  • 11. Data: 2022-09-27 17:12:30
    Temat: Re: lwIP - odbieranie danych przez TCP
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2022-09-27 o 15:35 +0200, J.F napisał:
    > A tak swoja drogą - te radia działają na TCP ?
    > Bo chyba powinny na UDP ...

    Z reguły jednak TCP. Co gorsze - nierzadko z dodatkową warstwą TLS.
    Przykłady streamów:

    https://31.192.216.10/RMF2
    https://radiovassiviere.ice.infomaniak.ch/radiovassi
    viere-128.aac
    http://stream3.nadaje.com:9000/;stream/1

    > Dawniej podawali jakies parametry do bezposredniej transmisji,
    > dzis wszystko pochowane. Wyswietl nasza strone www.

    Da się znaleźć, np. tu:
    https://online-radio.eu/

    W domu mały NAS Linuksowy z VLC robi za radio, podaję mu URLe
    skopiowane właśnie z powyższej strony.

    Mateusz

  • 12. Data: 2022-09-27 17:22:52
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 27/09/2022 14:35, J.F wrote:

    > A tak swoja drogą - te radia działają na TCP ?
    > Bo chyba powinny na UDP ...

    Wszysto idzie po TCP. UDP jest cięzkie do implementacji po stronie
    klienta bo trzeba ogarnąć:
    - jitter
    - packet loss
    - out of order packets

    Oczywiście da się to ogarnąc bo tak działa cały VoIP...
    Myślę że łatwość implementacji klienta tutaj wygrała - większość
    streamów to TCP (HTTP)

  • 13. Data: 2022-09-28 09:30:56
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 27.09.2022 15:35, J.F wrote:

    > A tak swoja drogą - te radia działają na TCP ?

    Działają na TCP, a konkretnie na zwyczajnym protokole HTTP. Otwierasz
    połączenie z serwerem i wysyłasz GET-a, prosząc o udostępnienie
    konkretnego streamu. W odpowiedzi dostajesz odpowiedź i nagłówki. Jeśli
    jest to 200 OK, możesz zacząć odbierać i dekodować przychodzące dane
    audio. Oczywiście trzeba też obsłużyć inne sytuacje, jak np.
    przekierowanie pod inny adres.

    > Bo chyba powinny na UDP ...

    Po co? Strumień audio nie potrzebuje niskiej latencji - wszystko i tak
    jest buforowane po stronie serwera. Można się o tym dość łatwo przekonać
    włączając jednocześnie dowolne radio FM i jego sieciowy odpowiednik,
    albo jeszcze lepiej - Jedynkę na falach długich i tę samą stację
    nadawaną on-line.

    > Kolejna sprawa - jak te radia działają?
    > Dawniej podawali jakies parametry do bezposredniej transmisji,
    > dzis wszystko pochowane. Wyswietl nasza strone www.

    Niektóre stacje nadal podają bezpośrednie URL-e do swoich streamów. Jest
    też trochę różnych zestawień w Internecie. W przypadku stacji
    narzucających własną aplikację na stronie i tak bardzo często pod spodem
    mamy zwyczajne połączenie HTTP - wtedy wystarczy wyłuskać adres
    analizując ruch, np. za pomocą narzędzi deweloperskich Chrome'a.

    > A radia (te niby "sprzetowe") jakos działają ... maja jakies serwery
    > z listami parametrów ?

    Tak. I to jest właśnie głównym powodem dla którego zabrałem się za ten
    projekt. Wkurzał mnie fakt, że większość dostępnych komercyjnie
    rozwiązań będzie działała tak długo, jak długo producent raczy
    utrzymywać infrastrukturę. Tutaj sam wpisuję URL-e stacji, które chcę
    słuchać.

    > Na moj gust, gdzies musisz sobie założyc bufor odpowiedniej dlugosci,
    > wpychac tam dane które przyszly, i potwierdzac otrzymanie, lub
    > poczekac jak sie bufor konczy ... aby zatrzymac transmisje.

    No właśnie tutaj jak na razie rozbijam się o szczegóły. W przypadku
    stosu MLA z PIC32 po prostu pobierałem sobie z bufora odbiorczego tyle
    danych, ile w danym momencie potrzebowałem. Stos robił pod spodem całą
    resztę - jeśli w buforze było miejsce, prosił serwer o więcej danych.
    Efekt był taki, że dekoder MP3 z automatu narzucał prędkość transmisji i
    nawet przy stosunkowo niewielkich buforach wszystko działało płynnie.

    Tutaj sprawa jest trochę bardziej skomplikowana. Dane nie są buforowane
    w taki sposób i nie mogę po prostu pobrać dowolnej ilości w dowolnym
    momencie. Jeśli zostanie wywołany callback odbiorczy, mam obowiązek
    odebrać całą paczkę, zwolnić pamięć i wywołać tcp_recved. Jednak z tego
    co rozumiem ta ostatnia funkcja jedynie zwiększa rozmiar okna
    odbiorczego, więc nawet pomimo braku jej wywołania nie mam gwarancji, że
    jeszcze przez chwilę nie przyjdą kolejne callbacki - być może uda mi się
    uzyskać taki efekt odpowiednio manipulując ustawieniami stosu.

    Przerobiłem wczoraj nieco swoją aplikację, implementując bufor cykliczny
    do którego trafiają dane ze strumienia. Serwer jednak wysyła je nieco
    szybciej niż wynikałoby to z bitrate'u strumienia audio - ma to sens, bo
    nadmiarowe dane w normalnych warunkach mogą zostać użyte do uzupełniania
    bufora. Tak więc jeśli po prostu odbieram dane, wrzucam je do bufora i
    potwierdzam otrzymanie, to dość szybko dochodzi do przepełnienia bufora
    - dźwięk jest, ale postrzępiony. Próbowałem wywoływać tcp_recved() w
    innym miejscu dopiero wtedy, gdy w buforze była dostatecznie dużo
    wolnego miejsca, jednak jak na razie nie udało mi się uzyskać poprawnego
    działania. Będę jeszcze eksperymentował.

    Eksperymenty z zewnętrzną pamięcią SPI RAM 128 kB jak na razie też nie
    przyniosły idealnych rezultatów. Nawet przy maksymalnej
    dostępnej prędkości (18 MHz) wydaje się ona zwyczajnie zbyt wolna.
    Trochę mnie to zaskoczyło, bo karta SD przy dwa razy wolniejszej
    transmisji spokojnie wyrabiała z dostarczaniem danych z pliku MP3. Z
    drugiej strony jednak tutaj mam operacje odczytu i zapisu, występujące
    naprzemiennie w krótkich odstępach czasu.

    Zaczynam zastanawiać się czy faktycznie dobrym pomysłem nie będzie
    zastosowanie FreeRTOS-a i socketów. Nie wiem tylko czy problemem nie
    będzie niewielka ilość RAM-u mikrokontrolerze (64kB).

  • 14. Data: 2022-09-28 09:35:48
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 27.09.2022 17:12, Mateusz Viste wrote:

    > W domu mały NAS Linuksowy z VLC robi za radio, podaję mu URLe
    > skopiowane właśnie z powyższej strony.

    Moje pierwsze podejście do tematu autonomicznego radia internetowego
    polegało właśnie na wykorzystaniu Raspberry Pi (Zero) z zewnętrznym
    DAC-iem i standardowym oprogramowaniem do odtwarzania audio (MPD) pod
    spodem. Otwierało to sporo dodatkowych możliwości, jednak trochę
    absurdalny wydawał mi się fakt, że urządzenie musi najpierw załadować i
    uruchomić cały system operacyjny, żeby zacząć odbierać stację. W celach
    edukacyjnych postanowiłem więc złożyć wersję na mikrokontrolerze. ;)

  • 15. Data: 2022-09-28 10:52:08
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2022-09-28 o 09:35 +0200, Atlantis napisał:

> [...]
    > i uruchomić cały system operacyjny, żeby zacząć odbierać stację. W
    > celach edukacyjnych postanowiłem więc złożyć wersję na

    Chwalebnie... i ambitnie - bo trzeba samemu obsłużyć TCP, HTTP,
    kilka popularnych kodeków, TLS... sporo warstw do przebicia.
    Niemniej doceniam i rozumiem myśl. Też mnie denerwuje, że po włączeniu
    "radia" muszę czekać niemal minutę na dźwięk.

    Mateusz

  • 16. Data: 2022-09-28 13:06:14
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 28.09.2022 10:52, Mateusz Viste wrote:

    > Chwalebnie... i ambitnie - bo trzeba samemu obsłużyć TCP

    Od tego jest stos. Generalnie projekt zaczynałem jeszcze na PIC24, potem
    przeniosłem go na PIC32. W obydwu przypadkach korzystałem już z nieco
    leciwych, ale całkiem fajnych bibliotek MLA (w ostatnich latach
    Microchip przestał je wspierać, zastępując środowiskiem Harmony). Ich
    obsługa jest bardzo prosta, trzeba tylko potrafić napisać odpowiednią
    maszynę stanów, ale taki sposób programowania mikrokontrolerów jest dla
    mnie najbardziej naturalny.

    > HTTP

    Tak naprawdę nie potrzeba pełnej obsługi HTTP. Inicjując połączenie za
    każdym razem wysyłamy takiego samego GET-a, z kilkoma podmienionymi
    polami (adres serwera i lokalizacja streama na serwerze). Dostajemy
    odpowiedź, którą trzeba przeparsować. Tutaj też nie ma konieczności,
    żeby implementować jakąś pełną bibliotekę do obsługi klienta HTTP.
    Wystarczy uwzględnić kilka odpowiedzi. Najważniejsze to 200 OK oraz
    przekierowanie pod inny adres. Wszystkie inne można uznać za błąd
    oznaczający konieczność zamknięcia połączenia (i ewentualnie podjęcia
    kolejnej próby).

    > kilka popularnych kodeków

    To w całości załatwia sprzętowy dekoder VS10xx. W przypadku
    software'owego podejścia de facto można by się ograniczyć do MP3
    (zdecydowana większość stacji nadaje właśnie w tym formacie) i tutaj
    sprawę załatwia popularna biblioteka libmad. Większość współczesnych
    32bitowych mikrokontrolerów powinna ją udźwignąć (u mnie nie miało z tym
    najmniejszych problemów Raspberry Pi Pico) jednak w przypadku tego
    projektu nie chciało mi się z tym bawić. Bibliotekę najwygodniej
    obsługuje się za pomocą wysokopoziomowego API, które wymaga RTOS-a (to
    znaczy nie wymaga, ale bez niego będzie nam blokowało pętlę główną) a
    niskopoziomowego jeszcze nie rozgryzłem.

    > TLS...

    To jest właśnie plan na dalszą rozbudowę projektu. W wersji na PIC32
    było to trochę kłopotliwe, bo biblioteka TLS z MLA jest dość leciwa. Da
    się ponoć wykorzystać wolfSSL-a, jednak jeszcze się w to nie wgryzłem. W
    przypadku STM32 dodanie tej funkcjonalności ogranicza się do wyklikania
    MBEDTLS-a w STM32CubeMX. To był jeden z powodów dla których w ogóle
    zacząłem eksperymenty z przeniesieniem projektu na STM32. Niestety nie
    wziąłem pod uwagę tego, że obsługa stosu będzie bardziej problematyczna.
    Niezbyt przemyślany był także wybór układu STM32F107, który ma
    stosunkowo mało RAM-u i nie ma nawet parametrów pozwalających na
    uruchomienie na nim MBEDTLS-a. Mam nadzieję, że w serii STM32F4 znajdę
    coś pinowo kompatybilnego, mającego wszystkie peryferia w tych samych
    miejscach, co pozwoliłoby mi wykonać łatwą podmianę. ;)

    Tak czy inaczej, na szczęście ciągle jeszcze całkiem sporo stacji
    internetowych nadaje po czystym HTTP. W tym właściwie wszystkie te, na
    których mi najbardziej zależało.

    > Niemniej doceniam i rozumiem myśl. Też mnie denerwuje, że po włączeniu
    > "radia" muszę czekać niemal minutę na dźwięk.

    Ten projekt tak naprawdę i tak jest trochę przesadnie skomplikowany, w
    celach edukacyjnych. Widziałem już w internecie znacznie prościej
    robione radia internetowe na ESP32. :)

  • 17. Data: 2022-09-28 18:39:01
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 28 Sep 2022 09:30:56 +0200, Atlantis wrote:

> [...]
    > przekierowanie pod inny adres.

    > Po co? Strumień audio nie potrzebuje niskiej latencji - wszystko i tak

    Nie o latencje chodzi, tylko o zaciecia na straconych pakietach.

> [...]
    > włączając jednocześnie dowolne radio FM i jego sieciowy odpowiednik,
    > albo jeszcze lepiej - Jedynkę na falach długich i tę samą stację

    Owszem, jest opoznienie spore ... ale to serwer czy po stronie klienta
    buforowanie jest ?

    Serwer do kompresji cos musi buforowac, ale dla radia to chyba
    niewiele - gorzej z video mpeg. No ale telewizja cyfrowa tez
    kompresuje ..

> [...]
    > rozwiązań będzie działała tak długo, jak długo producent raczy
    > utrzymywać infrastrukturę. Tutaj sam wpisuję URL-e stacji, które chcę

    No tak, to jest argument.

    Wyszukac wlasciwy adres na stronie np rmf.fm
    nie tak latwo, ale lepiej miec mozliwosc wyszukania i wpisania,
    niz miec martwe radio.

> [...]
    > Efekt był taki, że dekoder MP3 z automatu narzucał prędkość transmisji i
    > nawet przy stosunkowo niewielkich buforach wszystko działało płynnie.

    Z drugiej strony - to i serwer powinien narzucac predkosc,
    bo co ma przyslac, jesli za szybko potwierdzisz ?

> [...]
    > szybciej niż wynikałoby to z bitrate'u strumienia audio - ma to sens, bo
    > nadmiarowe dane w normalnych warunkach mogą zostać użyte do uzupełniania

    No tak sobie ma to sens - bo skad ma wziac tresc do wyslania, jak sie
    uzbiera tych nadmiarowych danych minuta czy kwadrans?

    Co prawda teraz sporo radiostacji z dysku nadaje, ale i tak nie ma za
    duzego bufora, bo chocby aktualnosci powinny byc aktualne :-)

    > Tak więc jeśli po prostu odbieram dane, wrzucam je do bufora i
    > potwierdzam otrzymanie, to dość szybko dochodzi do przepełnienia bufora
    > - dźwięk jest, ale postrzępiony.

    Sprobuj wiekszy bufor. Gdzies musi byc granica.

    No ale to bardziej z ciekawosci, bo jak najbardziej trzeba potwierdac
    w miare ubywania danych.

> [...]
    > Trochę mnie to zaskoczyło, bo karta SD przy dwa razy wolniejszej
    > transmisji spokojnie wyrabiała z dostarczaniem danych z pliku MP3. Z

    Karta SD mogla mies jakis szybszy tryb pracy niz SPI,
    ale wydaje sie, ze te 18MHz powinno wystarczyc z naddatkiem.
    W koncu strumien ma rzedu 256kbit/s.

> [...]
    > zastosowanie FreeRTOS-a i socketów. Nie wiem tylko czy problemem nie
    > będzie niewielka ilość RAM-u mikrokontrolerze (64kB).

    Ok, to ciekawosc by trzeba sprawdzic na innym modelu, z wieksza
    pamiecią.
    Ale pomijac wymagania RTOS na pamiec - jesli on potrafi zbuforowac
    dane, to i Ty powinienes potrafic dostępnymi srodkami ...

    J.

  • 18. Data: 2022-09-29 01:26:34
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 28.09.2022 18:39, J.F wrote:

    > Owszem, jest opoznienie spore ... ale to serwer czy po stronie klienta
    > buforowanie jest ?

    Co prawda trochę tutaj spekuluję, jednak wydaje mi się, że w przypadku
    normalnego serwera HTTP i tak nie bardzo w grę wchodzi zapewnienie
    prędkości idealnie dopasowanej do bitrate'u. Serwer dysponuje pewna pulą
    na bieżąco uzupełnianych danych, a klient o nie prosi. Może się zdarzyć,
    że do klienta dane będą docierały przez pewien czas z prędkością poniżej
    bitrate'u (bo np. pojawi się konieczność kilkukrotnej retransmisji
    któregoś pakietu) więc czemu nie miałaby mieć miejsca odwrotna sytuacja
    - kiedy klient prosi o udostępnienie danych z pewnym wyprzedzeniem?

    > Serwer do kompresji cos musi buforowac, ale dla radia to chyba
    > niewiele - gorzej z video mpeg. No ale telewizja cyfrowa tez
    > kompresuje ..

    Kiedyś podstawiłem obok siebie moje radio internetowe odbierające
    radiową Jedynkę oraz stare radio AM, nastawione na 225 kHz. Różnica
    mogła wynosić dobre 10 sekund. Oczywiście nie znaczy to, że całe
    opóźnienie pochodzi od bufora w serwerze, bo jeszcze częściowo może być
    wprowadzane na różnych łączach pomiędzy studiem a serwerem. Pomiędzy
    Jedynką na FM i AM też jest widoczne opóźnienie, chociaż może nie tak
    znaczne.

    > Z drugiej strony - to i serwer powinien narzucac predkosc,
    > bo co ma przyslac, jesli za szybko potwierdzisz ?

    Ale to chyba właśnie tak działa w TCP. Po odebraniu pakietu klient
    informuje serwer, że teraz dysponuje większym oknem odbiorczym i może
    przyjmować dane. Serwer decyduje ile wyśle - równie dobrze może wysłać
    mniej niż jest miejsca w oknie.

    > No tak sobie ma to sens - bo skad ma wziac tresc do wyslania, jak sie
    > uzbiera tych nadmiarowych danych minuta czy kwadrans?

    Wiadomo, że serwer nie wyśle więcej, niż w danej chwili ma.

    > No ale to bardziej z ciekawosci, bo jak najbardziej trzeba potwierdac
    > w miare ubywania danych.

    Ok, trochę pozmieniałem w kodzie i mam kilka nowych obserwacji. Możliwe
    też, że niektóre z moich wcześniejszych wniosków mogły być błedne...
    Po pierwsze dodałem odpowiednie zabezpieczenia, chroniące przed
    nadpisywaniem bufora cyklicznego. Teraz przed każdym zapisem sprawdzana
    jest ilość wolnego miejsca. Jeśli miejsca jest na tyle, zapis do bufora
    odbywa się w callbacku odbiorczym. Jeśli miejsca jest za mało, to
    jedynie zapisywany jest wskaźnik do otrzymywanych danych i pętli program
    sprawdza czy dane się zwolniło - jeśli tak, dane trafiają do bufora i
    wywoływana jest funkcja tcp_recved(), zgłaszająca gotowość przyjęcia
    kolejnych danych.
    Dodałem także zabezpieczenie przed opóźnieniem bufora - jeśli danych
    zaczyna być za mało przestają one być pobierane do bufora audio (a więc
    przestaje on grać) i zamiast tego jedynie przyjmujemy dane z serwera.
    Odtwarzanie jest wznawiane dopiero po zapełnieniu bufora do pewnej wartości.

    Teraz jednak zauważyłem, że dane do bufora przychodzą bardzo wolno.
    Ilość danych odpowiadająca ułamkowi sekundy odtwarzania nieraz ładuje
    się przez ładnych kilka sekund, a więc odtwarzanie jest poszatkowane, z
    wyraźnymi przerwami. Jednak nie zawsze tak jest - parę razy udało mi się
    trafić na idealny moment, kiedy odtwarzanie było płynne, a ilość danych
    w buforze oscylowała wokół jednej wartości.

    > Karta SD mogla mies jakis szybszy tryb pracy niz SPI,

    Karta jest właśnie podłączona do standardowego SPI - STM32F107 nie ma
    nawet SDIO. ;) Początkowo myślałem, że może to być wina niekoniecznie
    optymalnych funkcji transmisyjnych z biblioteki HAL, ale potem
    przypomniałem sobie, że dokładnie tak samo była zrealizowana obsługa
    komunikacji z kartą SD. ;)

  • 19. Data: 2022-09-29 10:58:23
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 29/09/2022 00:26, Atlantis wrote:

> [...]
    > któregoś pakietu) więc czemu nie miałaby mieć miejsca odwrotna sytuacja
    > - kiedy klient prosi o udostępnienie danych z pewnym wyprzedzeniem?

    Takie coś nie występuje w przyrodzie bez jakiejs wymyślnej implementacji
    (a na pewno nie w HTTP)
    Klient może tylko spowolnić odbiór (w przypadku TCP)
    W UDP nawet tego nie może.

> [...]
    > wprowadzane na różnych łączach pomiędzy studiem a serwerem. Pomiędzy
    > Jedynką na FM i AM też jest widoczne opóźnienie, chociaż może nie tak

    Nie wiem jak dochodzi feed do nadajnika AM ale FM to są głównie satelity

    Kompresja w telewizji (czy też DAB) to inna bajka. Jest tam sporo danych
    nadmiarowych do FEC. Tam gdzie używa się UDP (RTP) do transmisji głosu i
    obrazu też jest używane FEC
    Przy obrazie to widać że w przypadku utraty pakietów, część obrazu staje
    się bardziej "zamazana" (H264, H265) a w przypadku głosu, dzwiek ma
    mniejsze pasmo (Opus)
    Samo uzycie FEC juz wprowadza dodatkowe (choc niewielkie) opóźnienie.

    Często słucham radia internetowego i w zasadzie zauważyłem że jeśli są
    problemy w transmisji i następują przerwy to po przerwie radio gra
    dokładnie od momentu kiedy przerwało co by znaczyło że bufor po stronie
    nadawcy zostaje zwiększony ale prędkość odgrywania radia się nie
    zwiększa. Ten bufor jest resetowany co jakiś czas, co skutkuje że
    transmisja nagle przeskakuje o kilka minut do przodu. Głównie zauważalne
    w samochodzie podczas jazdy. Moim zdaniem UDP np z Opusem o wiele lepiej
    by zdało egzamin...

    c.

  • 20. Data: 2022-09-29 16:48:44
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 29.09.2022 10:58, Cezar wrote:

    > Takie coś nie występuje w przyrodzie bez jakiejs wymyślnej implementacji
    > (a na pewno nie w HTTP)
    > Klient może tylko spowolnić odbiór (w przypadku TCP)
    > W UDP nawet tego nie może.

    A co powstrzymuje serwer przed podjęciem próby wypchnięcia klientowi
    swojego całego dostępnego bufora? ;)