  • 11. Data: 2023-03-06 22:46:03
    Temat: Re: Z czego teraz robi się papier?
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 06.03.2023 o 17:24, cef pisze:

    > Jeszcze chwila i pojawi się temat prania papieru :-)

    Albo jego czerpania - bo tam się sitkiem z wody go czerpie :-)
    --
    Robert Tomasik

  • 12. Data: 2023-03-07 10:27:17
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 6 Mar 2023 17:24:47 +0100, cef wrote:

> [...]
    Wydawnictwach w których jest dużo kolorowych reprodukcji,zdjęć itp są drukowane na
    papierze kredowanym. Skąd ty i inni macie pomysły że do książek używa się papieru
    oferowanego? Obstawiam że żaden z was jak by dostal próbki papieru nie potrafił by
    odróżnić papieru kredowanego od innych uszlachetnionych papierów.

    > Jeszcze chwila i pojawi się temat prania papieru :-)

    We Wroclawiu robią papier słoniowy.

    Bo słonie słabo trawią i wydalają sporo włókien.

    I ZOO robi z tego papier ...

    J.

  • 13. Data: 2023-03-07 12:35:02
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2023-03-07 o 10:27, J.F pisze:

> [...]
    >
    > We Wroclawiu robią papier słoniowy.
    >
    > Bo słonie słabo trawią i wydalają sporo włókien.

    To jakby odwrotnie do tego na co kogutek od lat czeka :-)
    (w sensnie prania papieru) ale chyba nie robią tego w ZOO
    tylko w jakiejś papierni.

  • 14. Data: 2023-03-07 13:47:10
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 7 Mar 2023 12:35:02 +0100, cef wrote:

> [...]
    >
    > To jakby odwrotnie do tego na co kogutek od lat czeka :-)
    > (w sensnie prania papieru) ale chyba nie robią tego w ZOO

    Zgadza sie - w Dusznikach Zdroju, w zabytkowej papierni.

    J.

  • 15. Data: 2023-03-07 13:58:11
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2023-03-07 o 13:47, J.F pisze:

> [...]
    potrafił by odróżnić papieru kredowanego od innych uszlachetnionych papierów.

    > Zgadza sie - w Dusznikach Zdroju, w zabytkowej papierni.

    Już sobie wygooglałem.
    Bywam w Dusznikach (choć w papierni to 20 lat temu ostatnio)
    to może spawdzę czy zapach jest :-)

  • 16. Data: 2023-03-07 15:16:52
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 7 Mar 2023 13:58:11 +0100, cef wrote:

> [...]
    >
    > Już sobie wygooglałem.
    > Bywam w Dusznikach (choć w papierni to 20 lat temu ostatnio)

    Pachnie aromatem
    https://www.samochodemnawakacje.pl/jak-zrobic-papier
    -z-kupy-slonia-czy-on-pachnie/

    czyzby bez aromatu delikatnie zalatywał ? :-)

    J.

  • 17. Data: 2023-03-07 16:39:24
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2023-03-07 o 15:16, J.F pisze:

> [...]
    > https://www.samochodemnawakacje.pl/jak-zrobic-papier
    -z-kupy-slonia-czy-on-pachnie/

    > czyzby bez aromatu delikatnie zalatywał ? :-)

    Piszą o specjalnej roślinnej karmie. Ciekawe co to jest?
    Konopie, papirus?
    Jak nie ma roslin pewnie dają ziemniaki i dlatego zapaszek się pojawia.

    WM

  • 18. Data: 2023-03-08 00:00:55
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 6 Mar 2023 05:25:32 +0100, "J.F"
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Tylko - to papier na eleganckie kolorowe czasopisma, nie na zwykle
    > gazety. Zwykłej gazety od wielu lat nie kupilem ...

    Gazety (te nie kolorowe) jeszcze jako tako. Ale trafiłem na
    "papierową" instrukcje do czegoś. Taka płachta rozkładana i
    wydrukowana w kilku jezykach. Nie jest na papierze kredowym, ale
    takim zwykłym, szorstkim. I jest trudno palna. Papier ale nie
    papier.

    --
    Marek

  • 19. Data: 2023-03-08 15:12:39
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    środa, 8 marca 2023 o 00:00:58 UTC+1 Marek napisał(a):
> [...]
    > wydrukowana w kilku jezykach. Nie jest na papierze kredowym, ale
    > takim zwykłym, szorstkim. I jest trudno palna. Papier ale nie

    Możliwe że istnieją przepisy nakazujące zmniejszenie palności papieru. Papier palny
    ale nie robi za paliwo. Czyli jego palność jest zbędna.

  • 20. Data: 2023-03-08 15:17:55
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    niedziela, 5 marca 2023 o 20:09:28 UTC+1 Marek napisał(a):
    > A właściwe chodzi o gazety. 45 lat temu Trybuna Ludu była świetną
    > podpałką w piecu. Zajmowała nie prawie jak benzyna.Teraz rozpalanie
    > współczesnymi gazetami jakby tak po grudzie. Palić toto się nie chce,
    > trochę zakopci i najchętniej szybko zgaśnie. Czemu współczesny papier
    > pali się niechętnie? Jakieś nowe dyrektywy o niepalności gazet?
    >
    > --
    > Marek
    Napisz czemu pod koniec pierwszej ćwiartki XXI wieku są ludzie co gazetami podpalają
    węgiel w piecu? Pomijam że ludzie teraz mają jeszcze piece. Do podpalania są
    dedykowane podpałki. Podpałkę jak komuś kupne za drogie można zrobić samemu. Wióry i
    pył spod piły zmieszane z niewielką ilością nafty, może być olej napędowy albo
    opałowy, robią za doskonałą podpałkę.