  • 11. Data: 2022-10-25 17:33:03
    Temat: Re: bez wybuchu
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 25 Oct 2022 08:07:25 -0700 (PDT), alojzy nieborak wrote:

    > Magia!
    > https://youtu.be/7V5moM5JCnY?t=697

    no ale tu masz zakretke.

    Zrob to samo bez zakretki, albo wstaw do zamrazarki słoik/butelke do
    polowy wypelnioną wodą.
    Jak zacznie zamarzac od góry, i warstwa lodu ograniczy powiekszanie,
    to moze sloik peknie ...

    https://www.youtube.com/watch?v=xFRu2mt6SgQ
    pekla szklanka, czy nie?

    https://www.youtube.com/watch?v=GlI_BPnlL_E
    https://www.youtube.com/watch?v=frcOB-DHYLY
    https://www.youtube.com/watch?v=sIt4RXSzYOo
    https://www.youtube.com/watch?v=aQUQZmQPQOU

    https://www.youtube.com/watch?v=5RLQ9WMP2Es

    P.S.
    https://www.youtube.com/watch?v=kEHdyiBMgAg

    plastik nie peka, czy przechlodzona woda nie zwieksza objetosci?

    https://www.youtube.com/watch?v=ph8xusY3GTM

  • 12. Data: 2022-10-26 01:46:49
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-10-25, alojzy nieborak <a...@g...com> wrote:

    > Magia!
    > https://youtu.be/7V5moM5JCnY?t=697

    O, dobry przykład, choć zła ilustracja :)

    JF, a jak lód rozsadza skały czy też rury mimo, że zwykle nie są to
    naczynia sztucznie zamknięte?

    --
    Marcin

  • 13. Data: 2022-10-26 01:57:08
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    środa, 26 października 2022 o 01:46:51 UTC+2 Marcin Debowski napisał(a):

    > O, dobry przykład, choć zła ilustracja :)
    >
    > JF, a jak lód rozsadza skały czy też rury mimo, że zwykle nie są to
    > naczynia sztucznie zamknięte?
    >
    > --
    > Marcin
    Sam je zamyka. Do tego skały jak się oziebiaja to się kurczą. Od kurczenia i
    rozszerzania się skał masz żółty piasek na plaży i Saharę.

  • 14. Data: 2022-10-26 02:11:42
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-10-25, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Ale reakcja jest tu natychmiastowa, wiec cement nie zdąży zestalic.

    Ale tu (na filmie z YT) jest 100% CaO. W broszurce było coś od 1h to
    XXh.

    > Wypchnie z otworu, mozesz zresztą w probowce przetestowac :-)

    Próbówka ma gładkie ścianki. Ale weź taką metrową "próbówkę" i z nią
    spróbuj. W którymś momencie składowa naprężeń prostopadła do osi będzie
    na tyle duża, że dolne warstwy formującego się lodu łatwiej rozsadzą
    ścianki niż wypchną formujący się długi czop.

    > A osobno pytając - to jakies wyrazne pęcznienie tego Ca(OH)2 jest, czy
    > po prostu woda wrze?

    Myślę, że bardziej pęcznienie. Próbowałem coś poguglać ale nie
    specjalnie mi wyszło. Podejrzewam efekt odmiennych struktur
    krystalicznych. CaO ma gęstość ca 3.3g/cm3, Ca(OH)2 2.2g/cm3. Gdzieś się
    ta dodatkowa objętość musi podziać.

    --
    Marcin

  • 15. Data: 2022-10-26 09:49:40
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 26 Oct 2022 00:11:42 GMT, Marcin Debowski wrote:

    > Ale tu (na filmie z YT) jest 100% CaO. W broszurce było coś od 1h to
    > XXh.

    No ale raczej trudno spowolnic działanie CaO z wodą :-)

> [...]
    > na tyle duża, że dolne warstwy formującego się lodu łatwiej rozsadzą
    > ścianki niż wypchną formujący się długi czop.

    O ile zacznie zamarzac od górnej strony.

    No i nawet jak zacznie, to warstwa lodu cienka, cisnienie ją zlamie,
    zacznie wyplywac woda srodkiem.
    Co bedzie dalej ... butelki i słoiki czasem na mrozie pękają.

> [...]
    > specjalnie mi wyszło. Podejrzewam efekt odmiennych struktur
    > krystalicznych. CaO ma gęstość ca 3.3g/cm3, Ca(OH)2 2.2g/cm3. Gdzieś się

    Szczegolnie, ze i masa wzrosla.

    Czyli mamy jakis trop, ale jak spowolnic wchlanianie wody, to czasu
    zestalenia przez cement?

    J.

  • 16. Data: 2022-10-26 09:51:08
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 25 Oct 2022 23:46:49 GMT, Marcin Debowski wrote:

    > O, dobry przykład, choć zła ilustracja :)
    >
    > JF, a jak lód rozsadza skały czy też rury mimo, że zwykle nie są to
    > naczynia sztucznie zamknięte?

    Rury zazwyczaj sa zamkniete. Przynajmniej z jednej strony.

    J.

  • 17. Data: 2022-10-26 11:37:34
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-10-26, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Rury zazwyczaj sa zamkniete. Przynajmniej z jednej strony.

    Czyli jak dziura wywiercona w betonie.

    --
    Marcin

  • 18. Data: 2022-10-26 11:44:14
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-10-26, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > No ale raczej trudno spowolnic działanie CaO z wodą :-)

    > O ile zacznie zamarzac od górnej strony.

    Niekoniecznie. Nawet jak zacznie zamarzać od dołu to spodziewam się, że
    w którymś momencie dupnie, o ile tylko nie będzie zamarzało w cienkiej
    warstwie.

    > No i nawet jak zacznie, to warstwa lodu cienka, cisnienie ją zlamie,
    > zacznie wyplywac woda srodkiem.

    Tam też w końcu zacznie zamarzać.

    > Co bedzie dalej ... butelki i słoiki czasem na mrozie pękają.

    > Szczegolnie, ze i masa wzrosla.
    >
    > Czyli mamy jakis trop, ale jak spowolnic wchlanianie wody, to czasu
    > zestalenia przez cement?

    Ja bym zbyt dużej wagi do tego cementu nie przykładał. Ścianki
    szorstkie, masa lepka a potem stała. Trochę potrzeba aby taki słup
    niechby i w miarę miękkiej masy sciąć.

    Nb., budowlańcem nie jestem, ale kiedyś wyrównywałem żonie podłogę w
    biurze i miałem do tego taki zwykły szary cement i jakieś coś w płynie z
    czym się go mieszało. Twardniało na kamień w parę minut. A w tych SDSach
    są wspomniane "dodatki".

    --
    Marcin

  • 19. Data: 2022-10-26 13:52:14
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 26 Oct 2022 09:44:14 GMT, Marcin Debowski wrote:

    > Niekoniecznie. Nawet jak zacznie zamarzać od dołu to spodziewam się, że
    > w którymś momencie dupnie, o ile tylko nie będzie zamarzało w cienkiej
    > warstwie.

    Jak bedzie zamarzac od dolu, to woda moze podnosic swoj poziom.

    > Tam też w końcu zacznie zamarzać.

    No ale czy nie na koncu wlasnie.

    Widziales te wzniesienia w kostkach lodu ..

    > Ja bym zbyt dużej wagi do tego cementu nie przykładał. Ścianki
    > szorstkie, masa lepka a potem stała. Trochę potrzeba aby taki słup
    > niechby i w miarę miękkiej masy sciąć.

    Ale cisnienie takie, ze beton i granit rozrywa :-)

> [...]
    > biurze i miałem do tego taki zwykły szary cement i jakieś coś w płynie z
    > czym się go mieszało. Twardniało na kamień w parę minut. A w tych SDSach

    Ale wlasnie chodzi o to, ze musi sie najpierw zestalic, a potem
    spuchnąc.
    Bo jak najpierw spuchnie, to miekką mase wywali z otworu,
    i zestali sie na zewnątrz.

    J.

  • 20. Data: 2022-10-26 13:53:36
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 26 Oct 2022 09:37:34 GMT, Marcin Debowski wrote:

    > Czyli jak dziura wywiercona w betonie.

    Tak, ale zamarzanie moze byc od tego otwartego konca.
    Zrobi sie korek lodowy, przywrze do scianki, i zacznie zamarzac reszta
    wody w rurze zamknietej z obu stron ...

    J.