  • 91. Data: 2023-04-26 13:03:44
    Temat: Re: pradu za duzo
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F,

    [...]

    > Tylko na razie nie było az takiego nadmiaru.

    Jarku, chyba nie wiesz o czym mówisz. Zasada jest prosta - jeśli
    prosumenci produkują za wiele energii, to ich falowniki się wyłączają
    z powodu przekroczenia napięcia sieci - progiem jest 235 V.
    Elektrownie nie muszą nic robić - samo im się równoważy.

    Wśród prosumentów powszechny płacz i zgrzytanie zębami - jak
    przychodzi dobra pogoda, ich elektrownie są odłączane.

    Sieć rozdzielcza NN ma na tyle duże rezystancje, że wystarczy kilka kW
    e gałęzi za dużo i już po ptokach.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 92. Data: 2023-04-26 13:38:59
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

> [...]
    > prosumenci produkują za wiele energii, to ich falowniki się wyłączają
    > z powodu przekroczenia napięcia sieci - progiem jest 235 V.

    Raczej 253.
    A ja już widziałem 260....

  • 93. Data: 2023-04-26 15:37:05
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 26 Apr 2023 13:03:44 +0200, RoMan Mandziejewicz wrote:
> [...]
    > z powodu przekroczenia napięcia sieci - progiem jest 235 V.
    > Elektrownie nie muszą nic robić - samo im się równoważy.

    Chodziło mi o to, że tym razem nie było nadmiaru energii z OZE.
    Ciagle jeszcze zwykłe elektrownie produkowały prąd, tylko groziło im
    zejscie poniżej minimalnej możliwej produkcji (weglowe maja taki
    parametr).
    Więc grzanie tą "nadwyżką" wody, to tak troche głupie

    A napiecie ... skoro PSE wiedział o nadmiarze, to chyba z oficjalnych
    źródeł, a wiec z duzych OZE. Mali prosumenci nie raportują.

    Możliwe wiec, że było tej energii wiecej, niż oficjalnie podano.
    Niby prosumenci powinni miec "inteligentne" liczniki, ale czy komus
    sie to chce centralnie i na bieząco sumowac?

    Mogli też być prosumenci zablokowani przez napięcie, jak piszesz ...
    ale to napiecie chyba nie jest tak całkiem wprost połaczone z bilansem
    całego kraju.

    Swoją drogą - jak oni to napięcie regulują?
    Koncowe transformatory chyba nie mają zdalnie ustawianych odczepów,
    wiec działają jak sie trafi?

    zmieniają odczepami na transformatorach wyzszego napięcia, czy
    wzbudzeniem w elektrowniach, czy "samo sie ustali" ?

    > Wśród prosumentów powszechny płacz i zgrzytanie zębami - jak
    > przychodzi dobra pogoda, ich elektrownie są odłączane.

    Podobno idzie załatwic :-)

    > Sieć rozdzielcza NN ma na tyle duże rezystancje, że wystarczy kilka kW
    > e gałęzi za dużo i już po ptokach.

    niskiego (nn) czy najwyzszego napiecia (NN)?

    ale istotnie - tez mi sie wydaje, ze dosc ciasno jest w osiedlowej
    sieci.

    J.

  • 94. Data: 2023-04-26 15:38:43
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 26 Apr 2023 13:38:59 +0200, Cavallino wrote:

    > Raczej 253.
    > A ja już widziałem 260....

    Sasiad znalazł sposób? :-)
    Podkręc i sobie :-)

    Tylko ... masz gdzies wykres tego napięcia?
    Jak było w niedzielę?

    J.

  • 95. Data: 2023-04-26 17:34:04
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 26.04.2023 o 11:09, io pisze:

    > Ale, że biorą prąd czy że oddają?

    Biorą jak potrzebują oddają jak mogą.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 96. Data: 2023-04-26 17:34:52
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 26.04.2023 o 12:40, J.F pisze:

    > Nie mowie o off-grid, tylko wlasnie on-grid.
    >
    > Prądu sprzedawał nie będe, zuzyję sobie na potrzeby własne,
    > i będę tez pobierał prad z sieci - ale po zachodzie Słonca.

    Czyli nie jesteś stabilnym dostawcą a pasożytujesz na stabilności systemu.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 97. Data: 2023-04-26 17:47:56
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F,

    Wednesday, April 26, 2023, 3:37:05 PM, you wrote:

> [...]

    Literówka - powinno być 253 V - 230 + 10%

> [...]
    > Niby prosumenci powinni miec "inteligentne" liczniki, ale czy komus
    > sie to chce centralnie i na bieząco sumowac?

    Na pewno nie.

    > Mogli też być prosumenci zablokowani przez napięcie, jak piszesz ...
    > ale to napiecie chyba nie jest tak całkiem wprost połaczone z bilansem
    > całego kraju.

    Ale to się wszystko łączy - tam gdzie jest mnóstwo instalacji
    prosumenckich jest mała konsumpcja w godzinach najwyższej podaży prądu
    z PV. w efekcie następuje samoograniczenie produkcji.

    > Swoją drogą - jak oni to napięcie regulują?
    > Koncowe transformatory chyba nie mają zdalnie ustawianych odczepów,
    > wiec działają jak sie trafi?

    Tak. Można prosić operatorów o obniżenie napięcia, ale wtedy może być
    za niskie w wieczornym i porannym szczycie popytu.

    > zmieniają odczepami na transformatorach wyzszego napięcia, czy
    > wzbudzeniem w elektrowniach, czy "samo sie ustali" ?

    Elektrownie pilnują przepływu mocy a w drugiej kolejności napięcia.

    > Podobno idzie załatwic :-)

    W niewielkich granicach,

    > niskiego (nn) czy najwyzszego napiecia (NN)?

    nn

    > ale istotnie - tez mi sie wydaje, ze dosc ciasno jest w osiedlowej
    > sieci.

    Niestety.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 98. Data: 2023-04-26 18:25:26
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 26-04-2023 o 15:38, J.F pisze:

    > Sasiad znalazł sposób? :-)

    Nie sądzę.
    Raczej skutki takich a nie innych decyzji z przeszłości.
    Ale fakt - zaczęło się gdy sąsiad obok dołożył swoje pv....

    No i te obserwacje to sprzed roku, po reklamacjach Enea zjechała w dół z
    napięciem o 10 V.

    > Podkręc i sobie :-)
    >
    > Tylko ... masz gdzies wykres tego napięcia?

    Nie, bo i skąd?
    To ręczne obserwacje z wyświetlacza falownika (1 fazowego).
    On na pewno jest winny części tego napięcia na tej fazie....

  • 99. Data: 2023-04-26 18:39:10
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 26 Apr 2023 18:25:26 +0200, Cavallino wrote:

    > Nie sądzę.
    > Raczej skutki takich a nie innych decyzji z przeszłości.
    > Ale fakt - zaczęło się gdy sąsiad obok dołożył swoje pv....

    Powinien miec falownik, ktory 253V nie przekroczy.

    > No i te obserwacje to sprzed roku, po reklamacjach Enea zjechała w dół z
    > napięciem o 10 V.

    No coz, moze Enea jakos ambitnie ustawila napięcia, licząc na spadki,
    a tu namówiles sąsiada, i spadków nie robicie, i 260V z trafa
    przychodziło ...

    > Nie, bo i skąd?

    Falownik nie loguje?

    > To ręczne obserwacje z wyświetlacza falownika (1 fazowego).
    > On na pewno jest winny części tego napięcia na tej fazie....

    Jak pcha moc/prąd w siec, to winny, ale powyzej 253V powinien przestac
    pchac.

    J.

  • 100. Data: 2023-04-26 18:49:29
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 26 Apr 2023 17:47:56 +0200, RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Literówka - powinno być 253 V - 230 + 10%

    > Na pewno nie.

    Zbierac i sumowac i tak muszą, do celow rozliczeniowych, teraz nawet
    dokładniej, bo rozliczenia zmienne ... mozna by podsumowac produkcje
    ze źrodel prosumenckich.

    > Ale to się wszystko łączy - tam gdzie jest mnóstwo instalacji
    > prosumenckich jest mała konsumpcja w godzinach najwyższej podaży prądu
    > z PV. w efekcie następuje samoograniczenie produkcji.

    łączy sie, łaczy, ale zalezy tez od ustawienia.
    Zrobia ci małe napiiecei, to osiedle bedzie w transformator pchalo, i
    dobrze.
    Gorzej, jak sie trafo zacznie przegrzewac, bo swoj wspołczynnik
    jednoczesnosci też ma - tzn dobrany tak został :-)

    > Tak. Można prosić operatorów o obniżenie napięcia, ale wtedy może być
    > za niskie w wieczornym i porannym szczycie popytu.

    > Elektrownie pilnują przepływu mocy a w drugiej kolejności napięcia.

    No to napiecie wzrosnie ponad miare ... az sie prosumenci wyłączą.

    Ciekawi mnie jeszcze problem czestotliwosci, bo tam tez dziwne cuda ..

    > W niewielkich granicach,

    Moze wystarczyc do popraawnej produkcji ...

    > nn

    > Niestety.

    No to trzeba bedzie sobie kupic elektryka i ładować.
    a najlepiej dwa czy cztery, zeby jazda nie przeszkadzała ladować :-)

    J.