  • 21. Data: 2019-04-05 08:24:37
    Temat: Re: pecet na poddaszu vs temperatura
    Od: Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Thu, 4 Apr 2019 08:40:52 +0200
    doszła do mnie wiadomość <1...@t...com>
    od Roman Tyczka <n...@b...no> :

    >Czy wpakowanie PC ze zwykłym chłodzeniem powietrzem na poddasze, gdzie
    >latem bywa i ze 40 stopni, będzie dla tegoż peceta zabójcze czy da radę?
    >Mam na myśli maszynę z podkręconym i7, który czasem jest obciążany.

    Ja bym proponował chłodzenie wodne plus dodatkowe wentylatory z
    filtrami przeciwpyłowymi.
    Przy dobrym chłodzeniu w stresie temperatura pracy CPU powinna być
    kilka stopni mniejsza niż TjMax+TCC offset(dla danego modelu
    procesora), jeśli jednak będzie równa lub większa, to wpędzisz
    procesor w throttling, a to gra nie warta świeczki, w takim wypadku
    lepiej dać sobie spokój z overclockingiem lub zastosować lepsze
    chłodzenie wodne.

  • 22. Data: 2019-04-05 09:22:17
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    ń <k...@t...sie> wrote:

    > Mnie komputery wariowały nawet w mieszkaniu gdy przychodziły upały rzędu
    > 33°C, więc o 40°C nawet nie chcę myśleć.

    Mam w pawlaczu miniserwerownię, kilka komputerów tam jest, routery itd.
    Jak otwieram pawlacz to wali gorącem po twarzy aż miło. Nic im się nie
    dzieje.

  • 23. Data: 2019-04-05 09:26:54
    Od: Boguś <t...@w...pl>

    > Typowa temp. maksymalna procka to 70 st.C. Jeśli teraz w pokoju, w
    > którym masz 20 st. procek obciążony na max. ma temp. nie większą niż 50
    > st., to możesz go eksploatować na strychu do temperatury strychu 40
    > st.C.

    Wszystko zależy jak długo i jak mocno jest obciążony.
    Mam komputery i7 obciążone 100% przez 24h 7 dni w tygodniu. Temperatura procka w
    trybie turbo ( 4.3GHz), gdy temperatura w pomieszczeniu wynosi 20C, to 80-82C. Od
    wiosny cały dzień otwarte jest okno, a latem pracują dodatkowo 2 wentylatory w
    drugim oknie. Latem gdy temperatura zewnętrzna jest 32-34C, w pomieszczeniu mam
    37-38C a temperatura procka 89-90C ( z tym że procek automatycznie zmniejsza
    częstotliwość do 4 i niżej GHz)
    Jeżeli pecet ma pracować z małym obciążeniem przy 40C to jest pewna niewielka
    nadzieja, że wytrzyma, ale przy większym obciążeniu trwającym dłużej temperatura
    na poddaszu wzrośnie znacznie ponad 40C i żywotność procka, HD mocna spadną.

    PS. Ja na strychu latem miewam 45-48C ;)

    --
    Boguś

  • 24. Data: 2019-04-05 17:50:12
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    ge_temperatures_versus_failures_rates_for_HDDs.jpg

    > No linka dałem. Oglądałeś pewnie. Sporo jest takich wyników.

    > Myślę, że to może nie wystarczyć. Dodatkowo robimy założenie, że to
    > smarowanie jest na to obliczone.

    > Poza smarowaiem (poslizgiem)? Zmiany gęstości gazu i związana z tym inna
    > dynamika przepływów i dla głowicy i samych talerzy dysków? No ekspertem
    > nie jestm w najmniejszym stopniu, ale jakiejś korelacji bym się
    > spodziewał. Nb. wydaje mi się, że 20C to dla dysku raczej warunki mało
    > rzeczywiste. Ile musiałoby byc na zewnątrz?

    Można by policzyć - powierzchnia, różnica temperatur. Ale chyba szkoda
    czasu.

    Miewałem u klientów komputery w chłodniach głębokiego mrożenia.
    Począwszy od XT z dyskami ST225. Zasada była taka, że komputer musiał
    być ogrzany (albo, jeszcze lepiej, przyniesiony z zewnątrz), zanim się
    go włączyło. W innym przypadku HDD nie startował, a bywało, że i
    wentylatory nie miały mocy, aby wystartować. Monitory Hercules nie
    miewały problemów, VGA podobnie. Problemy zaczynały się dopiero w
    czasach LCD. Ale wtedy u klientów były już kładzione terminale
    Akerströms z Texas Industrial, a one miały wbudowane grzałki.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 25. Data: 2019-04-06 15:53:10
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 04/04/2019 08:40, Roman Tyczka wrote:
    > Czy wpakowanie PC ze zwykłym chłodzeniem powietrzem na poddasze, gdzie
    > latem bywa i ze 40 stopni, będzie dla tegoż peceta zabójcze czy da radę?
    > Mam na myśli maszynę z podkręconym i7, który czasem jest obciążany.

    Mam jakiegoś G4400 w kotłowni, w której bywa i 45.

    Padł dysk. Trudno powiedzieć czy od tego bo padł w nim bardziej cache
    ram niż sam dysk, ale padł.

    Reszta stabilna jak skała, uzywam do enkodowania filmów.

  • 26. Data: 2019-04-08 19:47:31
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

> [...]
    > latem bywa i ze 40 stopni, będzie dla tegoż peceta zabójcze czy da radę?
    > Mam na myśli maszynę z podkręconym i7, który czasem jest obciążany.

    Serio chcesz robić overclocking na poddaszu? Wariactwo.
    Zrób downclocking i po kłopocie. Ogranicz maksymalną częstotliwość do
    90% i nagle cały problem zniknie.

    --
    MN

  • 27. Data: 2019-04-09 08:20:28
    Od: Roman Tyczka <n...@b...no>

    On Mon, 8 Apr 2019 19:47:31 +0200, Marcin N wrote:

    > Serio chcesz robić overclocking na poddaszu? Wariactwo.

    Nie, że chcę tylko ten komp już teraz jest zoverclockowany i miło byłoby
    móc korzystać z tej mocy (+30%), nie zgodzisz się?

    > Zrób downclocking i po kłopocie. Ogranicz maksymalną częstotliwość do
    > 90% i nagle cały problem zniknie.

    No tak też myślałem, ale okazało się, że jak nie kijem go to pałką... dyski
    będę zmieniał co tydzień, bo one wrażliwsze na temp.

    Reasumując... szkoda, bo to jedyne miejsce gdzie serwerek by mógł stać,
    szumieć i nie wadzić nikomu.

    --
    pozdrawiam
    Roman Tyczka

  • 28. Data: 2019-04-09 09:32:20
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Tue, 9 Apr 2019 08:20:28 +0200, Roman Tyczka napisał(a):

    > No tak też myślałem, ale okazało się, że jak nie kijem go to pałką... dyski
    > będę zmieniał co tydzień, bo one wrażliwsze na temp.

    Zastosuj dyski SSD. Jak kogoś stać na serwer to i na takie dyski :)
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 29. Data: 2019-04-09 12:44:53
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    > Zastosuj dyski SSD. Jak kogoś stać na serwer to i na takie dyski :)

    Ewentualnie macierz (albo dysk) iSCSI, którą można postawić w zimnym
    miejscu. Ale jeśli zmieściła by się macierz, to i pewnie cały komp też.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 30. Data: 2019-04-09 18:44:14
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2019-04-09 o 08:20, Roman Tyczka pisze:

    > Nie, że chcę tylko ten komp już teraz jest zoverclockowany i miło byłoby
    > móc korzystać z tej mocy (+30%), nie zgodzisz się?

    Jasne, że się zgodzę. Jest mnóstwo rzeczy, które byłoby miło robić, ale
    nie zawsze się da...

    Sam mam komputer w schowku pod schodami i wszystkie kable przeciągnięte
    przez ścianę do gabinetu. Jest to niezwykle komfortowe rozwiązanie,
    którego zazdroszczą mi wszyscy znajomi. Cisza jest absolutna.

    Schowek grzeje się do około 28-30 stopni (zima-lato).

    Rozwiązanie to jest na tyle komfortowe, że godzę się na to, że komputer
    jest trochę wolniejszy niż mógłby być. Tobie też polecam uszczknąć
    trochę mocy (jeśli nie ma innego wyjścia).

    --
    MN