  • 11. Data: 2021-07-26 21:32:29
    Temat: Re: ledowy flash (stroboskop?)
    Od: "Irek.N." <i...@t...jest>

    W dniu 25.07.2021 o 19:56, Mchal M. Lechanski pisze:
    > Dobry wieczór,
    >
    > potrzeba mi kilku - powiedzmy 5 lub 6, źródeł światła błyskowego o jak
    > najkrtszymm czasie błysku.
    > Teraz używam tanich, niededykowanych/uniwersalnych lamp błyskowych które
    > pozwalają na zmianę czasu trwania błysku. Zazwyczaj błysk o pełnej mocy
    > trwa ok 1/500 sek, a błysk o mocy 1/128 trwa ok 1/20000 sek.
    > Niby wszystko działa, ta 1/20000 mi się sprawdza, choć nie obraziłbm się
    > mając do dyspozycji jeszcze krótsze czasy.

    (ciach)

    Możesz użyć diody LED do oświetlenia, znakomicie się do tego nadają.
    Przykładowo klasyczne oświetlacze do systemów wizyjnych zasilane są
    napięciami 24V i przy takim napięciu potrafią niezły strumień
    wygenerować. Czasami jednak potrzeba czegoś więcej, wtedy ładuje się w
    diody znacznie większe prądy, niż standardowo diody wytrzymują.
    Oczywiście wymagane jest wtedy wyższe napięcie zasilające, aby taki prąd
    mógł popłynąć.
    W układzie który produkuję, oświetlacz może pracować przy napięciu 18V w
    sposób ciągły, przy 24V już tylko impulsowo, ale zaprojektowany został
    do układu, w którym dostaje kopa na poziomie 65V i przy tym napięciu
    potrafi szarpnąć grube kilkanaście amperów prądu. Czas trwania błysku
    nie może przekroczyć 100us, gdyż po tym czasie zaczyna się degradacja
    struktury led-a i nawet jeżeli wytrzyma kilka błysków, to po pewnym
    czasie (niedługim) traci strumień pomimo zachowania prądów jakie płyną.
    Na szczęście w moich zastosowaniach zazwyczaj operuję czasami na
    poziomie kilku-kilkunastu us, więc jest bardzo bezpiecznie.
    Strumień światła generowany przez tak sterowany oświetlacz
    jest...niesamowity i nie do zastąpienia żadną lampą (słońcem też) :)

    W czasach gdy w sklepach można było wszystko dostać (czyli stosunkowo
    niedawno) wystarczyło kupić paczkę diod ze strumieniem na poziomie
    powiedzmy 15-20cd@50mA, polutować ze 100 sztuk w oświetlacz, kluczować z
    mosfeta sterowanego z niskoomowego źródła, zasilić odpowiednim
    napięciem i gotowe. Jeżeli nie ma wymagań typowych dla systemów
    wizyjnych - to na prawdę gotowe. Znajdź jakiegoś elektronika z wolnym
    czasem, to Ci to szybciutko i bez problemu poskłada.

    Miłego.
    Irek.N.
    ps. diody nie muszą być białe, a i oświetlacz nie musi być
    monochromatyczny :)

  • 12. Data: 2021-07-26 22:47:31
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Irek.N. napisał:

    > ps. diody nie muszą być białe, a i oświetlacz nie musi być
    > monochromatyczny :)

    Jeśli błysk ma być krótki -- a na tym chyba zależy pytającemu -- to nawet
    nie powinny być białe. W białych jest luminofor, który ma niezerowy czas
    poświaty.

    --
    Jarek

  • 13. Data: 2021-07-26 23:40:41
    Od: "Irek.N." <i...@t...jest>

    > Jeśli błysk ma być krótki -- a na tym chyba zależy pytającemu -- to nawet
    > nie powinny być białe. W białych jest luminofor, który ma niezerowy czas
    > poświaty.

    Pisze, że 50us wystarcza, zatem pośpiechu nie ma. Z moich doświadczeń
    wiem, że dla białych ledów obserwuję odpowiednio proporcjonalną różnicę
    jasności dla błysku 9us czy też 12us (mam regulację co 3us), więc
    wyrabiają się. Problem jest zupełnie w innym miejscu, nie w LED-ach, ale
    chyba nie dotyczy przypadku pytającego.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 14. Data: 2021-07-26 23:55:45
    Od: "Mchal M. Lechanski" <m...@d...eu>

    On 26/07/2021 19:22, ToMasz wrote:

    > to studio, więc może wszystkie połączyć/podłączyć kabelkiem?

    próbowalem, nadal jest opóźnienie nieco mniejsze niż między czerwonym i
    niebieskim na zdjęciu, ale jest. Fakt lampy były różnych typów - więc
    to może dlatego.
    W każdym razie taki jest plan jak się okaże, że bezprzewodowo to albo
    się nie da albo będzie za drogo.

    > wymyśl tylko jak opisane parametry sprawdzić. nie posiadam
    > kamery 2tyś klatek na sekundę, nie mam nawet oscyloskopu

    Jak bym miał kamerę 2tyś klatek na sekundę to bym używał światła stałego
    i nie zawracał Wam gitary ultrakrótkimi błyskami.
    Dziękuję za ofertę. Może więcej będę mógł o wymaganej ilosci światła
    powiedzieć jak się dorwę do dobrego światłomierza do błysków. Wtedy,
    jeśli pozwolisz, skontaktuję się z Tobą. Ale najbliższy dobry
    światłomierz do bysków, jaki znam jest ponad 1000km ode mnie.

    --
    Michał

  • 15. Data: 2021-07-27 00:02:14
    Od: "Mchal M. Lechanski" <m...@d...eu>

    On 26/07/2021 17:46, Desoft wrote:

    > LEDy potraktuj jako lampy studyjne - oczywiście pytanie czy ta ilość
    > światła wystarczy. Jednak lampa błyskowa to "kupa światła"

    do takiej zabawy światło stałe się nie nadaje - chyba że masz
    ultraszybką kamerę.
    Czas otwarcia migawki na poziomie 1/8000 to stanowczo za długo. Może
    warto by popróbować z migawka elektroniczną gdzie granicą jest 1/32000
    sekundy, Dzięki za pomysł spróbuję, aczkolwiek przeczuwam, że to nie
    jest dobra droga.

    > Chyba, że masz koncepcję wydusić z LEDów więcej traktując je impulsowo.

    właśnie o to pytałem w pierwszym poście.

    --
    Michał

  • 16. Data: 2021-07-27 00:11:44
    Od: "Mchal M. Lechanski" <m...@d...eu>

    On 26/07/2021 20:32, Irek.N. wrote:

> [...]
    > sposób ciągły, przy 24V już tylko impulsowo, [...]
    > potrafi szarpnąć grube kilkanaście amperów prądu. Czas trwania błysku

    To by było właściwie to czego potrzebuję tylko te kilkanaście amperow
    nieco przeraża.

> [...]
    > powiedzmy 15-20cd@50mA, polutować ze 100 sztuk w oświetlacz, kluczować z
    >  mosfeta sterowanego z niskoomowego źródła, zasilić odpowiednim

    o ile dobrze rozumiem to opisujesz układ podobny do tego o czym pisałem
    w pierwszym poście.

    > ps. diody nie muszą być białe, a i oświetlacz nie musi być
    > monochromatyczny :)

    kolor światła ma mniejsze znaczenie - zazwyczaj i tak daję kolorowe
    filtry przed lampą.

    Pięknie dziękuję!

    Michał

  • 17. Data: 2021-07-27 12:14:23
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest>

    > To by było właściwie to czego potrzebuję tylko te kilkanaście amperow
    > nieco przeraża.

    Nie miej z tym problemów. Energii niesie niewiele, bo czas przepływu
    prądu krótki. Oświetlacze błyskające kilka razy na sekundę nawet nie są
    ciepłe, a z zasilania (24V -> przetwornica podwyższająca napięcie) taki
    układ pobiera dosłownie "1W". Accu - no problem ;)

    Miłego.
    Irek.N.

  • 18. Data: 2021-07-27 13:57:26
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    > Jeśli błysk ma być krótki -- a na tym chyba zależy pytającemu -- to nawet
    > nie powinny być białe. W białych jest luminofor, który ma niezerowy czas
    > poświaty.

    Najwyżej dziesiątki nanosekund.

    P.P.

  • 19. Data: 2021-07-27 15:25:36
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 27 Jul 2021 13:57:26 +0200, Paweł Pawłowicz napisał(a):

    > Najwyżej dziesiątki nanosekund.

    Pewnie zalezy od typu.
    No chyba ze te wysokowydajne sa zawsze szybkie.

    A propos
    https://www.youtube.com/watch?v=BPwdlEgLn5Q

    Zrodlo swiatla musi byc male, najlepiej punktowe.
    Albo maja mocne, albo te kammery coraz lepsze i coraz mniej swiata
    potrzebuja.

    Choc z tego co widze ... w pudelku moze byc calkiem spora lampa, a
    wyprowadzenie swiatlowodowe...

    J.

  • 20. Data: 2021-07-27 17:37:24
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 26 Jul 2021 01:16:41 +0100, Mchal M. Lechanski napisał(a):
    > Początkiem całego problemu było takie zdjęcie:
    > https://paste.pics/f8d30982e46e53b8e25cfb58a0dc8be6

    Rozumiem, ze tak ma byc, co najwyzej lepiej ?

    > trzy lampy wyzwolone jednym impulsem, dwie z filtrami, jedna lampa
    > sterowana kabelkiem, dwie (niebieska i czerwona) raadiowo z tego samego
    > nadajnika. To zdjęcie to absolutny przypadek że akurat tak to wyszło.
    > A ja chciałbym mieć kontrolę nad tym efektem - stąd wymóg jak
    > najkrtszego czasu błysku i kontroli opóźnień pomiędzy błyskami.

    W fotoszopie sobie pomaluj w kolorki :-)

    > Stąd zainteresowanie tymi fleshami z LEDów. Wydaje mi się, że powinny
    > być łatwiejsze w kontroli niż palniki ksenonowe w tradycyjnych lampach.
    > Ale pewnie tylko mi się wydaje...

    No i od razu moga byc w kolorkach :-)

    J.