  • 101. Data: 2023-04-23 14:25:56
    Temat: Re: [ot] jaki serwer usenet
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    > I to jest dobre podejście a nie armata w postaci interpelacji
    > poselskiej. Mój komentarz dotyczył niszowości Usenetu, która to
    > niszowość aż bije po oczach gdy patrzy się na tabelkę znajdującą się pod
    > adresem http://news.chmurka.net/#Statystyki Dobro społeczne oczywiście
    > popieram, ale nazywajmy rzeczy po imieniu: to jest dobro mniej więcej
    > setki osób. Jest jeszcze pytanie czy ta setka musi sięgać po pieniądze
    > publiczne i nie może ogarnąć tematu w swoim zakresie. Szczególnie, że
    > koszt jest groszowy. Koszty utrzymania chmurki zostały już tutaj
    > szczegółowo opisane.

    No dokładnie. Natomiast ... ta usługa jest przestarzała. Tworzenie kopii
    wszystkich artykułów na wszystkich serwerach? Po co i .. no właśnie, dla
    kogo?! Już dawno powinna być zastąpiona czymś działającym optymalniej i
    kontrolowalnym bardziej indywidualnie i bez tych zaszłości innych
    kodowań i innych standardów. Pisałem o tym w okolicach roku 2000 i nic
    się od tego czasu nie zmieniło.

  • 102. Data: 2023-04-23 14:32:40
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 20.04.2023 o 16:39, Adam Górski pisze:

    > To jest nasze typowe polskie podejście. "Sami sobie poradzimy, po co od
    > razu armata".
    >
    > Armata powinna być wielka i tak pierdolnąć żeby miłościwie nam panujący
    > zapewnili to co jest nam płacącym podatki potrzebne. Nie ławeczka zadumy
    > patriotycznej tylko serwer nntp.

    Ale jeden? Idea polegała na tym, by każdy dostawca oferował możliwość
    pobrania artykułów lokalnie bez konieczności łączenia się do zdalnych.
    Ale internet się zmienił. Tego nie ma sensu już kontynuować. Nie było
    wiele, wiele lat temu. Co konkretnie ma tu być dofinansowane.

    > To jest ich zasrany obowiązek. Tym bardziej ,że koszt jest prawie zerowy.
    >
    > I prawdą jest też, że sami możemy to sobie ogarnąć. Tylko po co nam taka
    > władza ?

    Jak widzisz, nie jest prawdą lub jest to jakaś inna prawda.

    > Wybacz , ale statystyki z http://news.chmurka.net/#Statystyki nie są za
    > bardzo miarodajne.

    To sobie swoje zrób i Ci wyjdzie to samo.

  • 103. Data: 2023-04-23 14:34:32
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    > Przypomnę, że polski usenet ma właściciela... Właścicielem hierarchii
    > pl.* jest Tomasz R. Surmacz.
    >
    > [...]

    Moim skromnym zdaniem to zarządca.

  • 104. Data: 2023-04-23 14:36:19
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    > No się wywłaszczy specustawą.
    > I co, wyjdziemy w 59 na ulice?
    >
    > PS.: Można gdzieś poczytać o nabyciu tej własności? Bo tylko strzępy mi się na
    monitor
    > nasunęły podczas czytania p.r.h.n. (w śpiączce od 2016) we wczesnych latach
    2000-nych.

    On to utworzył gdzieś w początkach internetu w Polsce. Ale moim zdaniem,
    nie jest to kwestia własnościowa tylko organizacyjna.

  • 105. Data: 2023-04-23 14:40:16
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 21.04.2023 o 11:29, Paweł Pawłowicz pisze:

    > Większość pracowników naukowych to normalni ludzie z którymi można
    > rozmawiać na wiele tematów. I się nie obrażą, są otwarci.

    Otwarcia to tutaj raczej nigdy nie było. Snobowanie na inne kodowania,
    inne standardy.

  • 106. Data: 2023-04-23 14:54:44
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 23.04.2023 o 11:04, Trybun pisze:

    > Możesz myśl rozszerzyć? W czym tkwi błąd dla potencjalnego użytkownika w
    > możliwość założenia konta bez tak właściwie w tym wypadku nikomu do
    > niczego niepotrzebnej rejestracji?

    Tyle samo co w SMTP brak autoryzacji wysyłania i innych mechanizmów
    ochrony przed spamem. Było o błędzie administratora a nie użytkownika.

  • 107. Data: 2023-04-23 14:58:41
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Jest jakaś korelacja z kupowaniem usługi Neostrada (dostawa internetu), a serwerem
    njus.
    Płaciłem kiedyś 230 zł mies. (około, brutto) za Neo na parze miedzi bodajże wówczas 6
    Mbps, i do dzisiaj ta usługa istnieje tam,
    gdzie nie ma lepszego sygnału (np. jakieś osiedla domków jednorodzinnych).

    -----
    > Czy użytkownicy news.neostrada.pl mieli podpisaną jakąś umowę z Orange na
    korzystanie z tego serwera?

  • 108. Data: 2023-04-23 15:16:53
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 23.04.2023 o 13:39, io pisze:

    > A co za różnica czy podpisaną? Póki użytkownicy korzystali to właściciel
    > miał interes a jak przestali to dopiero stracił powód by to utrzymywać.
    > Bo jakby nie mieli serwera w ogóle to łączyli by się z innymi serwerami
    > generując ruch do innych dostawców. Albo w ogóle zmienili dostawcę.
    > Oczywiście wydaje się, że ten zysk już dawno przeminął i bardziej
    > wizerunkowo to dostawca utrzymywał.

    Gimby nie znajo :/

    Usenet w momencie większego dostępu do Internetu, na tamte czasy, był w
    zasadzie jedyną alternatywą budowania społeczności. Nie istniały FB,
    NaszaKasa, Elektroda, fora tematyczne, praktycznie niczego nie było, GG
    kiełkowało. Był skrypt konfiguracyjny do OE, który odpalał newsy,
    dodawany do usługi Neostrada (dzieci neostrady). OK, przed Neo powstawał
    już usenet ale w Polsce nastał najbardziej, kiedy zwiększył się dostęp
    do Internetu. Teraz nawet fora tematyczne padają na rzecz innych i
    rozwijają się grupy na...komunikatorach (Telegram czy Łatsap/inne).

    Smartfony gurom :] Usenet przegrywa z konkurencją, zwyczajnie.
    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 109. Data: 2023-04-23 15:26:13
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    io <i...@o...pl.invalid> napisał(a):
> [...]
    > generując ruch do innych dostawców. Albo w ogóle zmienili dostawcę.
    > Oczywiście wydaje się, że ten zysk już dawno przeminął i bardziej

    O jakim zysku piszesz? Nigdy czegoś takiego nie było.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 110. Data: 2023-04-23 15:27:44
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    io <i...@o...pl.invalid> napisał(a):
    > Utrzymujesz? W swoim czytniku? :-)

    Czytaj ze zrozumieniem. Mowa była o serwerze news.chmurka.net utrzymywanym
    przez prywatną osobę. Która zresztą w tym wątku szczegółowo opisała to
    utrzymywanie.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/