  • 1. Data: 2022-08-03 21:45:50
    Temat: pomiar napięcia z separacją
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    Potrzebuję mierzyć napięcie koło 24V z separacją tegoż od mikrokontrolera.
    Wymyśliłem sobie, że najprostszy byłby przetwornik napięcie - okres,
    który byłby zasilany z napięcia mierzonego, podłączony przez transoptor,
    Pomiar wystarczy raz na minutę, dokładność +- 0,1V wystarczy.
    Na czym to zrobić?
    Są specjalizowane układy u/f, ale ciężko coś dobrać, bo albo
    niedostępne, albo drogie i wymagają worka elementów zewnętrznych.
    Do tego zwykle są dobrane na 0-15kHz, a prościej byłoby mierzyć dłuższe
    czasy.

    --
    Mirek.

  • 2. Data: 2022-08-03 21:57:27
    Temat: Re: pomiar napięcia z separacją
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2022-08-03 o 21:45, Mirek pisze:
> [...]
    > niedostępne, albo drogie i wymagają worka elementów zewnętrznych.
    > Do tego zwykle są dobrane na 0-15kHz, a prościej byłoby mierzyć dłuższe

    A nie prościej zrobić izolację interfejsu?

    Pozdrawiam

    DD

  • 3. Data: 2022-08-03 21:59:16
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 03/08/2022 21:45, Mirek wrote:
    > Potrzebuję mierzyć napięcie koło 24V z separacją tegoż od mikrokontrolera.

    Mały mikrokontroler, po złej stronie, wysyłający do dużego, przez
    trasoptor, jakieś info? AtTiny85 ma chyba 10bit ADC.

  • 4. Data: 2022-08-03 22:16:09
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 03.08.2022 21:59, heby wrote:

    > Mały mikrokontroler, po złej stronie, wysyłający do dużego, przez
    > trasoptor, jakieś info? AtTiny85 ma chyba 10bit ADC.

    No jest to jakiś pomysł, myślałem o tym, ale upierając się przy pomiarze
    okresu* będzie dwukrotna konwersja A/D.

    -
    * - nie wytłumaczę dlaczego, bo każda odpowiedź będzie ciągnęła nowe pytania

    --
    Mirek.

  • 5. Data: 2022-08-03 22:23:21
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 03/08/2022 22:16, Mirek wrote:
    > No jest to jakiś pomysł, myślałem o tym, ale upierając się przy pomiarze
    > okresu* będzie dwukrotna konwersja A/D.

    Myślę że to optymalne. Obudowy zawstydzająco małe, dwa oporniki do
    pomiaru i transoptor z ewentualnym opornikiem.

    Jedyna wada, że na szybko patrząc, farnel ma zamówienia QNF za rok :)

    Pytanie czy potrzebujesz wagon. Jak nie, to nie ma się co zastanawiać,
    taniej, prościej i lepiej chyba się nie da przy tych założeniach. <20zł
    DIP na allegro.

  • 6. Data: 2022-08-03 22:25:48
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 03/08/2022 22:16, Mirek wrote:
    > ale upierając się przy pomiarze
    > okresu* będzie dwukrotna konwersja A/D.

    Pomysl jeszcze nad U->PWM: komparator porównujący z generatorem
    trójkątnego napięcia. Na wyjściu PWM przez transoptor i pomiar
    licznikami w dużym uC. Wątpie, aby dało radę dostać 1% precyzji bez
    wyszarpania żył, ale kto wie.

  • 7. Data: 2022-08-03 22:33:56
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 03.08.2022 22:23, heby wrote:

> [...]
    >
    > Pytanie czy potrzebujesz wagon. Jak nie, to nie ma się co zastanawiać,
    > taniej, prościej i lepiej chyba się nie da przy tych założeniach. <20zł

    Attiny to ja mam w szufladzie. 13, 85, 2313.
    A stabilność generatora (bez kwarcu)?

    --
    Mirek.

  • 8. Data: 2022-08-03 22:39:41
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 03/08/2022 22:33, Mirek wrote:
    > Attiny to ja mam w szufladzie. 13, 85, 2313.
    > A stabilność generatora (bez kwarcu)?

    A potrzebna do czegokolwiek ta stabilność? Zrób protokół taki, żeby 20%
    zmiany nie powodowało problemów i koniec. To nie musi być UART. Albo
    może być UART z jakąs detekcją baudrate itd.

    Przypuszczalnie to do niczego nie będzie potrzebne, jak bedziesz chciał
    przepchnac dwa bajty z większym odstępem od siebie, to na tych kilku
    bitach, wbudowany RC da radę.

  • 9. Data: 2022-08-03 22:55:16
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 03.08.2022 22:39, heby wrote:

    > Przypuszczalnie to do niczego nie będzie potrzebne, jak bedziesz chciał
    > przepchnac dwa bajty z większym odstępem od siebie, to na tych kilku
    > bitach, wbudowany RC da radę.

    No chciałem mierzyć okres, bo to mi najprościej zrobić, ale powiedzmy,
    że jakiś powolny kod manchester czy coś podobnego mogłoby być.
    Pozostaje kwestia zasilania: stabilizatory liniowe 18V i 5V szeregowo -
    chyba nic lepszego nie da się wykombinować?

    --
    Mirek.

  • 10. Data: 2022-08-03 23:03:54
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 03/08/2022 22:55, Mirek wrote:
    > No chciałem mierzyć okres, bo to mi najprościej zrobić, ale powiedzmy,
    > że jakiś powolny kod manchester czy coś podobnego mogłoby być.

    Nie popadaj w przesadę ;) Jeśli duzy uC nei ma za wiele pracy, to
    spokojnie możesz mierzyć szerokośc bitu w UART i adekwatnie do tego
    korygować, w dużym, baudrate. Nie ma co komplikować. Sprawdź najpierw,
    czy stabilnośc nie będzie wystarczająca, bez wielkich kombinacji.

    > Pozostaje kwestia zasilania: stabilizatory liniowe 18V i 5V szeregowo -
    > chyba nic lepszego nie da się wykombinować?

    Czemu nie dioda zenera+mały kondensatorek? Ten ATTiny nie pobiera prawie
    wcale prądu.