  • 1. Data: 2009-09-07 20:40:05
    Temat: [ot] Co to za roszada na linii b. wysokiego napięcia?
    Od: "Koteczek" <n...@s...org>

    http://img137.imageshack.us/img137/7510/linia.jpg

    Witam grupowiczów!

    Ta linia i to miejsce jest koło wioski Bystre pod Oleśnicą w woj. Dolnośląskim.
    Zdjęcie z komórki także przepraszam za jakość ale chyba widać dostatecznie.

    Musi to być linia bardzo (jakiego????) wysokiego napięcia bo takich słupów nie
    widze często nad drogami. 3 przewody a tu na jednym taka "roszada", po co to?
    Dlaczego? O co chodzi? Nie mogłem podejść pod słup (jaka wysokość? Jaki zwis
    minimalny przewodów nad ziemią?) by zrobic rekonesans :-( . Na tych
    przełączeniach widać też jakieś elementy itp. To nie wiem, zmiana ruchu
    prawostronnego elektronów na lewostronny? :-)

    W takich konstrukcjach są trzy przewody, jakaś faza, zero, co tam jest? Trój
    fazowe napięcie?

    Po trzy izolatory łączone w szeregu są miedzy słupem a przewodem.

    Temat lekko nie związany z elektroniką ale czasami jak czytam wypowiedzi
    grupowiczów to jestem zaszokowany ich wiedzą. Pomożecie? :)))

  • 2. Data: 2009-09-07 20:57:11
    Od: BartekK <s...@N...org>

    Koteczek pisze:
    > http://img137.imageshack.us/img137/7510/linia.jpg
    > W takich konstrukcjach są trzy przewody, jakaś faza, zero, co tam jest?
    > Trój fazowe napięcie?
    Trzy fazy (3 linie, podwójne grube druty), zera brak. To co leci nad
    (cieńsze) - to tylko zabezpieczenie przeciwprzepięciowe, byćmoże
    wewnątrz liny stalowej zawiera również światłowód.

    To co widac na słupie, to zmiana kolejności faz, było np L1 L2 L3 , a
    potrzebne było np L2 L3 L1. O powód takiego podpięcia - nie pytaj. Gdyby
    zmiana była L1 L2 L3 > L3 L2 L1 to jeszcze bym rozumiał (zmieniany
    kierunek wirowania).

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 3. Data: 2009-09-07 21:07:10
    Od: "ZeN" <z...@n...pl>

    Użytkownik "BartekK" napisał w wiadomości
> [...]
    > potrzebne było np L2 L3 L1. O powód takiego podpięcia - nie pytaj. Gdyby
    > zmiana była L1 L2 L3 > L3 L2 L1 to jeszcze bym rozumiał (zmieniany

    Może ktoś poprawia cosinus fi... :)

  • 4. Data: 2009-09-07 21:17:05
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    BartekK wrote:

    > To co widac na słupie, to zmiana kolejności faz, było np L1 L2 L3 , a
    > potrzebne było np L2 L3 L1. O powód takiego podpięcia - nie pytaj.

    Robi się tak dla wyrównania reaktancji, zauważ że faza, która szła do
    tej pory w środku po zamianie jest na zewnątrz.

    Mirek.

  • 5. Data: 2009-09-07 21:34:20
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    BartekK pisze:
    > Trzy fazy (3 linie, podwójne grube druty), zera brak. To co leci nad
    > (cieńsze) - to tylko zabezpieczenie przeciwprzepięciowe,

    Może odgromowe.

    MD

  • 6. Data: 2009-09-07 21:34:42
    Od: PH <s...@w...pl>

    Koteczek pisze:
> [...]
    >
    > Temat lekko nie związany z elektroniką ale czasami jak czytam wypowiedzi
    > grupowiczów to jestem zaszokowany ich wiedzą. Pomożecie? :)))

    Wyrównanie pojemności i indukcyjności. Chodzi o to by z punktu widzenia
    sieci ta linia miała jednakowe pojemności między liniami i indukcyjności
    wzajemne. Czyli była symetryczna.
    Idealnym rozwiązaniem byłyby słupy w których przewody rozłożone były by
    na wierzchołkach trójkąta równobocznego, wtedy pojemność między każdym z
    przewodów byłaby identyczna, indukcyjności również. Niestety
    konstrukcyjnie takie rozwiązanie odpada, więc raz na jakiś czas stosuje
    się przeplotkę, tak by z punktu widzenia sieci linia miała "symetryczne"
    parametry.

    --
    PH

  • 7. Data: 2009-09-07 21:40:06
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    PH wrote:
    .
    > Idealnym rozwiązaniem byłyby słupy w których przewody rozłożone były by
    > na wierzchołkach trójkąta równobocznego, wtedy pojemność między każdym z
    > przewodów byłaby identyczna, indukcyjności również.

    Ale pojemność do Ziemi różna.

    Mirek.

  • 8. Data: 2009-09-07 21:47:28
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mirek napisał:

    > Ale pojemność do Ziemi różna.

    No to jeszcze poprzekręcone na każdym słupie o 60 stopni.

    --
    Jarek

  • 9. Data: 2009-09-07 22:11:30
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    Jarosław Sokołowski wrote:

    > No to jeszcze poprzekręcone na każdym słupie o 60 stopni.

    Ale wtedy i tak na każdym słupie masz zamianę faz i dzięki temu
    pojemności się wyrównają - a na odcinku między słupami nie.
    Oczywiście czysto teoretyczne rozważanie, bo konstrukcyjnie taki układ
    nie ma sensu.

    Mirek.

  • 10. Data: 2009-09-07 22:11:57
    Od: PH <s...@w...pl>

    Jarosław Sokołowski pisze:

    > No to jeszcze poprzekręcone na każdym słupie o 60 stopni.

    Słuszna uwaga... ale chyba o 120'? Choć nie upieram się bo to zbyt późna
    pora na trygonometrię jak dla mnie.

    --
    PH