  • 11. Data: 2021-09-25 09:09:07
    Temat: Re: bedzie atomowka
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 25/09/2021 08:36, J.F wrote:
    > W jakim sensie?
    > Troche tych elektrowni na swiecie stoi.

    Zgaduję, że w tym "porozumieniu" nie ma nikogo z choć jednym działającym
    reaktorem, ale jest dużo marketingowców i prawników.

    Jak bym widział typowy startup.

    > Kto wie ... w panstwie PiS nic nie zdziwi, z drugiej strony ...
    > przydaloby sie nam kilka atomowek, wiec kto ma zbudowac ?

    A same się nie zbudują? A może można kupić na ali?

    Tak sobie myślę, że do obsługi takiej elektrowni potrzebnych jest
    kilku(set) specjalistów. Nie mamy, bo nie uczymy, powinniśmy zacząc 10
    lat temu. Więc będziemy bulić za elektrownie i ludzi. Ot, myślenie
    strategiczne naszych pustych polityków.

    > No to sie plan zmieni.
    > Tylko ... polowa mieszkancow bedzie protestowac.
    > A jak tam w Żarnowcu - wykreslili z planu, czy ciagle jest?

    W Żarnowcu (a konkretnie Kartoszynie) nic, poza firmami, nie
    funkcjonuje, w miejscu bloku reaktora. Nie ma komu protestować, a
    wysiedlenia już były. Za to jest infrastuktura (wystarczy rzucić okiem
    na rozdzielnie kilka km obok).

  • 12. Data: 2021-09-25 11:16:08
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 25 Sep 2021 09:09:07 +0200, heby wrote:

    > Zgaduję, że w tym "porozumieniu" nie ma nikogo z choć jednym działającym
    > reaktorem, ale jest dużo marketingowców i prawników.
    >
    > Jak bym widział typowy startup.

    Kto wie ... jesli za pomoc w starcie dostaniemy dobry reaktor za
    znizkową cene - czemu nie.
    Ale jak ten reaktor pier**** kiedys ...

> [...]
    > kilku(set) specjalistów. Nie mamy, bo nie uczymy, powinniśmy zacząc 10
    > lat temu. Więc będziemy bulić za elektrownie i ludzi. Ot, myślenie

    Swego czasu bylo Technikum, bodajze automatyki,
    przy Elekrowni Opole w Budowie.

    Mozna? Mozna.
    A teraz to reaktory chyba coraz bardziej samoobslugowe.
    Tzn konserwatorow jakis trzeba bedzie wyszkolic, ale to sie na biezaco
    zrobi.

    > W Żarnowcu (a konkretnie Kartoszynie) nic, poza firmami, nie
    > funkcjonuje, w miejscu bloku reaktora.

    Ale co w planie jest :-)

    > Nie ma komu protestować, a wysiedlenia już były.

    Ale jak widze, to w gminie Krokowa, i wojt bedzie musial udzielic
    zgody, i mieszkancy tez :-)

    > Za to jest infrastuktura (wystarczy rzucić okiem
    > na rozdzielnie kilka km obok).

    bo tam elektrownia sz-p.

    No ale z drugiej strony ... czy rejon nie jest idealny na wiatraki?

    Nad morzem powinno wiac ...

    Poza tym co bedziemy w Zarnowcu stawiac - przy granicy postawmy,
    nie podoba sie Niemcom czy Czechom nasza kopalnia - to ja zamknijmy.
    :-)

    J.

  • 13. Data: 2021-09-25 11:23:23
    Od: "T." <k...@i...pl>

    W dniu 2021-09-25 o 08:36, J.F pisze:

    > W jakim sensie?
    > Troche tych elektrowni na swiecie stoi.

    No właśnie chyba nie ma ani jednej - dopiero są w budowie.
    T.

  • 14. Data: 2021-09-25 11:44:30
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 25/09/2021 11:16, J.F wrote:
    > Kto wie ... jesli za pomoc w starcie dostaniemy dobry reaktor

    Mało prawdopodobne aby był dobry od razu. To raczej zakończy się
    biliardem poprawek w wersji beta, na produkcji.

    Ja bym chętnie kupił reaktor, który pracuje od lat 90 w jakimś kraju. I
    dużo nie zmieniał.

    > Ale jak ten reaktor pier**** kiedys ...

    To się napisze protokół zniszczenia. Koniaczku?

    > Swego czasu bylo Technikum, bodajze automatyki,
    > przy Elekrowni Opole w Budowie.
    > Mozna? Mozna.

    Nie można. Ogólnie coś takiego jak "technikum" nie istnieje obecnie w
    edukacji. Są jakieś popłuczyny.

    > A teraz to reaktory chyba coraz bardziej samoobslugowe.
    > Tzn konserwatorow jakis trzeba bedzie wyszkolic, ale to sie na biezaco
    > zrobi.

    No dobra, ale trzeba paliwo wymienić. Robi to pewnie ekipa producenta. A
    jak się z nim pokłócimy o, powiedzmy, RGBT+, to co wtedy? Będziemy mieli
    stado pociotkowych historyków sztuki w zarządzie, kombinujących gdzie tu
    tanio wyszarpań zwyżkę i beczki po kapuście?

    > Ale co w planie jest :-)

    O ile pamiętam teren przemysłowy.

    > Ale jak widze, to w gminie Krokowa, i wojt bedzie musial udzielic
    > zgody, i mieszkancy tez :-)

    Już udzielili.

    Jak będziesz pytał o zgodę każdego o wszystko to będzie paraliż państwa.

    Mogli by dać w okolicy po 10MWh za friko dla każdego domku, dożywotnio,
    taka zachęta, ale nawet wtedy trafi się masa debili protestujących z
    potrzeby protestowania.

    > bo tam elektrownia sz-p.

    Wątpie, aby była potrzeba aż *taka* wielka do głupiej elektrowni sz-p.

    > No ale z drugiej strony ... czy rejon nie jest idealny na wiatraki?

    Co szkodzi je postawić obok? Niech prdukują prąd albo przynajmniej kopią
    bitcoiny.

    > Poza tym co bedziemy w Zarnowcu stawiac - przy granicy postawmy,
    > nie podoba sie Niemcom czy Czechom nasza kopalnia - to ja zamknijmy.
    > :-)

    Ja bym wlaśnie postawił w środku kraju. Druty krótsze. Najlepiej na
    Wiejskiej, konstrukcja budynku w sam raz.

  • 15. Data: 2021-09-25 12:17:44
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 25 Sep 2021 11:44:30 +0200, heby wrote:

> [...]
    > biliardem poprawek w wersji beta, na produkcji.
    >
    > Ja bym chętnie kupił reaktor, który pracuje od lat 90 w jakimś kraju. I

    A tu niestety - te sprzed 90, tzn raczej sprzed 70 lat, tez wymagaja
    poprawek. Patrz na Fukushime.

    Czyli szukamy czegos, co od ~30 lat pracuje.

    > To się napisze protokół zniszczenia. Koniaczku?

    Niby tak, tylko czy wyborcy zapomna :-)

    > Nie można. Ogólnie coś takiego jak "technikum" nie istnieje obecnie w
    > edukacji. Są jakieś popłuczyny.

    No to sie zrobi liceum. Albo kierunek inzynierski na sasiedniej
    uczelni.

    > No dobra, ale trzeba paliwo wymienić. Robi to pewnie ekipa producenta.

    Pewnie tak.

    > A jak się z nim pokłócimy o, powiedzmy, RGBT+, to co wtedy?

    Eee tam - dogadamy sie. Im zalezy na pieniadzach.
    Oraz na opinii - jak swiat uslyszy, ze nie chca paliwa wymienic,
    to kto im kupi ?

    > Będziemy mieli
    > stado pociotkowych historyków sztuki w zarządzie, kombinujących gdzie tu
    > tanio wyszarpań zwyżkę i beczki po kapuście?

    A to swoja droga.

    > O ile pamiętam teren przemysłowy.

    > Już udzielili.

    na atomowke?

    > Jak będziesz pytał o zgodę każdego o wszystko to będzie paraliż państwa.

    No ale wiesz jak to dziala - niektorzy protestuja, moze i slusznie,
    robia demonstracje, blokady, kontrole nasylaja, slimaki wynajduja.

    > Mogli by dać w okolicy po 10MWh za friko dla każdego domku, dożywotnio,

    niektorych nie przekona nawet to, inni policza, ze ryzykuja domem za
    pol mln, wiec lepsza bylaby kaucja w banku.

    A jeszcze inni moga policzyc ile to bedzie kosztowalo, i czy sie
    oplaci, jak w okolicy np 5 tys ludzi mieszka :-)

    > Wątpie, aby była potrzeba aż *taka* wielka do głupiej elektrowni sz-p.

    No, projektowana pod atomowke, ale ta elektrownia to dosc duzej mocy.

    > Co szkodzi je postawić obok? Niech prdukują prąd

    Bedzie za duzo pradu.
    Tam wiatraki, atomowke na Nowogrodzkiej :-)

    >albo przynajmniej kopią bitcoiny.

    Jest to moze jakis pomysl, ale jak te crypto pierdolna, to sie urwie.

    W srodku kraju na razie jest Belchatow.
    Elektrowni brakuje na polnocy.

    J.

  • 16. Data: 2021-09-25 12:19:11
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 25 Sep 2021 11:23:23 +0200, T. wrote:

    > No właśnie chyba nie ma ani jednej - dopiero są w budowie.

    Ogolnie stoja, bo w pytaniu pytales o "jakakolwiek firme".

    J.

  • 17. Data: 2021-09-25 12:21:49
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 25.09.2021 o 11:16, J.F pisze:

    > Swego czasu bylo Technikum, bodajze automatyki,
    > przy Elekrowni Opole w Budowie.
    >
    > Mozna? Mozna.

    Na polibudzie był kierunek "techniki jądrowe" szli tam ci co się nie
    dostali na "światełka" czyli technikę świetlną. W związku z tym że były
    to absolutne przegrywy zwano ich powszechnie "odpadami atomowymi";)
    Jakbym miał obawy że ktokolwiek z nich będzie uczestniczył w polskim
    programie atomowym to sam bym przeciw elektrowniom atomowym prostestował:P

    --
    Shrek

  • 18. Data: 2021-09-25 12:35:02
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 25.09.2021 o 12:17, J.F pisze:

    > A tu niestety - te sprzed 90, tzn raczej sprzed 70 lat, tez wymagaja
    > poprawek. Patrz na Fukushime.

    Akurat tam reaktory były dobre;) Nie mogę się nadziwić jak ktoś tam mgół
    wpaść na tak idiotyczny pomysł lokalizacji generatorów... Choć z drugiej
    strony patrzę właśnie na podobnie kretyńskie rozwiązanie, ale tam co
    najwyżej zaleje budynek w czasie solidnych opadów;) W tym wytpadku już
    wszyscy wiedzą, że projektant nie ogarnął, ale tak zostanie. Ciekawe jak
    to u japończyków wyglądało. Nikt nie zauważył krerynizmu tej lokalizacji
    - nie sądzę. Pewnie ich "kultura pracy" zabrania zwracania uwagi na brak
    pomyślunku u wyżej postawionych w hierarchii i tak wyszło:(

    > na atomowke?

    Z tego co się orientuję, to czasy się zmieniły i atomówkę u siebie
    chciała by każda gmina. To kupa kasy. Protestować to będą raczej ci z
    sąsiednich:p

    --
    Shrek

  • 19. Data: 2021-09-25 14:28:49
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 25 Sep 2021 12:35:02 +0200, Shrek wrote:

    > Akurat tam reaktory były dobre;) Nie mogę się nadziwić jak ktoś tam mgół
    > wpaść na tak idiotyczny pomysł lokalizacji generatorów...

    20 lat sie sprawdzalo.
    A nowsze reaktory ponoc maja awaryjne chlodzenie pasywne.

    Ba - w Belchatowie turbiny parowe napedzaja pompy kondensatu ...
    nie moglyby chlodzenia awaryjnego napedzac?

> [...]
    > - nie sądzę. Pewnie ich "kultura pracy" zabrania zwracania uwagi na brak
    > pomyślunku u wyżej postawionych w hierarchii i tak wyszło:(

    Byla podobna elektrownia niedaleko - tam ktos pomyslal i podniosl
    odpowiednie zabezpieczenia.

    Poza tym reaktory byly amerykanskie, wiec nie zwalaj na Japonczykow.

    > Z tego co się orientuję, to czasy się zmieniły i atomówkę u siebie
    > chciała by każda gmina. To kupa kasy. Protestować to będą raczej ci z
    > sąsiednich:p

    Kupa kasy owszem. Czy PiS jej nie zabierze ...

    Albo czy nie bedzie tak, ze elektrownia w Żarnowcu,
    a spolka w Warszawie, i tam wystawia faktury ? :-)

    Ale pewien jestem, ze czesc mieszkancow bedzie wolala swiety spokoj
    niz kupe kasy. Mniejszosc wyborcza?

    J.

  • 20. Data: 2021-09-25 14:50:42
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 25.09.2021 o 14:28, J.F pisze:

    > 20 lat sie sprawdzalo.

    Zwykle się sprawdza dopóki nie pierdolnie. No ale przyznasz, że to jakiś
    wyjątkowy kretynizm, żeby generatory awaryjne elektrowni położonej nad
    oceanem umieścić pod poziomem gruntu;)

    > A nowsze reaktory ponoc maja awaryjne chlodzenie pasywne.

    W sumie do czasów fukuszimy byłem przekonany że reaktora tego typu nie
    da się ot tak po prostu wysadzić z uwagi na ujemne sprzężenie od
    temperatury.

    > Ba - w Belchatowie turbiny parowe napedzaja pompy kondensatu ...
    > nie moglyby chlodzenia awaryjnego napedzac?

    Pewnie po prostu uznali że to przerost formy nad treścią. Są pompy
    (pewnie dwie redundantne), są zapewne awaryjne. Założenie, że w
    elektrowni da się skombinować prąd nie jest też takie absurdalne. To że
    oni przez kilka dni nie dali rady doprowadzić prądu do tych pomp i w
    końcu pierdolnęło jest dla mnie zagadką nie do rozwiązania na gruncie
    technicznym. Jak dla mnie to kwestia kulturowa - w czarnobylu
    pierdolnęło bo tam było radzieckie "chuj z procedurami - jakoś to
    będzie". A w japoni to akurat przeciwieństwo radzieckich "Najpierw
    procedura, jak nie ma to napisać procedurę - a jak w międzyczasie
    pierdolnie to trudno".

    > Byla podobna elektrownia niedaleko - tam ktos pomyslal i podniosl
    > odpowiednie zabezpieczenia.

    Nawet się nazywała tak samo tylko miała numerek 2;)

    > Poza tym reaktory byly amerykanskie, wiec nie zwalaj na Japonczykow.

    Reaktory tak. Ale generatory to akurat nie reaktory. Cała elektrownia
    była amerykańskim projektem czy to japońce wymyśliły umieścić generator
    pod poziomem gruntu?

    > Kupa kasy owszem. Czy PiS jej nie zabierze ...

    Jak już jesteśmy przy pisie - to on podpierdoli tą kasę jeszcze zanim
    łopatę wbiją:( Żadnej elektrowni nie będzie.

    > Albo czy nie bedzie tak, ze elektrownia w Żarnowcu,
    > a spolka w Warszawie, i tam wystawia faktury ? :-)

    Bełchatów na swoje wyszedł. W kozienicach jak grinpis przyjechał to
    ledwo z życiem uszli, bo im mieszkańcy wybili z głowy głupoty:P

    > Ale pewien jestem, ze czesc mieszkancow bedzie wolala swiety spokoj
    > niz kupe kasy. Mniejszosc wyborcza?

    Zdaje się że na dzień dzisiejszy to gminy nadal chcą mieć EJ u siebie.

    --
    Shrek