  • 21. Data: 2022-10-26 15:42:31
    Temat: Re: bez wybuchu
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2022-10-26 o 13:53, J.F pisze:

    > Tak, ale zamarzanie moze byc od tego otwartego konca.
    > Zrobi sie korek lodowy, przywrze do scianki, i zacznie zamarzac reszta
    > wody w rurze zamknietej z obu stron ...
    >
    > J.

    Zamarza woda najpierw tam gdzie jest odbiór ciepła, czyli przy ściankach
    i powierzchni.
    Na samym końcu zamarza w środku rury.

    Cement tężeje najpierw przy ściankach otworu i na powierzchni.
    Tam jest najmniejsze stężenie wody.
    Odparowanie i wsiąkanie ma na to wpływ.
    Chyba, że ktoś nie wypełni cementem całego otworu i będzie woda na wierzchu.

    WM

  • 22. Data: 2022-10-26 15:56:31
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    J.F napisał(a):

    > No ale raczej trudno spowolnic działanie CaO z wodą :-)

    Chyba że (gdybam) dodać związków chromu które są wymienione w karcie
    ale J.F zbyt leniwy żeby do niej zajrzeć i liczy na innych?

  • 23. Data: 2022-10-27 14:04:02
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 26 Oct 2022 06:56:31 -0700 (PDT), alojzy nieborak wrote:
    > Chyba że (gdybam) dodać związków chromu które są wymienione w karcie

    Cos mi sie nie wydaje, aby to spowolnilo istotnie.

    > ale J.F zbyt leniwy żeby do niej zajrzeć i liczy na innych?

    Owszem - ale tych produktow jest duzo, karty nie wiem czy wszystkie
    mają, na ile rzetelne.
    A chrom ... moze ostrzegają ze produkt zawiera a konkretnie cement,
    wiec jeść ani wyrzucac nie wypada ?

    J.

  • 24. Data: 2022-10-27 15:54:50
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    J.F napisał(a):

    > Cos mi sie nie wydaje, aby to spowolnilo istotnie.

    Nerzkminiałem tematu, bo mał mnie to interesuje.
    Ale z chemii wiadomo o inhibitorach czy katalizatorach.
    Kilka ppm dobranego badziewia wystarczy by wywołać/spowolnić jakąś reakcję.

    > Owszem - ale tych produktow jest duzo

    Zasada działania ta sama, "dużo produktów" znaczy różne proporcje, na lato
    jesień zimę. Dziś tak się robi, jak oferta jest "średnia" marketing`owo ją się
    rozszerza.
    Oferuje ten sam produkt w różnych wariantach.

    > karty nie wiem czy wszystkie
    > mają, na ile rzetelne.

    Łojej, łojej :)

    Trujesz dupala okrutnie, ale i tak Cię lubię.

  • 25. Data: 2022-10-28 06:26:07
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-10-26, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Jak bedzie zamarzac od dolu, to woda moze podnosic swoj poziom.

    Do pewnego momentu. Woda to przecież nie elastyczny, płyyny glut, więc
    taki czop zacznie się w końcu też zakotwiczać generująć naprężenia w
    kierunku scianek.

    > No ale czy nie na koncu wlasnie.
    >
    > Widziales te wzniesienia w kostkach lodu ..

    Płytkie i o mały stosunku szerokości do długości.

    > Ale cisnienie takie, ze beton i granit rozrywa :-)

    A na czym polega proces erozji skał z granitem włącznie?

    > Ale wlasnie chodzi o to, ze musi sie najpierw zestalic, a potem
    > spuchnąc.
    > Bo jak najpierw spuchnie, to miekką mase wywali z otworu,
    > i zestali sie na zewnątrz.

    Z tych broszurek wynika, że wcale nie jest to taki szybki proces (to
    pęcznienie). Może np. być kontrolowany dyfuzyjnie, może następować tez
    jakaś reabsorbcja wody.

    A rozważania z woda są tez o tyle ciekawe, że jak wiemy, woda (lód) dość
    łatwo topi się pod w sumie niewielkim ciśnienie - inaczej w zimie, nie
    trzebaby by było posypywać chodników. A nadal nie trzeba jakiś cudowań,
    żeby rozsadziło otwartą z jednogo końca rurę.

    --
    Marcin

  • 26. Data: 2022-10-28 11:15:33
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 27 Oct 2022 06:54:50 -0700 (PDT), alojzy nieborak wrote:

    > Nerzkminiałem tematu, bo mał mnie to interesuje.
    > Ale z chemii wiadomo o inhibitorach czy katalizatorach.
    > Kilka ppm dobranego badziewia wystarczy by wywołać/spowolnić jakąś reakcję.

    Nie wiem czy sie tyczy reakcji CaO z H2O.
    To bardzo energetyczna reakcja :-)

    Zapakowali to CaO w jakies mikrokapsułki, ktore sie rozpuszczaja po
    dluzszym czasie ?

> [...]
    rozszerza.
    > Oferuje ten sam produkt w różnych wariantach.

    Duzo produktow znaczy duzo firm. Albo patent sie skonczyl, albo ktos
    nie opatentowal, ewentualnie w innym kraju.

    Mogl tez ktos opatentowac konkretny sklad, to teraz konkurencja robi
    inny. Albo np zmienia uzyty cement.

    Ale moze byc tez calkiem inny sklad - moze jest wiecej takich
    kombinacji.

    > Łojej, łojej :)
    > Trujesz dupala okrutnie, ale i tak Cię lubię.

    Sie przyzwyczailem, ze te karty rozne sa, ostatnio malo informacyjne.
    Trzeba chronic swoje tajemnice :-)

    A jeszcze jedno ... po co w zasadzie ta karta, jesli co chwile
    "skontaktuj sie z lekarzem".
    A lekarz skad ma wiedziec jak z daną substancja postępowac?
    Wapno to moze gdzies tam na studiach uczą, ale jak jest jakies
    skomplikowane chemikalium ?

    J.

  • 27. Data: 2022-10-28 12:32:36
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 28 Oct 2022 04:26:07 GMT, Marcin Debowski wrote:

    > Do pewnego momentu. Woda to przecież nie elastyczny, płyyny glut, więc
    > taki czop zacznie się w końcu też zakotwiczać generująć naprężenia w
    > kierunku scianek.

    A niech sie zakotwicza - on juz nie musi sie przesuwac.

    Tzn zakladam, ze jesli zacznie zamarzac od dna i scianek bocznych,
    to cząsteczki wody zaczną sie przyłączac do warstwy lodu.
    W srodku zacznie brakowac objetosci ... to prostu nadmiar wody
    wyplynie ze srodkowej strefy ... w górę, bo tam moze.
    Co zresztą bylo widac na kilku filmach, ktore podawalem.

    > A na czym polega proces erozji skał z granitem włącznie?

    A nie wiem.
    Podobno wiatr z piaskiem potrafi granit scierac.
    Pewnie tez woda z piaskiem.

    A ja sie czasem zastanawiam - mamy w Tatrach kawal skały,
    chyba znajde tam 100m, sloneczko przygrzeje - gorna warstwa ma 50
    stopni, a troche nizej ciagle 100m.

    A przychodzi noc czy jesien - glebsza warstwa rozgrzana, a zewnetrzna
    szybko stygnie ...

    > Z tych broszurek wynika, że wcale nie jest to taki szybki proces (to
    > pęcznienie).

    Pare godzin.
    Co zasady nie zmienia - najpierw sie musi zestalic.

    > Może np. być kontrolowany dyfuzyjnie, może następować tez
    > jakaś reabsorbcja wody.

    W przypadku CaO, gdzie wstepnie proszek mieszamy z wodą, i wlewamy
    mase do otworu?
    Nie bardzo to widzę.

    Chyba, ze jak pisalem - CaO w jakis mikrokapsulkach i od wody
    izolowany przez pewien czas.

    > A rozważania z woda są tez o tyle ciekawe, że jak wiemy, woda (lód) dość
    > łatwo topi się pod w sumie niewielkim ciśnienie - inaczej w zimie, nie
    > trzebaby by było posypywać chodników.

    Masz na mysli, ze topi sie pod butami?
    Raczej nie, to nie te cisnienia.
    Pod łyżwami tez ponoć nie.

    Choc podobno, jak jest naprawde zimno, to snieg i lod przestają byc
    sliskie.

    Bardziej skomplikowane
    https://www.livescience.com/62621-why-is-ice-slipper
    y.html

    > A nadal nie trzeba jakiś cudowań,
    > żeby rozsadziło otwartą z jednogo końca rurę.

    No wlasnie musi zamarznąc z tego otwartego konca.

    Tzn mam na mysli takze np "polączenie z wodociągiem".
    Do niego moze woda uciekac.

    J.

  • 28. Data: 2022-10-28 18:47:01
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 24 Oct 2022 14:12:12 -0700 (PDT), alojzy nieborak wrote:

    > Przeca wystarczy zajrzeć do karty.
    > Cement + CaO.

    No fakt.
    Wynikaloby, ze 80-90% CaO i 10-20% cementu portlandzkiego.

    ech te MSDS. podobne produkty to np bentonamit.com
    50-100% CaO
    2.5-5% cementu portlandzkiego.

    niby to samo, ale troche duzy rozrzut :-)

    Dexpan
    https://www.dexpan.com/pages/dexpan-safety-data
    Nadal wapno, ale o innych skladnikach milczą.

    Crackamite
    https://www.crackamite.com/downloads/index.php
    trzeba sie troche domyslec, ale jakby to samo.

    Zaraz ... ktos tu klamie
    https://www.youtube.com/watch?v=xccANqqaOuc

    albo on uzywa jakiegos "hydratyzowanego", albo inni,
    co ostrzegaja, jakie to "gaszenie" jest niebezpieczne.

    https://www.youtube.com/watch?v=MVdQD-3nU30

    ale wiaderka nie stopilo :-)

    Czyli co - "zwykłe" CaO, czy jakies niezwykłe, ze sie wolno uwadnia?

    cos nowego
    https://patents.google.com/patent/US20190153301A1/en
    ciekawie piszą w Claims, bo sie pojawiaja jakies dodatki.

    ale ciekawie pisza tez w paragrafach od 0083
    "The hydration of CaO in an SCDA is controlled by the initial rapid
    reaction of alite in the SCDA." itd

    i cos starego
    https://patents.google.com/patent/US4354877A/en

    to cos pisza o rozmiarze kryształow, ale tez o dodatkach, o ktorych
    msds milczy :-)

    Ha ... Rosjanie zaczeli?
    https://patents.google.com/patent/DE2023695A1/en
    https://patents.google.com/patent/DE2023695C3/en

    Tylko czemu jeden numer, a inna tresc?

    Czy Japonczycy
    https://patents.google.com/patent/GB1298022A/en
    https://patents.google.com/patent/GB1159246A/en

    J.

  • 29. Data: 2022-10-28 19:01:25
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 26 Oct 2022 15:42:31 +0200, WM wrote:

    > Zamarza woda najpierw tam gdzie jest odbiór ciepła, czyli przy ściankach
    > i powierzchni.
    > Na samym końcu zamarza w środku rury.

    W tym przypadku chodzi o dlugosc - jak sie jeden koniec zakorkuje
    lodem, a drugi jest zamkniety np zaworem, to zamarzajaca w srodku woda
    nie ma sie gdzie rozszerzyc.

    > Cement tężeje najpierw przy ściankach otworu i na powierzchni.
    > Tam jest najmniejsze stężenie wody.

    Nie zakladalbym tak. Szczegolnie, ze proszek mieszamy z wodą, i
    mieszanke wlewamy do otworu.

    > Odparowanie i wsiąkanie ma na to wpływ.
    > Chyba, że ktoś nie wypełni cementem całego otworu i będzie woda na wierzchu.

    Kto wie, czy zawiesina nie opada.

    Ale i tak najciekawsze jest to, ze ten material robi sie na tyle
    sztywny, ze blokuje otwor, a jednoczesnie zwieksza objetosc.

    No chyba, ze to po prostu w calej masie - jakos sie sieciuje, ze
    przestaje byc plynny, a potem pecznieje w kazdą strone .. no
    ale skad pęcznienie, jesli mamy proszek i wode?

    Znow trzeba cos typu lód - ze kryształ ma inną siatkę i wiekszą
    objetosc ..

    J.

  • 30. Data: 2022-10-29 00:53:12
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    J.F napisał(a):

    > Wynikaloby, ze 80-90% CaO i 10-20% cementu portlandzkiego.
    >
    > ech te MSDS. podobne produkty to np bentonamit.com
    > 50-100% CaO
    > 2.5-5% cementu portlandzkiego.

    Nie ma obowiązku podpowiadania konkurencji składu w 100% zgodnego,
    nie ma też obowiązku podawania wszystkich składników, tylko niebezpieczne.

    > niby to samo, ale troche duzy rozrzut :-)

    Rozrzut podobne jak w patentach jest po to, aby trudniej podrobić.

> [...]
    >
    > ale ciekawie pisza tez w paragrafach od 0083
    > "The hydration of CaO in an SCDA is controlled by the initial rapid

    Widział kum. Chrom jest szkodliwy i trza go wymienić, jeśli opracowali
    nieszkodliwy dodatek, w karcie nie muszą go wymieniać.