  • 1. Data: 2009-07-04 04:46:07
    Temat: Wyznaczenie mocy obliczeniowej uC
    Od: slawek7 <s...@w...pl>

    Cześć.
    Powiedzcie mi jak się wyznacza moc obliczeniową danego uC. I co
    oznacza stwierdzenie że "AVR nie ma dostatecznej mocy obliczeniowej i
    należy zastosować inny uC np ARM"
    JEst to niby intuicyjne, ale jak się zabieram do tego, to nie za
    bardzo to rozumiem?
    Czy jednostką mocy obliczeniowej jest MIPS?

  • 2. Data: 2009-07-04 08:50:37
    Temat: Re: Wyznaczenie mocy obliczeniowej uC
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 3 Jul 2009 21:46:07 -0700 (PDT), slawek7 wrote:
> [...]
    >JEst to niby intuicyjne, ale jak się zabieram do tego, to nie za
    >bardzo to rozumiem?
    >Czy jednostką mocy obliczeniowej jest MIPS?

    Zalezy czy sprzedajesz czy kupujesz :-)

    Procesorow asynchronicznych na szczescie jeszcze nie ma, wiec
    wszystkie wykonuja instrukcje zgodnie z zegarem. Czestotliwosc zegara
    doprowadzona z zewnatrz potrafia sobie przemnozyc.
    Jedna instrukcja moze zajac kilka cykli, a moga istniec konstrukcje
    gdzie sie wykonanie naklada i rozpoczynamy kolejna instrukcje gdy
    poprzednia jeszcze trwa, albo w ogole kilka rownolegle sie wykonuje,
    czy kilka osobnych procesorow w jednej kosci mamy.

    Jak ilosc cykli jest zmienna, to juz wyznaczenie ilosci instrukcji na
    sekunde jest trudne - sprzedawca uzyje najszybszych :-)

    A osobna sprawa to co to za instrukcje. Moze sie okazac ze jedna
    instrukcja takiego ARM wymaga kilkaset instrukcji 8-bitowego
    procesorka zeby zrobic to samo. Bo to jest instrukcja mnozenia
    32-bitowych liczb, a maly procesorek potrafi tylko dodawac i tylko
    8-bitowe.

    Sporo wiec zalezy od tego jakie masz potrzeby obliczeniowe w
    programie.

    J.

  • 3. Data: 2009-07-04 10:15:07
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

    > Jak ilosc cykli jest zmienna, to juz wyznaczenie ilosci instrukcji na
    > sekunde jest trudne - sprzedawca uzyje najszybszych :-)

    Nie jest tak zle. Sa wystandaryzowane benchmarki, na podstawie ktorych
    podaje sie predkosc.

> [...]
    > procesorka zeby zrobic to samo. Bo to jest instrukcja mnozenia
    > 32-bitowych liczb, a maly procesorek potrafi tylko dodawac i tylko

    Eee, troche cie ponioslo :) 32-bitowe mnozenie poskladane z 8-bitowych
    to nie kilkaset instrukcji :)

    http://idom.sourceforge.net/
    Teraz takze forum dyskusyjne
    Zobacz, wyslij uwagi, dolacz do projektu.

  • 4. Data: 2009-07-04 10:27:01
    Od: shg <s...@g...com>

    On 4 Lip, 10:50, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Procesorow asynchronicznych na szczescie jeszcze nie ma, wiec
    > wszystkie wykonuja instrukcje zgodnie z zegarem.
    Ciekawostka: są.

    Co do wyznaczania wydajności, to są różne benchmarki, gdzie mierzony
    jest czas wykonywania jakiegoś mniej lub bardziej różnorodnego zestawu
    zadań, jeżeli chodzi o wydajnosć w obliczeniach, to wynik jest
    miarodajny. Gorzej z podstawowymi operacjami typu pętle, skoki, czy
    dostęp do pamięci. Tutaj to raczej trzeba samemu zajrzeć, ile cykli
    zegarowych to zajmuje, bo trudno jest zrobić uniwersalny test
    wydajności, który pokazałby, co jest szybkie, a co wolne na danej
    architekturze.

    Wielu producentów udostępnia wyniki takich benchmarków dla swoich CPU,
    oczywiście wybierana jest procedura testowa dająca najlepszy wynik dla
    produkowanej architektury, ale jednak zawsze coś z tego można
    wywnioskować.

  • 5. Data: 2009-07-04 10:29:11
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    Użytkownik T.M.F. napisał:

    > Eee, troche cie ponioslo :) 32-bitowe mnozenie poskladane z 8-bitowych
    > to nie kilkaset instrukcji :)

    W ATtiny ? ;-)

  • 6. Data: 2009-07-04 12:41:52
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

    W dniu 04.07.2009 12:29, Grzegorz Kurczyk pisze:

    > W ATtiny ? ;-)

    A ATTiny ma sprzetowe mnozenie 8-bitowe, o ktorym pisalem?:)

  • 7. Data: 2009-07-04 13:58:01
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 4 Jul 2009 03:27:01 -0700 (PDT), shg wrote:

    >Ciekawostka: są.

    Na szczescie nie dostepne w sklepach, wiec mozemy sobie darowac :-)

    Ale jesli masz jakies ciekawe linki, to podaj w osobnym watku.

> [...]
    >jest czas wykonywania jakiegoś mniej lub bardziej różnorodnego zestawu
    >zadań, jeżeli chodzi o wydajnosć w obliczeniach, to wynik jest

    Miarodajny dla tych benchmarkow oczywicie :-(

    J.

  • 8. Data: 2009-07-04 14:02:12
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 04 Jul 2009 12:15:07 +0200, T.M.F. wrote:

    >Eee, troche cie ponioslo :) 32-bitowe mnozenie poskladane z 8-bitowych
    >to nie kilkaset instrukcji :)

    to przemnoz dwie liczby 32 bitowe zapamietane w roznych miejscach
    pamieci na 6502 na przyklad

    bez sprzetowego mnozenia to sa 32 obiegi petli, w kazdym dodawanie 4
    do 8 bajtow .. i setka instrukcji wychodzi.

    J.

  • 9. Data: 2009-07-04 14:50:11
    Od: slawek7 <s...@w...pl>

    Coś mi tu namieszaliście. Nic z tego nie rozumiem.
    Mam AtMega 8 i chciałbym wiedzieć jaka jest jego moc obliczeniowa? I
    jak ją wyznaczyć oraz do czego służy ten paramer. I chciałbym to
    porównać np z ARM AT91SAM7256.

    Nie słyszałem o Benchmarkach do AVR'ach?

    I przykład. Powiedzmy, że mam zbudowany na ATmega8 analizator widma z
    DFT. Skąd mam wiedzieć że jego moc obliczeniowa jest wystarczająca do
    tego zadania i skąd mam wiedzieć że ARM będzie odpowiedni.

  • 10. Data: 2009-07-04 16:29:08
    Od: shg <s...@g...com>

    On 4 Lip, 16:50, slawek7 <s...@w...pl> wrote:
> [...]
    > Mam AtMega 8 i chciałbym wiedzieć jaka jest jego moc obliczeniowa? I
    > jak ją wyznaczyć oraz do czego służy ten paramer. I chciałbym to
    Parametr służy do orientacyjnego określenia, który procesor będzie
    lepszy w danym zastosowaniu, w tym celu trzeba porównać wyniki wielu
    różnych benchmarków, a także wiedzieć co nieco o tym, co będzie robił
    program.

    > I przykład. Powiedzmy, że mam zbudowany na ATmega8 analizator widma z
    > DFT. Skąd mam wiedzieć że jego moc obliczeniowa jest wystarczająca do
    > tego zadania i skąd mam wiedzieć że ARM będzie odpowiedni.

    ARM będzie odpowiedni.
    A tak poważnie, to w praktyce potrzebną moc obliczeniową określa się
    na oko i buduje prototyp. Jak się okazuje, że jest za mało, to albo
    się buduje kolejny prototyp z mocniejszym CPU, albo optymalizuje się
    program, albo wreszcie zmienia się założenia (np. odświeżanie 30 razy
    na sekundę zamiast 50). Często za pomocą optymalizacji da się
    przyśpieszyć nawet kilkukrotnie.
    Co zaś do określania mocy obliczeniowej na oko, to przydaje się
    doświadczenie.

    > Nie słyszałem o Benchmarkach do AVR'ach?
    Nie wiem, wydaje mi się że nie.

    Przykład, ten akurat do obliczeń zmiennoprzecinkowych:
    http://www.nabble.com/Whetstone-Benchmark-td14987664
    .html
    Źródło i więcej danych: http://www.eecs.berkeley.edu/~boser/courses/40/labs/
    docs/microcontroller%20benchmarks.pdf

    Dopóki nie piszesz w asemblerze, to i tak większość zależy od
    kompilatora, powyższy link jest tego znakomitym dowodem.