  • 51. Data: 2009-08-18 19:17:24
    Temat: Re: palnik/kuchenka na wieczkę
    Od: "WM " <c...@W...gazeta.pl>

    Konrad Anikiel <a...@g...com> napisał(a):

    > Musia=B3oby mie=E6 mechanizm czyszcz=B1cy. Np kapilary z ruchomym zestawem
    > drut=F3w do przeci=B6ni=EAcia syfu.

    Jak już ma nie być tanio, to może dałoby się wymyślić bimetaliczny
    (albo termoelektryczny) układ automatycznie czyszczący kolejno kanaliki.
    Wahadłowy ruch zbliżający i oddalający raz jeden
    a raz drugi bimetal do płomienia łatwo zrealizować.
    Coś na podobieństwo zraszacza ogrodowego.

    Nitinol (stop z pamięcią kształtu) też może znaleźć tu zastosowanie:
    http://www.imagesco.com/nitinol/index.html

    WM

  • 52. Data: 2009-08-18 19:32:42
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On 18 Sie, 20:17, "WM " <c...@W...gazeta.pl> wrote:

> [...]
    > Coś na podobieństwo zraszacza ogrodowego.
    >
    > Nitinol (stop z pamięcią kształtu) też może znaleźć tu

    Ale jaki jest cykl pracy? 30 minut dziennie przez 10 kolejnych dni w
    roku? To nie musi być automatyczne. Chociaż może :-)
    Konrad

  • 53. Data: 2009-08-18 21:01:09
    Od: "WM " <c...@W...gazeta.pl>

    > osowanie:http://www.imagesco.com/nitinol/index.html
    >
    > Ale jaki jest cykl pracy? 30 minut dziennie przez 10 kolejnych dni w
    > roku? To nie musi by=E6 automatyczne. Chocia=BF mo=BFe :-)

    Myślałem o wiecznym zniczu z ukrytym za pomnikiem zbiornikiem oleju.
    Wlewamy np. 5 litrów i płomień pali się bez obsługi spory okres czasu.

    WM

  • 54. Data: 2009-08-19 13:12:15
    Od: myszek <k...@l...tpsa.pl>

    Adam Moczulski wrote:

    > Albo uda się
    > wymyślić ten niepalny knot o dużej powierzchni.
    [...]
    > Taki knot musiałby dobrze przewodzić ciepło, by stearyna pod nim się
    > topiła, musi być na tyle gruby i wytrzymały by sprężyna go nie

    A probowales ukrecic taki knot np. z welny mineralnej?
    Przewodzenie ciepla mozna by zalatwic osobno, jakas metalowa rurka
    albo co...

    Nie wiem, czy najwazniejsze w tym wynalazku nie bedzie doprowadzenie
    odpowiedniej ilosci powietrza, tak zeby nie kopcilo i palilo sie
    wydajnie. Knot o przekroju gwiazdzistym? Pierscien malych knotkow?

    Bardzo wdzieczne pole do eksperymentow :-)

    pozdrowienia

    krzys

    --
    _^..^_)_
    \ /

  • 55. Data: 2009-08-19 18:52:13
    Od: "WM " <c...@W...gazeta.pl>

    myszek <k...@l...tpsa.pl> napisał(a):
> [...]
    > wydajnie. Knot o przekroju gwiazdzistym? Pierscien malych knotkow?
    >
    > Bardzo wdzieczne pole do eksperymentow :-)

    Warto zobaczyć co wymyślili dawni producenci lamp olejowych.
    Polecam w tym celu starą encyklopedię z wieloma pomysłami usprawnień lamp:
    S. Orgelbranda Encyklopedja powszechna z ilustracjami i mapami. T.9 str140.
    http://ebipol.p.lodz.pl/dlibra/doccontent?id=1189

    Rewelacją do skopiowania był palnik lampy Arganda, który miał doprowadzone
    powietrze do wnętrza knota, co radykalnie zwiększyło jasność.

    Trudno jednak do końca zrozumieć np. taki tekst:
    ''W takiej lampie Hartmanna i Luckego do oleju, płonącego na talerzu,
    wdziera się strumień pary wodnej, która ulega rozkładowi w
    żarze płomienia, skąd powstaje mieszanina gazów płonąca bez kopcia.''
    A płonący olej podgrzewający parę wodną to nie kopci?

    Pozdrawiam WM

  • 56. Data: 2009-08-20 06:08:25
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Aug 19, 7:52 pm, "WM " <c...@W...gazeta.pl> wrote:
    > A płonący olej podgrzewający parę wodną to nie kopci?

    On tam nie płonie, to jest konwersja do wodoru i tlenku węgla.
    Konrad

  • 57. Data: 2009-08-20 17:00:12
    Od: myszek <k...@l...tpsa.pl>

    WM wrote:

    > Rewelacją do skopiowania był palnik lampy Arganda, który miał doprowadzone
    > powietrze do wnętrza knota, co radykalnie zwiększyło jasność.

    No wlasnie, lampa Arganda to niezly wzorzec dla takich wynalazkow.
    A ten patent z doprowadzaniem wody jest jeszcze ciekawszy - produkcja
    gazu wodnego w palniku...

    pozdrowienia

    krzys

    --
    _^..^_)_
    \ /

  • 58. Data: 2009-08-20 19:21:26
    Od: "WM " <c...@W...gazeta.pl>

    myszek <k...@l...tpsa.pl> napisał(a):
    > A ten patent z doprowadzaniem wody jest jeszcze ciekawszy - produkcja
    > gazu wodnego w palniku...

    Wiadomo teraz kogo winić za auta na wodę i pomysły takie jak ten poniżej :-)
    http://www.youtube.com/watch?gl=PL&hl=pl&v=w0poLnJ75
    CM&feature=related
    Te rewelacyjne rozwiązania mają aż dziewiętnastowieczną historię ;-)

    Pozdrawiam WM

  • 59. Data: 2009-08-21 07:32:00
    Od: "WM " <c...@W...gazeta.pl>

    Konrad Anikiel <a...@g...com> napisał(a):
    > On tam nie p=B3onie, to jest konwersja do wodoru i tlenku w=EAgla.

    Chyba jednak produkty konwersji są spalane w tym samym płomieniu,
    który dostarcza ciepła do konwersji.
    Jeżeli tak, to 'per saldo' woda odbiera ciepło,
    obniżając temperaturę płomienia i redukując jego jasność.
    Jedyny zysk to brak knota i kłopotów z kopceniem.

    Lampy stare do dziś zadziwiają pomysłową konstrukcją.
    Warto przeczytać odnośniki lampy prawogórnej i lewodolnej:
    http://www.wt-pempel.de/lampen1.htm

    Tu są dużo wyraźniejsze rysunki niż w polskiej encyklopedii:
    http://www.peter-hug.ch/lexikon/1888_bild/10_0434a#B
    ild_1888

    WM

  • 60. Data: 2009-08-21 10:21:24
    Od: myszek <k...@l...tpsa.pl>

    WM wrote:

> [...]
    > obniżając temperaturę płomienia i redukując jego jasność.
    > Jedyny zysk to brak knota i kłopotów z kopceniem.

    Problem z lampa jest taki, ze jezeli plomien ma swiecic, to
    powinien zawierac sporo stalych czastek, a jezeli ma nie kopcic,
    to jak najmniej. Radykalnym rozwiazaniem byla dopiero
    koszulka Auera.

    Kuchenka jest o tyle prostsza, ze swiecic nie musi, wystarczy zeby
    grzala i nie kopcila (za to na naturalnej drodze odprowadzenia
    spalinm stoi garnek...)

    pozdrawiam

    krzys

    --