...pl> napisał w wiadomości
    > zwarcie pomiedzy VCC i GND

    Zastosuj trzyprzewodowe połączenie, w zasilaniu daj szeregowy opornik
    ograniczający maksymalny prąd do 10mA.

  • 10. Data: 2009-07-05 19:40:21
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    u pisze:

    > Zastosuj trzyprzewodowe połączenie, w zasilaniu daj szeregowy opornik
    > ograniczający maksymalny prąd do 10mA.

    Lepiej po prostu źródło prądowe. Nie będziesz miał spadku napięcia przy
    poprawnym prądzie.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/