  • 1. Data: 2022-05-06 01:59:26
    Temat: alternatywa dla Kontakt Chemie EMI 35 ?
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    Ktoś zna coś o choć w miarę zbliżonych parametrach ale nie w takiej
    kosmicznej cenie ?

    Trzeba przyznać, że to przewodzi naprawdę i ma niewielką rezystancję.
    Trochę paskudna powierzchnia, taka chropowata.

    Potrzebny mi taki lakier, który przewodzi prąd w miarę sensownie żeby
    wydruki 3D pod układy scalone były bezpieczne od ładunków statycznych.

    No więc nie musi to być aż tak dobrze przewodzące jak ten EMI 35 ( on ma
    rezystancję rzędu omów i poniżej ) - wystarczy kilka-kilkadziesiąt
    kiloohm na przykład.

    Sprawdziłem na razie takie :

    MOTIP lakier ALU cynk 400 ml ( 29 zł ) - bardzo słabo. Jeśli już miernik
    w ogóle coś pokaże, to to są megaomy. Ale to w jednym miejscu coś pokaże
    w innym w ogóle nic. Ogólnie do dupy.

    K2 CYNK sprawy antykorozyjny 400ml - ten kurwa w ogóle nie przewodzi.
    Mimo, że na opakowaniu jest napisane jak wół , że "przewodzi prąd".
    Nie wiem - może jakiś metafizyczny to i faktycznie przewodzi.
    Miernik nic nie pokazuje. Nieskończoność widzę :)

    Dobrze działa ( elektrycznie ) grafit w aerozolu. Przewodzi dobrze.
    No ale - czarny jest. Na czarnej tacce kłaść czarne układy scalone to
    słabo widać :)

    Coś potrzeba w dowolnym innym kolorze.

  • 2. Data: 2022-05-06 02:31:07
    Temat: Re: alternatywa dla Kontakt Chemie EMI 35 ?
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    sprawdziłem rozwiązanie kombinowane :

    najpierw grafit, a na niego ten MOTIP lakier ALU (on jest matowo szary).
    Wtedy jest już nieźle - gorzej niż sam grafit, ale lepiej niż sam lakier :)

    Na 1cm jakieś 30k. I powoli rośnie z odległością - z tego wynika, że ten
    MOTIP przewodzi jako-tako ale raczej w "pionie" - do podłoża.

    No ale to ciut upierdliwe jest. Trzeba malować dwa razy.
    Może coś jednak się znajdzie bez takiego cudowania ?

  • 3. Data: 2022-05-06 16:26:55
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    piątek, 6 maja 2022 o 01:59:45 UTC+2 sundayman napisał(a):
> [...]
    >

    > Dobrze działa ( elektrycznie ) grafit w aerozolu. Przewodzi dobrze.
    > No ale - czarny jest. Na czarnej tacce kłaść czarne układy scalone to

    Amelinium dobrze prąd przewodzi i nie trzeba niczym malować.

  • 4. Data: 2022-05-17 00:57:39
    Od: "Rutkowski, Jacek" <j...@w...pl>

    > Amelinium dobrze prąd przewodzi i nie trzeba niczym malować.
    Ale jego tlenki już są dobrym izolatorem i niestety ale po niedługim
    czasie czysta blacha przestaje przewodzić...

    --
    pzdr, j.r.

  • 5. Data: 2022-05-17 11:20:56
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    Rutkowski, Jacek wrote:

    > Ale jego tlenki już są dobrym izolatorem i niestety ale po niedługim
    > czasie czysta blacha przestaje przewodzić...

    Tlenki sa dobrym izolatorem, jak są grube. Przez takie naturalnej
    grubści elektrony tunelują aż miło. Niemniej, jest to bohaterskie
    rozwiązywanie problemów, które się samemu stworzyło. W Lidlu były
    miseczki z nierdzewki...

    Pozdrawiam, Piotr

  • 6. Data: 2022-05-17 14:53:45
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    sundayman napisał(a):
    > Ktoś zna coś o choć w miarę zbliżonych parametrach ale nie w takiej
    > kosmicznej cenie ?

    Koncepcja skopana od samej góry.
    Mata antystatyczna podobnie jak tacki nie mają
    pojedynczych omów na długości 1 mm, bardziej 50-1G om.
    Na tym polega rozpraszanie ładunku.

    Nie paczaj na kitaja, tylko na cywilizację która robi zgodnie
    ze sztuką.

  • 7. Data: 2022-05-17 14:54:18
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    bardziej 50M om -1G om.

  • 8. Data: 2022-05-18 01:49:10
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Koncepcja skopana od samej góry.
    > Mata antystatyczna podobnie jak tacki nie mają
    > pojedynczych omów na długości 1 mm, bardziej 50-1G om.
    > Na tym polega rozpraszanie ładunku.

    Panie, tylko to ja wiem. Ale bez podkładu grafitowego wymienione lakiery
    nie mają nawet gigaomów więc dupa.

    No ale jak pisałem, sprawę załatwia pokrycie elementu najpierw grafitem
    i dopiero potem malowanie. Wtedy jest całkiem nieźle - kilkadziesiąt
    Kohm więc spoko.

  • 9. Data: 2022-05-18 11:23:32
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    sundayman wrote:

    > No ale jak pisałem, sprawę załatwia pokrycie elementu najpierw grafitem
    > i dopiero potem malowanie. Wtedy jest całkiem nieźle - kilkadziesiąt
    > Kohm więc spoko.

    Wybacz pytanie, bo to nie złośliwość, ale ile kosztuje taka przwodząca
    tacka w sklepie z tackam? ;-)

    Gdybyś tego potrzebował np. milion, to jasna sprawa, ale kilka może po
    prostu warto kupić?

    Pozdrawiam, Piotr

  • 10. Data: 2022-05-18 20:54:35
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > ile kosztuje taka przwodząca tacka w sklepie z tackam?

    nic nie kosztuje, bo tu nie chodzi o "jakąś" tackę tylko o coś, co jest
    specjalnie przeze mnie zaprojektowane do automatu pick&place.

    Chodzi o coś takiego mniej więcej :

    https://hackaday.com/2014/06/12/3d-printed-trays-for
    -your-pick-and-place-machine/

    A także takie mniej więcej szyny na taśmy :

    https://www.youtube.com/watch?v=dYdAbeGVd2c

    Ja mam to zrobione tak, że na automacie mam przykręconą "ramkę" w którą
    kładę do wyboru albo właśnie taką tackę z miejscami na chipy luzem albo
    mogę tam układać szyny do włożenia taśm.

    Jak będę miał czas to to wrzucę na thingiverse, może jakiś użytkownik
    TVM802 skorzysta.

    Więc nie kupisz tego w sklepie :)

    Standardowo to się frezuje z amelinium, ale druk 3D się sprawdza
    doskonale. Ze względu na bezpieczeństwo elementów dobrze jest, żeby toto
    było lekko przewodzące.

    Teraz stosuję to co opisałem : 2 warstwy grafitu w aerozolu i lakier
    przewodzący. I jest dobrze.