  • 11. Data: 2019-04-04 19:16:39
    Temat: Re: pecet na poddaszu vs temperatura
    Od: "Andrzej P. Wozniak" <u...@p...onet.pl.invalid>

    Osoba podpisana jako Roman Tyczka <n...@b...no>
    w artykule <news:1jllpgqcoq94e.dlg@tyczka.com> pisze:

    > Czy wpakowanie PC ze zwykłym chłodzeniem powietrzem na poddasze, gdzie
    > latem bywa i ze 40 stopni, będzie dla tegoż peceta zabójcze czy da radę?

    Może być zabójcze nawet dla komputera ustawionego w przewiewnym miejscu po
    północnej stronie. Aby wykończyć dysk, wystarczy kilka dni upału, kiedy
    temperatura w nocy nie spada poniżej 20 stopni. Wtedy cały budynek jest
    nagrzany, na chłód poza lodówką można liczyć dopiero w piwnicy, 2 metry pod
    ziemią. Jeśli poza tym komputer nie jest odkurzany, stoi na podłodze czy w
    innym
    miejscu, gdzie jest ciasno i się gromadzi kurz, to coś w nim może paść już
    na drugi dzień.

    > Mam na myśli maszynę z podkręconym i7, który czasem jest obciążany.

    Nawet po wyłączeniu overclockingu wskazana jest dodatkowa wentylacja
    całości, aby ograniczyć lokalne przegrzewanie. Po coś te gniazda dla
    wentylatorów na płycie przecież są. Procesor zwykle ma wystarczająco wydajne
    chłodzenie, karta graficzna i zasilacz też, ale o innych elementach (pamięć,
    chipset, dysk) często ludzie zapominają i to właśnie im trzeba pomóc.

    --
    Andrzej P. Woźniak u...@p...onet.pl (zamień miejscami z<->h w adresie)

  • 12. Data: 2019-04-04 19:28:48
    Od: Roman Tyczka <n...@b...no>

    On Thu, 04 Apr 2019 12:51:05 GMT, Marcin Debowski wrote:

    > A co Cię powstrzymuje? Nie masz jeszcze tego kompa?

    Myślałem, że chodzi Ci o test w miejscu docelowym.

    > Nie szkodzi. Przecież delta T aż się tak nie zmieni w tym zakresie
    > temperatur. Sprawdz dla 20-22C (a nawet dla tych 15), zobacz do ilu
    > rosnie pod dluzszym obciązeniem i zrób poprawke na te 40C.

    Oto wyniki godzinnego katowania:

    http://snap.ashampoo.com/uploads/2019-04-04/h5bX6GbP
    gESnuHQSHxMRpTKrMJsNrKlyiMrFtsvZWIimQYayrnlbBwSOAF6s
    QjLY.png

    Jeden z rdzeni dobił do 79*.
    Nie wiem co to jest CPUTIN, ale dobiło do 56*.
    Temperatura otoczenia to 22.5*.

    Czyli wygląda na to, że się przy 40* usmaży?

    ps. komp jak widać jest mocno z overclockowany, na standardowym ustawieniu
    pewnie byłoby dużo mniej.

    --
    pozdrawiam
    Roman Tyczka

  • 13. Data: 2019-04-04 19:36:13
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Thu, 4 Apr 2019 19:28:48 +0200, Roman Tyczka napisał(a):

    > Jeden z rdzeni dobił do 79*.

    No to już wiesz że z tym chłodzeniem nie wystawisz na strych na lato. A
    nawet przy 22 st. w domu jest cienko.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 14. Data: 2019-04-04 19:38:02
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Thu, 4 Apr 2019 19:28:48 +0200, Roman Tyczka napisał(a):

    > Jeden z rdzeni dobił do 79*.

    No to już wiesz że z tym chłodzeniem nie wystawisz na strych na lato. A
    nawet przy 22 st. w domu jest cienko. Potrzebujesz super pasty i
    radiatora o mniejszym oporze cieplnym.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 15. Data: 2019-04-04 20:05:51
    Od: Roman Tyczka <n...@b...no>

    On Thu, 4 Apr 2019 19:38:02 +0200, Jacek Maciejewski wrote:

    > No to już wiesz że z tym chłodzeniem nie wystawisz na strych na lato. A
    > nawet przy 22 st. w domu jest cienko. Potrzebujesz super pasty i
    > radiatora o mniejszym oporze cieplnym.

    Radiator mam wielki i solidny, teraz nie pamiętam marki, może Scynthe.
    Problemem jest spory overclocking, ale mogę go zmniejszyć.

    --
    pozdrawiam
    Roman Tyczka

  • 16. Data: 2019-04-04 20:20:20
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Thu, 4 Apr 2019 20:05:51 +0200, Roman Tyczka napisał(a):

    > Radiator mam wielki i solidny, teraz nie pamiętam marki, może Scynthe.
    > Problemem jest spory overclocking, ale mogę go zmniejszyć.

    No tak, 95 W TDP plus overclocking swoje robi.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 17. Data: 2019-04-04 20:23:12
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    > Radiator mam wielki i solidny, teraz nie pamiętam marki, może Scynthe.
    > Problemem jest spory overclocking, ale mogę go zmniejszyć.

    No tak, 95 W TDP plus overclocking swoje robi. Albo wymienić proc na
    taki z wersji S, o mniejszym poborze mocy.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 18. Data: 2019-04-05 00:10:20
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    > Przy czym wyższych oznacza > 50 deg C. Zimno dużo groźniejsze.
    > https://upload.wikimedia.org/wikibooks/en/3/38/Avera
    ge_temperatures_versus_failures_rates_for_HDDs.jpg

    Skąd wziąłeś tę wiedzę?
    Nawet do odczytów laboratoryjnych mrozi się dyski. Dopóki łożyska mają
    smarowanie, to im zimniej tym lepiej - tak czytałem i takie informacje
    otrzymywałem na różnych spotkaniach technicznych w ciągu ostatnich 30 lat.

    Tak głośno myślę:
    Dyski MFM miały otwartą obudowę z filcowym filtrem powietrza. Dyski RLL
    już raczej bywały zaklejone.
    Kilka lat temu pojawiły się dyski wypełnianie lekkim gazem (helem?).
    Od strony konstrukcyjnej - pierwsze dyski miały ramię prowadzone po
    listwie, wymagały przed wyłączeniem polecenia PARK. Późniejsze już miały
    ramię pływające, chodzące na poduszce powietrznej. Nadal nie widzę
    korelacji ze zbyt niską temperaturą.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 19. Data: 2019-04-05 02:12:53
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-04-04, Roman Tyczka <n...@b...no> wrote:

    > Myślałem, że chodzi Ci o test w miejscu docelowym.

    Byłoby idealne ale spodziewałem się, że masz tam teraz 40C :)

> [...]
    > Nie wiem co to jest CPUTIN, ale dobiło do 56*.
    > Temperatura otoczenia to 22.5*.
    >
    > Czyli wygląda na to, że się przy 40* usmaży?

    No za dobrze nie wygląda. Masz tam (w miejscu docelowym) jak porządnie
    nadmuchać w okolicach komputera? Jakiś duży, zewnętrzny wentylator
    skierowany na kompa, rozsądna kubatura pomieszczenia aby mieszało i
    zachęcało ściany i podłogę aby działały jak radiator? W oknie nie
    proponuję bo jak to poddasze to poszycie będzie jeszcze mocniej
    nagrzane.

    --
    Marcin

  • 20. Data: 2019-04-05 02:22:28
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-04-04, Adam <a...@p...onet.pl> wrote:

    ge_temperatures_versus_failures_rates_for_HDDs.jpg
    > Skąd wziąłeś tę wiedzę?

    No linka dałem. Oglądałeś pewnie. Sporo jest takich wyników.

    > Nawet do odczytów laboratoryjnych mrozi się dyski. Dopóki łożyska mają
    > smarowanie, to im zimniej tym lepiej - tak czytałem i takie informacje
    > otrzymywałem na różnych spotkaniach technicznych w ciągu ostatnich 30 lat.

    Myślę, że to może nie wystarczyć. Dodatkowo robimy założenie, że to
    smarowanie jest na to obliczone.

> [...]
    > listwie, wymagały przed wyłączeniem polecenia PARK. Późniejsze już miały
    > ramię pływające, chodzące na poduszce powietrznej. Nadal nie widzę

    Poza smarowaiem (poslizgiem)? Zmiany gęstości gazu i związana z tym inna
    dynamika przepływów i dla głowicy i samych talerzy dysków? No ekspertem
    nie jestm w najmniejszym stopniu, ale jakiejś korelacji bym się
    spodziewał. Nb. wydaje mi się, że 20C to dla dysku raczej warunki mało
    rzeczywiste. Ile musiałoby byc na zewnątrz?

    --
    Marcin