  • 21. Data: 2021-09-22 15:08:59
    Temat: Re: nowe drogi
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan WM napisał:

    > Warto sobie przypomnieć do czego służą zbrojenia i co to jest beton sprężony.
    > Beton jest wytrzymały na ściskanie, ale słaby na rozciąganie.
    > Dlatego dodaje się zbrojenia, by dawały efekt wstępnego ściskania.
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Konstrukcja_spr%C4%99%
    C5%BCona

    Przypomnieć oczywiście warto, zawsze jednak trzeba pamiętać, że
    nie każde połączeni betonu i stali jest "konstrukcją sprężoną".

    --
    Jarek

  • 22. Data: 2021-09-22 15:17:17
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...
    Pan J.F. napisał:

    >Podejrzewam, że w przypadku fundamentu mostu właśnie o to chodzi --
    >żeby
    >ciśnienie hydrostryczne spowodowało mocne połączenie z gruntem, a
    >potem

    Przy fundamencie to IMHO przede wszystkim otaczajaca ziemia utrzyma.
    Choc jak piszesz - słup robiony w kesonie ... to moze dookola
    powietrze.

    Czy tak sie mocno polaczy ... jesli na dnie glina i piasek, to IMO
    trzyma podobnie.

    No ale mowiles, ze trzon budynku tak zalewali na okraglo ...

    >Ze stropami też im szybko idzie.

    No ale chyba nie az tak.
    Ale po co bylo ten trzon robic tak szybko ?

    >W Krakowie mieli "Szkieletora" niedaleko ronda Mogilskiego. Stał tam
    >niewykończony od środkowego Gierka do zeszłego roku. Teraz nazywa się
    >Unity Toewr, ale wcześniej cały czas był oficjalnie biurowcem NOT.
    >Chyba trudno o bardziej trafne alegoryczne przedstawienie tej
    >organizacji.

    No coz - panstwowe dotacje spadly.

    We Wroclawiu taz pare takich niedokonczonych budynkow bylo, jak
    pieniedzy zabraklo
    https://gazetawroclawska.pl/w-miejscu-szkieletora-ko
    lo-dworca-glownego-stanie-nowoczesny-biurowiec/ar/c1
    -15102498

    I takie jeszcze dwa ciekawe przypadki - mielismy dwa biurowce Cuprum.
    Ukonczone, dzialajace ... i komu to przeszkadzało?
    Zburzyli, postawili nowe.

    J.

  • 23. Data: 2021-09-22 15:22:11
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...
    Pan WM napisał:
    C5%BCona

    >Przypomnieć oczywiście warto, zawsze jednak trzeba pamiętać, że
    >nie każde połączeni betonu i stali jest "konstrukcją sprężoną".

    A w szczegolnosci te nowe drogi ... jakby to mieli budowac?

    J.

  • 24. Data: 2021-09-22 15:35:05
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

> [...]
    > powietrze.
    >
    > Czy tak sie mocno polaczy ... jesli na dnie glina i piasek, to IMO

    Dno ważne, ale ściany też. Żeby takiemu pylonowi nie przyszło do głowy
    gibnąć się na bok.

    > No ale mowiles, ze trzon budynku tak zalewali na okraglo ...

    A w Korei raz na tydzień. Podejrzewam, że tu o logistykę chodzi -- żeby
    jak najkrócej trwały uciążliwości w ruchu. W Warszawie budują w ścisłym
    centrum, gdzie wszystko już wokół zabudowane, trzeba stworzyć specjalne
    warunki dla dojazdu betoniarek.

    > No ale chyba nie az tak. Ale po co bylo ten trzon robic tak szybko ?

    Żeby szybko skończyć. Kilka tygodni temu zaczęli budowę między Pałacem
    Kultury a Marszałkowską. Pierwszego dnia, jak organizowali trasy dojazdu
    dla ciężkiego sprzętu, odstałem tam trochę w korku. Teraz unikam, jeżdzę
    inną drogą.

    --
    Jarek

  • 25. Data: 2021-09-22 15:43:49
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > A w szczegolnosci te nowe drogi ... jakby to mieli budowac?

    Jak -- to bym sobie jeszcze wyobraził. Tylko nie wiem po co tam sprężać.

    --
    Jarek

  • 26. Data: 2021-09-22 16:43:35
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...
    Pan J.F. napisał:

    >Dno ważne, ale ściany też.

    Na scianach tez glina i piasek ... taki mamy grunt :-)
    Oczywiscie bywa i lepszy, ale rzadko.

    >Żeby takiemu pylonowi nie przyszło do głowy gibnąć się na bok.

    Podejrzewam, ze sa na to sposoby.
    Tzn nie tyle sposoby, co wiedza - tyle głebokosci, tyle szerokosci i
    sie nie gibnie.

> [...]
    >ścisłym
    >centrum, gdzie wszystko już wokół zabudowane, trzeba stworzyć

    Nie bardzo widze roznice - czy np przez 14 dni zalewac, czy 14 tygodni
    ale tylko 1 dzien w tygodniu.

    W Japonii to by gruszke z betonem zdjeli, jak ciezarowka na swiatlach
    czeka :-)

    Natomiast ten tygodniowy, czy kilku dniowy cykl pracy jest w miare
    naturalny przy takich budynkach.
    Jak to Konrad ladnie opisal. Beton na stropach musi troche zwiazac.

> [...]
    >dojazdu
    >dla ciężkiego sprzętu, odstałem tam trochę w korku. Teraz unikam,

    No ale sprzet gdzie teraz jest? Jak "gdzies na budowie", to drogi nie
    zajmuje,
    a z kolei dostawy betonu beda zajmowac niezaleznie od rozlozenia w
    czasie.

    J.

  • 27. Data: 2021-09-22 19:25:51
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Na scianach tez glina i piasek ... taki mamy grunt :-)
    > Oczywiscie bywa i lepszy, ale rzadko.

    Taki też dobry. On trzyma na zasadzie ciśnienia hydrostatycznego.
    Ważne, by na dzieńdobry nie zostawić po bokach jakichś szpar.

    > Podejrzewam, ze sa na to sposoby.
    > Tzn nie tyle sposoby, co wiedza - tyle głebokosci, tyle szerokosci
    > i sie nie gibnie.

    Podejrzewam, że tych sposobów użyli, bo most stoi już dwadziścia lat.

    --
    Jarek