  • 91. Data: 2022-04-20 11:42:20
    Temat: Re: abonament a prepaid
    Od: Marek <k...@o...pl>

    W dniu 2022-04-08 o 12:21, Monika Głowacka pisze:
    > Właściwie to czy abonament od prepaid różni się tylko tym, że za abo
    > płacimy z dołu, a prepaid z góry ?
    > Tak patrze na oferty, w różnych sieciach różnice w kwotach kilka zł,
    > różne ilości GB internetu i czasy ważności.

    Generalnie mówiąc: prepaid jest dla mądrych a abonament dla leniwych.
    Lepiej kupić telefon na wolnym rynku na kilka lat i wsadzić kartę z
    pakietem no limit za 20-25 zł i mieć to samo w cenie niżej o 30% niż w
    abonamencie. Ja mam prepaida od 1999 roku i nie zamierzam zakładać
    drogiego kagańca abonamentowego .

  • 92. Data: 2022-04-21 10:12:53
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 20 Apr 2022 11:42:20 +0200, Marek wrote:

    > Generalnie mówiąc: prepaid jest dla mądrych a abonament dla leniwych.
    > Lepiej kupić telefon na wolnym rynku na kilka lat i wsadzić kartę z

    Za kilka lat to i ten abonament sie skonczy, i bedziesz mial wolny
    wybór.

    > pakietem no limit za 20-25 zł i mieć to samo w cenie niżej o 30% niż w
    > abonamencie. Ja mam prepaida od 1999 roku i nie zamierzam zakładać
    > drogiego kagańca abonamentowego .

    Ale ty liczysz ze abonament = "drogo + telefon".

    A tymczasem w prepaidzie zakladasz uzycie pakietu, czyli forma
    abonamentu - placisz z góry za usługi, które wykorzystasz lub nie.

    Sa abonamenty bez telefonu.

    Grupowicze podawali tez przyklady w miare tanich telefonow w
    abonamencie, ale ja od dawna nie trafilem, mam wrazenie, ze operatorzy
    żerują na "biedocie", której nie stac na telefon za gotówkę :-)

    Jesli jednak chcesz duzo internetu i jakis drogi telefon ... warto
    sprawdzic czy w abonamencie nie bedzie taniej.

    J.

  • 93. Data: 2022-04-21 15:31:43
    Od: Sebastian Dziarmaga-Działyński <s...@g...com>

    czwartek, 21 kwietnia 2022 o 10:12:55 UTC+2 J.F napisał(a):
> [...]

    Dla mnie, starego phreakera, jest jeszcze o jedna różnica.
    W abo u wszystkich operatorów są dostępne usługi typu przekazywanie wywołań,
    zawieszenie połączenia, połączenie oczekujące, blokowanie połączeń.

    W prepaid tylko nieliczni je udostępniają.

    Zresztą podobnie jest z usługami typu telewizja czy Tidal. Tu to chyba w ogóle nikt
    nie udostępnia w prepaid.

    Kiedyś jeszcze była różnica w roamingu wychodzacym: w abo była stawka opa
    zagranicznego+ marża a w prepaid callback lub callback ukryty co w większości
    oznaczało wyższe cen, choć w pełni znane, ceny. Dziś nawet w abo jest tylko ta druga
    opcja.

  • 94. Data: 2022-04-21 15:46:20
    Od: Sebastian Dziarmaga-Działyński <s...@g...com>

    czwartek, 21 kwietnia 2022 o 15:31:45 UTC+2 Sebastian Dziarmaga-Działyński
    napisał(a):

> [...]
    oznaczało wyższe cen, choć w pełni znane, ceny. Dziś nawet w abo jest tylko ta druga

    Najboleśniej to wygląda, gdy w roamingu wykonujesz połączenie lokalne. Np będąc w
    Egipcie na numer egipski.

    Na starych zasadach płaciło się egipską lokalną (krajowa) stawkę + 15% marzy dla
    polskiego opa i VAT od tej marży. Dziś płaci się tak jakby za dwie rozmowy z Polski
    do Egiptu.

  • 95. Data: 2022-04-21 16:07:42
    Od: Sebastian Dziarmaga-Działyński <s...@g...com>

    napisał(a):

    > Kiedyś jeszcze była różnica w roamingu wychodzacym: w abo była stawka opa
    zagranicznego+

    Przykładowo 20 parę lat temu zagraniczny abonent dzwoniący z Polski na polski numer,
    będąc zalogowanym do Ery, -bez względu na to, jaki miał abonament - płacił wg stawki
    ówczesnej taryfy Błękitnej, która miała rozmowy w szczycie coś ok 1,40 a poza
    szczytem coś ok 0,50 (ta druga cena w sumie jest na poziomie dzisiejszych cen poza
    pakietami) +marża swojego operatora ewentualne ovatowana stawka z jego kraju.
    Gdy dzwonił do siebie do kraju to było duzo drożej bo wtedy dochodziła stawka TPSA
    nawet ok 6,70 za takie kraje jak np. Japonia.

  • 96. Data: 2022-04-21 16:10:30
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 21 Apr 2022 06:46:20 -0700 (PDT), Sebastian
    Dziarmaga-Działyński wrote:
> [...]
    polskiego opa i VAT od tej marży. Dziś płaci się tak jakby za dwie rozmowy z Polski

    Zaraz zaraz ... cos sie zmienilo w cennikach,
    czy to skutek nowych technologii?

    Jakies IPCall czy VoLTE ?

    Czy po prostu operatorzy za malo zarabiaja, wiec niech choc na
    turystach zarobią, podobnie jak banki ..

    J.

  • 97. Data: 2022-04-21 16:22:30
    Od: Sebastian Dziarmaga-Działyński <s...@g...com>

    czwartek, 21 kwietnia 2022 o 16:10:33 UTC+2 J.F napisał(a):
> [...]
    > czy to skutek no
    > Jakies IPCall czy VoLTE ?
    >
    > Czy po prostu operatorzy za malo zarabiaja, wiec niech choc na

    No kiedyś abonent roamujacy był przy połączeniach wychodzących traktowany jak "swój"
    czyli dzwonił na zasadach takich, jak abonent sieci, do której był zalogowany -
    łącznie z podziałem szczyt/pozaszczyt czy sieć/poza sieć. Operator macierzysty tylko
    wystawiał mu fakture
    Dziś niejako operator macierzysty przejmuje całość połączenia. Czyli abonent
    roamujacy dzwoni na jakiś numer i fizycznie nawet może w abo tak to się odbywa. Ale
    opłata jest tak naliczana, jakby to jego krajowa centrala (czyli polska centrala
    jeśli mamy na myśli podróżującego Polaka) dzwoniła do niego i na numer docelowy i
    spinała te 2 połączenia.

    Ten sposób pochodzi z prepaida, gdyż tylko tak można zapanować nad wypłacalnością
    użytkownika. Ale przeniósł się i do abo. Oznacza to wyższe ceny, tyle tylko że teraz
    mamy pewny cennik i podstawę reklamacji, bo kiedyś cenili roamingowe były tylko
    "orientacyjne" i gdy komuś kiedyś jakiś operator w murzyńskim kraju naliczył
    astronomiczną kwotę za minutę, to miał ktoś nielada problem.

  • 98. Data: 2022-04-21 16:22:45
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 21 Apr 2022 06:31:43 -0700 (PDT), Sebastian
> [...]
    zawieszenie połączenia, połączenie oczekujące, blokowanie połączeń.

    > W prepaid tylko nieliczni je udostępniają.

    Ok, nie interesowalo mnie, znam sie.
    Ale widzę, ze połączenia oczekujące w Virgin są,
    a w plush nie ma ?

    > Zresztą podobnie jest z usługami typu telewizja czy Tidal. Tu to chyba w ogóle nikt
    nie udostępnia w prepaid.

    telewizja, czyli co?
    Polsat Go, Player, Netflix - chyba nie stawiaja problemu.
    Za to pakiet internetowy trzeba miec duzy ...

    Tidal ... przeciez mozna kupic całkowicie niezaleznie od operatora.
    Chyba ze masz na mysli cos "wliczone w abonament telefoniczny",
    no coz, jak taniej, to moze i warto zostac abonentem.

    Czyli znow tak samo :-)

    J.

  • 99. Data: 2022-04-21 16:33:03
    Od: Sebastian Dziarmaga-Działyński <s...@g...com>

    czwartek, 21 kwietnia 2022 o 16:23:02 UTC+2 J.F napisał(a):

    > Ale widzę, ze połączenia oczekujące w Virgin są,
    > a w plush nie ma ?

    Play i wszyscy jego wirtualni, jako jedyni udostępniają komplet usług dodatkowych
    standardu GSM/ISDN czy jak tam się to nazywa (poza oczywiście COLP czy COLR których
    nikt nie udostępnia z komórkowych)

    T-Mobile, zdaje się udostępniają przekazywania wywołań, oczekujące, zawieszenie.
    Konferencji chyba nie udostępniają i blokowania też nie.
    Orange i jego wirtualni nie udostępniają nic.
    Plus też nie - kiedyś w Carrefour Mowa cos było poudostepniane, ale u innych nigdy.

  • 100. Data: 2022-04-21 20:09:13
    Od: Sebastian Dziarmaga-Działyński <s...@g...com>

    czwartek, 21 kwietnia 2022 o 16:23:02 UTC+2 J.F napisał(a):

    > a w plush nie ma ?
    > wychodzacym: w abo była

    Przypomniało mi się, że kiedyś w Simplusie udostępniali przekazywanie wywołań i się
    to jakoś gryzło z roamingowe, że jak włączało się roaming to się rezygnowało z
    możliwości przekierowan, ale to stare dzieje

    SDD