  • 21. Data: 2020-04-21 20:44:59
    Temat: Re: gaz do zapalniczek
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 21 kwietnia 2020 16:30:05 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
> [...]
    oglegroups.com...
    > W dniu wtorek, 21 kwietnia 2020 18:10:46 UTC+9 użytkownik Robert
    > Wańkowski napisał:
    > [...]
    >
    > Watpie. Kupi ktos na biwak, zapakuje do samochodu ... IMO - te 80C
    > musza wytrzymac.
    >
    > Nawet do domu ze sklepu trzeba jakos dowiezc.

    Jedno z wymagań tej normy mówi że skład gazu musi być tak dobrany, żeby w
    temperaturze 50C ciśnienie nie przekroczyło 13.2 bar. Dodawać można różne składniki:
    propadien, propyn, eter dimetylowy, albo inne podobne. Pojemność w granicach 50-1000
    ml. Wychodzi że te 6 bar mi się pamiętało z innej bajki, znaczy z dezodorantów.

  • 22. Data: 2020-04-21 20:55:04
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...
    napisał:

> [...]
    >podobne. Pojemność w granicach 50-1000 ml. Wychodzi że te 6 bar mi
    >się pamiętało z innej bajki, znaczy z dezodorantów.

    Brzmi rozsadnie, ale ... a jak to sie sprawdzi w warunkach arktycznych
    ?

    No i czemu nie pozwola zrobic z grubszej blachy, co wytrzymaja 70C.
    No chyba, ze to europejska norma, wiec nie musi sie przejmowac
    temperaturami w Afryce :-)

    Chyba, ze to nie tylko o kartusz chodzi, ale tez o kuchenke, zlacze,
    itp ..

    J.

  • 23. Data: 2020-04-21 22:34:24
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu środa, 22 kwietnia 2020 03:55:50 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:
    oglegroups.com...

    > Brzmi rozsadnie, ale ... a jak to sie sprawdzi w warunkach arktycznych
    > ?

    Norma EN 417 nie ma wymagań co do niskich temperatur.

    > No i czemu nie pozwola zrobic z grubszej blachy, co wytrzymaja 70C.

    Grubość blachy nie jest określona, ani nawet nie ma żadnych wymagań co do
    obliczeniowej grubości blachy. Są tylko wymagane testy wytrzymałościowe (upadek na
    beton, próba ciśnieniowa) które dana konstrukcja puszki ma przejść. Nie ma żadnego
    ograniczenia wykluczającego skonstruowanie grubszej puszki która wytrzymałaby 70C.
    Wymagane testy i tak musiałaby przejść odpowiednio do 50C, a wszelkie ulepszenia są
    dopuszczalne, ale poza wymaganiami normy. Co ciekawe próba ciśnieniowa jest liczona
    na ciśnienie wytworzone w 50C zawartości, więc zimowe puszki siłą rzeczy muszą byś
    grubsze niż letnie (jeśli je wyżyłować do ostatniego grama stali). Próba ciśnieniowa
    jest przeprowadzana na ciśnieniu o 50% wyższym od ciśnienia wytworzonego przez
    zawartość w 50C, więc raczej spokojnie te 70C wytrzyma, szczególnie na letnim gazie.
    No chyba że trafi się partia blachy cieńsza niż ta użyta do badanego prototypu. Tego
    już ta norma nie reguluje. To bardzo prosta norma, za dużo od niej nie wymagaj. No
    ale z drugiej strony puszka gazu wielkiej katastrofy raczej nie wywoła.

    > No chyba, ze to europejska norma, wiec nie musi sie przejmowac
    > temperaturami w Afryce :-)
    >
    > Chyba, ze to nie tylko o kartusz chodzi, ale tez o kuchenke, zlacze,
    > itp ..

    Kuchenka podlega pod EN 521. Zarys, wymiary i tolerancje gwintu (dla kartuszy z
    gwintem) są opisane w EN 417. Te normy nie są zharmonizowane z żadną dyrektywą- widać
    KE ma ważniejsze rzeczy do roboty niż pisanie dyrektywy na gaz biwakowy. Ale i tak 3
    dyrektywy są wymienione w bibliografii, są do nich odwołania w tekście: 67/548, 08/47
    i 10/35.

  • 24. Data: 2020-04-22 09:05:12
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...

    >Norma EN 417 nie ma wymagań co do niskich temperatur.

    Ale klient moze miec.

> [...]
    >konstrukcja puszki ma przejść.
    >Nie ma żadnego ograniczenia wykluczającego skonstruowanie grubszej

    Ale z tego co piszesz - napelnic mozna mieszanka o ograniczonym
    cisnieniu.
    Czystym propanem nie dam rady ... i czy ta mieszanka zadziala naprawde
    mrozna zimą ?

> [...]
    >Ale i tak 3 dyrektywy są wymienione w bibliografii, są do nich
    >odwołania w tekście: 67/548, 08/47 i 10/35.

    A to moze moge zrobic kartusz z propanem, tylko nie moge na nim
    napisac "zgodny z EN417" :-)

    Taki od -40 do +80 C

    J.

  • 25. Data: 2020-04-22 11:58:49
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu środa, 22 kwietnia 2020 16:06:16 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:
    oglegroups.com...

    > Ale klient moze miec.

    Wtedy pisze swoją.

    > Ale z tego co piszesz - napelnic mozna mieszanka o ograniczonym
    > cisnieniu.
    > Czystym propanem nie dam rady ... i czy ta mieszanka zadziala naprawde
    > mrozna zimą ?

    Możesz dodać do składu jakieś bardziej lotne dodatki żeby coś tam jeszcze było gazowe
    na mrozie, ale taka mieszanina nie może mieć w temperaturze 50C ciśnienia pary
    nasyconej wyższego od 13.2 bar. W sumie to możesz, ale wtedy nie będziesz mógł
    certyfikować produktu na zgodność z EN 417 i prawdopodobnie nie będziesz mógł tego
    sprzedawać.

    > A to moze moge zrobic kartusz z propanem, tylko nie moge na nim
    > napisac "zgodny z EN417" :-)

    Jasne że możesz. Możesz nawet obić zamek królewski w Warszawie sidingiem.