  • 1. Data: 2020-07-05 23:20:42
    Temat: Za ciepło, za duży COP i wymiennik nie wyrabia
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    Od przybytku głowa boli. Pod ziemią ciepło, w domu ciepło,
    przestawiłem zaworki w instalacji żeby woda spod ziemi szła
    najpierw na wymiennik z podłogówką a potem na pompę ciepła.
    Zeszłego roku fajnie działało, chłodziło podłogówkę i przy
    okazji robiło ciepłą wodę z wyższym COPem. Ale w tym roku
    ten COP już przesadził i pompa drze japę że za niski przepływ
    przez wymiennik (delta T powyżej 5 stopni).
    Pompę obiegową do baniaka CWU mam jakąś biedną, ale do tej pory
    wystarczała. Pytanie czy zmiana pompy na taką o większej mocy
    załatwi sprawę? Na mój rozum powinno pomóc, ale z hydrauliki
    to słaby jestem.
    Rura calowa miedziana, więc tutaj problemu chyba nie ma.
    W układzie jest wymiennik płytowy w pompie ciepła, sitko
    filtrujące (czyste), pompa, zawór zwrotny, wężownica w baniaku.

    L.

  • 2. Data: 2020-07-06 18:08:16
    Temat: Re: Za ciepło, za duży COP i wymiennik nie wyrabia
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Lisciasty" napisał w wiadomości grup
    ooglegroups.com...
> [...]
    >wystarczała. Pytanie czy zmiana pompy na taką o większej mocy
    >załatwi sprawę? Na mój rozum powinno pomóc, ale z hydrauliki

    Mocniejsza pompa powinna pomoc ... tylko uwazaj, bo gdzie sie podzieje
    energia do niej dostarczona ?

    Ale ... czemu rok temu starczala ?

    Cos sie zakamieniło ?

    J.

  • 3. Data: 2020-07-06 23:23:28
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu poniedziałek, 6 lipca 2020 18:08:18 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
    > Mocniejsza pompa powinna pomoc ... tylko uwazaj, bo gdzie sie podzieje
    > energia do niej dostarczona ?

    Ee w jakim sensie? Pójdzie na tarcie wody o rury chyba?

    > Ale ... czemu rok temu starczala ?
    >
    > Cos sie zakamieniło ?

    Rok temu pod ziemią było chłodniej. Teraz jest o te kilka stopni
    więcej, wężownica raczej się nie zakamieniła, zmiękczacz jest.
    Ale może trzeba by tam zajrzeć...

    L.

  • 4. Data: 2020-07-07 11:12:58
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Lisciasty" napisał w wiadomości grup
    ooglegroups.com...
    napisał:

    >Ee w jakim sensie? Pójdzie na tarcie wody o rury chyba?

    No wlasnie - i zacznie Ci podgrzewac, a mial byc chlodek, o ile dobrze
    zrozumialem :-)

    Trzeba w dobre miejsce wpiac :-)

    >Rok temu pod ziemią było chłodniej. Teraz jest o te kilka stopni
    >więcej, wężownica raczej się nie zakamieniła, zmiękczacz jest.
    >Ale może trzeba by tam zajrzeć...

    Pisales o delta T ... ale miedzy czym liczone - wlot i wylot na
    pompie wody z ziemi ?
    czy miedzy strona goraca i zimna ?

    J.

  • 5. Data: 2020-07-07 13:56:56
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu wtorek, 7 lipca 2020 11:13:00 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
    > No wlasnie - i zacznie Ci podgrzewac, a mial byc chlodek, o ile dobrze
    > zrozumialem :-)

    Nie do końca. Są 3 niezależne obiegi. Spod ziemi do jednego
    wymiennika w pompie, z drugiego wymiennika w pompie do baniaka
    i osobno podłogówka, tymczasowo spięta wymiennikiem z obiegiem
    podziemnym. Problem jest na obiegu baniaka, który nie jest
    połączony z pozostałymi dwoma.

    > Pisales o delta T ... ale miedzy czym liczone - wlot i wylot na
    > pompie wody z ziemi ?
    > czy miedzy strona goraca i zimna ?

    Wlot i wylot na wymiennik "gorący", który grzeje baniak.

    L.

  • 6. Data: 2020-07-07 14:12:51
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Lisciasty" napisał w wiadomości grup
    ooglegroups.com...

> [...]
    >i osobno podłogówka, tymczasowo spięta wymiennikiem z obiegiem
    >podziemnym. Problem jest na obiegu baniaka, który nie jest

    Tylko jak pompe obiegowa dasz za PC, to moc z pompy bedzie podgrzewac
    baniak.
    A jak przed PC, to bedzie podgrzewac czynnik doprowadzony do PC ... i
    COP spadnie :-(

    Faktycznie nie pomyslalem, ze wieksza moc PC tez da wieksza delta T
    przy tym samym przeplywie.

    ciekawe ... przeszkadza im ta delta T ?
    Niby im mniejsza, typ lepiej ...

    J.

  • 7. Data: 2020-07-07 14:26:15
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu wtorek, 7 lipca 2020 14:13:06 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
    > Tylko jak pompe obiegowa dasz za PC, to moc z pompy bedzie podgrzewac
    > baniak.
    > A jak przed PC, to bedzie podgrzewac czynnik doprowadzony do PC ... i
    > COP spadnie :-(

    Pompa już jest za PC i przed baniakiem i nie będę tego zmieniał.
    Miejsca znaczy. Zresztą ta pompa ma 100W a PC napiernicza ponad 10kW,
    więc to są jakieś pierdoły i można olać.

    > Faktycznie nie pomyslalem, ze wieksza moc PC tez da wieksza delta T
    > przy tym samym przeplywie.
    >
    > ciekawe ... przeszkadza im ta delta T ?
    > Niby im mniejsza, typ lepiej ...

    Przeszkadza gdy się robi większa od 5 czy 6 stopni. Jak jest
    mniejsza to im nie przeszkadza.

    L.

  • 8. Data: 2020-07-07 14:50:53
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Lisciasty" napisał w wiadomości grup
    ooglegroups.com...

    >Pompa już jest za PC i przed baniakiem i nie będę tego zmieniał.

    Czyli dobrze.

    >Miejsca znaczy. Zresztą ta pompa ma 100W a PC napiernicza ponad 10kW,
    >więc to są jakieś pierdoły i można olać.

    Mozna olac, ale jak sie okaze, ze PC napiernicza srednio 2kW, bo nie
    chodzi bez przerwy, a pompe chcesz zmienic na mocniejsza, 200W, to juz
    jest 10% :-)

    No dobra, pompa obiegowa nie musi chodzic caly czas, tylko razem z PC,
    to jednak odnosimy do 10kW :-)

    >Przeszkadza gdy się robi większa od 5 czy 6 stopni. Jak jest
    >mniejsza to im nie przeszkadza.

    Wydaje mi sie, ze nie powinno to byc az tak istotne ... ale moze
    faktycznie trzeba powiekszyc przeplyw.

    J.

  • 9. Data: 2020-07-07 18:22:57
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu wtorek, 7 lipca 2020 14:50:56 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
    > Wydaje mi sie, ze nie powinno to byc az tak istotne ... ale moze
    > faktycznie trzeba powiekszyc przeplyw.

    Istotne jest o tyle że jak przekroczę tą deltę to PC drze ryja
    i się wyłącza. Toteż niestety muszę tego pilnować :]

    L.

  • 10. Data: 2020-07-07 18:34:03
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Lisciasty" napisał w wiadomości grup
    ooglegroups.com...

    >Istotne jest o tyle że jak przekroczę tą deltę to PC drze ryja
    >i się wyłącza. Toteż niestety muszę tego pilnować :]

    Nie mozna zmienic progu alarmu ?
    To moze zmienic czujniki :-)

    J.