  • 1. Data: 2009-10-19 13:31:55
    Temat: komputer dla fotografa
    Od: T...@s...in.the.world

    Witam,

    Fotograf potrzebuje komputera.

    Najchetniej przenosnego, ale to ma byc jego jedyny komputer. Wyrazil
    zainteresownie makami. Ale nie jestem mu w stanie doradzic. Kilka lat
    temu polecilbym PBG4 12".
    Dla fotografa, znaczy ma plynnie chodzic Adobe Lightroom, Photoshop
    Elements. A moze i Apple Aperture? - choc tutaj w przypadku sprzetu
    przenosnego chyba trzeba zapomniec?

    Czy MacBooki to udzwigna? Czy musi byc MacBookPro? Raczej 15".
    Albo inaczej - jesli stacjonarny, to wystarczy jakis iMak? Czy musi byc
    MacPro?

    Budzet do 7500zl brutto. Sprzet raczej nowy, bo w przypadku zakupow na
    firme kupno uzywanego malo sie oplaca.

    To takie przymiarki. Inna rzecz, ze dotychczasowy serwisant fotografa
    (ktory podobno serwisuje takze Reportera) byl zszokowany, i stwierdzil,
    ze przeciez za 2000zl mozna dostac _wypasionego_ peceta.

    TA

  • 2. Data: 2009-10-19 13:47:18
    Temat: Re: komputer dla fotografa
    Od: de Fresz <d...@n...o2.pl>

    On 2009-10-19 15:31:55 +0200, T...@s...in.the.world said:

    > Dla fotografa, znaczy ma plynnie chodzic Adobe Lightroom, Photoshop
    > Elements. A moze i Apple Aperture? - choc tutaj w przypadku sprzetu
    > przenosnego chyba trzeba zapomniec?
    >
    > Czy MacBooki to udzwigna?

    "Udźwignie" to dość szerokie określenie. Na PB G...@...33 zrobiłem
    testowo w LR 1.5 bazę ~1000 zdjęć 12 MPx i chodziło to... jakoś. Ale
    polecałbym tylko buddystom, w ramach ćwiczeń komplementarnych z zakresu
    cierpliwości ;-). Appertura nie chodziła specjalnie lepiej. Pytanie
    podstawowe - czy aby na pewno opasła krowa pod tytułem LR jest
    niezbędna owemu fotografowi do szczęścia? Bo przy lekkim
    przemodelowaniu sposobu pracy, wymagania sprzętowe mogą znacznie spaść.

    > Czy musi byc MacBookPro?

    Jest przedewszystkim lepiej zrobiony, a sprzęt używany przez
    zawodowców, tudzież innych artystów ma niestety tendencje do cieżekiego
    życia.

    > Raczej 15".
    > Albo inaczej - jesli stacjonarny, to wystarczy jakis iMak? Czy musi byc
    > MacPro?

    iMac powinien wystarczyć, ale ma niestety drobną wadę pod postacią
    przeciętnej matrycy, a w dodatku błyszczącej. Gdyby nie dyski ciekawą
    propozycją byłby Miniacz + dobry monitor (który nawet w przypadku MP
    (Pro) byłby bardzo wskazany).

    > To takie przymiarki. Inna rzecz, ze dotychczasowy serwisant fotografa
    > (ktory podobno serwisuje takze Reportera) byl zszokowany, i stwierdzil,
    > ze przeciez za 2000zl mozna dostac _wypasionego_ peceta.

    Bo można. I dodatkowy ból głowy w gratisie, jeśli się nie ma zapędów do
    bycia PowerUserem.

    de Fresz

  • 3. Data: 2009-10-19 14:04:41
    Od: T...@s...in.the.world

    In article <hbhql6$g14$1@inews.gazeta.pl>,
    de Fresz <d...@n...o2.pl> wrote:

    > Jest przedewszystkim lepiej zrobiony, a sprzęt używany przez
    > zawodowców, tudzież innych artystów ma niestety tendencje do cieżekiego
    > życia.
    No, ale te ostatnie, aluminiowe Macbooki wygladaj solidnie...

    > iMac powinien wystarczyć, ale ma niestety drobną wadę pod postacią
    > przeciętnej matrycy, a w dodatku błyszczącej.

    Jednakowoz w kilku wydawnictwach widzialem ze graficy uzywaja...

    >Gdyby nie dyski ciekawą
    > propozycją byłby Miniacz + dobry monitor (który nawet w przypadku MP
    > (Pro) byłby bardzo wskazany).

    Bo ja wiem? Pierwszy raz slysze taka opinie.

    > Bo można. I dodatkowy ból głowy w gratisie, jeśli się nie ma zapędów do
    > bycia PowerUserem.

    Co to znaczy _wypasionego_? Bo 2000 to normalna cena za peceta w
    supermarkecie. To ile kosztuja te niewypasione?

    TA

  • 4. Data: 2009-10-19 14:22:46
    Od: "Roger from Cracow" <r...@s...pl>

> [...]
    > owemu fotografowi do szczęścia? Bo przy lekkim przemodelowaniu sposobu
    > pracy, wymagania sprzętowe mogą znacznie spaść.

    Osobiscie uwazam, ze trzymanie pod LR jakis baz danych zdjec jest
    bez sensu. Zabija tylko sprzet. Po prostu traktowac LRa jak wolaczke
    do RAW. Zalozylem sobie jedna baze w LR i wskazalem jej jeden
    katalog. Jak przychodzę do domu z materialem foto wrzucam z karty
    do tego katalogu na dysku swoje 1000RAW po czym importuje do LRa.
    Obrabiam, exportuje i wypieprzam z bazy. Tym sposobem zawsze mam
    max kilka zlecen w bazie. Nie potrzebuje wtedy do LRa zadnych raidow,
    cudow na kiju itp. Wszystko smiga na Quadzie 2,66GHz i jednym dysku
    na ktorym jest zarowno systemi, LR i jego baza. Ale to nowy komp i
    dosc wydajny. W sumie wydatek na kompa jakies 2000zl. Calosc na
    XP i powiem szczerze kompletnie nie mam potrzeby ani parcia na
    dozbrajanie sprzetu. Dziala to dla mnie bardzo wydajnie.

    bo mozna... j.w.

    Roger

  • 5. Data: 2009-10-19 14:23:42
    Od: de Fresz <d...@n...o2.pl>

    On 2009-10-19 16:04:41 +0200, T...@s...in.the.world said:

    > No, ale te ostatnie, aluminiowe Macbooki wygladaj solidnie...

    A one aby przypadkiem od pewnego czasu nie dorobiły się "Pro" w nazwie?
    Ładnie to tak nie oglądać kijnot wujka Stefana? A niby taki
    doświadczony makjuzer... ;-)

    > Jednakowoz w kilku wydawnictwach widzialem ze graficy uzywaja...

    No i o czym miałoby to świadczyć? O tym że mają dobre monitory, czy o
    tym, że aj-ti im takie zamówiło (aj-ti, nie mające najczęściej pojęcia
    o sensownych monitorach, CM itepe). A może, że na pewnych stanowiskach
    wierność kolorów na monitorze nie jest zupełnie do życia niezbędna i
    nawet ich profilowanie uznaje się zbytek zachodu? Sam wybierz.

    > Bo ja wiem? Pierwszy raz slysze taka opinie.

    To porównaj dokładniej specyfikacje Miniacza z iMacami - trochę słabszy
    procek (mniej więcej z poprzedniej edycji iMaca), maksymalnie 4 GB
    pamięci vs. 8, słabsza grafika (w 2d bez większego znaczenia) no i
    nieszczęsny dysk 2.5". W życiowych benchmarkach (np. akcji w Szopie)
    nowe Miniacze dorównują lub przewyższają najmocniejsze G5, na których
    do dzisiaj w wielu miejscach się dłubie zawodowo na dużych plikach. Ale
    oczywiście dla niektórych to wciąż będzie za mało... ;-)

    > Co to znaczy _wypasionego_? Bo 2000 to normalna cena za peceta w
    > supermarkecie.

    Co ja Ci poradzę, że się da złożyć za 2k +/- 200 zł konfiguracje
    dorównującą iMakowi ;-)
    Ale będzie brzydko, trzeba będzie poświęcić trochę czasu na risercz
    (lub komuś to zlecić), no i żyć z Widą - nie każdy jestzgodzić się na
    tyle wyrzeczeń ;-)

    > To ile kosztuja te niewypasione?

    Z tysia.

    de Fresz

  • 6. Data: 2009-10-19 14:28:09
    Od: de Fresz <d...@n...o2.pl>

    On 2009-10-19 16:23:42 +0200, de Fresz <d...@n...o2.pl> said:

> [...]
    > Ale będzie brzydko, trzeba będzie poświęcić trochę czasu na risercz
    > (lub komuś to zlecić), no i żyć z Widą - nie każdy jestzgodzić się na

    A dobra, przegapiłem Twoje podkreślenia - oki, nie będzie to wypas
    zgodny z najnowszymi trendami (bo na to trzeba by teraz wydać ze 4k,
    może nawet z 5k zł), ale rozsądna konfiguracja, nadająca się do całkiem
    komfortowej pracy.

    de Fresz

  • 7. Data: 2009-10-19 15:06:17
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 19 Okt., 15:31, T...@s...in.the.world wrote:
> [...]
    > (ktory podobno serwisuje takze Reportera) byl zszokowany, i stwierdzil,
    > ze przeciez za 2000zl mozna dostac _wypasionego_ peceta.

    akurat w piatek kupilem

    poprzednik liczacy ok 6 lat byl juz powolny.
    na cos na co potrzebowal ponad godzine ten nowy potrzebuje paru minut.

    dalem ok 3000 pln intel dual quad 9300 4 gb Ram

    hp w wersji slim line.

    smiga ze wszystkim natychmiast , panoramke robi szybciutko.
    i jest cichutki prawie jak Mac .

    z wyminionymi programami ( akurat mam LT ale nie mam tego drugiego ,
    ale to nic szczegolnego ) rozprawia sie natychmiast.
    jest spoko.
    niestety zakup nowego aparatu trzeba zaczynac od zakupu komputera.

  • 8. Data: 2009-10-19 15:07:02
    Od: Leszek Drwal <l...@a...pl>

    Użytkownik T...@s...in.the.world napisał:

    > ze przeciez za 2000zl mozna dostac _wypasionego_ peceta.

    a za kolejne 4 dobry dla fotografa monitor ;)

    Pecet to nie jest takie zle rozwiązanie. Adobe na tym chodzi. Za 7500
    mozna zlozyc konkretną maszynkę 4-rdzeniową z 8 GB ramu na Viscie Biznes
    64bit i po instalacji paru softów Adobiego będzie toto śmigać ino furcy.
    Dokupienie dysku zewnetrznego na backup i sofciku GoodSync za pare
    dolarów i mozna miec ciagly backup plikow roboczych. A maszynka w wolnej
    chwili pociągnie partyjke pasjansa 3D ;)

  • 9. Data: 2009-10-19 15:32:14
    Od: Andrzej Libiszewski <a...@g...USUNTO.pl>

    Dnia Mon, 19 Oct 2009 08:06:17 -0700 (PDT), XX YY napisał(a):

    > akurat w piatek kupilem
    >
    > poprzednik liczacy ok 6 lat byl juz powolny.
    > na cos na co potrzebowal ponad godzine ten nowy potrzebuje paru minut.
    >
    > dalem ok 3000 pln intel dual quad 9300 4 gb Ram

    Byś się może zdecydował, czy dual, czy quad?

    Na szczęście jest to kompletna bzdura.

  • 10. Data: 2009-10-19 15:53:46
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 19 Okt., 17:32, Andrzej Libiszewski
    <a...@g...USUNTO.pl> wrote:

    > Byś się może zdecydował, czy dual, czy quad?

    > Na szczęście jest to kompletna bzdura.
    >
    > --
    > Andrzej Libiszewski; JID: andrea/at/jabster.pl, GG: 5289118
    > "I must rule with eye and claw -- as the hawk among lesser birds."- Zitierten Text
    ausblenden -

    > - Zitierten Text anzeigen -

    Libiszewskiiiiiiiiiii.......... !!!!!

    chlopie skad sie tu wziales? !!!!
    Nie w plenerze ?-zamiast uczyc sie robic zdjecia , siedzisz przed
    komputerem i wypisujesz co ci sie wydaje , a wydjae ci sie cos co
    nijak ma sie do rzeczywistosci.

    Kup sobie wspolczesny aparat z 21 mpx i 14 , 16 bitowym slowem-
    sproboj to obrobic to sie przekonasz ile czasu stracisz´jesli masz
    starszy komputer.
    przyrost czasu jest lawinowy.