    Subject: Re: lampy uliczne
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>
    Date: Thu, 21 Jan 2021 22:21:22 +0100

    W dniu 21.01.2021 o 19:36, J.F. pisze:
    > Watpliwosci mi wracaja

    Ja je mam cały czas...

> [...]
    > na 18 GWh, [...]
    >
    > Kompleksowa wymiana poprawi też bezpieczeństwo. Liczące sobie po kilka
    > dekad latarnie świecą coraz słabiej.
    > Nowe lampy będą jaśniejsze, będą miały ustandaryzowaną temperaturę
    > barwową (3000K, na masztach 4000K), pozwolą na precyzyjne ukierunkowanie
    > strumienia światła, więc nie będą świecić warszawiakom po oknach.
    > Każdy może już dziś zobaczyć różnicę, porównując lampy tam, gdzie nowe
    > LED-y stoją obok starych lamp sodowych. "
    >
    > Taa ... a rzekomo sodowki maja wysoką efektywnosc, rzedu 120-160 lm/W, a

    O marketing. :)

    > Trzeba przyznac, ze LED swieca tam gdzie trzeba, a sodowe dookolnie ...
    > ale przeciez oprawa ma odblysnik.
    > Trzeba tez przyznac, ze czasem klosz brudny i stara lampa swieci
    > naprawde kiepsko.

    Led się nie będzie brudzić?

    Anyway - oficjalnie się podaje, że lumenów z wata sodówka i led (nasz
    led, nie dubajski) mają tyle samo.

    Ale:

    Odbłyśnik z wiekiem parszywieje i odbija mniej (co prawda można wymienić).

    Ledy dają większą możliwość kierowania węższego strumienia tam gdzie trzeba.

    Producent twierdzi, że dłużej utrzymują pełną jasność (hehe, skąd wie,
    skoro najstarsza dioda tej serii ma rok?).

    Pewną oszczędność daje też zwyczajne osłabienie oświetlenia (miejsc,
    gdzie nowe latarnie subiektywnie świecą dla mnie słabiej niż stare jest
    sporo).

    W sumie - wierzę w jakąś tam oszczędność, ale żeby 51->18? No way.

    Ciekawe też, jak się toto będzie starzeć i czy za 10 lat będzie można
    wymienić ledy bez wymiany całej lampy (co prawda są ledy na E40, ale
    wydajemisie, że stosują inne).

    Niewątpliwie zaletą jest barwa światła - niektóre kolory oświetlone sodą
    są prawie czarne. Chociaż kiedyś przekonywali, że żółty lepszy na mgłę
    (pamiętacie reflektory samochodowe o barwie "żółtej selektywnej"?).

    MJ