  • 1. Data: 2021-05-22 19:19:56
    Temat: Wtyczka pasująca do gniazdka PLCC
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W przypadku gn9azdek pod układy scalone DIP, można spokojnie znaleźć
    pasujące do nich wtyczki, chociażby zaciskane na taśmie - jak w
    przypadku kabli do symulatorów EPROM.

    Czy można zdobyć coś takiego, ale pasującego do gniazdek PLCC?
    Jakiś czas temu złożyłem sobie uwspółcześnioną replikę polskiego
    komputera COBRA-1. Jedną z głównych zmian jest zastosowanie interfejsu
    klawiatury PS/2, który jest zrealizowany na Atmedze88, która z kolei
    steruje układem MT8808, zwierając oryginalne wejścia klawiatury.
    Na razie jest to dobrym rozwiązaniem, gdy mowa o płytce raz na jakiś
    czas podpinanej do telewizora. Ostatecznie jednak chciałbym to włożyć do
    jakiejś obudowy i przy okazji zrobić jakąś klawiaturę zgodną z duchem
    epoki. Chciałbym uniknąć "brudnego" rozwiązanie polegającego na
    lutowaniu wiązki kabli do PCB, dużo lepiej wyglądałoby wpięcie wtyczki
    pasującej do gniazdka PLCC - tego samego, w którym siedzi obecnie MT8808.

  • 2. Data: 2021-05-23 10:08:15
    Temat: Re: Wtyczka pasująca do gniazdka PLCC
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 22 May 2021 19:19:56 +0200, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
    > Jakiś czas temu złożyłem sobie uwspółcześnioną replikę polskiego
    > komputera COBRA-1. Jedną z głównych zmian jest zastosowanie
    > interfejsu
    > klawiatury PS/2,

    Tak z innej beczki... Jaki sens jest tworzenie repliki z elementami
    historycznie jej obco?
    Rozumiem ideę "replikowania" jako odtworzenie zgodnie z prawdą
    historyczną ale dokładanie do tego elementów współczesnych traktuje
    już jako niepotrzebną próbę dostosowania na siłę takiej repliki do
    współczesnych realiów, po co?

    --
    Marek

  • 3. Data: 2021-05-23 13:33:44
    Od: wowa <w...@g...pl>

> [...]
    > symulatorów EPROM.
    >
    > Czy można zdobyć coś takiego, ale pasującego do gniazdek PLCC?

    Samych wtyczek nie znalazłem ale są przejściówki do programatorów.
    Tanie to to nie jest. Może u Chińczyka trzeba poszukać.
    Wojtek

  • 4. Data: 2021-05-23 21:03:32
    Od: KLoSS <n...@a...com.pl>

    W dniu 23.05.2021 o 13:33, wowa pisze:

    > Samych wtyczek nie znalazłem ale są przejściówki do programatorów. Tanie
    > to to nie jest. Może u Chińczyka trzeba poszukać.
    > Wojtek

    https://uk.rs-online.com/web/p/ic-socket-adapters/74
    19662/

    ponad 23 funty :-(

    ale można coś goldpinów 1,27 i drukarki 3d spróbować porzeźbić.

    Coś na kształt
    https://pl.pinterest.com/pin/49961877086524111/

    --
    KLoSS

  • 5. Data: 2021-05-24 08:26:30
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 23.05.2021 10:08, Marek wrote:

    > Tak z innej beczki... Jaki sens jest tworzenie repliki z elementami
    > historycznie jej obco?

    Trzeb by pytać autora tej uwspółcześnionej wersji. Niemniej współczesne
    "rekreacje" historycznych komputerów rzadko kiedy są w 100% wiernymi
    replikami. Często wynika to ze względów praktycznych - oryginały prawie
    nigdy ne były budowane tylko z elementów dostępnych w handlu i posiadały
    układy scalone robione na specjalne zamówienie, których nie można łatwo
    kupić. Dlatego można by zrobić wierną replikę ZX80, ale już ne ZX81 czy
    Spectrum.

    Druga sprawa to względy praktycznie. Teoretycznie można by robić
    wszystko na częściach z epoki, ale to oznaczałoby używanie drogich,
    niezbyt dostępnych i dosyć awaryjnych układów pamięci DRAM.

    Zresztą tak czy inaczej trzeba iść na kompromis, jeśli chce się utrzymać
    względnie niewielkie rozmiary płytki, najlepiej pasujące do oryginalnej
    obudowy. Bo jeśli nie jesteśmy w stanie kupić ULA do spectrum, to trzeba
    abo odtworzyć ten układ w CPLD, albo zbudować go na układach logicznych,
    odzyskując miejsce dzięki użyciu współczesnej pamięci RAM.

    Z tego co pamiętam autor współczesnej Cobry-1 poszedł tą drogą i o ile
    część logiczna jest wzorowana na oryginalnych schematach, to pamięć jest
    oparta na współczesnych układach SRAM. Jest jej też dużo więcej - jakby
    komputer miał podłączone rozszerzenie z przełączaniem banków. To samo w
    przypadku pamięci stałej - zastosowanie współczesnego flasha zamiast
    EPROM-u pozwoliło na zapisanie w pamięci całkiem sporej biblioteki gier
    i oprogramowania na ten komputer.

    O ile dobrze pamiętam, wcześniejsze wersje płyty posiadały klasyczny
    interfejs klawiatury, ale całkiem sporo osób i tak podpinało osobną
    płytkę z gniazdkiem PS/2, bo to było najprostszym sposobem używania tego
    komputera. W kolejnej wersji autor po prostu zdecydował się zintegrować
    interfejs z płyt główną. I taką wersję PCB udało mi się kupić. Niestety
    oryginalne złącza klawiatury zniknęły z uwagi na oszczędność miejsca. :/

    Nie narzekam na to rozwiązanie, bo ułatwiło ono proces uruchamiania i
    testowania komputerka, jednak finalnie chciałbym kiedyś podpiąć do niego
    bardziej "klimatyczną" klawiaturę, zgodną z duchem epoki.

  • 6. Data: 2021-05-24 13:05:37
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 23 May 2021 10:08:15 +0200, Marek wrote:

> [...]
    > historyczną ale dokładanie do tego elementów współczesnych traktuje
    > już jako niepotrzebną próbę dostosowania na siłę takiej repliki do

    Bo ja wiem ... chcesz dzieciom pokazac jak "gumiak" wygladal, to moze
    i wazne, zeby klawiatura byla oryginalna.
    Jak chcesz pokazac jak dzialal, to juz bez znaczenia.

    A shiftow w pecetowej wystarczy :-)

    A Atari czy C64 - czy to wazne, z jaka klawiatura bedzie?

    Tylko ... co tu w Cobrze pokazywac ...

    J.

  • 7. Data: 2021-05-25 09:43:54
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 24 May 2021 08:26:30 +0200, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
    > Druga sprawa to względy praktycznie.

    Jakie mogą być względy praktyczne z 30 letniego komputera (pomijając
    tylko historyczno-poznawcze)?

    --
    Marek

  • 8. Data: 2021-05-28 22:04:07
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    KLoSS wrote:

    > ale można coś goldpinów 1,27 i drukarki 3d spróbować porzeźbić.

    I dla jednej sztuki to będzie taniej niż te niecałe półtora stówki?

    Jak się komuś nudzi, to można jeszcze wziąć pasujący układ, dofrezować
    się dremelem do ramki i przylutować przewody od środka.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 9. Data: 2021-05-29 14:02:37
    Od: wowa <w...@g...pl>

    > I dla jednej sztuki to będzie taniej niż te niecałe półtora stówki?
    >
    > Jak się komuś nudzi, to można jeszcze wziąć pasujący układ, dofrezować się
    > dremelem do ramki i przylutować przewody od środka.

    Jeśli masz drukarkę i umiesz napisać program to, ośmielam się
    twierdzić, że bedzie taniej. Fabryczny wtyk wygląda jak kostka z
    rowkami na piny po bokach. Chodzi o unieruchomienie tych pinów.
    Wojtek

  • 10. Data: 2021-05-29 22:21:43
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    wowa wrote:

    > Jeśli masz drukarkę i umiesz napisać program to, ośmielam się twierdzić,
    > że bedzie taniej.

    Do frezowania nie potrzeba programowania i drukarki, a pasować będzie z
    definicji. :)

    Pozdrawiam, Piotr