  • 1. Data: 2009-05-21 12:59:18
    Temat: moc emitowana przez tel. komorkowy
    Od: BearBag <c...@g...com>

    Witam
    Z tego co znajduje mi google moc nadajnika BTS tel komorkowej to cos
    kolo 10W, czasem 20W.
    A jaka moc emituje sama komorka? ta przy uchu? wiem ze to zalezy od
    zasiegu sieci itd ale jaka jest maksymalna moc? Z tego co wyczytuje
    nawet do 2W czyli tylko piec razy mniejsza od wielkiego nadajnika. czy
    to prawda ?

  • 2. Data: 2009-05-21 13:11:53
    Temat: Re: moc emitowana przez tel. komorkowy
    Od: GregZorbaEmmanuelYork <f...@a...cy_ROT13>

    > Z tego co znajduje mi google moc nadajnika BTS tel komorkowej to cos
    > kolo 10W, czasem 20W.

    czasem nawet więcej, ale moc emitowana do styku anteny to nie to samo co
    natężenie pola

> [...]
    > zasiegu sieci itd ale jaka jest maksymalna moc? Z tego co wyczytuje
    > nawet do 2W czyli tylko piec razy mniejsza od wielkiego nadajnika. czy

    zależne od daty produkcji komórki, stara cegłówka motorolli pompowała
    7W, teraz 2W, a spotykałem i mniej w modułach, tak z 0,5W, ale antena
    była dość ciekawa i odbierała sygnał nawet w betonowej piwnicy, gdzie
    nic nie łapie

    Andrzej

  • 3. Data: 2009-05-21 14:36:16
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    BearBag pisze:

    > Z tego co znajduje mi google moc nadajnika BTS tel komorkowej to cos
    > kolo 10W, czasem 20W.

    Wikipedia mówi, że może to być nawet 100W. Wszystko zależy od wielkości
    komórki - w miastach masz BTSy rozstawione nawet co kilka ulic. Na
    terenach wiejskich poszczególne "wieże" może dzielić dystans nawet
    kilkudziesięciu kilometrów...
    Niemniej należy pamiętać, że 100W to jednak moc relatywnie mała.

> [...]
    > zasiegu sieci itd ale jaka jest maksymalna moc? Z tego co wyczytuje
    > nawet do 2W czyli tylko piec razy mniejsza od wielkiego nadajnika. czy

    Znów Wikipedia mówi o maksymalnie dwóch Watach dla GSM. Wydaje mi się,
    że kiedyś czytałem, iż podczas normalnej pracy mamy < 1W.
    Swoją drogą dlaczego pytasz? Obawy o zdrowie? IMO zupełnie niepotrzebne
    - nie ma dowodów na faktyczną szkodliwość (czy tym bardziej
    rakotwórczość) GSM. Najbardziej śmieszą mnie forumowi (i Onetowi)
    krzykacze przepowiadający epidemię zachorowań na raka z powodu telefonii
    komórkowej. Jak gdyby fale elektromagnetyczne zaczęto stosować do
    telekomunikacji właśnie wraz z wprowadzeniem komórek. ;)
    Najciekawsze jest to, że panikę zaczęto siać wraz z obniżaniem mocy
    nadajników radiowych. Przez całe dekady radio było stosowane do
    łączności na długie dystanse. Budowano ogromne maszty będące w całości
    antenami nadawczymi (jak ten w Konstantynowie) zasilane z mocą rzędu
    dziesiątek lub setek kilowatów. Dzisiaj do łączności na długie dystanse
    stosujemy oszczędniejsze pod względem energetycznym metody - kable,
    światłowody czy specyficzne formy radia: radiolinie i łączność
    satelitarną. Radio w bardziej klasycznej formie dzisiaj jest
    zarezerwowane głównie do łączności lokalnych (GSM, WiFi, BT) - mała moc
    i niewielki zasięg. I właśnie teraz upatruje się w nim zagrożenie dla
    zdrowia. Fascynujące... :)

    Wydaje mi się, że zwyczajnie ludzie potrzebują jakichś "niewidzialnych
    promieni śmierci", których mogliby się bać. Kiedyś rozdmuchano sprawę
    Czarnobyla, potem była dziura ozonowa (pamiętam, że był taki czas gdy
    byłem dzieckiem, kiedy w telewizji cały czas o tym trąbili, a matki nie
    chciały wypuszczać dzieci z domów aby te nie zostały
    "napromieniowane"!), teraz mamy "rakotwórcze komórki". ;)

  • 4. Data: 2009-05-21 14:37:20
    Od: wchpikus <w...@w...pl>

    Witam

    >, teraz mamy "rakotwórcze komórki". ;)

    I oczywiscie efekt cieplarniany:)

  • 5. Data: 2009-05-21 14:58:30
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Uzytkownik "BearBag" <c...@g...com> napisal w wiadomosci
    h.googlegroups.com...
> [...]
    > wyczytuje
    > nawet do 2W czyli tylko piec razy mniejsza od wielkiego

    2W, a bodajze w pasmie 1800 tylko 1W. Ale .. komorka GSM nadaje
    tylko przez 1/8 czasu, przez 7/8 nadaje pozostalych 7 komorek - BTS
    obsluguje do 8 sztuk w jednym kanale. wiec srednia moc spada.

    W UMTS jest chyba jeszcze .

    J.

  • 6. Data: 2009-05-21 15:07:13
    Od: Marcin Łukasik <.marcin.@.milea.pl.>

    BearBag pisze:
> [...]
    > zasiegu sieci itd ale jaka jest maksymalna moc? Z tego co wyczytuje
    > nawet do 2W czyli tylko piec razy mniejsza od wielkiego nadajnika. czy

    To zależy. Zależy czy 900MHz, 1800/1900, czy 3G.
    Te na wyższe częstotliwości to z reguły ok. 10-20W. Im wyższa
    częstotliwość tym niższa moc. Dodatkowo w terenach zabudowanych stosuje
    się nadajniki o mniejszej mocy niż na otwartych przestrzeniach.
    Wg złożeń klasa 1 ma max. 20W dla GSM1800, ale już max. 320W dla GSM900.
    Ale do tego dochodzi antena, i EIRP wynosi dużo więcej niż powyższe liczby.
    W komórce masz 2W i antenkę 2-3dBi, więc EIRP jest znacznie niższy niż
    ten w BTSach.
    Dodatkowo komóry mają AGC, więc jeśli będziesz tuż pod masztem komórka
    nie będzie nadawać z mocą 2W, tylko kilku-kilkunastu mW.

    m.

    --
    Milea Wireless Communications, http://milea.pl
    Anteny WiFi, UMTS, kable, zlacza, akcesoria.

    ``Be who you are and say what you feel, because those who mind don't
    matter and those who matter don't mind.''

  • 7. Data: 2009-05-21 15:48:42
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.p0czta.on3t.pll>

> [...]
    > byłem dzieckiem, kiedy w telewizji cały czas o tym trąbili, a matki nie
    > chciały wypuszczać dzieci z domów aby te nie zostały

    Znaczy, Czarnobyl "niepotrzebnie rozdmuchano" a dziury ozonowej nie ma i
    słoneczko operuje tak samo jak 20 lat temu, tak ?
    Po namyśle zrezygnuję chyba z drugiego pytania, bo jeśli byłeś dzieckiem,
    kiedy trąbiono o dziurze ozonowej, to czasów 20 lat temu nie będziesz
    pamiętał...

    e.

  • 8. Data: 2009-05-21 16:04:31
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    entroper pisze:

    > Znaczy, Czarnobyl "niepotrzebnie rozdmuchano" a dziury ozonowej nie ma i
    > słoneczko operuje tak samo jak 20 lat temu, tak ?

    Z Czarnobyla zrobiono wielką aferę, tak jakby oznaczał realną groźbę
    zapadnięcia na raka dla każdego w promieniu tysięcy kilometrów od
    reaktora. Po ponad dwudziestu latach tej masowej epidemii jakoś nie
    widać. Trudno też powiedzieć jaki procent z chorujących obecnie choruje
    faktycznie z powodu owej awarii. Skażenie faktycznie było i jest, ale na
    skalę lokalną.
    Pomimo tego media mają niezłą radochę z corocznego rozgrzebywania
    tematu. Efekt? Ogólnonarodowa fobia przed energetyką jądrową nie
    pomagająca wcale naszej energetyce w doganianiu reszty świata. Oliwy do
    ognia dolewają oszołomy z takich organizacji jak Greenpeace, na przykład
    takimi filmikami:
    http://www.youtube.com/watch?v=xwIE3PpmSII
    Nie wspomnę już o fakcie, że wielu ludziom z którymi miałem okazję
    rozmawiać na ten temat "wybuch" w Czarnobylu kojarzy się atomowym
    grzybkiem a'la Hiroszima.

    BTW jestem ciekaw, dlaczego z taką fetą nie obchodzi się każdej kolejnej
    rocznicy detonacji Car Bomby? Fala uderzeniowa trzykrotnie okrążająca
    Ziemię - Czarnobyl przy tym to petarda... ;)

    Z dziurą ozonową jest podobnie. Przecież ja nie neguję istnienia
    problemu - krytykuję jedynie robienie z niego sensacji w mediach i
    spowodowane tym nonsensy (jak chociażby wspomniane niewypuszczanie dzieci).

    Z telefonami jest podobnie. Wpływ może i jakiś mają na zdrowie, ale jest
    on znikomy. A już na pewno w porównaniu z regularnym paleniem papierosów
    (których rakotwórczość UDOWODNIONO dawno temu), wypiciem raz na jakiś
    czas "paru głębszych" czy nawet grą w piłkę (takie przyjęcie rozpędzonej
    piłki na główkę jednak jest odczuwalne przez delikatną tkankę w jakimś
    stopniu :P).

    Mnie jedynie osobiście drażni szukanie problemów w nauce i technologii:
    a to samochody trują, a to kominy dymią, a to efekt cieplarniany, a to
    dziura ozonowa, a to niezdrowe jedzenie z konserwantami i tak dalej.
    Zupełnie jakby przed rewolucją przemysłową ludzkość mieszkała w jakiejś
    szczęśliwej hipisowskiej komunie na słonecznej, kwiecistej łączce. :)
    O tym, że jeszcze nie tak dawno temu (patrząc globalnie) zdecydowana
    część społeczeństwa ciężko harowała w polu za pomocą radła i motyki,
    porządnie myła się raz na pół roku lub rzadziej, z reguły niedojadała, a
    z powodu braku higieny i medycyny masowo zapadała na takie choroby jak
    cholera czy dur brzuszny to już nikt nie pamięta. ;) Do tego zero
    oświaty, szerzący się analfabetyzm i wiedza o świecie ograniczona do
    obszaru o promieniu mniej-więcej 30 km od chałupy.
    Z dwojga złego ja już wolę dziurę ozonową, efekt cieplarniany, dymiące
    kominy, monitory psujące wzrok i promieniujące komórki. ;)

  • 9. Data: 2009-05-21 18:28:53
    Od: ToMasz <twitek4@no_spam.gazeta.pl>

    BearBag pisze:
> [...]
    > zasiegu sieci itd ale jaka jest maksymalna moc? Z tego co wyczytuje
    > nawet do 2W czyli tylko piec razy mniejsza od wielkiego nadajnika. czy

    miałem siemensa s55 z amperomierzem. w stanie spoczynku, z załączonym
    wyświetlaczem brał ok 50mA. podczas rozmowy, 280 do 370mA. Ale w 90%
    przypadków wskazywał (około) 320mA. Tak wiec górną granice mocy mozesz
    łatwo wyliczyć. Napewono wiecej nie wypromieniował.

    ToMasz

  • 10. Data: 2009-05-21 18:39:27
    Od: Tomasz Wójtowicz <TOO_MUCH_SPAM@TO_MUCH.com>

    Atlantis pisze:

> [...]
    > Zupełnie jakby przed rewolucją przemysłową ludzkość mieszkała w jakiejś
    > szczęśliwej hipisowskiej komunie na słonecznej, kwiecistej łączce. :)

    Ja jeszcze dodam, że do XIX popularne było szprycowanie wędlin
    arszenikiem i nie wiadomo jeszcze jakimi innymi świństwami (dla
    zachowania świeżości). Ale konserwanty nagle zaczęły ludziom szkodzić
    dopiero dzisiaj, kiedy wprowadzono kategoryzację Exxx i konserwanty są
    pod kontrolą.