  • 61. Data: 2020-04-02 09:18:30
    Temat: Re: (W-wa) numeracja 5-cio cyfrowa
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 2 Apr 2020 00:35:54 +0200, Grzexs napisał(a):

    > Tu akurat się częściowo mylisz. Początkowo, do lat 70-tych, numery z
    > większych miast były w rodzaju 022- Warszawa, 071- Wrocław, 061- Poznań,

    Hm, google podpowiada, ze automatyczny ruch MM wprowadzono gdzies w
    polowie lat 70-tych.
    A wczesniej ... byly te kierunkowe, czy zamawialo sie "Warszawa",
    ewentualnie "Kluki, powiat Belchatow" ?

    > 032- Katowice (i GOP) itp. Potem jakoś zmieniono pierwszą cyfrę na 8 (a
    > na Śląsku na 1). Oczywiście dotyczyło to największych miast.
    >
    > Z Wrocławia były kierunkowe na 8 i były przeważnie trzycyfrowe, a do
    > miejscowości bliższych, w regionie, czterocyfrowe 87xx (np. 8712-
    > Trzebnica, 8713- Oława, 8714- Oleśnica, 8719- Brzeg Dolny (później i
    > krótko), 8721- Brzeg (późno to uruchomiono), 8722- Syców, 8723-

    Nie pamietam jak wtedy, ale Brzeg dzis to juz inne wojewodztwo -
    opolskie.

    > Łagiewniki Dzierżoniowskie, 8724- Ząbkowice Śląskie, 8725- Strzelin (też
    > krótko trwało), 8733- Kudowa Zdrój (chyba), 8735- Świdnica, 8741-
    > Wałbrzych, 8742- Kłodzko (chyba), 8743- Dzierżoniów, 8745- Kamienna
    > Góra, 8751- Jelenia Góra, 8756- Lubań, 8757- Bolesławiec, 8758-
    > Zgorzelec). Ale na 87... były też i trzycyfrowe: 876- Legnica, 877- Opole.
    > Tak z pamięci piszę, może coś pokręciłem.

    Gratuluje pamieci :-)

    Jakos tak pamietam ... ale wydale mi sie, ze w spisie bylo tez np
    Bielsko-Biala - i tez na 8.

    > Różniste były kombinacje, np. ruch tranzytowy. Bydgoszcz był pod tym
    > względem niezły, bo dawało się dzwonić do okolicznych miasteczek bez
    > problemu. Do Chojnic zdaje się było 852-561-, do Inowrocławia 852-51-,
    > też chyba.
    >
    > We Wrocławiu było dziwnie - tranzytem dawało się do Trzebnicy (W-022-),
    > Oławy (W-023-) i Oleśnicy (W-024-), gdzie W to kierunkowy do Wrocławia

    A to ciekawostka - skad to 0-22 ?

    > (np. 171- z Katowic).

    A to oni nie uznawali zera ?

    J.

  • 62. Data: 2020-04-02 09:20:00
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 1 Apr 2020 19:47:15 +0200, Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > Nie żadna "autonomiczna republika Jugosławii", tylko autonomiczny
    > region wewnątrz republiki Serbii. Podobnie jak Wojwodina na północy.

    Ale autonomiczny, to moze slupy stawiali sobie wedle wlasnego uznania
    ..

    J.

  • 63. Data: 2020-04-02 11:28:17
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Ale autonomiczny, to moze slupy stawiali sobie wedle wlasnego uznania

    Ja bym stawiania słupów nie mieszał do spraw autonomii. Łazienki
    Królewskie w Warszawie nie są regionem autonomicznym, a też coś
    takiego tam dało się znaleźć.

    --
    Jarek

  • 64. Data: 2020-04-02 12:58:39
    Od: micial <laicim@gm>

    W dniu 02.04.2020 o 09:18, J.F. pisze:

    > A wczesniej ... byly te kierunkowe, czy zamawialo sie "Warszawa",
    > ewentualnie "Kluki, powiat Belchatow" ?

    haha albo przez Trząs gmina Kluki :)

  • 65. Data: 2020-04-02 14:15:46
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "micial" napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    >haha albo przez Trząs gmina Kluki :)

    Czyzbys pochodzil z Trząsu ?

    Tam byl jeden telefon, to chyba podpadal pod Kluki.
    A telefonistki raczej nie znaly wszystkich gmin w Polsce, choc
    oczywiscie mogly miec spis.

    Centrala to ciekaw jestem gdzie byla - w Belchatowie, a w Klukach
    jakis koncentrator ?
    Bo w Klukach tez raczej nie bylo duzo telefonow, nawet doliczajac
    okoliczne wioski ... gdzie po jednym :-)

    J.

  • 66. Data: 2020-04-02 14:17:35
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan J.F. napisał:

    >Ja bym stawiania słupów nie mieszał do spraw autonomii. Łazienki
    >Królewskie w Warszawie nie są regionem autonomicznym, a też coś
    >takiego tam dało się znaleźć.

    A nie wlasnie z powodu autonomii ? PPTT/TP do płotu, a dalej robta jak
    chceta ?

    Bo w kraju te słupy jakies podobne ...

    J.

  • 67. Data: 2020-04-02 14:51:46
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > A nie wlasnie z powodu autonomii ? PPTT/TP do płotu, a dalej robta
    > jak chceta ?
    >
    > Bo w kraju te słupy jakies podobne ...

    W wielu miejscach powszechnym zjawiskiem jest unikanie słupów.
    W miastach instalacje uliczne czepia się elewacji kamienic, a
    poza miastami, jak widać było na załączonych obrazkach, czego
    popadnie. W Polsce mamy przerost słupozy -- pół metra od ściany
    domu stawia się słup energetyczny, a kawałek dalej telefoniczny
    -- bo dwie różne instalacje nie mogą być na jednym.

    --
    Jarek

  • 68. Data: 2020-04-02 15:17:07
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 02.04.2020 o 14:15, J.F. pisze:
> [...]
    >
    > Tam byl jeden telefon, to chyba podpadal pod Kluki.
    > A telefonistki raczej nie znaly wszystkich gmin w Polsce, choc

    Nie ma takiego miasta Lądyn.

    MJ

  • 69. Data: 2020-04-02 20:28:21
    Od: micial <laicim@gm>

    W dniu 02.04.2020 o 14:15, J.F. pisze:
    > Użytkownik "micial"  napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    > Czyzbys pochodzil z Trząsu ?

    Nie, ale czasami tam bywam.
    Co to telefonii stacjonarnej na tym terenie nie mam info, pierwszy raz
    tam byłem już w epoce 3G.

  • 70. Data: 2020-04-02 22:52:12
    Od: Grzexs <g...@w...pl>

> [...]
    > ewentualnie "Kluki, powiat Belchatow" ?

    > Nie pamietam jak wtedy, ale Brzeg dzis to juz inne wojewodztwo -

    Wtedy też było opolskie, ale to spore miasto niedaleko Wrocławia i
    naturalnie ciążące, więc chyba dlatego wprowadzili. Ale to było niedługo
    przed ACMM.

    > Gratuluje pamieci :-)
    >
    > Jakos tak pamietam ... ale wydale mi sie, ze w spisie bylo tez np
    > Bielsko-Biala - i tez na 8.

    Wszystkie były na 8, więc nic w tym dziwnego. Numery były dość podobne
    do dzisiejszych (tylko z tą 8 na początku). Było kilka rodzynków: 833-
    Częstochowa, 841- Kielce (na 70%), 864- Ostrów Wielkopolski i pewnie
    inne, ale nie pamiętam. No i inny był sposób wybierania - wybierało się
    numer, czekało na sygnał, a potem kręciło numer docelowy. Jeśli chodzi o
    tranzyt, to bywało różnie. Pamiętam, że do Szklarskiej Poręby było
    8751-17 bez sygnału, podobnie do Kowar i Karpacza, a do
    Świeradowa-Zdroju było 8751-16- i sygnał był. Oława była fajna - można
    było z Wrocławia wybrać 8713-7-023-7- i numer abonenta we Wrocławiu, a
    następnie rozmawiać ze słyszalnością jak z Australii! Dawało się nawet
    8713-7-023-7-023-7-, ale już nic nie było słychać :)

    > A to ciekawostka - skad to 0-22 ?

    W 1974 roku (pamiętam, bo w domu była bardzo sfatygowana książka
    telefoniczna z tego roku) do Trzebnicy numerem kierunkowym był nie
    8712-, a 8722-. Analogicznie do Oławy (8723-) i Oleśnicy (8724-). Potem
    z bliżej nieznanych mi przyczyn to zmieniono, a tranzytowych widać nie
    zmieniono.

    A, do Kłodzka było 8731-, a nie 8742-. Co ciekawe - w Dusznikach-Zdroju
    koło Kłodzka były sobie (rok 1985) telefony AWS-7 podłączone
    bezpośrednio do centrali wrocławskiej!

    > A to oni nie uznawali zera ?

    Ech, wtedy już minęła epoka zer na początku kierunkowego (późne lata
    70-te, może wczesne 80-te). W większości dużych miast na początku
    królowała ósemka, a w GOP-ie, prawdopodobnie wskutek kolizji z miejscową
    numeracją, na początek wrzucono jedynkę. Coś mi świta, że po zakończeniu
    stanu wojennego nastąpiło dość duże przetasowanie w numerach
    kierunkowych. Być może usunięcie tego zera z numerów kierunkowych było
    przygotowaniem pod ACMM, czyli po to, by znów do tego zera wrócić...

    --
    Grzexs