  • 1. Data: 2009-07-03 12:16:48
    Temat: Tylko się nie śmiejcie...
    Od: Grzegorz <g...@o...net>

    ... bo sprawa jest poważna.
    Co prawda temat z zakresu elektryki ale na pewno bedziecie wiedziec.
    Sytuacja: awaria bojlera. Dzis wymieniony na nowy. Stary 1500W, nowy
    2000W.
    Okazuje sie, ze przylaczona moc to mizerne 2kW - licznik
    elektroniczny, wiec od razu
    sie rozlacza, pokazuje przeciazenie i odmawia wspolpracy. Zaklad
    energetyczny zwiekszy
    moc zamowiona po przeprowadzeniu calej procedury (ok. 2 tygodni) - i
    tak to przede mna.
    Licznik jest elektroniczny, przedplatowy (mieszkanie bylo kiedys
    wynajmowane) wiec
    operator poda jakis kod do wbicia i zwiekszy sie dopuszczalne
    obciazenie...
    Ale jest male dziecko (niemowle) ktore musi miec zapewniona ciepla
    wode... Dlatego MUSZE
    zrobic jakas partyzantke i uruchomic bojler jeszcze dzis... teraz,
    natychmiast.
    I wpadlem na pomysl chwilowego podlaczenia szeregowego bojlera z jakas
    np. farelka...
    Pytanie tylko czy to cos da...
    Z tego co pamietam z fizyki i prawa ohma to da się w ten sposob
    obnizyc moc calego
    ukladu ale to sa zalozenia dla pradu stalego. czy moge tak liczyc dla
    pradu zmiennego
    i czy takie podlaczenie ma wogole sens? (chodzi o kilka dni
    "awaryjnie"...).

    Pozdrawiam
    i dziekuje za szybka odpowiedz bo COS zrobic musze...

  • 2. Data: 2009-07-03 12:29:09
    Temat: Re: Tylko się nie śmiejcie...
    Od: Michal Smolnik <m...@f...pl>

    Grzegorz pisze:
> [...]
    > sie rozlacza, pokazuje przeciazenie i odmawia wspolpracy.

    > I wpadlem na pomysl chwilowego podlaczenia szeregowego bojlera z jakas

    Farelkę nie bardzo, bo silnik wentylatora może się kręcić za wolno i
    farelka się przegrzeje, ale np. grzejnik olejowy czy żelazko jak
    najbardziej.
    Chyba najlepszy pomysł, to jednak połączenie szeregowo czajnika
    elektrycznego z bojlerem. Czajnik grzeje połowę wody, a bojler drugą połowę.
    Wodę z czajnika, co jakiś czas - chlup do wanny.

    Pozdrawiam,
    Michał

  • 3. Data: 2009-07-03 12:32:51
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Grzegorz wrote:
    > I wpadlem na pomysl chwilowego podlaczenia szeregowego bojlera z jakas
    > np. farelka...

    Może wystarczy dioda prostownicza wsadzona w jeden z przewodów o ile
    tylko miernik mocy nie wykrywa przeciążeń chwilowych a jedynie średnie.
    No i czy ten bojler nie ma jakiejś elektroniki która od tego zgłupieje?

    Oraz rozwiązanie wymagające poszukania po sklepach: ściemniacz
    oświetlenia (o ile tylko dostaniesz taki potrafiący wysterować 2kW).

  • 4. Data: 2009-07-03 12:32:52
    Od: "PcmOL" <...@...net>

    Tak, to będzie działac.
    Pamiętaj, że jak podłączysz 2kW w szereg, to będziesz miał ~500W w bojlerze.
    Długo będzie grzać.
    Zaizoluj partyzantkę solidnie.
    Miłego siedzenia przy farelce. ;-)

  • 5. Data: 2009-07-03 12:37:42
    Od: "PcmOL" <...@...net>

    "PcmOL" <...@...net> wrote in message news:h2ktph$66d$1@opal.futuro.pl...
    > Tak, to będzie działac.
    > Pamiętaj, że jak podłączysz 2kW w szereg, to będziesz miał ~500W w
> [...]
    No faktycznie silnik - trzeba by sprawdzić empirycznie, czy kręci .
    Do odprowadzenie tylko 500W, więc może wystarczy.
    Jesli nie, silnik zasilić bezpośrednio.

  • 6. Data: 2009-07-03 12:37:59
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Grzegorz napisał:

> [...]
    > dla pradu zmiennego
    > i czy takie podlaczenie ma wogole sens? (chodzi o kilka dni

    A co by się miało nie dać? Z tym że zamiast farelki to ja bym włączył
    czajnik elektryczny. Moc podobna, ale zamiast bezużytecznego teraz
    ciepłego powietrza będzie robił całkiem przydatną ciepłą wodę.

    Z tym że taki boiler i będzie grzał słabo. Założywszy, że czajnik też
    ma moc 2kW, to w grzałkach boilera i czajnika wydzieli się po 0,5kW.
    Może trochę więcej, bo grzałki chłodniejsze. Lepiej będzie wziąć jakąś
    spiralę od piecyka o mocy przynajmniej 2kW i jako opornik wykorzystać
    tylko jej część. W razie czego można odcinki spirali łączyć równolegle.

    --
    Jarek

  • 7. Data: 2009-07-03 12:41:21
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Michal Smolnik napisał:

    > Chyba najlepszy pomysł, to jednak połączenie szeregowo czajnika
    > elektrycznego z bojlerem. Czajnik grzeje połowę wody, a bojler
    > drugą połowę. Wodę z czajnika, co jakiś czas - chlup do wanny.

    Albo grzałka siedząca wprost w wannie. Nie trzeba wtedy robić chlup.

    --
    Jarek

  • 8. Data: 2009-07-03 12:43:17
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

    W dniu 03.07.2009 14:16, Grzegorz pisze:
    > ... bo sprawa jest poważna.
    > Co prawda temat z zakresu elektryki ale na pewno bedziecie wiedziec.
    > Sytuacja: awaria bojlera. Dzis wymieniony na nowy. Stary 1500W, nowy
    > 2000W.

    Jak juz wiesz mozesz zrobic taka prowizorke. Ale moze lepiej i
    bezpieczniej rozwazyc tymczasowa wymiane grzalki na mniejsza? Grzalke
    kupisz za 40-70zl, a rozwiazanie IMHO jest skuteczne, bezpieczne i proste.

    http://idom.sourceforge.net/
    Teraz takze forum dyskusyjne
    Zobacz, wyslij uwagi, dolacz do projektu.

  • 9. Data: 2009-07-03 13:19:30
    Od: Grzegorz <g...@o...net>

    On 3 Lip, 14:43, "T.M.F." <t...@n...mp.pl> wrote:

> [...]
    et/
    > Teraz takze forum dyskusyjne
    > Zobacz, wyslij uwagi, dolacz do projektu.

    Bardzo dziekuje za szybkie i rzeczowe odpowiedzi.
    Stawiam chyba jednak na farelke, przy czym zwieksze stopien
    skomplikowania
    o dodatkowy obwod zasilajacy sam wiatraczek, zeby sie nie przegrzało.
    A poniewaz u nas (Gdynia) jest teraz z 26stC to farelke skieruje
    prosto
    w wyciag kominowy i moze uda się przezyc...
    Gdyby zdobyc farelke 5kW to bojler mialby prawie 1,5kW do grzania :)
    Czy musze (chyba tak) zwrocic uwagę na przebieg fazy? Tzn sprawdzic
    gdzie "wchodzi" przewod fazowy, dac go najpierw na grzalke bojlera, a
    pozniej na spirale farelki? Pytalem sie producenta - termostat nie
    jest
    elektroniczny wiec nie powinien zglupiec...

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 10. Data: 2009-07-03 13:23:53
    Od: Adam Górski <t...@m...pl>

    Grzegorz pisze:
> [...]
    > "awaryjnie"...).
    >
    > Pozdrawiam
    > i dziekuje za szybka odpowiedz bo COS zrobic musze...

    Ja tam bym dał w szereg normalna żarówke tak z 200 - 500 W
    Moc się niestety nie rozłoży 50/50 ale chyba najprościej.

    UWAZAC BO LEPIEJ NIE MIEC CIEPLEJ WODY NIZ OJCA.

    Adam