  • 71. Data: 2020-04-02 22:56:28
    Temat: Re: (W-wa) numeracja 5-cio cyfrowa
    Od: Grzexs <g...@w...pl>

    > W wielu miejscach powszechnym zjawiskiem jest unikanie słupów.
    > W miastach instalacje uliczne czepia się elewacji kamienic, a
    > poza miastami, jak widać było na załączonych obrazkach, czego
    > popadnie. W Polsce mamy przerost słupozy -- pół metra od ściany
    > domu stawia się słup energetyczny, a kawałek dalej telefoniczny
    > -- bo dwie różne instalacje nie mogą być na jednym.

    Fakt. W Czechach bardzo często kable energetyczne są zawieszane na
    takich ni to ramach, ni to wspornikach, ni to bramkach, które zamocowane
    są na prywatnych domach i kable - o zgrozo - są już za płotem takiej
    posesji.

    --
    Grzexs

  • 72. Data: 2020-04-02 23:50:27
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Grzexs napisał:

    > Wszystkie były na 8, więc nic w tym dziwnego. Numery były dość podobne
    > do dzisiejszych (tylko z tą 8 na początku). Było kilka rodzynków: 833-
    > Częstochowa, 841- Kielce (na 70%), 864- Ostrów Wielkopolski i pewnie
    > inne, ale nie pamiętam. No i inny był sposób wybierania - wybierało się
    > numer, czekało na sygnał, a potem kręciło numer docelowy.

    Ten sygnał pochodził już z centrali w mieście docelowym. Potem pojawiły
    się (w Warszawie) również numery z zerem. Wybierane bardziej współcześnie,
    czyli po zerze sygnał lokalnej centrali międzymiastowej, potem już wszystkie
    cyferki jednym cięgiem.

    --
    Jarek

  • 73. Data: 2020-04-03 08:30:31
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 2 Apr 2020 22:52:12 +0200, Grzexs napisał(a):

    > Wtedy też było opolskie, ale to spore miasto niedaleko Wrocławia i
    > naturalnie ciążące, więc chyba dlatego wprowadzili.

    I niedaleko Opola. W obie strony po ~50km :-)

    >Ale to było niedługo przed ACMM.

    Zaraz - skoro kierunkowy, to juz ACMM ...

    > Wszystkie były na 8, więc nic w tym dziwnego.

    Ale wlasnie nie bylo tych kierunkowych wszedzie. Do tych okolicznych
    miejscowowosci naturalne - ale BB daleko.

    > A, do Kłodzka było 8731-, a nie 8742-. Co ciekawe - w Dusznikach-Zdroju
    > koło Kłodzka były sobie (rok 1985) telefony AWS-7 podłączone
    > bezpośrednio do centrali wrocławskiej!

    Wow. skad tyle kabli ?
    Czy moze .. w Klodzku jakas stara centrala, a AWS7 wymagal nowej...

    J.

  • 74. Data: 2020-04-03 08:31:42
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 2 Apr 2020 20:28:21 +0200, micial napisał(a):
> [...]
    a.pl...

    > Nie, ale czasami tam bywam.
    > Co to telefonii stacjonarnej na tym terenie nie mam info,

    Byl jeden - u sołtysa.
    czeste na naszych wsiach.

    J.

  • 75. Data: 2020-04-03 16:25:34
    Od: Grzexs <g...@w...pl>

    > I niedaleko Opola. W obie strony po ~50km :-)

    > Zaraz - skoro kierunkowy, to juz ACMM ...

    ACMM wg tamtoczasowej nomenklatury to było 0-<wskaźnik><numer>.
    Natomiast połączenia wg schematu 8xx-xxxxxx nazywano ,,miasto -- miasto".

    > Ale wlasnie nie bylo tych kierunkowych wszedzie. Do tych okolicznych
    > miejscowowosci naturalne - ale BB daleko.

    Piszemy o Wrocławiu. W owych czasach wszystkie kierunkowe z Wrocławia
    rozpoczynały się na 8 i miały 3 lub 4 cyfry, z tym, że te czterocyfrowe
    rozpoczynały się na 87. Pamiętam też, że podobny schemat miał Poznań,
    tam te ,,bliższe" były formatu 86xx-. Ale nie bardzo to mnie
    interesowało, bo nie dawało się tranzytować.

    Natomiast z tych mniejszych okolicznych miasteczek do Wrocławia to już
    była wolna amerykanka, choć najczęściej to było 7-, 71-, ale np. z
    Jeleniej Góry było 81-

    W sumie był chyba wyjątek, choć może niekoniecznie. Do Psar koło
    Wrocławia było 186 i dwie cyfry.

    > Wow. skad tyle kabli ?
    > Czy moze .. w Klodzku jakas stara centrala, a AWS7 wymagal nowej...

    Raczej duża ilość turystów z dużych miast, a z Kłodzka ,,kierunkowym"
    dawało się dodzwonić bodajże tylko do Wrocławia i Wałbrzycha, a w
    Dusznikach to może nawet i była CR.

    --
    Grzexs

  • 76. Data: 2020-04-03 16:58:25
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Z takich ciekawostek to Obserwatorium Geofizyczne w Belsku Dużym miało
    swoją centralę (a jakże, na początku ręczną) a do niej bodajże dwie
    linie z centrali w Belsku i na pewno jedną bezpośrednio z centrali w
    Grójcu. Po godzinach pracy tej wewnętrznej centralki grójecki numer był
    przełączany bezpośrednio do mieszkania kierownika obserwatorium.

    MJ

  • 77. Data: 2020-04-03 18:19:13
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Grzexs" napisał w wiadomości grup

    >ACMM wg tamtoczasowej nomenklatury to było 0-<wskaźnik><numer>.
    >Natomiast połączenia wg schematu 8xx-xxxxxx nazywano ,,miasto --
    > miasto".

    Hm, wydaje mi sie, ze nie.
    Nieautomatyczny, to zamawiany przez 900 ..

    >Piszemy o Wrocławiu. W owych czasach wszystkie kierunkowe z Wrocławia
    >rozpoczynały się na 8 i miały 3 lub 4 cyfry, z tym, że te
    >czterocyfrowe rozpoczynały się na 87.

    mam na mysli koncowke lat 70-tych.
    Wydaje mi sie, ze 0-xx tez juz bylo.
    Na okladce ksiazki tel byla taka mapka kierunkowych, i byly tam
    okoliczne miasteczka,
    dalsze duze miasta, i jesli mnie skleroza nie myli, to wlasnie BB
    gdzies pod 8...

    takiej ksiazki juz sie chyba nie znajdzie ?

    >Raczej duża ilość turystów z dużych miast, a z Kłodzka ,,kierunkowym"
    >dawało się dodzwonić bodajże tylko do Wrocławia i Wałbrzycha, a w
    >Dusznikach to może nawet i była CR.

    Byloby to jakies uzasadnienie. ale 1985 ... nie bylo to juz bardziej
    ujednolicone ?

    J.

  • 78. Data: 2020-04-03 21:17:58
    Od: v...@i...pl

    > A, do Kłodzka było 8731-, a nie 8742-. Co ciekawe - w Dusznikach-Zdroju
    > koło Kłodzka były sobie (rok 1985) telefony AWS-7 podłączone
    > bezpośrednio do centrali wrocławskiej!

    Nie wiem czy czasem czegoś takiego nie było w Warszawie.
    Podczas już opisywanych problemach z łącznością telefoniczną na przełomie lat 80 i
    90, spotkałem na Bielanach (Żeromskiego róg Perzyńskiego) automat AWS-1.
    Po każdej cyfrze (połączeń miejscowych) oprócz 4 była zajętość.
    Sęk w tym, że lokalna centrala miała numery zaczynające się od 34 i 35.
    Po wybraniu 3 też była zajętość więc nie mógł być on raczej podłączony do lokalnej
    centrali. Takiego zapchania ruchu nie bywało nigdy poza Sylwestrem.
    A więc był zapewne podłączony do jakiejś odległej centrali na Mokotowie z numerem
    zaczynającym się od 4.
    vari

  • 79. Data: 2020-04-03 22:01:42
    Od: PiotRek <b...@g...pl>

    W dniu 2020-04-03 o 21:17, v...@i...pl pisze:

> [...]
    > A więc był zapewne podłączony do jakiejś odległej centrali na Mokotowie z numerem

    Dziwne by to było... Wszak gdyby do CA Bielany nie mogli podłączyć tych
    automatów, to by podłączyli pod CA Żoliborz (I lub II).

    A czy numery 4xxxxx były prawidłowo wybierane? Bo chyba mogło być też
    tak, że wybierak "ucinał" jedną cyfrę z impulsowania (spotkałem się z
    takimi przypadkami - np. po wybraniu 202071 łączyłem się z 102071).

    --
    P.

  • 80. Data: 2020-04-03 22:36:04
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 03.04.2020 o 22:01, PiotRek pisze:

    > Dziwne by to było... Wszak gdyby do CA Bielany nie mogli podłączyć tych
    > automatów, to by podłączyli pod CA Żoliborz (I lub II).

    Gdybyśmy mieli cienką blachę, to zarzucilibyśmy rynek konserwami
    mięsnymi. Ale nie mamy mięsa.

    Znaczy - doskonale potrafię sobie wyobrazić sytuację, że dopiero na
    Mokotowie był wolny numer.

    MJ