  • 11. Data: 2020-11-23 20:03:52
    Temat: Re: Z czego są współczesne kable głośnikowe!
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    > I czemu to miało by być lepsze do głośników. Czyżby tylko chodziło o to,
    > że da się ludziom wcisnąć, że to jest jakaś nadzwyczajna miedź beztlenowa.

    Piotrze, jedna jest miedziowana, żeby nią dodatni potencjał puścić. W
    ten sposób nie trzeba koszulek malować i biegunowość masz łatwą do
    zachowania. Dodatkowo jest tak, że głośnik nie ma 100% sprawności i jak
    mu energię dostarczysz, to cześć z niej wypromieniuje, a część wróci do
    wzmacniacza. Oczywiście wraca mniej niż wysyłasz, ale dzięki temu
    przewód którym wraca nie musi być już tej klasy co dostarczający.
    Dlatego dodatkowo się go nie miedziuje, bo nie ma powodu ku temu. ;)

    A ludziom da się wcisnąć... chyba wszystko :(

    Miłego.
    Irek.N.

  • 12. Data: 2020-11-23 20:11:31
    Od: Czarek <c...@n...fm>

    W dniu 23.11.2020 o 16:43, Piotr Gałka pisze:

    > Jeden przewód wygląda jakby się składał z drucików miedzianych a drugi
    > jakby to były druciki posrebrzone lub pocynowane. Z czego oni robią
    > teraz te kable, że cyna (normalna, ołowiowa) się tego nie ima?
    > P.G.

    Nieoceniony ReduktorSzumu:

    https://youtu.be/FBol5Nw46fE?t=950
    https://www.youtube.com/watch?v=3WjHci6Pa9s
    https://www.youtube.com/watch?v=1-BMcaB_xOw&t=2

    --
    Czarek

  • 13. Data: 2020-11-23 20:21:15
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2020-11-23 o 18:49, - pisze:

    > Dla porownania dodam ze w kanadzie kabel trzy zylowy AWG16 (1.5mm2) kosztuje jakies
    6pln za m.
    > Wiec se policz czy cena byla ok.

    Ja to dostałem jako gratis do kolumn które i tak bym kupił.
    Jedyne co straciłem to czas na próbę pocynowania końcówek. A co zyskałem
    to wiedzę, że te kable tak mają.
    Tak samo oznaczony kabel jest u nich w cenie 5zł za metr.

    Z tego wynika, że gdziekolwiek kupując jakikolwiek kabel to trzeba się
    upewnić z czego zrobiony.
    Właśnie coś projektuję, gdzie założyłem, że się przylutuje 3 żyły z
    kolorowego kabelka paskowego. Ciekawe, czy ich ten problem już też dotyczy.
    P.G.

  • 14. Data: 2020-11-23 20:25:23
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2020-11-23 o 20:03, Irek.N. pisze:
> [...]
    > przewód którym wraca nie musi być już tej klasy co dostarczający.
    > Dlatego dodatkowo się go nie miedziuje, bo nie ma powodu ku temu. ;)

    I wszystko jasne :)
    P.G.

  • 15. Data: 2020-11-23 20:33:12
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 23.11.2020 o 16:43, Piotr Gałka pisze:

    > Miałem kiedyś do naprawy wzmacniacz, który się spalił bo ktoś nie
    > pocynował końcówek kabla głośnikowego więc postanowiłem pocynować.

    Z powodu przerwy się spalił ten wzmacniacz czy złego kontaktu, znaczy
    wzrostu oporności obwodu?

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>

  • 16. Data: 2020-11-23 20:50:24
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-11-23 o 20:33, LordBluzg(R) pisze:

    > Z powodu przerwy się spalił ten wzmacniacz czy złego kontaktu, znaczy
    > wzrostu oporności obwodu?

    Wzmacniacze audio raczej nie padają od wzrostu oporności - wtedy moc
    pobierana ze wzmacniacza maleje. Chociaż to też nie jedyny powód.
    Nie wiem, jak w przypadku wzmacniaczy pracujących w klasie D.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 17. Data: 2020-11-23 21:04:25
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    t...
    W dniu 2020-11-23 o 16:46, PeJot pisze:

    >Pierwsze słyszę.
    >Google coś tam na temat amelinium wynajduje, ale zakładam, że
    >faktycznie może chodzić o aluminium.
    >No dobra jasną żyłę zrobili z aluminium, a ta druga to co aluminium
    >miedziowane?

    Aluminium miedziowane ma sens, bo sie lutuje :-)
    Ale troche watpie aby aluminium uzyli ... chociaz ... moze znow
    przegapilem rewolucje :-)

    Ale ... moze druciki sa izolowane jak w licy ?
    To by mialo sens ... tylko jak mialby to amator podlaczyc ?

    J.

  • 18. Data: 2020-11-23 21:26:24
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 23.11.2020 o 20:50, Adam pisze:

    > Wzmacniacze audio raczej nie padają od wzrostu oporności - wtedy moc
    > pobierana ze wzmacniacza maleje. Chociaż to też nie jedyny powód.
    > Nie wiem, jak w przypadku wzmacniaczy pracujących w klasie D.

    Dlatego pytam. Zdarza się, że wzmacniacz padnie, jeśli są "szybkie"
    przerwy w obwodzie końcowym (brak dobrego kontaktu) dzieją się wtedy
    dziwne rzeczy w stopniu końcowym. Raczej nie występuje to w standardzie
    lecz w przypadku jakichś oscylacji spowodowanych zużyciem kondensatorów
    lub wadliwej pracy zasilacza, złego ustawienia obwodów sterujących
    prądem w stopniu końcowym.

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>

  • 19. Data: 2020-11-23 21:32:51
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Z powodu przerwy się spalił ten wzmacniacz czy złego kontaktu, znaczy
    > wzrostu oporności obwodu?

    Nie. Użytkownik nie miał bladego pojęcia o elektronice i nie wiedział,
    że sterczące z końcówki kabla na boki luźne druciki mogą spowodować zwarcie.
    To były duże głośniki komputerowe (typu 2x15W czy coś podobnego). W
    jednym był wzmacniacz, a drugi podłączany kablem. Padła końcówka do
    której podłączało się kabel i w następstwie bezpiecznik. Informacja
    była, że podłączał (poprawiał) kabelek głośnikowy i nagle wszystko padło.
    Co mnie zdziwiło była to konstrukcja na elementach dyskretnych.
    Tranzystory mocy w TO220 a cała reszta SMD.
    P.G.

  • 20. Data: 2020-11-23 21:43:06
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 23.11.2020 o 21:32, Piotr Gałka pisze:

    > Nie. Użytkownik nie miał bladego pojęcia o elektronice i nie wiedział,
    > że sterczące z końcówki kabla na boki luźne druciki mogą spowodować
    > zwarcie.

    Aaa, zwarcie. OK

    No bywa jak się nie zabezpieczy dobrze kabla w zacisku. Można lutować
    (ja tak robię) Co prawda to lutowanie po 100krotnym odpinaniu potrafi
    się ułamać ale kto tyle razy odpina? Same kable głośnikowe są również
    odpowiednie (wincyj czystej miedzi w miedzi) i wcale nie są drogie.

> [...]
    > Co mnie zdziwiło była to konstrukcja na elementach dyskretnych.
    > Tranzystory mocy w TO220 a cała reszta SMD.

    Tak to jest jak się na wysterowanym w mocy wzmacniaczu poprawia kabelki
    :) Podobnie jak ze zmianą koła w samochodzie podczas jazdy. To
    oczywiscie możliwe ale raczej dla wtajemniczonych :)

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>