  • 11. Data: 2024-04-12 14:57:18
    Temat: Re: W jakim celu napięcia symetryczne?
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > No ale standard wymagał ponizej -3V, a przecież chcemy zgodnie ze
    > standardami ...

    W zasadzie odkąd istnieje MAX232 (a istnieje chyba długo), to nie potrzeba
    już zewnętrznych ujemnych napięć. Ale standard AT wymagał, a potem ATX...
    PCI też wymaga.

    O tu piszą:

    https://electronics.stackexchange.com/questions/1050
    64/what-is-the-usage-of-the-negative-voltages-on-a-p
    c-motherboard

    "However, as an example, the analog data separator circuits found in older
    floppy controllers did use -5 V"

    "In fact, -5 V was removed from the ATX12V 1.3 and later specifications."

    https://superuser.com/questions/839107/why-is-12v-ne
    eded-on-an-atx-power-supply

    "Some high-end sound-cards require -12V as a reference voltage."

    --
    Jeśli dziewczyna w trakcie kłótni z tobą wyciągnie nóż, ty wyciągnij masło
    i chleb. Jej kobiecy instynkt weźmie nad nią górę i zrobi ci kanapkę.

  • 12. Data: 2024-04-12 14:59:40
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Mateusz Bogusz <m...@o...pl> wrote:

    > Już myślałem że to po to, żeby odwracać kierunek obrotu wiatraczków :-D

    A to, pomijając napięcia, może nie byłoby takie złe ze względu na
    gromadzenie kurzu. Niech się obróci kierunek np. na dwie, trzy sekundy na
    dobę, i wydmucha to, co się nagromadziło. Ciekawe że nikt jeszcze na to
    nie wpadł.

    --
    Jaki śliczny z ciebie chłopiec! - wykrzykuje ciocia.
    - Nosek masz po mamusi, oczy po tatusiu, usta po babci...

  • 13. Data: 2024-04-12 15:19:14
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Arnold Ziffel napisał:

> [...]
    > gromadzenie kurzu. Niech się obróci kierunek np. na dwie, trzy sekundy na
    > dobę, i wydmucha to, co się nagromadziło. Ciekawe że nikt jeszcze na to

    Wpadł, choć jest to realizowane trochę inaczej. Co lepsze pecety mają
    tak, że wiatraczek przez większość czasu kręci się wolniutko i cichutko,
    bo szybicej nie potrzeba. Ale w momencie włączenia przez kilka sekund
    pracuje na najwyższych możliwych obrotach. Kiedyś restartowałem taki
    po roku pracy jako serwer. Wszystkimi szparami wyleciały ogromne tabuny
    kurzu.

    --
    Jarek

  • 14. Data: 2024-04-12 15:45:16
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

> [...]
    > pracuje na najwyższych możliwych obrotach. Kiedyś restartowałem taki
    > po roku pracy jako serwer. Wszystkimi szparami wyleciały ogromne tabuny

    Kojarzę, że serwery tak chyba mają przy starcie. Tylko że to nie oczyści
    filtrów przed wentylatorami (jeśli są).

    --
    - Co jest czarne, podskakuje i strzela iskrami?
    - Trzymiesięczne dziecko, które przegryzło kabel od telewizora

  • 15. Data: 2024-04-12 16:51:09
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Arnold Ziffel napisał:

    > Kojarzę, że serwery tak chyba mają przy starcie. Tylko że to nie oczyści
    > filtrów przed wentylatorami (jeśli są).

    W serwerach, z uwagi na pracę non-stop, ma to sens ograniczony. Z drugiej
    strony, jak wyciągałem z serwerowni swój dziesięcioletni komputer, to
    wyglądał jak nowy -- ani kłaczka kurzu.

    --
    Jarek

  • 16. Data: 2024-04-12 20:35:17
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 12/04/2024 13:57, Arnold Ziffel wrote:

    > "Some high-end sound-cards require -12V as a reference voltage."

    Raczej nie chodziło o 'reference' tylko o symetryczne zasilanie op-ampów.

  • 17. Data: 2024-04-12 20:47:37
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 12 Apr 2024 19:35:17 +0100, Cezar wrote:

    > Raczej nie chodziło o 'reference' tylko o symetryczne zasilanie op-ampów.

    ale czy jeszcze są analogowe high-end sound cards ?

    J.

  • 18. Data: 2024-04-12 21:22:11
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 12/04/2024 19:47, J.F wrote:

    > ale czy jeszcze są analogowe high-end sound cards ?
    >
    > J.

    dalej są ale raczej na USB lub PCIe (gdzie -12V Nie występuje)

    c.

  • 19. Data: 2024-04-12 21:48:58
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 12 Apr 2024 12:57:18 -0000 (UTC), Arnold Ziffel wrote:

    > W zasadzie odkąd istnieje MAX232 (a istnieje chyba długo), to nie potrzeba

    długo, ale do pecetów chyba nie trafił ...

> [...]
    > floppy controllers did use -5 V"
    >
    > "In fact, -5 V was removed from the ATX12V 1.3 and later specifications."

    Hm, smiem twierdzic, ze -5V nir dochodziło do FDD nawet w XT

    https://en.wikipedia.org/wiki/Floppy_disk_drive_inte
    rface

    J.

  • 20. Data: 2024-04-12 21:59:05
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > długo, ale do pecetów chyba nie trafił ...

    W sumie ciekawe czemu.

    > Hm, smiem twierdzic, ze -5V nir dochodziło do FDD nawet w XT
    >
    > https://en.wikipedia.org/wiki/Floppy_disk_drive_inte
    rface

    Tak, tam było tylko 5 V. Ale może na "aiołce" (kontrolerze I/O) było
    potrzebne? Ona była na ISA.

    --
    Przychodzi baba do lekarza:
    - Panie doktorze, dziękuję za wspaniałe leczenie.