  • 1. Data: 2022-05-05 15:32:37
    Temat: Wyświetlacz LCD ósemki, monochromatyczny, zasilanie, napięcie pracy, prądy, teoria
    Od: "gienek" <...@...g>

    Czy może ktoś wskazać jakiś trop w kwestii dobrego opracowania o podstawach
    zasilania wyświetlaczy LCD? Takich prostych "ośemek" jakie np. są używane w
    popularnych woltomierzach ICL7106, itp. Jakiś sensowny pdf?
    Przeważnie jak gdzieś w sklepie jest wyświetlacz, to dokumentacja ograniczna
    się do opisania wyprowadzeń, np. tak jak tu:
    https://www.artronic.eu/pl/p/LCD-AV-3i5D-HH10135P00-
    refl./1461#galleryName=productGallery,imageNumber=3
    I żadnych więcej parametrów, takich jakie nie trudno znaleźć do wyświetlaczy
    ósemek, ale w wersji LED.
    Poczytałbym coś chętnie w temacie max napięć zasilania, poborów prądu przez
    segment, max częstotliwości sterowania, itd. Nie sztuka zrobić galaretę z
    wyświetlacza, robiąc tylko praktyczne eksperymenty nie mając dobrych podstaw
    teoretycznych o wyświetlaczach LCD. Tak aby finalnie mając oryginalnie użyty
    gdzieś w układzie wyświetlacz siedmiosegmentowy LED (dla uproszczenia
    rozważań zakładamy, że LED zasilany statycznie, a nie jakieś
    multipleksowane) móc w jego miejsce wstawić sobie jakiś ciąg ósemek LCD.
    Może jakiś sensowny artykuł od podstaw sterowania segmentów LCD lata temu
    był w gazecie np. EdW, Radioelektronik, itp? Wyszukiwarka nic twórczego w
    temacie mi nie wyrzuca, żeby się podszkolić z teorii zasilania segmentów
    LCD. Coś więcej niż to, że zasilanie napięciem zmiennych w okolicy
    kilkudziesięciu Hz i w sumie na tym znalezione informację się kończą.
    Czy są różne wersje napięciowe wyświetlaczy LCD?
    Są przecież zegarki LCD pędzone jedną baterią 1,5V, czyli przeważnie jest
    tam przetwornica, która wytwarza coś w okolicy MINUS 1,5V by potem z tego
    mieć wypadkową symetryczną względem osi X falę prostokątną, by stanowiła
    przebieg zmienny bez składowej stałej, czyli wtedy tam jest coś w okolicach
    nieco 2,5Vp.p. na zapalonym segmencie.
    A jak nowa bateria to sąsiednie segmenty LCD lubią wtedy "żarzyć" - czyli
    kwestia prądów upływu struktury wyświetlacza? Czy inne zjawisko powoduje
    nieidealne wygaśnięcie sąsiednich segmentów ósemki? A potem zegarki na 3V
    gdzie sygnał zmienny sterujący segmentem ma ciut większą amplitudę, a potem
    typowe dekodery BCD, które także obsługują "ósemki" LCD jak np. CD4543,
    który ma zakres napięć zasilania 3-18V. I co wtedy jeżeli karmimy z niego
    wyświetlcza-ósemki w wersji LCD? Wtedy kostka ma być zasilana co najwyżej 3V
    by wyjściowy sygnał prostokątny był co najwyżej 3Vp.p. na segment LCD? Bo
    przy 18V zasilania takiego dekodera CD4543 wyświetlacz LCD się zagotuje
    dostając falę prostokotną naście woltów p.p.?
    A potem zagadka jak próbujemy LCD zasilić z transformatora 50Hz, to
    wystarczy jedną linią dotknąć wyprowadzenia i segmenty niektóre losowo już
    się zaświecą - zgaduję, że przez prąd wywołany pojemnością matrycy LCD
    względem ziemi. Płynące już wtedy dziesiąte części uA powodują świecenie
    wyświetlacza praktycznie nadal wiszącego w powietrzu?
    Albo czy wyświetlacz, na którym od jakiegoś czasu zaczęły się błędnie
    zapalać sąsiednie segmenty, np. zamiast cyfry 1 widać coś w stylu E, t, itp.
    Mimo, że linie zasilania czyste, bez jakichś zabrudzeń (wykąpany w
    izopropanolu w czasie próby reanimacji) mogących powodować prądy upływu (po
    podmianie wyświetlacza wszystko OK). Kwestia jakichś mikrozwarć w strukturze
    wyświetlacza? Może da się to jakoś w ramach reanimacji "przepalić"?

  • 2. Data: 2022-05-05 16:05:35
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 05/05/2022 14:32, gienek wrote:
> [...]
    > stanowiła przebieg zmienny bez składowej stałej, czyli wtedy tam jest
    > coś w okolicach nieco 2,5Vp.p. na zapalonym segmencie.

    Nie wiem czy się stosuje przetwornice.... Najlepszą metodą jest
    cykliczne odwrócenie biegunów zasilania LCD

    EEVBlog kiedyś pokazywał
    https://www.youtube.com/watch?v=ZP0KxZl5N2o

    Jeśli dobrze pamiętam, jest tam chyba cała seria filmów odnośnie teorii,
    zasilania i projektowania swoich ekranów LCD.

    c.

  • 3. Data: 2022-05-05 16:17:57
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello gienek,

    Thursday, May 5, 2022, 3:32:37 PM, you wrote:

    [...]

> [...]
    > przebieg zmienny bez składowej stałej, czyli wtedy tam jest coś w okolicach

    Żadnych przetwornic. Banalne sterowanie. Masz sygnał prostokątny 32 Hz
    wprowadzony na podłoże a na segmenty ten sam sygnał przechodzi przez
    bramkę XOR z sygnałem sterującym. W efekcie segment widzi albo brak
    sygnału, alby symetryczny sygnał prostokątny ?napięcie zasilania.

    (40 lat temu przerabiałem naręczny zegarek LCD na duże wyświetlacze
    LED)

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 4. Data: 2022-05-05 17:47:37
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 5 May 2022 16:17:57 +0200, RoMan Mandziejewicz wrote:
> [...]
    > sygnału, alby symetryczny sygnał prostokątny ?napięcie zasilania.
    > (40 lat temu przerabiałem naręczny zegarek LCD na duże wyświetlacze

    Ciekawiej jest z wyswietlaczami LCD multipleksowanymi ...

    J.

  • 5. Data: 2022-05-06 06:34:23
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 5 May 2022 15:32:37 +0200, "gienek" <...@...g> wrote:
> [...]
    > używane w
    > popularnych woltomierzach ICL7106, itp. Jakiś sensowny pdf?

    "Ósemki" czyli klasyczny 7 segmentowy?
    Wdzięczny temat, osobiście mam wielką słabość do LCD, szczególnie
    tych reflective (nawet nie transreflective) bez możliwości
    podświetlenia, tylko do użycia ze samym światłem odbitym. Im więcej
    światła tym lepiej widać :-). Wyświetlacze z podświetleniem IMHO
    rozmywają cały urok LCD.
    Lubię zbierać pojawiające się okazjonalnie na rynku nietypowe, 7
    segmentowe LCD (takie maleńkie np 5x5mm albo customowe do jakiś
    urządzeń zawierające oprócz segmentów ikonki, np. baterii). Przydają
    się czasami w jakiś oryginalnych układach sterowania.
    Jeśli chodzi o napięcia to najczęściej spotykam się z deklarowanymi
    3V lub 5V (nie kojarzę innych), przy czym oba używałem zamiennie w 3
    lub 5v układach z powodzeniem.

    Dobre tutoriale teorii sterowania są w pdf'ach do mcu mających
    wbudowany kontroler segmentów LCD. Np. pic18f67j94 ma możliwość
    sterowania do 256 segmentów przy 4 COMach.
    Użycie mcu daje sporą wygodę przy sterowaniu większą liczbą
    segmentów/comów a przede wszystkim kontroler LCD może działać w
    trybie sleep MCU z bardzo niskim poborem mocy (dobre dla zegarków,
    wyświetlania wolno zmieniającego się statusu/stanu itp.)

    Oczywiście można też sterować tak jak opisał Roman: "ręcznie",
    symetrycznie przełączać polaryzację tj. pin COM oraz pin danego
    zapalonego segmentu zamieniają się stanami L/H z częstotliwością
    -50Hz. Można tak przy niewielkiej liczbie segmentów, przy większej
    kod robi się zawiły - wtedy lepiej skorzystać z mcu z wbudowanym
    kontrolerem LCD.

    --
    Marek