  • 41. Data: 2022-10-09 10:19:19
    Temat: Re: lwIP - odbieranie danych przez TCP
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 9.10.2022 08:25, Marek wrote:

    > A czy problemy z odtwarzaniem przez sieć nie wynikają ze słabej
    > wydajności stosu tcpip iwip/mla przy "odległych" podłączeniach? Np. MLA
    > szybko działa w lokalnej sieci (kilkaset kB/s) ale przez internet jest
    > już znacznie wolniejszy (kilka kB/s) niż oczekiwany wpływ szybkości
    > łącza.

    Wszystkie wersje tego urządzenia na PIC32 i MLA zawsze wyciągały
    wystarczającą szybkość, żeby być w stanie płynnie odtwarzać streamy z
    odległych serwerów. Przez odległe mam na myśli nawet studenckie
    rozgłośnie zza oceanu. ;)

    Wczoraj udało mi się znaleźć źródło problemu. Okazało się ono być
    banalne, ale leżało w trochę nieoczekiwanym miejscu. Mianowicie prędkość
    SPI dedykowanego VS1003 była za mała. Nie wpadłem na to od razu, bo
    prędkość była w pełni wystarczająca aby odtwarzać nawet MP3 o większych
    bitrate'ach z lokalnych nośników.
    Problemem było to, w jaki sposób stos lwIP na RAW API dostarcza dane. W
    MLA można pobierać sobie dowolną ilość danych z bufora. W przypadku lwIP
    taka operacja jest możliwa jedynie przy użyciu socket API, które wymaga
    RTOS-a. Tutaj natomiast muszę albo:
    - Przyjąć całą paczkę danych w callbacku odbiorczym, zwolnić pamięć i
    zgłosić gotowość przyjęcia kolejnej porcji.
    - Opóźnić tę operację i wykonać ją trochę później w pętli głównej.

    Nie po prostu zapisać w buforze tyle danych, ile aktualnie mam wolnego
    miejsca.

    I tutaj problemem było tempo w jakim VS1003 by w stanie przyjmować dane.
    Zbyt często po prostu dochodziło do sytuacji, kiedy po przyjściu nowej
    paczki danych w buforze wciąż nie było dostatecznej ilości miejsca na
    jej przyjęcie i trzeba było czekać aż VS przeniesie je do swojego
    wewnętrznego bufora.

    Po przyspieszeniu SPI wszystko zaczęło się odbywać dużo sprawniej.
    Okazało się jednak, że przy buforze cyklicznym umieszczonym w pamięci
    RAM (a więc ograniczonym do kilku kB) co jakiś czas zdarza się minimalne
    przycięcie. Po przywróceniu 128kB bufora w pamięci SPI RAM wszystko
    zaczęło działać zupełnie płynnie, chociaż na dobrą sprawę pewnie mógłbym
    jeszcze dość znacznie zmniejszyć rozmiar tego bufora.

    Obecnie będę musiał jeszcze trochę zoptymalizować program, zwłaszcza pod
    kątem użycia pamięci. Może uda mi się jej trochę odzyskać po
    przywróceniu bardziej oszczędnych ustawień lwIP.
    Poza tym pingi nie wyglądają idealnie. Większość ma typową dla Ethernetu
    wartość 0.1-0.5 ms, jednak podczas odtwarzania streamu mniej więcej co
    piąty przychodzi z opóźnieniem od kilkudziesięciu do nawet ponad 100 ms.
    W przypadku wersji na PIC32 też były opóźnienia, ale nie aż tak duże.

  • 42. Data: 2022-10-09 14:45:18
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 9 Oct 2022 10:19:19 +0200, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
> [...]
    > wystarczającą szybkość, żeby być w stanie płynnie odtwarzać streamy
    > odległych serwerów. Przez odległe mam na myśli nawet studenckie

    Ale na moment zostawmy strumieniowanie. Czy robiłeś testy porównawcze
    transferu połączenia z internetu do "serwera" opartego na MLA w
    porównaniu do połączenia z tym samym (i do tej samej usługi) w
    lokalnym segmencie sieci? Interesuje mnie, czy to zjawisko jest tylko
    u mnie czy powszechne w takich małych stosach tcpip.

    --
    Marek

  • 43. Data: 2022-10-10 10:36:22
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 7 Oct 2022 20:40:36 +0200, Atlantis wrote:

> [...]
    > one w tle ładować dane do jakiegoś FIFO. Zresztą nigdzie w dokumentacji
    > nie znalazłem ani jednej wzmianki o przerwaniach.
    > O ile informacje na jakie udało mi się trafić w Internecie są poprawne,
    > to procedura odbioru jest następująca:
    > - Stos wywołuje zarejestrowana wcześniej funkcję obsługi callbacku
    > odbiorczego.
    > - Do tej funkcji przekazywany jest wskaźnik na struct pbuf. Struktura
    > zawiera dynamicznie alokowany bufor na payload. Może też zawierać
    > wskaźniki do kolejnych struktur tego samego typu.

    Zeby wywolac funkcje i przekazac bufor, to musi wiedziec, ze jakies
    dane przyszly. Czyli przerwanie.

    A jak funkcja dlugo obsluguje ... moze przerwania sa wyłączone, dopóki
    nie skonczy.

    > - Z jednej lub kilku struktur trzeba pobrać dane i gdzieś je zapisać.
    > - Jeśli już skończyliśmy tę operację, wywołujemy pbuf_free() aby zwolnić
    > pamięć oraz tcp_recved() aby zwiększyć rozmiar okna (poinformować
    > serwer, że może przesłać więcej).
    >
    > U mnie może się zdarzyć sytuacja, że otrzymanych danych będzie więcej
    > niż miejsca w buforze. Wtedy nie mogę ich odebrać od razu - muszę się z
    > tym wstrzymać do czasu, aż dekoder MP3 wyjmie z bufora odpowiednią ilość
    > danych. Wtedy odbiór tej konkretnej paczki jest opóźniony i odbywa się w
    > pętli głównej.

    I tu masz pare ryzyk:
    a) przy niewielkim buforze opoznienie w wyslaniu potwierdzenia moze
    skutkowac za duzym spowolnieniem transmisji,

    b) bufory ci sie przepelniają, bo parametr TCP_window jest za duzy,
    i serwer na poczatku przysyla ci za duzo danych,

    > W żadnym miejscu nie mam do czynienia z przerwaniami.

    Dekoder karmiony w petli glownej?
    A moze tam sie zdarzaja duze opoznienia na inne akcje ?

    > Kiedy transmisja zaczyna mulić to nie jest 5-11 kB/s, a 0-2kB/s.

    A to juz moze byc, szczegolnie jesli widzisz, ze dociera kilka
    pakietow, a potem dluga przerwa ..

    > Nie, bo wydawało mi się to nie mieć sensu. Udało mi się ustalić, że wina
    > nie leży po stronie pamięci SPI. Przemawiają za tym dwa argumenty:
    > - Pamięć SPI doskonale sprawdza się przy buforowaniu streama z karty SD.
    > - Ten sam problem występuje, jeśli dane przychodzące przez TCP próbuję
    > zapisywać do bufora cyklicznego ulokowanego w zwykłym RAM-ie.

    To drugie w zasadzie wyjasnia, ale oscyloskop i tak moze pomoc.
    Tu nawet nie oscyloskop, ale analizator logiczny za kilkadziesiąt zl.

    > Wydaje mi się, że przecież chyba TCP ogarnia kwestię pakietów
    > przychodzących w złej kolejności i użytkownik nie musi się przejmować tą
    > kwestią podczas pisania aplikacji.

    TCP tak, pytanie, czy masz pelne TCP ..

    > Ten problem pojawia się dopiero w
    > przypadku zastosowania UDP.
    > Tak czy inaczej lwIP ma opcję związana właśnie z tą kwestią. Jeśli
    > dobrze rozumiem to można wybrać jak ma się zachować stos. W przypadku
    > zgubienia któregoś z pakietów w sekwencji można albo trzymać nadmiarowe
    > do momentu otrzymania brakującego, albo poprosić jeszcze raz o wysłanie
    > całej sekwencji licząc, że tym razem przyjdą wszystkie i po kolei.
    > Próbowałem obydwu ustawień.

    Tak ogolnie TCP dziala tak, ze jak znikl jeden pakiet, to trzeba go
    retransmitowac. A po nim wysylane sa ponownie wszystkie nastepne.

    Po otrzymaniu pakietu "niekolejnego", stos odbiorczy byc moze moze
    chwile poczekac - moze akurat "kolejny" przyjdzie, a nastepny juz
    czeka w buforze.
    Przy czym raczej nie podejrzewam, zeby niekolejne byly twoim
    problemem.

    b/main/code/LWIP/Target/lwipopts.h

    Nie znam, nie poradze.

    J.