  • 1. Data: 2020-10-23 17:25:54
    Temat: Ciekawy router d-link
    Od: Marek <f...@f...com>

    Penetrując ostatnio pewną sieć natknąłem się na ciekawy router GSM
    d-linka. Otóż zewnętrzny IP providera byl dostępny od wewnątrz wraz z
    wszystkimi forwardami portów, można było się połączyć z wewnetrznymi
    usługami od wewnątrz (przez router) tak samo jak z zewnątrz.
    Większość ruterów 3G jakie testowałem nie umożliwiały tego, forwardy
    na interfejsie zewnętrznym działają tylko dla połączeń od strony tego
    interfejsu. Jak się nazywa marketingowo ta funkcja, którą dysponuje
    ten d-link? Nic w jego ustawieniach nie znalazłem co by sugerowało
    taką konfigurację.
    Czy są jakieś inne rutery 3G które to potrafią? Oczywiście nie pytam
    jak to zrobić na iptables bo to banał, ale ciekawi mnie czy inne też
    to mają out of the box.

    --
    Marek

  • 2. Data: 2020-10-23 17:56:01
    Temat: Re: Ciekawy router d-link
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 23/10/2020 16:25, Marek wrote:
> [...]
    > Czy są jakieś inne rutery 3G które to potrafią? Oczywiście nie pytam jak
    > to zrobić na iptables bo to banał, ale ciekawi mnie czy inne też to mają

    chodzi Ci o DMZ?

    BTW, chyba wszyscy operatorzy robią teraz CG-NAT więc z publicznym IP to
    raczej nici...

    c.

  • 3. Data: 2020-10-23 21:06:24
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 23 Oct 2020 16:56:01 +0100, Cezar <c...@t...pl.invalid>
    wrote:
    > chodzi Ci o DMZ?

    Nie. "DMZ" to redirect calego ruchu z internetu do zewnątrznego IP na
    wskazany wewnętrzny IP. W ten sposób można wystawić wew. serwer ze
    wszystkimi jego portami (coś jak "wirtualny" serwer ale bez wskazania
    portów):

    Internet --> IP_zew[router]IP_wew ->IP_wew[serwer]

    Ja pytam o taką sytuację, w której wewnętrzny host próbuje się łączyć
    z zewIP routera na redirectowany port kierowany z powrotem do
    wewnątrz.
    Czyli mamy konfigurację na routerze "wirtualnego serwera" dla np.
    portu 515 przekieruj na 192.168.8.10. Ponieważ taka reguła jest tylko
    dla połączeń inicjowanych z zewnątrz a taki pakiet z wew. nie
    wchodzi na zewnętrzny interfejs stąd nie wpada w regułę redirecta i
    jest dropowany. Ale nie w tym d-linku, robi redirecty nawet dla
    pakietów na interfejsie wew. ale z dst zew. Ciekawe.

    --
    Marek

  • 4. Data: 2020-10-23 21:36:11
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2020-10-23 o 17:25, Marek pisze:
    Jak się nazywa marketingowo ta funkcja, którą dysponuje ten
    > d-link? Nic w jego ustawieniach nie znalazłem co by sugerowało taką
    > konfigurację.

    Luka bezpieczeństwa.

  • 5. Data: 2020-10-23 21:44:23
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 23 Oct 2020 21:36:11 +0200, t-1 <t...@t...pl> wrote:
    > Luka bezpieczeństwa.

    No to opowiedz jaki scenariusz masz na mysli. W wielu przypadkach
    może się przydać bo nie trzeba robić widoków DNS.
    .

    --
    Marek

  • 6. Data: 2020-10-24 09:33:36
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2020-10-23 o 21:06 +0200, Marek napisał:
    > Nie. "DMZ" to redirect calego ruchu z internetu do zewnątrznego IP na
    > wskazany wewnętrzny IP.

    DMZ to jednak coś nieco innego, i z NATem nie ma nic wspólnego. To co
    piszesz, to definicja którą wymyślili niektórzy producenci soho-boxów,
    coby ich produkt brzmiał "poważnie".

> [...]
    > jest dropowany. Ale nie w tym d-linku, robi redirecty nawet dla
    > pakietów na interfejsie wew. ale z dst zew. Ciekawe.

    To dość typowa konfiguracja, pozwalająca w łatwy sposób uniknąć
    rzeźby z wpisami DNS zależnymi od tego, kto pyta. Przy czym
    konfiguracja ta wymaga osobnej sieci (logicznej lub fizycznej) dla
    hostowanych usług, w przeciwnym razie dochodzi do asymetrycznego
    routingu, a ten w połączeniu z NATem po prostu nie zadziała.

    Mateusz

  • 7. Data: 2020-10-24 10:11:53
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 24 Oct 2020 09:33:36 +0200, Mateusz Viste
    <m...@x...invalid> wrote:
> [...]
    > o co
    > piszesz, to definicja którą wymyślili niektórzy produce

    Oczywiście, że to bełkot marketingowy. Dlatego użyłem cudzysłowów.

    > To dość typowa konfiguracja, pozwalająca w łatwy spos
    > ób uniknąć [...]
    > konfiguracja ta wymaga osobnej sieci (logicznej lub fizycznej) dla
    > hostowanych usług,

    Świetnie, stąd powiedz mi jak to się marketingowo nazywa i dlaczego w
    innych routerach nie widzę takiej funkcji. A nawet w tym d-linku w
    ustawieniach nie ma, choć to w nim działa.

    >w przeciwnym razie dochodzi do asymetrycznego
    > routingu, a ten w połączeniu z NATem po prostu nie zadziała.

    ??

    --
    Marek

  • 8. Data: 2020-10-24 11:03:54
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2020-10-24 o 10:11 +0200, Marek napisał:
    > Świetnie, stąd powiedz mi jak to się marketingowo nazywa i dlaczego w
    > innych routerach nie widzę takiej funkcji.

    Marketingowa nazwa zależy od producenta ("port forwarding", "redirect",
    "DNAT"...). Operacja jest ściśle ta sama, co ta wykonana zwyczajowo na
    pakietach pochodzących z zewnątrz - tyle, że reguła zostaje w tym
    wypadku podpięta pod inny interfejs (zwyczajowo nazywany "LAN").

    To konfiguracja którą spotykałem nagminnie w sieciach średnich i dużych
    przedsiębiorstw 15 lat temu, kiedy to jeszcze interesowałem się
    tematem. Byli oczywiście też tacy, co woleli walczyć z regułkami binda,
    coby rozwiązywać firmowe adresy inaczej dla LAN, a inaczej dla reszty
    świata. Kto adminowi zabroni.

    > A nawet w tym d-linku w ustawieniach nie ma, choć to w nim działa.

    Ale ja nie mówię o marketowych routerkach dla soho. Te robią co
    im się podoba, i potrafią wymyślić najcudaczniejsze nazwy dla
    elementarnych operacji.

    > ??

    - 10.0.0.2 wysyła do gw pakiet z dst=1.2.3.4
    - gw nadpisuje dst=10.0.0.9 i przesyła do 10.0.0.9
    - 10.0.0.9 odpowiada do 10.0.0.2 (bo takie jest IP src pakietu)

    10.0.0.2 dziwi się, że wysłał SYN do 1.2.3.4, a dostał SYN/ACK od
    10.0.0.9 -> Pakiet ląduje w koszu.

    Prościej nie potrafię.

    Przy czym i taki schemat da się na siłę doprowadzić do działania,
    poprzez wykonanie operacji przepisania IP src (operacja czasem
    nazywana "masquerade" lub "SNAT") na pakietach wychodzących z
    interfejsu LAN, a posiadających src i dst w sieci lokalnej... Ale to
    już podchodzi pod gimnastykę cyrkową, sam nie chciałbym zarządzać
    siecią z taką obsługą ruchu.

    Mateusz

  • 9. Data: 2020-10-24 13:39:17
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 24 Oct 2020 11:03:54 +0200, Mateusz Viste
    <m...@x...invalid> wrote:
    > Marketingowa nazwa zależy od producenta ("port forwarding",
    > "redirect",
    > "DNAT"...). Operacja jest ściśle ta sama, co ta wykonana zwyczajo

    Cała odpowiedź jest nie na temat. Ja nie pytam o NAT, DNAT reirext
    czy forward. Ja pytam o zawijanie routingu.

    --
    Marek

  • 10. Data: 2020-10-24 13:51:47
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 23.10.2020 17:25, Marek wrote:
> [...]
    > interfejsie zewnętrznym działają tylko dla połączeń od strony tego
    > interfejsu. Jak się nazywa marketingowo ta funkcja,

    Nie spotkałem się z żadną nazwą ani żeby jakiś producent się tym chwalił.
    Po prostu jedne rutery tak robią, inne nie.
    Oczywiście rutery typu Mikrotik można sobie ustawić jak chcesz.

    --
    Mirek.