  • 1. Data: 2009-07-10 08:37:56
    Temat: czujnik UV, filtry - kolejność filtrów - kolorowe szybki, optyka
    Od: "Andrzej Litewka" <w...@p...onet.pl>

    Jest sobie czujnik UV współpracujący z diodą nadwczą UV.
    Przed czujnikiem - z reguły fototranzystor, fotodioda lub fotorezystor - są
    umieszczone 3 kolorowe szybki-szkiełka (płaskie).
    Światło z diody nadawczej pada przez kolejno szybki żółtą-Ż, błękitną-B,
    fioletową-F na czujnik-odbiornik.
    Teraz powstaje pytanie dla fizyków optyków czy kolejność tych szybek ma
    wpływ na wypadkowe widmo światła jakie otrzymujemy po takim zestawie
    filtrów?
    Zadaniem filtra jest wydzielenie wąskiego widma światła (z produkowanego
    przez diodę UV) odpowiedzialnego za detekcję banknotów.
    Czy zamiana oryginalnej sekwencji Nadajnik-> Ż->B->F ->Odbiornik na np:
    Nadajnik-> B->Ż->F -> Odbiornik (zamiana żółtej z błękitną) wpłynie na
    wypadkowe widmo wyjściowego światła? Czy raczej będzie to bez znaczenia i
    kolejność w kolorach dla takiej "kanapki" kolorowych szkiełek nie ma
    większego znaczenia i może być czysto losowa?
    Analizatora widma nie ma więc póki co gdybam ;)

  • 2. Data: 2009-07-10 18:11:23
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2009-07-10 10:37:56 +0200, "Andrzej Litewka"
    <w...@p...onet.pl> said:

    > Teraz powstaje pytanie dla fizyków optyków czy kolejność tych szybek ma
    > wpływ na wypadkowe widmo światła jakie otrzymujemy po takim zestawie
    > filtrów?

    Jeśli filtry same nie wykazują flueorescencji pobudzane UV, to jest
    wszystko jedno jaka kolejność.

    > Zadaniem filtra jest wydzielenie wąskiego widma światła (z
    > produkowanego przez diodę UV) odpowiedzialnego za detekcję banknotów.

    A ile nm potrzeba "do banknotów" ? ;))

    --
    DJ

  • 3. Data: 2009-07-10 21:57:17
    Od: shg <s...@g...com>

    On 10 Lip, 10:37, "Andrzej Litewka" <w...@p...onet.pl>
    wrote:
    Czy raczej będzie to bez znaczenia i
    > kolejność w kolorach dla takiej "kanapki" kolorowych szkiełek nie ma
    > większego znaczenia i może być czysto losowa?
    > Analizatora widma nie ma więc póki co gdybam ;)

    Jeżeli jak "przedpiśca" napisał oraz jeżeli nie są to filtry/
    zwierciadła dichroiczne (zamiast pochłaniać i przepuszczać, to
    odbijają i przepuszczają różne długości fali) to nie ma wpływu.
    Dichroiczne łatwo poznać - co innego odbija, co innego przepuszcza, na
    Wikipedii można zobaczyć fotografię, nie sposób ich z czym innym
    pomylić.
    Zastanawia mnie tylko, czy te kolorowe szkiełka nie blokują UV.