  • 11. Data: 2020-09-22 12:22:07
    Temat: Re: Źródła światła (lampy) LED w Kauflandzie
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    dyskusyjnych:6011837275$2...@s...com.
    ..
    Hello J.F.,
    Tuesday, September 22, 2020, 8:44:21 AM, you wrote:
    [...]

    >Ale dla zdrowia dobre. Wieczorem nie nalezy używać światła o wyższej
    >temperaturze barwowej, jeśli zamierzasz zasnąć.

    Ja chodze i tak pozno, ze mysle, ze nie bede mial zadnych klopotow z
    zasnieciem :-)

    Ale ... to moze sobie kupic te inne w Kauflandzie, z przełączanym
    kolorem :-)
    Albo nie w Kauflandzie, tylko kolorowe na pilota, i ustawic dwa kolory

    >Bo to takie ni pies ni wydra... Ale schodzi masowo na oświetlanie
    >sklepów.

    Ha, podbieraja z dostaw i dla klientow juz nie zostaje :-)

    Co ciekawe - czlowiek powinien sie bardzo szybko przyzwyczaic do
    takiej drobnej zmiany koloru, i bez odniesienia dla porownania miec
    problem.
    A tymczasem ... mam gdzies 6500K i co wlacze to wrazenie jest "co tu
    tak trupio niebiesko".

    Jakos nie pasuje to 6500K do pokoju, a przeciez to normalne dzienne
    oswietlenie.

    Same szyby troche filtruja tego niebieskiego, czy organizm wieczorem
    czego innego sie spodziewa i stad takie pierwsze wrazenie ?

    J.

  • 12. Data: 2020-09-22 12:49:49
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    ..
    Hello Irokez,
    Monday, September 21, 2020, 7:33:49 PM, you wrote:
    [...]

    >GU10 mają fatalne chłodzenie a w wyższej temperaturze wydajność LED
    >radykalnie spada, stąd 345 lm.

    Zaraz - to takie "reflektorki" ?
    To wydaje sie, ze chlodzenie mozliwe nie gorsze niz w E14, a wrecz
    lepsze.
    Chyba, ze dodatkowa obudowa lampy utrudnia chlodzenie - one czesto
    siedza w "oczkach" sufitowych.

    >A odpowiada 50W, bo GU10 to jest
    >wyjątkowo nieudany wynalazek i rzeczywiście te żarówki w wersji
    >halogenowej świeciły jak świeczki :(

    Nie mam porownania ... ale naprawde tak slabo swiecily ?

    To jednak halogen. A z E14 to pewnie "zwykla zarowka".

    Patrze tu
    https://www.liderlamp.pl/zarowka-halogenowa-gu10-50w
    -230v
    50W 1000lm. Z funkcją ściemniania :-)

    https://www.liderlamp.pl/zarowka-halogenowa-gu10-35w
    -230v/
    35W 600lm

    https://www.liderlamp.pl/zarowka-halogenowa-gu10-20w
    -230v-2/
    20W 400lm

    idzie liniowo, przynajmniej na papierze. Prawda, czy chinskie lumeny
    lub godziny?
    Bo cienki drucik w malej mocy na 230V trwalosci nie wrozy.

    No chyba, ze ... podali moc ekwiwalentnej zarowki wcale nie
    halogenowej.
    Bo chyba nawet przepis tak wymaga :-)
    I co to Unie obchodzi, ze zwyklej zarowki GU10 kupic sie nie da :-)

    Ale to i tak chyba cos przesadzili, no chyba ze ... gdzies jest
    wzrocowa zwykla zarowka GU10, i ten reflektor sporo swiatla traci ...

    J.

  • 13. Data: 2020-09-22 14:46:20
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Ale ... to moze sobie kupic te inne w Kauflandzie, z przełączanym
    > kolorem :-)
    > Albo nie w Kauflandzie, tylko kolorowe na pilota, i ustawic dwa kolory

    Za to w Biedronce wczoraj widziałem przełączane chłodna/ciepła.
    I to bez pilota -- jakoś to się pstryczkiem na ścianie robi.
    Jak -- tego nie wiem, ale jak nie zapomnę, to kupie i sprawdzę.

    --
    Jarek

  • 14. Data: 2020-09-22 14:53:38
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2020-09-22 o 14:46 +0200, Jarosław Sokołowski napisał:

    > Za to w Biedronce wczoraj widziałem przełączane chłodna/ciepła.
    > I to bez pilota -- jakoś to się pstryczkiem na ścianie robi.
    > Jak -- tego nie wiem, ale jak nie zapomnę, to kupie i sprawdzę.

    Pstryczek to jednak nieco prymitywna sprawa.

    Mi na ten przykład ekran komputera sam zmienia barwę - rano świeci
    jak wschód słońca, w południe pali się gwieździstą bielą, a w nocy
    tli się niczym płomyk świecy. Musi do tego znać aktualną godzinę dnia,
    porę roku oraz swoje położenie geograficzne. Działa - i bardzo to
    przyjemne. Ciekawe, kiedy pojawią się źródła światła zachowujące się w
    podobny sposób.

    Mateusz

  • 15. Data: 2020-09-22 15:03:59
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu wtorek, 22 września 2020 14:53:42 UTC+2 użytkownik Mateusz Viste napisał:

> [...]
    > porę roku oraz swoje położenie geograficzne. Działa - i bardzo to
    > przyjemne. Ciekawe, kiedy pojawią się źródła światła zachowujące się w

    I będzie teraz komputer w każdej tzw. żarówce (bo w każdej klamce - przynajmniej w
    hotelach - to już od dawna jest)?

    Bo czy ten Twój monitor sam z siebie tak zmienia barwę, czy też może powoduje to
    podłączony do niego komputer?
    Ten czas i datę zna (datę to zna nawet licznik prądu jak ma się taryfę G12W - ale
    niestety jest chyba tylko na tyle mądry, że uwzględnia tylko soboty i niedziele,
    świąt nie - nawet stałych, nie mówiąc już o ruchomych - ale tego nie jest na 100%
    pewny, bo żeby sprawdzić, musiałbym w te święta chodzić po klucz do ochrony, bo mi
    łobuzy z zarządu nie chcą pozwolić dorobić - a licznik schowany za drzwiami bez
    szybki - i szybki też nie chcą zrobić - hmm, a może jest jakieś rozporządzenie,
    którym mógłbym ich zmusić?) - a położenie geograficzne z małym (bo PL mały kraj) może
    sobie zgadnąć z wersji językowej.
    Jakbyś pojechał z tym zestawem do Afryki albo do Laponii (albo np. do Korei, nie
    zmieniając strefy czasowej) to mógłby się zacząć mylić.

  • 16. Data: 2020-09-22 15:18:16
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste napisał:

> [...]
    > porę roku oraz swoje położenie geograficzne. Działa - i bardzo to
    > przyjemne. Ciekawe, kiedy pojawią się źródła światła zachowujące się

    Są, już kilka lat temu widziałem takie. Ale ta żarówka w Biedrobce
    kosztuje tyle, co żarówki w Biedronce. Tamte kosztowały bardziej jak
    laptop. I nie chodzi tu tylko o cenę -- niektórzy nie muszą (nie chcą)
    być we wszystkim wyręczani.

    --
    Jarek

  • 17. Data: 2020-09-22 15:21:37
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2020-09-22 o 06:03 -0700, Dawid Rutkowski napisał:
    > I będzie teraz komputer w każdej tzw. żarówce (bo w każdej klamce -
    > przynajmniej w hotelach - to już od dawna jest)?

    "Teraz" to chyba tak nie jest - ale w przyszłości być może tak. Mogłoby
    też być, że źródło światła otrzymuje informacje RGB via zasilanie albo
    jakieś radio, a po całym domu rozsyła je jakiś kontroler.

    > Bo czy ten Twój monitor sam z siebie tak zmienia barwę, czy też może
    > powoduje to podłączony do niego komputer?

    Oczywiście, że "komputer" - ale co za różnica?

    > Ten czas i datę zna

    Ano zna - via NTP.

    > a położenie geograficzne z małym (bo PL mały kraj) może
    > sobie zgadnąć z wersji językowej.

    Nie musi.

    > Jakbyś pojechał z tym zestawem do Afryki albo do Laponii (albo np. do
    > Korei, nie zmieniając strefy czasowej) to mógłby się zacząć mylić.

    W mojej konfiguracji to akurat ja mu sam wstukałem na sztywno swoje
    współrzędne geograficzne. Ale gdybym dużo podróżował po świecie, to po
    prostu ustawiłbym robota który odświeża te współrzędne via geoip.

    Mateusz

  • 18. Data: 2020-09-22 15:35:17
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2020-09-22 o 15:18 +0200, Jarosław Sokołowski napisał:
    > I nie chodzi tu tylko o cenę -- niektórzy nie muszą (nie chcą) być we
    > wszystkim wyręczani.

    Ja to jak najbardziej rozumiem. Też nie chcę, by żyły za mnie roboty.
    Oświetlenie to jednak jeden z tych nielicznych wyjątków, gdzie mógłbym
    rozważyć automatyzację barwy. No bo fajnie byłoby móc zapalić światło o
    2-ej w nocy bez tego stresu, że mi za chwilę oczy wypali. Podobnie
    wieczorem: łagodne, żółtawo-pomarańczowe światło sugerowałoby obecnym
    organizmom żywym, że niedługo czas spać. Gdybym nie miał tego już w
    komputerze i w smartfonie, to pewnie uznałbym to za jakąś nowobogacką
    fanaberię - ale to naprawdę działa. Obecnie w domu mam LEDy 3000K,
    właśnie po to, żeby mnie nie zabiło jak wstaję w nocy. Ale to mimo
    wszystko tylko półśrodek.

    Mateusz

  • 19. Data: 2020-09-22 16:24:57
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste napisał:

> [...]
    > fanaberię - ale to naprawdę działa. Obecnie w domu mam LEDy 3000K,
    > właśnie po to, żeby mnie nie zabiło jak wstaję w nocy. Ale to mimo

    Oświetlenie o temperaturze barwowej zmieniającej się w rytmie dobowym
    stosuje się w okrętach podwodnych. Żeby marynarze nie powariowali po
    utracie rachuby czasu przez organizm. My, powierzchniowcy, mamy inne
    problemy. Wiemy kiedy jest dzień, a kiedy noc. Nasz organizm też wie.
    I czasami chcemy go przechytrzyć. Stąd podwyższanie temperatury
    barwowej światła do pracy, również nocnej. Nie zawsze wynika to
    z chytrości. Ludzie żyją teraz również w niejscach bliższych biegunom,
    niż na nas do tego przystosowano. W takiej dajmy na to Finlandii, czy
    innym podobnym kraju, zimowe naświetlanie jasnym śwaitłem o odpowiedniej
    temperaturze znkomicie wpływa na ograniczenie występowania depresji.

    Nocne łagodne światełko naprawdę mogę sobie włączyć pstryczkiem.
    W komputrze to już w ogóle nie rozumiem dlaczego miałbym nocą mieć
    gorsze warunki pracy niż w dzień. Może fajnie by było żyć ekologicznie,
    z rytmem dnia, ale jakoś to nie wychodzi.

    --
    Jarek

  • 20. Data: 2020-09-22 17:45:30
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    W dniu 2020-09-21 19:42, J.F. pisze:
> [...]
    31500-34>

    > Cena 15zl za 3 dobra, o ile komus odpowiada 806lm "odpowiednich 60W" i
    > zolty kolor 2700K.

    > Tylko ze "u mnie" na pudelku ani slowa o tym, za to przekreslona ikonka
    > jakby sciemniacza.

    Specjalnie wybrałem się do Kaufa wczoraj, by jeszcze raz obadać te
    LED-ówki. I faktycznie: etykieta na koszyku wprowadzała w błąd. Nie da
    się ich używać ze ściemniaczami, chociaż w katalogu produktów Attralux
    takowe występują -
    <https://www.attralux.com/b-dam/b2c/en_GB/attralux/p
    roducts_attralux.pdf>

    Szukałem takich, które pracują ze ściemniaczem dla ojca znajomej.
    Napomknął, że potrzebuje takich, bo ma w domu trochę układów ze
    ściemniaczami. A jest to człowiek starej daty - w domu zwykłe żarówki z
    żarnikiem oraz halogeny. Dom spory, tak jak i rachunki za prąd.

    Ostatecznie kupiłem trójpak LED OSRAM - też odpowiednik 60W. W promocji
    za 14,99 zł.

    > Za to na polce maja lampki "LED BIRNE" ze sciemianiem wylacznikiem -
    > krotkie wylaczenie zmienia jasnosc w trzech stopniach.
    > A obok podobne, zmieniajace kolor na podobnej zasadzie 2700/4000/6500K

    A to na takie się nie natknąłem, bo i w sumie nie szukałem po półkach.
    Zerkałem na to, co akurat wypatrzyłem wcześniej w koszykach
    promocyjnych. A że promocja do jutra to jeszcze się pofatygowałem tam.

    Zmieniającą kolory mam w zestawie z pilotem - firmy OSRAM. Taka, o -
    <https://www.ledvance.com/professional/products/lamp
    s/led-lamps/consumer-led-lamps-with-added-function/l
    ed-retrofit-rgbw-lamps-with-remote-control/index.jsp

    Kupiłem dla zabawy jedną sztukę w hali Selgros. Kosztowała 20 zł.

    K.

    --
    http://www.krystek.art.pl/