  • 1. Data: 2020-10-24 06:40:35
    Temat: radar kablowy DIY
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    Tym razem takie mam zadanie :

    Muszę zmierzyć długość kabla elektrycznego zasilającego pompę w studni
    głębinowej. Chodzi oczywiście o to, żeby sprawdzić na jakiej głębokości
    jest ta pompa - bez wyciągania pompy :)

    Zastanawiam się, czy nie da się tego zrobić pomiarem odbić impulsu -
    czyli DTR. Mogę sobie oczywiście zrobić nadajnik impulsów rzędu kilku
    nS, podłączyć wszystko pod oscyloskop i jazda.

    Pytanie jest takie - jaka może być impedancja falowa tego rodzaju kabla
    ? To jest jakiś w miarę "normalny" kabel zasilający 1.5mm2 x 2 w
    solidnej izolacji.

    Jaki to może być rząd wielkości ? Czy waszym zdaniem taki pomiar ma
    prawo się w ogóle udać ? Dokładność rzędu kilku metrów będzie wystarczająca.

  • 2. Data: 2020-10-24 08:00:34
    Temat: Re: radar kablowy DIY
    Od: Stefania Harper <s...@f...net>

    On 2020-10-24 06:40, sundayman wrote:
> [...]
    >
    > Jaki to może być rząd wielkości ? Czy waszym zdaniem taki pomiar ma
    > prawo się w ogóle udać ? Dokładność rzędu kilku metrów będzie

    moze, prosciej bendzie jakies znaczniki... na tym 'kablu'...?

    https://www.navipedia.pl/media/images/navi/23/02.png

  • 3. Data: 2020-10-24 08:50:20
    Od: s...@g...com

    W dniu piątek, 23 października 2020 23:40:45 UTC-5 użytkownik sundayman napisał:
> [...]
    >
    > Jaki to może być rząd wielkości ? Czy waszym zdaniem taki pomiar ma
    > prawo się w ogóle udać ? Dokładność rzędu kilku metrów będzie wystarczająca.

    Masz mozliwosc odlaczenia silnika od kabla tam na dole, czy silnik ma uzwojenia
    podlaczone na sztywno?

    Slabo to widze jak nie bedziesz mial takiej samej pompy aby porownac.

    Bo jakbys mial to latwiej bylo by zobaczyc jak sie zachowuje pompa a jak pompa z 10m
    kabla.

  • 4. Data: 2020-10-24 13:41:01
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 24.10.2020 06:40, sundayman wrote:

> [...]
    >
    > Jaki to może być rząd wielkości ? Czy waszym zdaniem taki pomiar ma
    > prawo się w ogóle udać ? Dokładność rzędu kilku metrów będzie

    Weź sobie taki sam kabel i skalibruj.
    Mam TDR (pisałem tu o nim - nikt pary nie puścił) i zawsze kalibruję go
    sobie do znanej długości kabla, bo inaczej bzdury wychodzą.
    Inny pomysł to wpuść stalkę do rury i zmierz.

    --
    Mirek.

  • 5. Data: 2020-10-24 16:36:04
    Od: Artur Stachura <k...@p...onet.eu>

    On Sat, 24 Oct 2020 06:40:35 +0200, sundayman <s...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    >
    > Jaki to może być rząd wielkości ? Czy waszym zdaniem taki pomiar ma
    > prawo się w ogóle udać ? Dokładność rzędu kilku metrów będzie wystarczająca.

    A gdyby podwiesić na wadze sprężynowej i, znając "ciężar właściwy",
    przeliczyć na długość...?

    --
    Artur Stachura

  • 6. Data: 2020-10-24 23:54:23
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > moze, prosciej bendzie jakies znaczniki... na tym 'kablu'...?

    Oczywiście. Tylko ja nie chcę wyciągać nic. Gdybym mógł sobie wyciągnąć
    wszystko, to nie byłoby zagadnienia :)

  • 7. Data: 2020-10-24 23:55:52
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Masz mozliwosc odlaczenia silnika od kabla tam na dole, czy silnik ma uzwojenia
    podlaczone na sztywno?

    Podłączone na stałe.

    > Slabo to widze jak nie bedziesz mial takiej samej pompy aby porownac.

    W kwestii szybkości propagacji w przewodzie to chyba nie powinno mieć
    znaczenia.

    > Bo jakbys mial to latwiej bylo by zobaczyc jak sie zachowuje pompa a jak pompa z
    10m kabla.

    No niestety :)

  • 8. Data: 2020-10-24 23:57:17
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Weź sobie taki sam kabel i skalibruj.

    No to jest dość oczywiste - jeśli tylko znajdę podobny kabel to tak zrobię.

    > Inny pomysł to wpuść stalkę do rury i zmierz.

    No to chcę zrobić w celu pomiaru na jakiej głębokości jest lustro wody -
    ale w ten sposób nie zmierzę, na jakiej głębokości jest pompa.
    A muszę mieć te dwie informacje.

  • 9. Data: 2020-10-24 23:57:54
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > A gdyby podwiesić na wadze sprężynowej i, znając "ciężar właściwy",
    > przeliczyć na długość...?

    Ło panie... To ja już wolę DTR :)

  • 10. Data: 2020-10-25 03:31:20
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    sobota, 24 października 2020 o 06:40:45 UTC+2 sundayman napisał(a):
> [...]
    >
    > Jaki to może być rząd wielkości ? Czy waszym zdaniem taki pomiar ma
    > prawo się w ogóle udać ? Dokładność rzędu kilku metrów będzie wystarczająca.
    Pompę masz przykręcona do dna rury ze wyciągnąć jej nie możesz? Napisz że w chuja
    lecisz i chcesz talmudystów przeczołgać. W to że masz taki problem o jakim piszesz
    nie uwierzę bo nie można być takim głupim żeby sobie bez pomocy talmudystów nie
    poradzić i umieć pisać.