  • 1. Data: 2020-10-24 03:28:17
    Temat: lutowanie LED do aluminiowego PCB
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    Cześć pracy socjalistycznej !

    Potrzebuję wymienić LEDy na tego rodzaju pasku :

    https://www.avito.ru/krasnoyarsk/audio_i_video/kompl
    ekt_podsvetki_samsung_27_2000396099

    Ledy są takie :
    https://www.tme.eu/pl/details/osw47020c1a/diody-led-
    smd-biale/optosupply/

    Aluminiowy pasek ma szerokość ok. 4mm.

    W dataszicie LED'a jest sporo informacji o sposobie lutowania, ale może
    ktoś udzieli praktycznych porad jak to zrobić, żeby nie uszkodzić
    okolicznych ledów.

    Zauważyłem ( bo wylutowałem już uszkodzone hotairem ), że te LEDy są
    cholerycznie delikatne - obudowa się łatwo deformuje pod wpływem
    temperatury.

    Na razie wpadłem na pomysł, żeby po usunięciu LEDa nowy wlutować stopem
    o niższej temperaturze ( czyli zwykła cyna wymieszana ze stopem
    Lichtenberga ).

  • 2. Data: 2020-10-24 09:05:56
    Temat: Re: lutowanie LED do aluminiowego PCB
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    sundayman wrote:

    > Zauważyłem ( bo wylutowałem już uszkodzone hotairem ), że te LEDy są
    > cholerycznie delikatne - obudowa się łatwo deformuje pod wpływem
    > temperatury.

    Mam podobne doświadczenia negatywne. Bez preheatera nie podchodź do
    tematu, bo tylko zniszczeń narobisz. Możesz też spróbować lutowania
    stopem indu z cyną w proporcji 50:50 (czysty ind i czysta cyna, bez
    dodatku ołowiu!). Ind i cynę sobie kupisz u majfrenda lub na Allegro.
    TT=117 stopni. BTW, ten lut zwilża nawet szkło.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 3. Data: 2020-10-24 09:24:02
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

> [...]
    > dodatku ołowiu!). Ind i cynę sobie kupisz u majfrenda lub na Allegro.
    > TT=117 stopni. BTW, ten lut zwilża nawet szkło.

    Rly?
    10g 60pln:) cała szacowana produkcja roczna w 2011 to 1800 ton:)
    newsy uczą:)

  • 4. Data: 2020-10-24 09:30:40
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    sirapacz wrote:

    > Rly?

    Rly co? Że da się lutować tym elementy do szkła z pominięciem
    miedzianych ścieżek? No to rly.

    > 10g 60pln:) cała szacowana produkcja roczna w 2011 to 1800 ton:)

    U majfrenda 44 dolce za 100g, 25 za 50g. Jak na materiał do zastosowań
    specjalnych całkiem tanio.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 5. Data: 2020-10-24 09:33:10
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Piotr Wyderski wrote:

    > U majfrenda 44 dolce za 100g, 25 za 50g.

    Ofertę dalej widzę nawet ponieżej 20USD za 50g 99.995% indu. Na całe
    życie Ci wystarczy. :-)

  • 6. Data: 2020-10-24 10:15:06
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    > Ofertę dalej widzę nawet ponieżej 20USD za 50g 99.995% indu. Na całe
    > życie Ci wystarczy. :-)

    :))))))))) do bielenia badziewnych grotów jak znalazł:D

  • 7. Data: 2020-10-25 00:01:01
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Mam podobne doświadczenia negatywne. Bez preheatera nie podchodź do
    > tematu, bo tylko zniszczeń narobisz.

    No mam, mogę użyć.

    > stopem indu z cyną w proporcji 50:50 (czysty ind i czysta cyna, bez
    > dodatku ołowiu!). Ind i cynę sobie kupisz u majfrenda lub na Allegro.
    > TT=117 stopni. BTW, ten lut zwilża nawet szkło.

    Mogę kupić. Ale stop Lichtenberga ma temperaturę topnienia 100C. Bardzo
    blisko. Jak się go miesza z zwykłą cyną to wychodzi coś pośredniego,
    zależnie od proporcji. Jest jakiś powód, żeby to akurat ind był ?

  • 8. Data: 2020-10-25 10:59:48
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > Ofertę dalej widzę nawet ponieżej 20USD za 50g 99.995% indu. Na całe
    > życie Ci wystarczy. :-)

    Możesz linkiem rzucić żeby wiedzieć czego szukać?

    --
    Janusz

  • 9. Data: 2020-10-25 16:18:21
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Janusz wrote:

    > Możesz linkiem rzucić żeby wiedzieć czego szukać?

    "Indium 50g"

    https://pl.aliexpress.com/item/32973354846.html?spm=
    a2g0o.productlist.0.0.7d1b2bcc0CQG87&algo_pvid=855f4
    bcd-1d66-44ac-8d9d-354b872d6d28&algo_expid=855f4bcd-
    1d66-44ac-8d9d-354b872d6d28-0&btsid=2100bdf016036390
    286141986e0a53&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb2016
    02_,searchweb201603_

    https://pl.aliexpress.com/item/1000007921359.html?sp
    m=a2g0o.productlist.0.0.76787afayh2WdL&algo_pvid=4b0
    86763-05f1-41b5-a2b3-257bbe184283&algo_expid=4b08676
    3-05f1-41b5-a2b3-257bbe184283-1&btsid=2100bdf0160363
    89742141055e0a53&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb20
    1602_,searchweb201603_

    Pozdrawiam, Piotr

  • 10. Data: 2020-10-28 01:35:50
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    Polutowałem stopem Lichtenberga - powietrzem o temp. 130 C.
    Listwę przykleiłem taśmą termoprzewodzącą, położyłem na preheaterze
    ustawionym na 80 C.'

    I gitara.

    Poza tym, że LED'y , które kupiłem w TME;

    https://www.tme.eu/pl/details/osw47020c1a/diody-led-
    smd-biale/optosupply/

    są jednak ciut za ciepłe i na białym obrazie widać delikatnie zażółcony
    pasek. W TME nic lepszego nie widzę. Może ktoś wie gdzie kupić coś
    pasującego - ledy są w obudowie 7020 i na napięcie 6V.